Home

Ik heb zonnepanelen sinds 11 november 2014

Tags:

Brandje Auteur

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Brandje heeft ontvangen van andere leden.

500 terawatt
Reacties: 28473
Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

12 november 2014, 11:09

Gister zijn bij ons 24 dunne film panelen met een totaal Wp van 1920.
Nu met een water zonnetje wordt ons huidige verbruik van rond de 300watt geheel weggepoetst op Toon.
Dat is toch wel een prettig gezicht.

Ook voor mij geldt nu dat het verdere verloop van de teruglevering niet op Toon zichtbaar is.
Een groot gemis. Zon op Toon komt weliswaar volgend jaar, maar ik kan bijna niet wachten.......
Groet Ton; Toon® v.4.3.20; Toon® Veldtester & Innovator; PV1920W; Opwek p/j 1700kWh; 6 Sl. Stekkers scènes via Triggi; 4 Rookmelders; 12 Hue
Toon eerste bericht Verberg eerste bericht
Resultaten 701 tot en met 725 van 784
  • mpleizr

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten mpleizr heeft ontvangen van andere leden.

250 gigawatt
    Reacties: 1128
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Klant aan huis

Klant aan huis

17 april 2017, 14:40

Netjes Ton. We gaan de goede tijd weer in. Hier zijn er al pieken langs geweest van ruim 1900w

Op dit moment zo'n 1750w en heb er al een wasbeurt en de vaatwasser aangehad.

Heb helaas geen reële uitleeswaarden, maar het totaalopbrengst tot nu toe is 62kW

Toon® Innovator - Toon® SW 3.7.9 - PV 1650Wp, efficiency 3,87 semi-LTV verwarming, HR++ glas, 5 rookmelders, 2 slimme stekkers
  • Brandje Auteur

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Brandje heeft ontvangen van andere leden.

500 terawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

17 april 2017, 18:15

Ook niet verkeerd Mark!
    Inderdaad de meest zonnige tijden zitten er aan te komen.
    Leuk hoor.
    Groet Ton; Toon® v.4.3.20; Toon® Veldtester & Innovator; PV1920W; Opwek p/j 1700kWh; 6 Sl. Stekkers scènes via Triggi; 4 Rookmelders; 12 Hue
  • J.A. van Eck

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten J.A. van Eck heeft ontvangen van andere leden.

100 megawatt
    Reacties: 13

18 april 2017, 17:16

Ik zie dus nu in dit bericht dat Toon niet goed omgaat met het geval als er meer wordt teruggeleverd dan er verbruik is. Gaat dit om gemiddeld of momentaan verbruik?

In mijn geval komt er namelijk 8.8KWp op het dak te liggen aangezien ik al een warmtepomp heb. Het mag duidelijk zijn dat mijn opbrengst voornamelijk in de zomer ligt en het verbruik van de warmtepomp in de Winter gebruikt wordt.

Ik hoop dat jullie begrijpen dat Toon Zon er bij mij niet inkomt voordat dit wordt opgelost. Ik zie mooie grafieken maar overschot leveren is voor mij absolute voorwaarde voordat ik Toon Zon aanschaf

Groetjes,
    Menno van Eck Toon 3.7.5, Hue, Mitsubishi Ecodan Warmtepomp 7.5KW, Clage DXF Instant Heater.
  • Brandje Auteur

500 terawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

18 april 2017, 17:34

In jouw geval spelen 2 belangrijke zaken.

1) Heb je zonnepanelen en een Toon, dan worden op Toon alle stroomgegevens fout getoond.
    Komt omdat de kWh-verbruiksmeter ontbreekt en een stukje software en een Toon Zon adapter in de meterkast tvv van je huidige adapter. Ook zijn slimme meters essentieel.

2) Heb je het bovenstaande wel dan gaat het een stuk beter, omdat alleen bij het status verbruik een probleem ontstaat. Normaliter moet Eneco je geschatte jaarverbruik van stroom en gas naar je Toon pushen. In jouw geval zou dat voor stroom een negatieve waarde zijn, dat kan niet op de server en bij Toon. Zelf kan je uiteraard de opwek waarde op Toon invullen.

