Wat is de meerwaarde van de Toon app als je zonnepanelen hebt? | Eneco Community
vraag

Wat is de meerwaarde van de Toon app als je zonnepanelen hebt?

• 29 augustus 2018
  • 14 reacties
  • 605 Bekeken

Je kan niet de meterstanden doorgeven van dagopbrengst stroom en nachtopbrengst ( geen grapjes graag, in de nachtperiode zijn ook nog zonuren ) van de stroom.

Ik wil graag gebruik maken van de tussenstand mogelijkheid, zit ik op schema? Moet ik geld opzij zetten voor straks wellicht een torenhoge jaarrekening?
Krijg ik wellicht een hoop geld terug?

Kan ik niks over zeggen totdat het voor mij weer oktober is.
Zelfde geld voor TOON, als je meer als X panelen heb ( ik heb er 57 van 300 wp ) werkt TOON niet, volgens mij lag de grens tussen wel/niet werken van TOON op 10 panelen of zo.
Een beetje dak/eigenaar van zonnepanelen heeft er standaard meer als 10.
Ok, ik ben met 57 ( wil naar een 100% elektrische oplossing ) wel een grote afwijking maar dan nog. Een grens bij bv 30 panelen zou veel meer van de gebruikers dekken.

Kom op het is 2018!!! Wat is het niveau van jullie ICT personeel? Zo moeilijk moet dit toch niet zijn om te programmeren, anders houd ik mijzelf aanbevolen als SAP ABAP programmeur.
Sorrie maar dit is wel een grote irritatie voor mij.

Anno 2018 zijn zonnepanelen vrij standaard voor heel veel mensen.
Werken aan een snelle implementatie van een versie van de app die zonnepanelen ondersteund zou enorm fijn zijn.

Tevens een opmerking:
Als ik de meterstanden nu wil doorgeven krijg zoiets als: Controleer de meterstanden, uw opgave wijkt af van wat in ons systeem verwacht word.
Ik controleer de gegevens en druk wederom op opslaan, hij blijft maar met de melding komen, je kan de melding niet negeren en tegen de app zeggen: De gegevens zijn goed!! nu opslaan!!

Ook dit is een gebrek en anno 2018 niet meer nodig.

14 Reacties

Hoi Ricardo,

Hij heeft geen ferraris meter, maar een domme digitale meter. Vermoedelijk een Iskra.

Bij een PV levert die problemen op als je de standen aan Eneco wilt doorgeven.
Dus geen standen automatisch bij Eneco, dus ook geen goed werkende App.
Ik noem dat liever Normaal en Daltarief, zodat het logisch is dat er bv in het weekend overdag ook teruglevering zonnepanelen tegen Daltarief is/kan zijn. ???
Weet Eneco bij jou wel dat je zonnepanelen hebt ivm het doorgeven standen (bv tellers 2.8.1 en 2.8.2)
Er zijn zat zonnepaneeleigenaten die aanmelding
www.energieleveren.nl vergeten.

Overigens is de teruglevering op mijn Mijn Eneco App perfect zichtbaar.

Graag goed lezen!!

U heeft Toon!! ( die geeft voor u de opbrengst door )
Ik heb toon niet omdat ik meer panelen heb dan wat toon aankan.
De grens ligt bij 10 panelen of zo.

Ter informatie vorige jaar had ik een opbrengst van 13.000 KwH , ik heb 57 panelen ( grote woonboerderij )

Ik stoor me eraan dat ik mijn opbrengst niet handmatig kan doorgeven
Geheel foute conclusie!!!!!!??
Toon®️ geeft geen teruglevering/verbruiks-standen door. ??

Vreemd toch dat men dat steeds denkt. Alles, behalve data van het ketelprofiel, wordt alleen op Toon®️ opgeslagen ivm oa de privacy.
Dus voor opslag data ketelprofiel dien je op Toon®️ daarvoor apart toestemming te geven.

En nergens in mijn reactie ga ik er van uit dat je wel een Toon®️ zou hebben.......

De teruglevering die de App heeft/verwerkt komt gewoon uit de eigen database van Eneco.
Eneco krijgt die standen inclusief de 2.8.1 en 2.8.2 (teruglevering dus) uiteraard door van de Netbeheerder, die deze standen bij mij uitleest. ??

En......over "graag goed lezen" heb ik het dan maar verder even niet............

