Wat vind jij van de Zonnepanelensimulator? | Eneco Community
vraag

Wat vind jij van de Zonnepanelensimulator?

Badge
  • oud Community Manager
  • 381 reacties
Beste forumleden,

Gisteren hebben we een nieuwe tool gelanceerd: de Zonnepanelensimulator.

De Zonnepanelensimulator van Eneco geeft je de mogelijkheid om zonnepanelen uit te proberen als je ze nog niet hebt aangeschaft, maar dit wel wilt doen. Je kunt dus eigenlijk een soort proefrit met zonnepanelen maken.

Het werkt als volgt: je maakt een account aan waarna je d.m.v. 7 eenvoudige vragen een model van je huis kunt maken. Vervolgens kun je er dakramen, schoorstenen en dakkapellen op slepen die in jouw situatie van toepassing zijn. En als laatste leg je je dak vol met het gewenste aantal panelen.
Na het voltooien van je modelhuis krijg je een persoonlijk dashboard die je realtime de opbrengst van je digitale panelen laat zien. We berekenen dit met actuele weerdata van het KNMI, dus de gegevens zijn waarheidsgetrouw. Je kunt de daarop volgende dagen, weken, maanden je dashboard volgen en ervaren wat panelen opleveren als je ze ook echt op je dak had liggen.

Nu wil ik heel graag horen wat jullie van deze tool vinden. En daarnaast hoor ik graag verbetersuggesties. Laat het weten in de reacties!

101 Reacties

Badge +2
@ Marijn

ik heb mijn gelijk aangemeld vind het interessant om te zien hoeveel het mij oplevert

is er ook een mogelijkheid om de zonnepanelen te draaien naar een andere richting

Karst
Reputatie 1
Leuk! Ik ga me ook aanmelden vandaag. Ik doe mee aan de 123 zonnepanelen actie van Eigen Huis en wie weet is dit een leuke second opinion. En wie weet, komt Eneco wel met een concurrerend voorstel dat ik straks naast de offerte kan leggen?:D
Reputatie 3
Badge
Ik doe graag mee maar zonder het aanmaken van een account. Het initiatief is 100% ok maar aanmelden lijkt me onzinnig. Als iemand werkelijk geïnteresseerd is komt men met haar of zijn gegevens wel naar de desbetreffende leverancier. Als Eneco klant vind ik het nu geen probleem maar ook voor geen Eneco klanten zou ik niet kijken als ik een account moet aanmaken. Zal de test vanavond is doen.
Reputatie 1
@ Jeroen: ben het niet helemaal met je eens dat aanmelden "onzinnig" is. Eneco levert deze berekening via deze website en wat is er op tegen om je dan aan te melden. kortom wat bedoel je precies? Ze mogen mij straks best een concurrerend aanbod doen, adresgegevens en naam etc hebben ze toch al van me. Deze website geeft voor mijn situatie al een redelijk betrouwbare indruk wat ik evt. kan "besparen". Enige onhandige vind ik dat je dit niet vanuit de bestaande mijn Eneco account gegevens kan doen, maar dan zouden ze  de niet-Eneco klanten missen natuurlijk.
Reputatie 1
OT: @ Marijn: Ik heb een plat dak en het zou dan handig zijn als je de foto van (Google?) maps ook verder onder je dak kan plaatsen zodat je niet alle obstakels er in hoeft te slepen, ik weet ook niet precies hoe groot de dakramen zijn, dat is een beetje gokken. Maakt de berekeningen misschien betrouwbaarder?
Verder vraag ik me af of kleine schoorsteentjes (metalen pijpen met hoedje) er ook in geplaatst zouden moeten worden, of leveren deze geen problemen bij het plaatsen van de panelen?
Badge
@karst Als je de panelen naar een andere richting wilt draaien, dan zul je de orientatie van je dak moeten veranderen. Dat werkt het meest eenvoudig.

@jeroen Het aanmaken van een account is nodig om de opbrengstgegevens op te kunnen slaan in de database. Anders kunnen we nooit voor een langere periode iets simuleren en je inzicht geven in wat zonnepanelen nou echt opleveren.
Maak gerust een account aan. Als het je niet zint, kun je onder je accountinstellingen je account eenvoudig verwijderen.

@toon160113 Ik kreeg deze suggestie ook van een collega dus dat gaan we in fase 2 onderzoeken of het mogelijk is. Het nadeel is dat niet alle Google Maps beeld scherp zijn (bijv. in dorpen). Het slepen van obstakels blijft wel nodig want Google Maps kan niet herkennen of iets een dakraam is.
De pijpjes hebben we afgevangen door het smal maken van een schoorsteen. Echt super smal kan het niet, maar het benadert wel redelijk de werkelijkheid.
Ik heb al zonnepanelen, en even mijn huidige situatie ingevoerd.