Dus bij punt 1 kan je beter met Toon stoppen, want alle berekeningen gaan fout en dus ook het statusgebeuren.
    Bij punt 2 gaan de berekeningen van opwek; eigen verbruik; verbruik van het net; en teruglevering wel goed omdat je Zon op Toon hebt; alleen de status berekening blijft onjuist ivm het vergelijken met een verkeerde waarde.
  • J.A. van Eck

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten J.A. van Eck heeft ontvangen van andere leden.

100 megawatt
    Reacties: 13

18 april 2017, 19:14

Brandje wrote:

In jouw geval spelen 2 belangrijke zaken.

1) Heb je zonnepanelen en een Toon, dan worden op Toon alle stroomgegevens fout getoond.
    Komt omdat de kWh-verbruiksmeter ontbreekt en een stukje software en een Toon Zon adapter in de meterkast tvv van je huidige adapter. Ook zijn slimme meters essentieel.

2) Heb je het bovenstaande wel dan gaat het een stuk beter, omdat alleen bij het status verbruik een probleem ontstaat. Normaliter moet Eneco je geschatte jaarverbruik van stroom en gas naar je Toon pushen. In jouw geval zou dat voor stroom een negatieve waarde zijn, dat kan niet op de server en bij Toon. Zelf kan je uiteraard de opwek waarde op Toon invullen.

Dus bij punt 1 kan je beter met Toon stoppen, want alle berekeningen gaan fout en dus ook het statusgebeuren.
    Bij punt 2 gaan de berekeningen van opwek; eigen verbruik; verbruik van het net; en teruglevering wel goed omdat je Zon op Toon hebt; alleen de status berekening blijft onjuist ivm het vergelijken met een verkeerde waarde.

Hi Ton,
    Daar wordt ik dan weer vrolijk van. Wat 1 betreft, ik zal Toon Zon onmiddelijk aanvragen zodra de panelen liggen. Slimme meters heb ik al. Wat 2 betreft, zal ik de opwek waarde zelf wel invullen. Ik ga er niet van uit dat Eneco dat goed "kan" berekenen (positief of negatief)...

Ik heb op op dit moment 2 systemen die de verbruiken monitoren en ik moet eerlijk zijn, Toon is nog steeds favoriet, vanwege de simpele en goede grafische weergave van mijn verbruik. De andere systemen zijn allemaal een beetje "steenkolen". Ik weet dat ik in mijn geval een 3 fase KWh meter nodig heb, aangezien mijn panelen dat zeker nodig gaan hebben (> 8 KWp), Deze opwek is nodig om (potentieel) compleet Nul-op-de-Meter te worden (en dat zonder gasverbruik).

Ik ben ook blij verrast dat Toon mijn piekbelastingen goed weergeeft (Pieken van 10KW op een minimaal verbruik van 90 W). Mij hoor je niet mopperen over Toon.

Groetjes,
    Menno
  • Brandje Auteur

500 terawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

18 april 2017, 19:24

Hoi Menno,

Kijk dat doet me plezier, als Zon op Toon favoriet, om dit te horen!

Los van het euvel mbt punt 2, zal je hier geen spijt van hebben.

Ik propere dat euvel iedere keer bij Quby aan de orde te stellen.
    Wanneer het mogelijk zal zijn een negatief geschat jaarverbruik te pushen door Eneco is helaas onbekend.

Er loopt op dit moment een topic waar een probleem mbt het samenvoegen van 2 PV's loopt; dus kijk daar ook nog even.
    Daar lees en vind je ook een link van mij welke 3 fase KWh verbruiksmeter er wordt gebruikt. Je ziet daar dat er een behoorlijke ruimte in je hoofdgroepenkast moet zijn.
  • mpleizr

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten mpleizr heeft ontvangen van andere leden.