Trouwens in opbrengst is Eneco niet geïnteresseerd, als je feitelijk bedoelt opwek. Die is puur voor je zelf interessant; wel is Eneco ivm de jaarnota geïnteresseerd in de feitelijke teruglevering ivm de 1 op 1 saldering, die straks dus wordt omgezet in een teruglever-subsidie.
Maar dat is een andere discussie.
Dan heeft u wellicht een slimme meter?
Ik heb een meter die tussen slim en dom inzit.
Hij geeft niks automatisch door. Maar hij is wel instaat om dag/nacht bij te houden en ook geschikt voor zonnepanelen ( opbrengsten bijhouden )

Echter en daar zit hem dus het probleem, ik moet alles handmatig doorgeven en eneco geeft mij de mogelijkheid niet. ( alleen bij de jaarrekening dus niet tussentijds )

Ik weiger een slimme meter te laten plaatsen omdat bewezen is dat slimme meters je bedonderen waar je bij staat en veel minder opbrengst noteren als dat je echt opbrengt. ( in feite stelen tbv energieleverancier )
Mijn huidige meter hoeft wettelijk gezien niet omgewisseld te worden en daarom doe ik dat dus ook niet. Mijn huidige meter is van bewezen dat hij wel eerlijk omgaat met opbrengst en verbruik.

Heeft u dus een slimme meter?
Uiteraard heb ik een slimmemeter.
Ik refereerde toch immers aan www.energieleveren.nl ...............en ik sprak over de tellers 2.8.1 en 2.8.2.
Niemand zegt dat je verplicht bent om om te wisselen naar een slimme meter, maar dan moet je ook niet verder "zeuren" over zaken die niet werken in de App, toch..........

Eneco kiest voor koppeling met de eigen database; m.i. logisch in een automatiseringstijdperk. Handmatige verwerking valt hier dus buiten, daar zijn voldoende andere systemen voor.

Een zg domme digitale stroommeter heeft nu eenmaal zijn beperkingen.
Je zal je opwek/teruglevering en uiteindelijk de prestatie daarvan dus zelf moeten bijhouden via andere mogelijkheden gekoppeld bv aan je inverter(s)

Gewoon de App dus naast je neer leggen en de reden, die weet je nu.
Voor jou, in jouw dus bewust gekozen situatie, geen meerwaarde.
Ben ik niet met u eens.
Enige verschil is dat een slimme meter de standen automatisch aanlevert aan eneco.

Waarom zou ik niet via de app ( ook koppeling met eneco database ) de standen door kunnen geven?
ze komen in beide gevallen in hun systeem terecht op een digitale manier, het is dus niet zo dat in mijn geval er bv een secretaresse nodig is. Ik geef het ook digitaal door.
Ik kan nu al 3 standen doorgeven , waarom niet 2 veldjes erbij plaatsen en het ook mogelijk maken dat ik mijn opbrengsten kan doorgeven?
Dit is gewoon luiigheid als je het mij vraagt.
Dat ik mogelijk zou kunnen liegen en een automatisch systeem niet kan liegen is geen argument.
Bij handmatig doorgeven word elke 3 jaar door een meteropnemer de standen gecontroleerd.
Liegen is dus jezelf in de poten schieten.

Graag uw argumentatie waarom 2 veldjes erbij plaatsen in de app technisch niet mogelijk of wenselijk is.
Ben heel benieuwd.
Uiteraard zou het verwerken van handmatige standen mogelijk zijn.
Ik meldde al eerder kennelijk kiest Eneco voor een App die geheel automatisch gevoed wordt door eigen data van eigen servers. Dan is er in ieder geval een schatting te maken hoe het daadwerkelijk verbruik/teruglevering zich verhoudt tot het ingeschatte jaarverbruik; gerelateerd aan de bewuste maand die getoond wordt.

Wie weet in de toekomst, want ook een tussenstand in de App kan bij PV’s ook nog nog niet verwerkt worden.
Logisch meldde ik al eerder in dit topic aan Eneco omdat de App niet weet hoeveel er opgewekt en uiteindelijk meteen eerst wordt opgesoupeerd.

Om het “luiheid” te noemen vind ik dan ook belachelijk.
Er is gekozen voor geheel automatische werking van deze App.
Klanten die bewust kiezen voor geen slimme meters vallen dan buiten de boot?

En dat het met het doorgeven van de standen fout gaat heeft ook te maken met je domme digitale meter en een PV.
Misschien is het dus slimmer om de standen hier een topic op te geven.