Bevindingen:
  • het invoerscherm ziet er erg netjes uit
  • het invoeren is heel begrijpelijk
  • de opgeleverde gegevens worden netjes gepresenteerd
  • de betrouwbaarheid van de gegevens is (in mijn situatie) dubieus:
  •  - opbrengst op "dit moment" volgens de simulator 31 watt/uur
  •  - opbrengst op "dit moment" volgens mijn logger van mijn panelen: 280 watt/uur

Maar de simulator zelf is erg compleet
Badge
@henko bedankt voor je feedback. Ik ga de cijfers nogmaals laten checken. We hebben namelijk de formule getest met echte data van onze Zon&Zeker klanten en daar zaten we in sommige gevallen slechts max 1% naast.
Badge +2
@ Marijn

Is het ook mogelijk om een grafiek van de kosten en baten in de Zonnepanelensimulator te zetten

karst
Badge
Ik heb reeds 40 panelen op mijn dak en deze tool leek mij leuk om te kijken hoe mijn systeem functioneert.
Het eerste probleem was dat ik niet meer dan 30 panelen kon plaatsen. Jammer, want dit betekend voor mij dus een beetje rekenen, maar daar is overeen te komen.

Of het allemaal klopt, kan ik pas over een paar dagen zeggen, want actueel zit er een heel groot verschil in.

Ik vind deze tool heel erg zinnig voor degene die over de aanschaf denken.
Reputatie 7
Badge +7
Heel leuke tool.
alleen ik wil ook de keuze mogelijkheid het te kunnen zien met 3 panelen.
niet iedereen heeft een dikke beurs om 6 of meer panelen neer te leggen.
en als het met 3 panelen niet rendabel is , dan is het ook met 6 panelen niet rendabel. !
je word een beetje verplicht om meer panelen te nemen zo.
ja ik kan de opbrengst van 6 panelen delen door 2 dan kan ik het ook zien.
maar leuker als het in de tool kan.
ook het vermelden van de terug verdien tijd in de tool zou handig zijn.
Badge
Even een korte reactie op @henko. Er bleek eea nog niet helemaal goed te staan, dat hebben we aangepast. Zou je het (morgen) nog eens kunnen controleren?
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor je reactie Marijn.
  • Even een korte reactie op @henko. Er bleek eea nog niet helemaal goed te staan, dat hebben we aangepast. Zou je het (morgen) nog eens kunnen controleren? 

Zojuist even gecheckt, op een bewolke ochtend in Gouda:
mijn eigen monitoring :  230 watt
de Eneco simulator :152 watt

verschil is idd minder geworden.
En het verschil kan natuurlijk ook door lokale weersverschillen worden verooorzaakt.
Of door de kwaliteit van de panelen en omvormers (ik heb ze niet via Eneco aangeschaft)

Totaal van de laatste (helaas nogal bewolkte) 24 uur
mijn eigen monitoring :  2,40 kWatt
de Eneco simulator :2,20 kWatt
Badge
@karst Kosten en baten gaan we in fase 2 opnemen.

@ruud We hebben 30 panelen als maximum gekozen omdat dat de max is wij als Eneco leveren. We willen geen verkeerde verwachtingen scheppen dat als iemand 40 digitale panelen heeft, dit aantal uiteindelijk niet via ons aan kan schaffen.

@jvdl Mijn opmerking aan Ruud geldt ook voor het minimum t.w. 6. Maar ik ga toch overwegen om het minimum aantal te verlagen. Terugverdientijd gaan we ook meenemen, volgt in fase 2. Datum voor fase 2 gaan we volgende week vaststellen.

@henko Het is op zich logisch dat er actuele verschillen zijn want wij krijgen 'slechts' 1x per 15 min de data van het KNMI door. En dat rekenen we vervolgens weer door. Daarnaast hangt het zoals je zelf aangeeft ook van je panelen en randapparatuur af. Kun je iets meer vertellen over jouw panelen etc.?
Als ik vervolgens kijk naar de totalen, dan liggen ze toch behoorlijk bij elkaar en dat vind ik een belangrijk gegeven.
Mocht je nog punten hebben, laat het ajb weten!
Reputatie 7
Badge +7
@marijn

Beste marijn ,
De plaats van het actuele weer vergelijk voor de zonne energie aplicatie , hoe word dat bepaald is dat het zelfde als  in Toon .
Kan ik dat ergens zien in de aplicatie ?
Voor mijn woonplaats is dat bvb of rotterdam of hoek van holland.
En dat is niet echt nauwkeurig scheelt 30 kilometer of meer .!
Op buienradar kan ik b.v.b. brouwershaven kiezen dat is al iets gunstiger.
Zouden jullie daar ook eens naar willen kijken .
Dus de referentie plaats van de aplicatie kunnen instellen , dichter bij de actuele woonplaats.
En in de aplicatie ook weergeven wat de referentie plaats is .
Badge
@jvdl Het actuele weer wordt bepaald obv weerstations. En er zijn er 'maar' 33 in Nederland waar we gebruik van kunnen maken. We weten dat er groot verschil tussen plaatsen kan zijn en daarom benoemen we de plaats van het weerstation ook niet omdat dit verwarrend kan zijn. Het weerbeeld van het betreffende station is overigens niet van invloed op de berekeningen want de zoninstraling meten we met de data van het KNMI en die is op, uit mijn hoofd gezegd, een kilometer nauwkeurig.
Reputatie 7
Badge +7
@jvdl Het actuele weer wordt bepaald obv weerstations. En er zijn er 'maar' 33 in Nederland waar we gebruik van kunnen maken. We weten dat er groot verschil tussen plaatsen kan zijn en daarom benoemen we de plaats van het weerstation ook niet omdat dit verwarrend kan zijn. Het weerbeeld van het betreffende station is overigens niet van invloed op de berekeningen want de zoninstraling meten we met de data van het KNMI en die is op, uit mijn hoofd gezegd, op een kilometer nauwkeurig.