250 gigawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Klant aan huis

Klant aan huis

19 april 2017, 15:14

Hou Ton,

Ik breek even in op je topic wat betreft opbrengst zonnepanelen.

Aangezien ik tonopzon nog niet volledig draaiend heb is het wat lastig te zien hoe je verbruik zich verhoud tov opbrengst. Wellicht kan jij iets duidelijker uitleggen hoe ik het moet zien.

Hier heb ik gisteren de omvormer uitgelezen waarbij er een dag opbrengst was van 7,8Kw

Eigen verbruik volgens toon 1,48kwh maar volgens SlimmeMeterportaal 1,54 verbruik en 6,59 teruglevering. Totaal -5,06

2 Bijlagen

Toon® Innovator - Toon® SW 3.7.9 - PV 1650Wp, efficiency 3,87 semi-LTV verwarming, HR++ glas, 5 rookmelders, 2 slimme stekkers
  • Brandje Auteur

500 terawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

19 april 2017, 15:41

Hoi Mark,

Zolang je Zon op Toon® nog niet hebt, heb je ook niets aan de data/berekening die Toon® maakt.
    Dat is waar ik op het forum altijd voor waarschuw. Toon® maakt er een rommeltje van.

Het enige wat je nu kan gebruiken is de terugleverdata op je slimme meter of slimme meter portaal.
    Geldt ook voor je verbruik van het net.

Hooguit kan je de opwek van je inverter verminderen met de teruglevering, maar je eigenverbruik van je eigen opwek dat is wat Toon® moet berekenen.
    En dat kan Toon® nu niet.
  • Robbin65

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Robbin65 heeft ontvangen van andere leden.

250 megawatt
    Reacties: 108
    Klant aan huis

Klant aan huis

20 april 2017, 20:35

Vandaag tot nu toe de hoogste opbrengst van dit jaar.
    Een eff van 6,25
    Toon. PV 2.650kWp. 3 x Slimme stekker. 1 x Rookmelder. AWB open therm. Vloerverwarming
  • jandebehanger

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten jandebehanger heeft ontvangen van andere leden.

100 megawatt
    Reacties: 222
    Verkenner

Verkenner

Klant aan huis

Klant aan huis

20 april 2017, 21:00

Vandaag had ik niet de hoogste opbrengst tot nu toe van het jaar.
    Dat was 9 april met 5.872kWh/kW, opbrengst 18.702kWh.
    Vandaag 5.850kWh/kW, opbrengst 18.633kWh.
    Echter wat ik veel leuker vind is dat de stand van de ferrarismeter nu lager is dan toen ik 1 juni 2016 overstapte.
    Ik kan nu de lampen overal aan laten staan, ieder weekend met de elektrisch ketel bier brouwen, want terug leveren levert maar € 0,092 op.
    Gewoon het overschot lekker verspillen!
  • jvdl

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten jvdl heeft ontvangen van andere leden.

500 gigawatt
    Reacties: 3807
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

21 april 2017, 00:51

??? zijn we dan van je sterke verhalen af
    1 2 3 jaren ik hoop 3
    en dan eens ff zien wat je meer hebt betaald :8
    kassa.

ben wel benieuwd of het biertje smaakt natuurlijk
    maar doe voor mij maar een jenevertje:cool:
    proost;)
    veldtester en vernieuwer :) - c.v. ketel nefit econom line - solarpower 1050 watt .
  • jandebehanger

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten jandebehanger heeft ontvangen van andere leden.

100 megawatt
    Reacties: 222
    Verkenner

Verkenner

Klant aan huis

Klant aan huis

21 april 2017, 11:39

jvdl wrote:

??? zijn we dan van je sterke verhalen af
    1 2 3 jaren ik hoop 3

In ieder geval 1 jaar, als Eneco volgend jaar een vette welkostbonus heeft kom ik gewoon weer terug.

jvdl wrote:

en dan eens ff zien wat je meer hebt betaald :8
    kassa.

Dezelfde energieprijzen als bij een verlenging, maar wel met een startersbonus.

jvdl wrote:

ben wel benieuwd of het biertje smaakt natuurlijk
    maar doe voor mij maar een jenevertje:cool:
    proost;)

Ik vind mijn bieren uitstekend smaken, de meesten zijn een soort Rochefort kloon.
    Zelf stoken heb ik ook wel eens gedaan, is best wel moeilijk om een goed produkt te krijgen en in redelijke hoeveelheden.
    Is niet echt mijn ding.

1 Bijlage

• mpleizr

250 gigawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Klant aan huis

Klant aan huis

22 april 2017, 21:59

Brandje wrote:

Hoi Mark,

Zolang je Zon op Toon® nog niet hebt, heb je ook niets aan de data/berekening die Toon® maakt.
    Dat is waar ik op het forum altijd voor waarschuw. Toon® maakt er een rommeltje van.

Het enige wat je nu kan gebruiken is de terugleverdata op je slimme meter of slimme meter portaal.
    Geldt ook voor je verbruik van het net.

Hooguit kan je de opwek van je inverter verminderen met de teruglevering, maar je eigenverbruik van je eigen opwek dat is wat Toon® moet berekenen.
    En dat kan Toon® nu niet.

Dank Ton voor de uitleg. Als er nu niets tussen komt dan zal as vrijdag zonoptoon geïnstalleerd worden. en een week later de combox

dan zal de bruto/netto beter inzichtelijk worden
  • Brandje Auteur

500 terawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

22 april 2017, 23:20

Precies Mark en Graag gedaan.
    En dan gaat Toon® dus wel goed rekenen met:

opwek/eigen verbruik opwek/verbruik van het net/teruglevering aan het net.

En als je dan de opwek van je inverter gaat vergelijken met de opwek die Toon® registreert zal je zien dat Toon® minder opwek registreert.
    Je inverter geeft het bijna altijd zonniger aan, omdat z'n eigen verbruik er ook nog af moet.
  • mpleizr

250 gigawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Klant aan huis

Klant aan huis

28 april 2017, 10:09

Hoi Ton,

Inmiddels werkt zonoptoon hier sinds vanmorgen zo als het moet, maar zit ik andermaal met een vraag.

Klopt het dat nu in de nieuwe situatie je verbruik en teruglevering bij elkaar opgeteld wordt?. Zie nl dat mijn mijn verbruik oploopt. In de oude situatie telde hij terug en uiteindelijk naar een - verbruik
  • Brandje Auteur

500 terawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

28 april 2017, 10:25

mpleizr wrote:

Hoi Ton,

Inmiddels werkt zonoptoon hier sinds vanmorgen zo als het moet, maar zit ik andermaal met een vraag.

Klopt het dat nu in de nieuwe situatie je verbruik en teruglevering bij elkaar opgeteld wordt?. Zie nl dat mijn mijn verbruik oploopt. In de oude situatie telde hij terug en uiteindelijk naar een - verbruik

Hoi Mark,

Nee dat is niet zo.
    Alleen je verbruik van je eigen opwek en je verbruik van uit het net worden samengeteld.

Jou terug levering houdt Toon® bij op dit scherm:

1 Bijlage

• mpleizr

250 gigawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Klant aan huis

Klant aan huis

28 april 2017, 10:40

Oké dat is duidelijk Ton, dat moet dan in de komende tijd gesplitst worden.

Maar waar ik tegenaan loop is mijn stroomverbruik vandaag. Deze loopt nl gewoon op terwijl er wel wordt teruggeleverd. Voorheen telde hij terug

Optellend verbruik?.

Aftellend verbruik

2 Bijlagen

• Brandje Auteur

500 terawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

28 april 2017, 10:58

Dat is toch logisch dat dat optelt, want verbruik van eigen opwek of uit het net dat blijft verbruik.
    Anders zou Toon® nooit berekeningen kunnen maken.
    Zo kan je dus aan het eind van de dag zien wat je totaal hebt opgewekt; verbruikt en teruggeleverd.

Als je op de staafdiagram drukt zie je de berekening.
  • mpleizr

250 gigawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Klant aan huis

Klant aan huis

28 april 2017, 11:31

Ik heb de adapter nog even gereset. Volgens Eneco zit/gaat er toch iets niet goed. en daar zaal men nog op terug komen.

Hij loopt nu nog wel op, maar toon geeft nu wel het juiste verbruik aan. Komt bij dat het pas de eerste dag is dat zonoptoon echt werkt. Moet nog ff wennen aan het uitsplitsen van het geheel.

Zag voorheen echt de meter op - tellen :D
  • Brandje Auteur

500 terawatt
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

28 april 2017, 12:09

Hoi Mark,

Het is even wennen, en je gedachte even aanpassen.
    Morgen wordt alles wel duidelijker.
    Als je maar in gedachte houdt dat verbruik van eigen opwek ook gewoon verbruik is.....
    En dan komt het echt wel goed!
  • Robbin65

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Robbin65 heeft ontvangen van andere leden.

250 megawatt
    Reacties: 108
    Klant aan huis

Klant aan huis

30 april 2017, 20:04

April 2017 een efficiëncy van 4,44 tegen 3,99 april 2016
    Toon. PV 2.650kWp. 3 x Slimme stekker. 1 x Rookmelder. AWB open therm. Vloerverwarming
  • W. Maat

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten W. Maat heeft ontvangen van andere leden.

1 gigawatt
    Reacties: 56

1 mei 2017, 05:04

Ik zie die efficiëncy getallen vaker voorbij komen, maar hoe reken je dat uit en wat zegt het?
  • DJK

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten DJK heeft ontvangen van andere leden.

500 megawatt
    Reacties: 302
    Verkenner

Verkenner

Klant aan huis

Klant aan huis

1 mei 2017, 06:45

Je efficientie bereken je door opbrengst/kwp.
    Dit kan je per maamd doen en gemiddeld per dag over de maand.

Hier heb ik 181,20 kwh opgewekt met 1.53kwp.
    Efficientie van 118kwh/kwp/maand /30=3,94 kwh/kwp/dag.

De mooie tijden gaan nu komen ;)
    Join Team NL Eneco pv op PV Output https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=1276
  • W. Maat

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten W. Maat heeft ontvangen van andere leden.

1 gigawatt
    Reacties: 56

1 mei 2017, 06:58

Mijn opbrengst was in april 568kWh en er ligt 4770Wp op het dak.

Dat maakt het 3,97 kWh/kWp/dag over april.

Ik neem aan dat je dat enkel goed met je eigen systeem een jaar eerder kan vergelijken.
  • Zuid

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Zuid heeft ontvangen van andere leden.

250 gigawatt
    Reacties: 310
    Verkenner

Verkenner

Klant aan huis

Klant aan huis

Gespreksmaster

Gespreksmaster

1 mei 2017, 09:13

W. Maat wrote:

Mijn opbrengst was in april 568kWh en er ligt 4770Wp op het dak.
    Dat maakt het 3,97 kWh/kWp/dag over april.
    Ik neem aan dat je dat enkel goed met je eigen systeem een jaar eerder kan vergelijken.

Om de maand en dag opbrengsten van mijn PV systeem te kunnen beoordelen heb ik KNMI gegevens over een langere periode verzameld. Via onderstaande link kan je een Excel (met macro) downloaden waarmee je een dag opbrengst kalender kan genereren op basis van je eigen PV systeem en een nabij gelegen KNMI weerstation. (link al eerder in dit topic opgenomen / je hebt wel Excel nodig)
    http://home.kpn.nl/nico.zuidhoorn/PV_opbrengst_kalender.xlsm
    Zonnepanelen 3600 Wp Monitoring via Arduino/Android/VBA software.

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)