zon, zonnepanelen en geen opbrengst? | Eneco Community
vraag

zon, zonnepanelen en geen opbrengst?

• 18 februari 2019
  • 9 reacties
  • 292 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Gisteren (zondag 17 februari) met toch veel zon nauwelijks productie van mijn zonnepanelen. Iemand een idee waardoor?
De SolarEdge app en de onvormer lieten gisteren beide tussen 8.30 uur en 16.30 "huidig vermogen 0 W" zien, en vandaag geeft ook het verbruiksoverzicht van Eneco voor gisteren nauwelijks productie aan. Maar de zon scheen ook gisteren nagenoeg de hele dag. Eergisteren (16/2) opbrengst 24 kWh, gisteren 0,7 kWh en vandaag weer 23,8 kWh. Maar gisteren was er minstens evenveel zon???

9 Reacties

Als ik het zo lees dan is de omvormer defect!
Of staat er geen stroom op de inverter, want als er geen stroomvoorziening is zal de opwek ook niet werken.
Dank, Brandje, voor je reactie.
Ik weet weinig van techniek. Dus probeer ik door verder vragen te begrijpen waar ik het zoeken moet.
Kan de omvormer informatie laten zien op het display als hij niet van stroom is voorzien?
Is het logisch dat vandaag alles weer normaal loopt, terwijl ik niets heb veranderd?
Als vandaag alles weer werkt dan was er misschien gister toch een stroom onderbreking.
Maar als jij bedoelt dat het display gewoon werkte, dan gok ik ik een defecte omvormer.
Hoe oud is de omvormer?
Dank alweer, Brandje.
De omvormer en de zonnepanelen zijn 17 september 2018 geïnstalleerd. Dit is de eerste keer dat ik iets merkwaardigs opmerk.
Oke, dan heb je dus nog garantie.
Als je zeker weet dat er geen stroomonderbreking is geweest zou ik de installateur inschakelen.
Reputatie 4
Badge +1
Een andere mogelijkheid is dat de Solaredge geen verbinding heeft gehad met het internet. Als je vandaag terugbladert naar "gisteren" met de Solaredge app, kan je eventueel controleren of de opbrengst weer is bijgewerkt. Helaas zijn internet verbindingen niet altijd betrouwbaar.

De Solaredge omvormers hebben een display, maar sturen ook storings statistieken op naar de Solaredge omgeving. Dit display kan je activeren door op een knopje onder op de omvormer te duwen.

Door de storings statistieken op de server van Solaredge kan de installateur altijd op afstand controleren of er storingen geweest zijn.

Als dit nog een keer voorkomt, kan je kijken op de app wanneer voor het laatst informatie van de omvormer is gekomen (staat boven de grafiek).
Maar Menno, dat zou kunnen uiteraard, maar dan nog zou er toch teruglevering naar het Net moeten zijn.
Bij mij valt ook het internet met de omvormer wel eens uit, maar de opwek/teruglevering gaat gewoon door.
Dank, Mvaneck en Brandje.
Morgen zal ik inderdaad contact zoeken met de leverancier/installateur. Want ik zou dit mysterie graag opgelost zien en vooral wil ik natuurlijk de "echte" (of althans de redelijkerwijs te verwachten) produktie gerealiseerd, geregistreerd en 'uitbetaald' zien. Overigens is op dit moment in de Solaredge app de produktie van zondag 17/2 nog steeds 0,662 kWh, en geeft de grafiek tussen 08.30 uur en 16.30 nog steeds nul opbrengst weer.
Hi,
De vraag is gisteren dinsdag 19 februari 2019 om 9.55 uur door de leverancier doorgestuurd naar SolarEdge Support. Tot op dit moment nog niets vernomen ...
In afwachting dus, MvdT.

Reageer