Als service kan Eneco hier een tussen berekening maken, zodat je ook weet/kan beoordelen of je goed op de rit zit.
Reputatie 7
Badge +9
De slimme meter registreert meteen wat je teruglevert. Je oude draaischijfmeter is alleen geijkt voor levering, dus niet voor teruglevering. Daar is de meter niet voor ontworpen. De draaischijfmeter kan ook een teruglooprem hebben en kan dan niet fysiek terugdraaien. Als je op een (zonnige) dag meer opwekt dan je op dat moment verbruikt, dan wordt de teruglevering dus niet geregistreerd en niet verrekend. Om deze redenen bestaat het risico dat de meter minder registreert dan wat u heeft teruggeleverd. Dit kan niet worden gecontroleerd. En als je meter niet al je teruglevering verwerkt, dan duurt het ook langer voordat u uw zonnepanelen heeft terugverdiend.

Mijn Eneco app word continue aan gewerkt, met een heel team. Denk dat @KevinD je daar alles over kan vertellen.
Klopt ik heb geen ouderwetse draaischijf, volledig digitaal alleen geen "slimme".
Ik had deze wel kunnen krijgen, is zelfs speciaal monteur "spontaan" langs gekomen om dit te doen.

Ik heb echter met klem geweigerd!!
Volgens mij in het programma "Kassa" is bewezen dat slimme meters je flink benadelen ( en intern bv altijd ten gunste van de energieleverancier word afgerond bv , naar onder bij opbrengst , naar boven bij verbruik )
Op jaarbasis kan dit gewoon tientallen/honderden euro's schelen. ( zeker met groot verbruikers, grote hoeveelheid panelen )

Dus wees blij met uw "slimme" meter, ik hou zolang als het wettelijk mag mijn " domme" meter.
Reputatie 7
Badge +9
Klopt ik heb geen ouderwetse draaischijf, volledig digitaal alleen geen "slimme".
Ik had deze wel kunnen krijgen, is zelfs speciaal monteur "spontaan" langs gekomen om dit te doen.

Ik heb echter met klem geweigerd!!
Volgens mij in het programma "Kassa" is bewezen dat slimme meters je flink benadelen ( en intern bv altijd ten gunste van de energieleverancier word afgerond bv , naar onder bij opbrengst , naar boven bij verbruik )
Op jaarbasis kan dit gewoon tientallen/honderden euro's schelen. ( zeker met groot verbruikers, grote hoeveelheid panelen )

Dus wees blij met uw "slimme" meter, ik hou zolang als het wettelijk mag mijn " domme" meter.

Als Kassa bewijst dat een hondedrol eetbaar is eet je deze ook op? Vind dat je wel heel erg oppervlakkig bent. Verschillende tests hebben bewezen, dat er niks mis is met de registratie van de slimme meter. Ook de eventuele straling is niks, een gemiddelde mobiele telefoon straalt nog meer uit.

Success met je domme meter.
Wat een kul argument zeg inzake de afronding en kan honderden euro’s schelen. ??
Ik ga het niet eens verder uitleggen.
Voorlopig ben ik blij met m’n slimme meter en m’n automatische overzicht. ??
Ik geloof toch liever een onafhankelijke tester zoals Kassa als diverse AFHANKELIJKE ( betaald door bv energieleverancier ) onderzoeken.

Gekochte conclusies zijn geen conclusies.
En oppervlakkig ? Hoezo? Beetje op je pik getrapt reactie. ( waarschijnlijk eigenaar van een slimme meter niet? )

Wat je bedoelt is waarschijnlijk het woord naïef?
Oppervlakkig is het verkeerde woord in deze context.

Ik heb diverse ( niet alleen Kassa ) ONAFHANKELIJKE ( belangrijk om te checken wie voor het onderzoek betaalt heeft ) gecheckt en ze zeggen allemaal dat de slimme meters ten nadele van de consument afronden.
Domme meters doen dit niet, sterker nog schijnt dat bij opbrengst ze soms meer registreren dan dat er is opgebracht. ( dus ten voordele van de consument )

Wat denk je dat de reden is dat de overheid en energieleveranciers liefst iedereen ZO SNEL mogelijk aan de slimme meter wilt hebben?
Domme digitale meters benadelen de schatkist en de energieleverancier.

Dus naïef ik? Nee eerder doortrapt en slimmer als de gemiddelde NL'er.
En dit word geen flame war ( ik wilde alleen informeren niet mensen de ogen uitsteken ), beste eigenaren van slimme meters, ben er blij mee, u kan niet meer terug naar een domme digitale meter, mensen met nog een domme digitale meter, laad u niks wijsmaken en doe zelf onderzoek!!!

Reageer