Zonnestroom onderbreking | Eneco Community
beantwoord

Zonnestroom onderbreking

goeden middag .ik heb sinds 9 maanden zonnepanelen en ook een stroom omvormer sma sunny boy ,al die tyd is het goed gegaan tot een paar dagen geleden op mijn omvormer zag ik dat de stroom van de zonnepanelen werd onderbroken  een uur later ging het weer goed dat herhaalde zich de volgende dag weer instalateur er bij gehaald alles gecontroleerd  alles in orde zei de man maar hij vertelde mij dat het ook kan dat de opgewekte stroom soms niet aan het  netwerk geleverd kan worden door de hoge piek stroom omdat op dagen dat bedrijven niet werken en er minder stroom gebruikt  word  misschie n heb ik het verkeert begrepen ik zelf heb er geen verstand van kan u mij misschie vertellen of dat waar is

groet  herman
icon

Beste antwoord door jvdl 12 mei 2013, 21:09

goeden middag .ik heb sinds 9 maanden zonnepanelen en ook een stroom omvormer sma sunny boy ,al die tyd is het goed gegaan tot een paar dagen geleden op mijn omvormer zag ik dat de stroom van de zonnepanelen werd onderbroken  een uur later ging het weer goed dat herhaalde zich de volgende dag weer instalateur er bij gehaald alles gecontroleerd  alles in orde zei de man maar hij vertelde mij dat het ook kan dat de opgewekte stroom soms niet aan het  netwerk geleverd kan worden door de hoge piek stroom omdat op dagen dat bedrijven niet werken en er minder stroom gebruikt  word  misschie n heb ik het verkeert begrepen ik zelf heb er geen verstand van kan u mij misschie vertellen of dat waar is

groet  herman

beste hermandus,

controleer op dat moment ( als de omvormer geen spanning aan het net leverd)
en er wel zon genoeg is , de spanning en de frequentie op een stopcontact eens.

is dit boven / beneden een bepaalde boven of onderwaarde .
dan die op de sma sunny boy staat , of in de gebruiks aanwijzing staat vermeld.

dan schakeld deze af.

p.s. welk type sma sunny boy ? , dan kunnen we ook eens mee zoeken / lezen.
Bekijk origineel

51 Reacties

Oei dat is een goeie zeg.
Wat zegt uw handleiding daar over?

Wat de monteur vertelt lijkt mij een plausibel verhaal.

Als ik even gauw google vind ik niets.
Een leuke casus is dit zeg.
Reputatie 7
Badge +7

groet  herman

beste hermandus,

controleer op dat moment ( als de omvormer geen spanning aan het net leverd)
en er wel zon genoeg is , de spanning en de frequentie op een stopcontact eens.

is dit boven / beneden een bepaalde boven of onderwaarde .
dan die op de sma sunny boy staat , of in de gebruiks aanwijzing staat vermeld.

dan schakeld deze af.

p.s. welk type sma sunny boy ? , dan kunnen we ook eens mee zoeken / lezen.
Jan, is dat verhaal van die installateur juist?
Reputatie 7
Badge +7

hoi Ton,
ik vind het wel een goeie.:rolleyes:
stel de netwerk beheerder zegt we hebben een stroom overschot.
dus we hebben niks van jullie paneeltjes nodig .
ik denk dat dan de rapen gaar zijn , ik heb er nog nooit van gehoord of gelezen.
het lijkt me ook sterk .
maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit .
dus pin me er niet op vast.

Zoals ik al schreef de netinverter schakeld zichzelf uit als er iets mis is met de kwaliteit van het net.
dus b.v.b. een veel lagere/hogere spanning dan 230 volt.
ook als de netinverter een afwijkende spanning wil leveren aan het net.  
ook als de frequentie van het net of van de netinverter te veel afwijkt van 50 herz.

niet te vergeten als de netinverter te warm word stopt hij er ook mee.
zijn de zonnepanelen in overeen stemming met de netinverter ?
te veel zonne panelen spanning / watt op een te kleine omvormer.
er word door sommige installateurs wel eens het een en ander gemonteerd.
wat niet / of net niet bij elkaar past en dan krijgt de netinverter het benauwd.
en stopt er af en toe mee.

en netinverters zijn 1 van de duurste onderdelen dus als men daarop bespaard is voor de installateurs mooi meegenomen toch.

maar ook een slechte kabel verbinding zowel aan de ac (net) kant als de dc (solar) kant kan de oorzaak zijn.
pas met dit laatste op dit kan brand veroorzaken.
Reputatie 6
Badge +1

Daar twijfel ik eerlijk gezegd ook aan. Het kan toch niet zo zijn dat je overschot  aan stroom, niet kwijt kan op het net, de omvormer stopt/ uit schakeld en hij je dus indirect verplicht om stroom van het net te nemen.

Ik neem wel aan dat hij zich heeft aangemeld,als terug leveren van energie. Want dit zou misschien wel mogelijk zijn, als zijn zonnepanelen niet zijn aangemeld bij de netbeheerder. Maar dat weet ik ook niet zeker.

hoi Ton,
ik denk dat dan de rapen gaar zijn , ik heb er nog nooit van gehoord of gelezen.
het lijkt me ook sterk .

Zoals ik al schreef de netinverter schakeld zichzelf uit als er iets mis is met de kwaliteit van het net.
ook als de frequentie van het net of van de netinverter te veel afwijkt van 50 herz.

wat niet / of net niet bij elkaar past en dan krijgt de netinverter het benauwd.

en netinverters zijn 1 van de duurste onderdelen dus als men daarop bespaard is voor de installateurs mooi meegenomen toch.

maar ook een slechte kabel verbinding zowel aan de ac (net) kant als de dc (solar) kant kan de oorzaak zijn.

Hoi Jan,

Je begreep al dat ik wat sceptisch was.
Maar je bent nooit te oud om te leren, dacht ik, vandaar mijn vraagstelling.
Mijn visie is altijd dat nou juist in de controlekamers dit soort zaken meteen bijgesteld worden en de capaciteit terug gedraaid wordt.
Die mannen en vrouwen zitten daar rond de klok.
Het blijft nou eenmaal een "spelletje"van vraag en aanbod.

Bedankt overigens voor je aanvullende info!
Reputatie 7
Badge +7

hoi Ton,
het lijkt me ook sterk .

Hoi Jan,

Je begreep al dat ik wat sceptisch was.
Maar je bent nooit te oud om te leren, dacht ik, vandaar mijn vraagstelling.
Mijn visie is altijd dat nou juist in de controlekamers dit soort zaken meteen bijgesteld worden en de capaciteit terug gedraaid wordt.
Die mannen en vrouwen zitten daar rond de klok.
Het blijft nou eenmaal een "spelletje"van vraag en aanbod.

Bedankt overigens voor je aanvullende info!

daarom schreef ik ook de wonderen zijn de wereld nog niet uit .
hoe ze in de control room dit allemaal regelen is mij een raadsel.
maar wel zeer interessant.
ti,s wel jammer dat eneco hun nieuwe centrale op de maasvlakte weer gedeeltelijk gaan ontmantelen.
het zou een leuk uitje zijn voor ons forum leden :D
eens een werkende centrale van binnen bekijken. 
Reputatie 7
Badge +7

Daar twijfel ik eerlijk gezegd ook aan. Het kan toch niet zo zijn dat je overschot  aan stroom, niet kwijt kan op het net, de omvormer stopt/ uit schakeld en hij je dus indirect verplicht om stroom van het net te nemen.

Ik neem wel aan dat hij zich heeft aangemeld,als terug leveren van energie. Want dit zou misschien wel mogelijk zijn, als zijn zonnepanelen niet zijn aangemeld bij de netbeheerder. Maar dat weet ik ook niet zeker.

ik neem aan dat hermandus.
dit wel heeft gedaan maar dat dit er niets mee te maken heeft.
zover ik heb gelezen moet je binnen 1 maand na plaatsing / installatie van je zonnepanelen.
dit pas aanmelden bij.

Energieleveren.nl.
Reputatie 6
Badge +1

Ja dat is nu eens een leuk idee. Ik weet dat er een concurrent is die dit soort excursies heeft georganiseerd voor hun klanten en dat bleek een groot succes te zijn.
Hoi Jan,

Ja zo'n uitje zou ik ook wel willen.
Misschien is Eneco daar voor te porren.

Hoe ze dat in die controlekamer regelen, weet ik ook niet precies, maar kan het wel beredeneren.
Het is dus vraag en aanbod.
Is er veel vraag dan worden hoogspannings schakelingen gedaan om bv stroom in Duitsland te kopen.
Of een kolen/gas centrale op hogere capaciteit te laten draaien enz enz

En dit alles wordt vanuit die controlekamers op afstand geregeld.
Reputatie 7
Badge +7
Ja zo'n uitje zou ik ook wel willen.
Misschien is Eneco daar voor te porren.

Hoe ze dat in die controlekamer regelen, weet ik ook niet precies, maar kan het wel beredeneren.
Het is dus vraag en aanbod.
Is er veel vraag dan worden hoogspannings schakelingen gedaan om bv stroom in Duitsland te kopen.
Of een kolen/gas centrale op hogere capaciteit te laten draaien enz enz

En dit alles wordt vanuit die controlekamers op afstand geregeld.

Wie weet Ton,
we zullen eens porren:)
Reputatie 7
Badge +7

Ja dat is nu eens een leuk idee. Ik weet dat er een concurrent is die dit soort excursies heeft georganiseerd voor hun klanten en dat bleek een groot succes te zijn.

hoi Jurgen,
zeker onder ons op het forum , die toch wel dagelijks bezig zijn met energie en al 
de bijkomende zaken.
Reputatie 4
Badge
Ik geef me alvast op 🆒
Reputatie 7
Badge +7
Ik geef me alvast op 🆒

ikke ook :D
Reputatie 6
Badge +1
Ik geef me alvast op 🆒

ikke ook :D

En  Ikke ook natuurlijk 
Reputatie 4
Badge

En  Ikke ook natuurlijk 
Wel achter aan sluiten he 😮
Badge
[QUOTE=jvdl;35391het zou een leuk uitje zijn voor ons forum leden :D
eens een werkende centrale van binnen bekijken. [/quote]

Voor mij veeeeeeeeeeeel te ver weg.
Ik heb toendertijd in 1979 de Hunzecentrale van EGD (nu Essent) in bedrijf gezien tijdens een excursie toen ik MTS werktuigbouw deed.
Echter om op de vraag van OP terug te komen
Ja, dat zou mogelijk kunnen zijn met een slimme meter, maar niet met een ferrarismeter.

Ja, dat zou mogelijk kunnen zijn met een slimme meter, maar niet met een ferrarismeter.

Ik ben de draad even kwijt. Wat bedoel je nu?
Reputatie 6
Badge +1

Ik ben de draad even kwijt. Wat bedoel je nu?

Ik niet. Hij reageerde op de excursie behoefte :)
en op
de zonnenonderbreking doordat de stroom niet terug gegeven kan worden op het net.
In zijn optiek heb je dat omdat je een slimme meter hebt en je hebt niet dit probleem met een ferrarismeter.

Maar nogmaals, mij lijkt het hele verhaal raar over het soms niet kunnen terugleveren. Jammer dat een moderator nog niet gereageerd heeft, want die zouden het wel kunnen weten.
Nou dat vond ik warrig met dat woord "OP"
En als hij dat bedoelde, tja dan blijf ik dat ook een vreemd verhaal vinden.
Jammer dat er vandaag geen moderator op gereageerd heeft!!
Wie weet morgen.
Badge
de zonnenonderbreking doordat de stroom niet terug gegeven kan worden op het net.
In zijn optiek heb je dat omdat je een slimme meter hebt en je hebt niet dit probleem met een ferrarismeter.

Maar nogmaals, mij lijkt het hele verhaal raar over het soms niet kunnen terugleveren.

Dat was toch de bedoeling van de slimme meter, het manupuleren van de consument?
De netbeheerder kan bepalen hoeveel energie jij opneemt en afgeeft.
Dat was toch de bedoeling van de slimme meter, het manupuleren van de consument?
De netbeheerder kan bepalen hoeveel energie jij opneemt en afgeeft.

@jandehanger,

Waar baseer je dat op?
Vertel, vertel .....
Badge
@jandehanger,

Waar baseer je dat op?
Vertel, vertel .....

http://www.energieexpert.nl/de-slimme-meter-die-kan-veel-slimmer/

Energieleveranciers kunnen met de slimme meter, om maar een voorbeeld te noemen, de energie op afstand afsluiten als de rekening niet betaald wordt. Daarnaast kunnen zij vraag en aanbod beter inschatten, waardoor het net niet overbelast raakt.
Op afstand de meter afsluiten bij wanbetaling is mi geheel terecht en scheelt hogere kosten die afsluiting met zich meebrengen. 
Kosten die jij en ik betalen. 

Vraag en aanbod op elkaar afstellen via bv de meters bij eindgebruikers af te zetten lijkt mij een toepassing die eerst gelegaliseerd zal moeten worden. 
Toepassing is dus geen monopolipolecy. 
Mals in de verre toekomst er op bepaalde tijden een tekort is, is het wellicht een prima distributie methode. 
Onze energie voorraden raden toch eens op.......
Reputatie 6
Badge +1
sorry jongens, maar volgens mij heet dit topic vraag zonnestroom onderbreking. Dat jandebehanger anti slimme meter is prima.
Volgens mij hebben we die discussie gehad in dit topic. Begin nu niet weer svp. 😞 Het gaat de vraagstelling voorbij.

Reageer