oke Marijn ,
bedankt voor je antwoord.
Reputatie 3
Badge +1
Beste Marijn,

Leuk initiatief, ik heb mijn huidige pv in de simulator gezet en ben erg benieuwd of de simulator overeenkomt met de werkelijkheid.
Ik heb 8 panelen 1920 pW geplaatst op 23 augustus 2012 en de voorspelling van het SMA programma die ook de hellinghoek en plaats enz. erin verwerkt geeft een verschil van ongeveer 200 kWh per jaar aan met de Eneco simulator. (jaaropbrengst SMA 1440 kWh Eneco 1238 kWh).
De komende weken laat ik op dit topic weten hoe dicht de simulator de werkelijkheid benadert.

Met zonnige groet,

Stansat Solar WZW
Badge
Ik hoor het graag Stansat! Thx
Reputatie 3
Badge
Als er een paar mensen zijn die dit willen delen met ons kunnen we gaan kijken of het een redelijk betrouwbaar systeem mag zijn.
Reputatie 3
Badge +1
Beste Marijn,

Na een paar dagen bekijken hoe de simulator rekent, zie ik dat hij geen rekening houd met schaduwval wanneer een huis voor jouw huis bij laagstaande zon schaduw geeft op je panelen.
Bovendien kan dat ook door een boom of ander ander obstakels zoals lantaarnpalen gebeuren.
Dat geeft bij mij al een vertekend beeld omdat de simulatie in mijn situatie uitgaat van vrij zicht wanneer de zon onder gaat en dat is niet zo want er staat een nieuwe rij huizen die schaduw veroorzaken laat in de middag.
Meer mogelijkheden om deze schaduwpartijen in de simulatie te kunnen zetten zou een betere uitkomst geven vermoed ik.
Zijn er mogelijkheden die toe te voegen in de simulatie?

Met zonnige groet,

Stansat
Badge
@stansat, de simulator houdt nu alleen rekening met schaduw van de obstakels op je dak, dus schoorstenen en dakkapellen. Het is enorm lastig om ook andere obstakels zoals huizen, lantaarnpalen en bomen in de berekening mee te nemen. Hoe moet je namelijk bepalen hoeveel schaduw een grote boom geeft? En de lantaarnpaal, heeft die een rond of juist een langwerpige kop?
Ik zie de simulator als een tool die zoveel mogelijk de werkelijkheid benadert.

En, als we andere obstakels toe gaan voegen worden de stappen om een model van je huis te maken ook te veel en te moeilijk. Nu is hij nog vrij laagdrempelig.
Maar ik houd je opmerkingen open, wellicht dat we een geavanceerde versie kunnen ontwikkelen.
Reputatie 3
Badge +1
@stansat, de simulator houdt nu alleen rekening met schaduw van de obstakels op je dak, dus schoorstenen en dakkapellen. Het is enorm lastig om ook andere obstakels zoals huizen, lantaarnpalen en bomen in de berekening mee te nemen. Hoe moet je namelijk bepalen hoeveel schaduw een grote boom geeft? En de lantaarnpaal, heeft die een rond of juist een langwerpige kop?
Ik zie de simulator als een tool die zoveel mogelijk de werkelijkheid benadert.

En, als we andere obstakels toe gaan voegen worden de stappen om een model van je huis te maken ook te veel en te moeilijk. Nu is hij nog vrij laagdrempelig.
Maar ik houd je opmerkingen open, wellicht dat we een geavanceerde versie kunnen ontwikkelen.

Beste Marijn,

Ik begrijp de problemen maar momenteel wijkt de werkelijkheid toch wel een compleet paneel of meer af bij mij.
Dus ik heb er 9 i.p.v. in werkelijkheid 8 vitueel bijgelegd en dan benadert het enigzins de werkelijkheid.
Maar het verdient een langere periode om te zien bij zonnige dagen wat het verschil is.
Je snapt dat een paneel 200/240/245/250/260 of zelfs 300 pW kan opleveren dus daar zit waarschijnlijk ook het verschil in.
Van welke waarde per paneel gaat de simulator uit per paneel?
Ik heb zelf 8 panelen van 245pW is totaal 1920 pW

Zonnige groet,

Stansat
Net account aangemaakt. Op een ipad is het wat lastig om de obstakels te positioneren op het dak. Morgen eens de pc proberen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen