Waar loop jij tegenaan bij je zoektocht naar zonnepanelen? | Eneco Community

Waar loop jij tegenaan bij je zoektocht naar zonnepanelen?

• 23 april 2012
  • 43 reacties
  • 7630 Bekeken

Badge
  • oud Community Manager
  • 381 reacties
Je ziet ze steeds vaker, woonhuizen met een serie zonnepanelen op het dak. De prijs van zonnepanelen zakt terwijl de elektriciteitsprijzen verder stijgen. Met de verbeterde capaciteit van de zonnepanelen anno 2012 verdien je de investering in panelen dus snel terug.
Veel mensen schrikken echter terug voor de hele toestand eromheen. Je huis overhoop, gaat je dak niet stuk, hakken en breken in de meterkast… en dan nog de zoektocht naar een betrouwbare installateur.

Wij zijn benieuwd naar jouw mening! Laat in een reactie aan ons weten waar je tegenaan loopt bij je zoektocht naar en de keuze voor zonnepanelen.

43 Reacties

Tips voor het plaatsen van zonnepanelen:
--Vraag minstens 3 verschillende offertes aan. Kijk wel naar kwaliteit/prijsverhouding.Er is behoorlijk verschil in prijs in ieder geval!
--De aan de Eneco gerelateerde leverancier was de ALLERhoogste......(!).
--speel die offertes tegen elkaar uit door de prijzen te noemen en af te dingen. Mij lukte het om van de laagste aanbieder (met hoogwaardige materialen) nog € 150,-- af te krijgen.
-- veel breek-en boorwerk kunt u voorkomen door de leiding van het dak naar de meterkast door de regenpijp te laten trekken.
--mijn gemeente gaf € 1500,00 subsidie. Vraag daar naar.
--een extra "teruglevermeter " is helemaal niet nodig. Mijn meterschijf draait gewoon terug. U ziet daar op gelijk wat uw winst is daaglijks.
In een ochtend was alles geplaatst.
Opbrengst 6 panelen à 205 Wp: eerste jaar 1300 kWh.
Terugverdientijd bij mij ca 7 jaar.
Wij zijn zeer geïnteresseerd in zonnepanelen. Nu vertelde iemand mij dat het maken van de zonnepanelen in China enorme vervuiling en CO2 uitstoot veroorzaakt. Heeft iemand hier meer informatie over? En mocht deze uitspraak kloppen, kan Eneco met andere productleveranciers hier dan mee aan de slag gaan?

Fiet Nafzger
Wij zijn zeer geïnteresseerd in zonnepanelen. Nu vertelde iemand mij dat het maken van de zonnepanelen in China enorme vervuiling en CO2 uitstoot veroorzaakt. Heeft iemand hier meer informatie over? En mocht deze uitspraak kloppen, kan Eneco met andere productleveranciers hier dan mee aan de slag gaan?

Fiet Nafzger

Het klopt dat er in China problemen waren. Google maar, dan lees je het. Duidelijk is dat bij fabrieken alle milieu-eisen gehandhaafd moeten worden wereldwijd. Onze fabrieken zouden ook zeer vervuilend zijn, als ze niet zo goed gecontroleerd werden. Kwestie van wetgeving en strenge controle dus. OOK in China!
Badge

Beste Fiet Nafzger,

Ik ben voor je nagegaan hoe Eneco hier mee omgaat. Wij hebben onze leverancier van zonnepanelen zelf bezocht om te zien of de fabriek voldoet aan de strenge eisen die wij stellen. Het bedrijf is gecertificeerd op het gebied van veiligheid en arbeidsomstandigheden (OHSAS-18001), en kwaliteit (ISO9001). Daarnaast hebben we ook de milieu-eisen sterk mee laten wegen; de fabriek is op dat vlak ISO14001 gecertificeerd.
Is deze informatie een antwoord op je vraag?

Beste Fiet Nafzger,

Ik ben voor je nagegaan hoe Eneco hier mee omgaat. Wij hebben onze leverancier van zonnepanelen zelf bezocht om te zien of de fabriek voldoet aan de strenge eisen die wij stellen. Het bedrijf is gecertificeerd op het gebied van veiligheid en arbeidsomstandigheden (OHSAS-18001), en kwaliteit (ISO9001). Daarnaast hebben we ook de milieu-eisen sterk mee laten wegen; de fabriek is op dat vlak ISO14001 gecertificeerd.
Is deze informatie een antwoord op je vraag?

Beste Marijn,
Bedankt voor dit antwoord. Het stelt me gerust en ik hoop maar dat er niemand is omgekocht om het certificaat te leveren. Fiet Nafzger
Goede dag,
Na gelezen te hebben, ben ik wel erg benieuwd naar het volgende.

Jammer dat Eneco niet reageert dat zij de allerhoogste zijn!
Hoeveel verschil is er tussen de hoogste en de laagste aanbieder?

Kan er tips gegeven worden bij wie offertes aangevraagd kunnen worden?

Ons verbruik is laag 1550 kWh en normaal 1200 kWh
Nu zie ik iets met 1300 kWh.
Ik ben wel benieuwd of het zin heeft.
Goede dag,
Na gelezen te hebben, ben ik wel erg benieuwd naar het volgende.

Jammer dat Eneco niet reageert dat zij de allerhoogste zijn!
Hoeveel verschil is er tussen de hoogste en de laagste aanbieder?

Kan er tips gegeven worden bij wie offertes aangevraagd kunnen worden?

Ons verbruik is laag 1550 kWh en normaal 1200 kWh
Nu zie ik iets met 1300 kWh.
Ik ben wel benieuwd of het zin heeft.

Dag RoelofV,
Je doelt waarschijnlijk op mijn bijdragen hieraan vooraf gaand. Mijn verbruik komt aardig overeen met het uwe.
Inderdaad hebben vorig jaar mijn 6 Suntech-panelen (ieder 205Wp) totaal 1300 kW opgeleverd. Bijna mijn gehele verbruik.
Ik heb ca 5 offertes aangevraagd en de verschillen lagen toen (dec.2011) voor dezelfde capaciteit panelen tussen de 6500,-- en 4200 euro. Dat is enorm, vond ik. Na mij goed ingelezen en geïnformeerd te hebben, kon ik bij de laagste bieder (ook met hoge kwaliteit panelen) nog door handjeklap spelen er 150 eur af krijgen. Vandaar die lage 4200,-- eur. Vervolgens ging dáár weer 1500 eur gemeentesubsidie vanaf. Resteerde 2700,-- eur.incl. laten installeren.
Inderdaad kwam toen Eneco bij mij als duurste uit de offertes. Als je wil weten waarom dat zo is? Vraag het ze! ......
Leveranciers staan allemaal op internet. Ze willen echter best 100 km voor je rijden. Deed de mijne ook. In deze tijd van economische problemen wil men gráág leveren. Maak daar gebruik van: gewoon afdingen. Alles is onderhandelbaar.Het is je eigen geld!
Badge
Beste RoelofV,

Uiteraard reageer ik graag op het bericht over de hoogte van de prijzen/offerte van Eneco.
In vergelijking met sommige andere aanbiedingen betaal je inderdaad meer, maar het is belangrijk om te weten dat je hier ook meer voor krijgt. Het aanbod dat Eneco doet bevat niet alleen zonnepanelen maar ook een ontwerp, installatie en diverse garanties. Daarom noemen we het Eneco Zon&Zeker. Als je prijzen wilt vergelijken let dan goed op dat je geen appels met peren vergelijkt.

Graag leg ik je uit wat je exact bij Eneco krijgt en waar je op moet letten bij andere aanbieders:
    Wij leveren A merk zonnepanelen, maken een maatwerk ontwerp voor jouw dak en zorgen dat de installatie van A tot Z wordt geregeld. Bovendien krijg je de Zon&Zeker garantie waarmee je tegen diefstal en schade verzekerd bent. Hiermee ben je zeker van jouw opbrengst. Je kunt zelf de werking van je panelen in de gaten houden via het online EnergieDashboard en Eneco doet dit ook. Wekken jouw panelen minder elektriciteit op dan op dat moment verwacht wordt, dan neemt Eneco contact met je op om je zonnepanelensysteem na te kijken. Is er een onderdeel stuk dan wordt dit kosteloos vervangen. Je krijgt in dit geval niet alleen een gratis nieuw onderdeel/zonnepaneel maar ook gratis montage. Je betaalt dus helemaal niets, ook geen voorrijdkosten, en je weet zeker dat alles altijd goed werkt. We vergoeden zelfs het eventueel opgelopen productieverlies.

Let op dat de partij waarmee je in zee wilt een betrouwbare leverancier is. In een opkomende markt voor zonnepanelen zie je namelijk dat veel (jonge) bedrijven moeite hebben het hoofd boven water te houden. Wij verzekeren je in ieder geval dat Eneco een solide basis heeft.

Vergelijk goed het vermogen van de panelen; de zonnepanelen van Eneco hebben een vermogen van minimaal 240 WattPiek.

Als één van de panelen in de schaduw ligt heeft dat negatief effect op de opwek van de andere panelen. Wij vinden het daarom belangrijk om je een advies op maat te geven zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Controleer of de installatie is inbegrepen, en of deze in het geheel is inbegrepen (manuren, gebruik steiger/kraan/materialen, voorrijdkosten).

Let goed op of je de opbrengst van je panelen kunt bijhoude. En of je deze goed kunt doorgeven aan je energieleverancier zodat je echt aan de zonnepanelen kunt gaan verdienen (een meter die terugloopt betekent niet automatisch dat dit juist wordt verrekend op uw jaarnota). Controleer ook het teruglevertarief. Bij Eneco salderen wij de door jouw teruggeleverde elektriciteit volledig met de (door Eneco) geleverde elektriciteit. Je ontvangt voor je gesaldeerde elektriciteit hetzelfde tarief als je betaalt voor levering, dus inclusief energiebelasting en BTW (exclusief vastrecht). Als je per jaar meer elektriciteit teruglevert dan je zelf verbruikt dan ontvang je van ons voor de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit die meer is dan je eigen verbruik een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh (Dit is de vergoeding geldend vanaf mei 2012. Deze terugleververgoeding kan in de toekomst wijzigen.). Deze vergoeding ontvang je zonder energiebelasting, BTW en vastrecht.

Hopelijk beantwoordt bovenstaande je vraag en helpt het je bij je zoektocht naar zonnepanelen.
Badge
@RoelofV, in aanvulling op mijn vorige reactie: ik kwam een artikel tegen over het toenemende probleem van diefstal van zonnepanelen. Zoals eerder aangegeven ben je bij Eneco in ieder geval hiertegen verzekerd. Dit kun je wellicht meenemen in je overwegingen.
Als je overigens nog vragen hebt, schroom dan niet om te reageren op het forum!
@RoelofV, in aanvulling op mijn vorige reactie: ik kwam een artikel tegen over het toenemende probleem van [url=" preview=]diefstal van zonnepanelen[/url]. Zoals eerder aangegeven ben je bij Eneco in ieder geval hiertegen verzekerd. Dit kun je wellicht meenemen in je overwegingen.

Moderator Marijn,
Kijkend naar de doorsnee zonnepanelen op onze schuine (ca. 35 graden), met pannen bedekte daken.....
Ziet u het voor u: 's nachts zetten dieven hun ladder tegen de dakgoot, rammelen luid met de dakpannen die je omhoog schuift om te kunnen lopen op het dak, staan daar verdomd onhandig te balanceren, schroeven alle bouten los waarmee ieder paneel zit vast gemaakt, tillen de zeer onhandig grote panelen en niet echt licht (!) langs de ladder omlaag, laden die in de straat staande bestelwagen en gaan ervan door.....Dan hebben ze misschien 4.....tot max 8 panelen.....Kom nou toch! KLETSKOEK.
Een professionele dief, Marijn, breekt in bij de opslagplaats van de ENECO en jat daar niet de 6 panelen van sappelende consumenten, maar ze laden gelijkvloers een 50-100 paneeltjes die de ENECO voor ons bedoeld had.....
EN...Marijn....je WEET,...diefstal bij bedrijven/winkels, ook al zijn ze verzekerd, rekenen AL dit soort "(verzekenings)kosten" aan de consument dóór. Anders kunnen jullie geen winst maken......

Levert ENECO ook een "beloning" voor het plaatsen van zonnepanelen op de kWh -prijs?
Greenchoice, mijn elektriciteitsleverancier, rekent 0,5 cent per verbruikte kWh minder, i.p.v. de al "normale" 0,25 cent korting.
Vraag aan de moderator: Wat is de beloning voor het hebben van zonnepanelen bij de ENECO?
Badge
@pedalpeter
Ik lees dat je het artikel over de diefstal van zonnepanelen bij particulieren niet gelooft. Ik kan in ieder geval zeggen dat de uitgever van het bericht, Energeia, een zeer betrouwbare, professionele en onafhankelijke organisatie is die nieuws over energiezaken naar buiten brengt. Zij zijn een begrip in de energiewereld. Als je het in twijfel trekt, dan raad ik je aan met hen contact op te nemen.

Over de 'beloning' voor het plaatsen van zonnepanelen: Eneco levert sinds 1 januari 2011 groene stroom aan al haar particuliere klanten. Het klopt ook dat Greenchoice korting geeft op de variabele tarieven. Hun variabele tarief is goedkoper dan het variabele tarief van Eneco aangezien zij altijd 0,25 eurocent, of in het geval klanten zonnepanelen hebben, 0,50 eurocent korting geven.

Wel is het zinvol om ook de meerjarige contracten met elkaar te vergelijken, het variabele tarief is namelijk niet het goedkoopste tarief dat Eneco aanbiedt. Gebleken is dat de afgelopen 15 jaar de energieprijzen gemiddeld met 6-7% zijn gestegen. De vraag is dan ook of een variabel tarief dat afhankelijk is van de variabele tarieven van een andere energieleverancier gunstiger is dan een meerjarig contract.

Ook geven wij een hoger dan gemiddelde terugleververgoeding wanneer er meer geproduceerd wordt dan verbruikt. Maar een 'beloning' in de vorm van een korting wordt op dit moment niet door Eneco aangeboden aan bezitters van zonnepanelen.
@pedalpeter
Ik lees dat je het artikel over de diefstal van zonnepanelen bij particulieren niet gelooft. Ik kan in ieder geval zeggen dat de uitgever van het bericht, Energeia, een zeer betrouwbare, professionele en onafhankelijke organisatie is die nieuws over energiezaken naar buiten brengt. Zij zijn een begrip in de energiewereld. Als je het in twijfel trekt, dan raad ik je aan met hen contact op te nemen.

Over de 'beloning' voor het plaatsen van zonnepanelen: Eneco levert sinds 1 januari 2011 groene stroom aan al haar particuliere klanten. Het klopt ook dat Greenchoice korting geeft op de variabele tarieven. Hun variabele tarief is goedkoper dan het variabele tarief van Eneco aangezien zij altijd 0,25 eurocent, of in het geval klanten zonnepanelen hebben, 0,50 eurocent korting geven.

Wel is het zinvol om ook de meerjarige contracten met elkaar te vergelijken, het variabele tarief is namelijk niet het goedkoopste tarief dat Eneco aanbiedt. Gebleken is dat de afgelopen 15 jaar de energieprijzen gemiddeld met 6-7% zijn gestegen. De vraag is dan ook of een variabel tarief dat afhankelijk is van de variabele tarieven van een andere energieleverancier gunstiger is dan een meerjarig contract.

Ook geven wij een hoger dan gemiddelde terugleververgoeding wanneer er meer geproduceerd wordt dan verbruikt. Maar een 'beloning' in de vorm van een korting wordt op dit moment niet door Eneco aangeboden aan bezitters van zonnepanelen.

Moderator Marijn,
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik heb de site van Energeia bezocht en zie dat alle door haar gepubliceerde artikelen alléén door professionals die zich met energie bezighouden toegankelijk is tegen betaling van € 150,-- per jaar. De simpele consument kan alleen de titels zien. Ik kan dus het artikel over "zonnepanelendiefstal" jammergenoeg niet lezen. Ik zal Energeia vragen mij dit i.v.m. onze discussie hier ter beschikking te stellen. Als hun antwoord binnen is, meld ik dat op dit forum.
Ik blijf er bij dat zonnepanelendieven, gezien de veelal stenen,lawaaiierige dakpannen, het balanceren op een schuin dak, simpel laddergebruik, daarmee de hoge pakkans, ontzettend DOM zouden zijn. Alleen circusartiesten beheersen deze schier onmogelijke combinaties. Bovendien hebben ze dan slechts een paar "gebruikte", panelen zonder omvormer. Als eerder gezegd: Een slimme dief kraakt een opslagplaats en laadt een 100-tal, keurig in dozen verpakte, gloednieuwe panelen met omvormers in hun bestelbus. DAT is pas handel!
Tarieven: inderdaad moet iedere consument stééds blijven vergelijken welke contractsvorm (variabel of meerjarig) het in zijn situatie het voordeligst is.
Afgelopen week maakte de vereniging Eigen Huis bekend dat bij hun actie "gezamenlijk energie inkopen" als goedkoopste uit de bus was gekomen NL-Energie. Als zeer betrouwbare consumentenorganisatie is dit een uitgelezen kans voor ons als verbruikers af te wegen om daarop in te schrijven.
In dit verband meldt Energeia op het voor mij nog toegankelijke sitedeel per 16/5, "Kwart van deelnemers energiecollectief ouderenbond hopt naar NLE." Zo onthoudt Energeia de consument dus van belangrijke informatie en dat maakt me extra nieuwsgierig...
Het lijkt me toe dat Eneco daar een markt/consumentgerichte reactie op gaat geven. (Op dit forum, b.v.?)
Terugleververgoeding van Eneco: ook die zaak moet iedere zonnepanelenhouder steeds zelf berekenen. Iedereen heeft een geheel eigen verhouding verbruik vs. opbrengst.
@pedalpeter

Moderator Marijn,
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik heb de site van Energeia bezocht en zie dat alle door haar gepubliceerde artikelen alléén door professionals die zich met energie bezighouden toegankelijk is tegen betaling van € 150,-- per jaar. De simpele consument kan alleen de titels zien. Ik kan dus het artikel over "zonnepanelendiefstal" jammergenoeg niet lezen. Ik zal Energeia vragen mij dit i.v.m. onze discussie hier ter beschikking te stellen. Als hun antwoord binnen is, meld ik dat op dit forum.
Ik blijf er bij dat zonnepanelendieven, gezien de veelal stenen,lawaaiierige dakpannen, het balanceren op een schuin dak, simpel laddergebruik, daarmee de hoge pakkans, ontzettend DOM zouden zijn. Alleen circusartiesten beheersen deze schier onmogelijke combinaties. Bovendien hebben ze dan slechts een paar "gebruikte", panelen zonder omvormer. Als eerder gezegd: Een slimme dief kraakt een opslagplaats en laadt een 100-tal, keurig in dozen verpakte, gloednieuwe panelen met omvormers in hun bestelbus. DAT is pas handel!
Tarieven: inderdaad moet iedere consument stééds blijven vergelijken welke contractsvorm (variabel of meerjarig) het in zijn situatie het voordeligst is.
Afgelopen week maakte de vereniging Eigen Huis bekend dat bij hun actie "gezamenlijk energie inkopen" als goedkoopste uit de bus was gekomen NL-Energie. Als zeer betrouwbare consumentenorganisatie is dit een uitgelezen kans voor ons als verbruikers af te wegen om daarop in te schrijven.
In dit verband meldt Energeia op het voor mij nog toegankelijke sitedeel per 16/5, "Kwart van deelnemers energiecollectief ouderenbond hopt naar NLE." Zo onthoudt Energeia de consument dus van belangrijke informatie en dat maakt me extra nieuwsgierig...
Het lijkt me toe dat Eneco daar een markt/consumentgerichte reactie op gaat geven. (Op dit forum, b.v.?)
Terugleververgoeding van Eneco: ook die zaak moet iedere zonnepanelenhouder steeds zelf berekenen. Iedereen heeft een geheel eigen verhouding verbruik vs. opbrengst.

Moderator Marijn:
Energeia heeft gereageerd.Zie tekst van het artikel hier onder. Helaas was er geen link, dus ik kan alleen de gehele tekst hier afdrukken. Verder stelt men "het wordt een trend". M.a.w. nu is het in Nederland nog niet zo ver.WEL goed dat wij dat in de gaten houden.
'Diefstal van zonnepanelen wordt ook in Nederland een trend'
ARNHEM (Energeia) - "In België, Duitsland en Italië hoort diefstal van zonnepanelen er gewoon bij. Maar die landen zijn al veel verder met zon. Nederland wordt nog maar net wakker als het om zonne-energie gaat, maar je zult zien dat diefstal van zonnepanelen hier ook vaker gaat voorkomen." Directeur Harry Wolkenfelt van zonneparkverzekeraar Solar Insurance & Finance (Solarif) reageert met een vooruitziende blik op het bericht dat bij het informatiecentrum van het Limburgse natuurgebied Groot Heide onlangs twee zonnepanelen zijn gestolen. "Diefstal van zonnepanelen wordt in Nederland ook een trend."
Zonnepanelen, met een kostprijs van meerdere honderden euro's per stuk, zijn voor dieven aantrekkelijk omdat de panelen relatief makkelijk te verwijderen zijn en ook eenvoudig elders weer kunnen worden aangebracht, met behulp van alleen een omvormer en wat kabels. Uitgaande van de situatie in Duitsland en België, waar dieven regelmatig zelfs tientallen zonnepanelen tegelijk verdonkeremanen, verwacht Wolkenfelt dat deze diefstallen in Nederland over een jaar of drie 10% van de schades zullen uitmaken waarmee Solarif dan in ons land te maken krijgt.
Op dit moment is het aantal diefstallen van zonnepanelen in Nederland volgens Wolkenfelt nog "verwaarloosbaar". Sinds de oprichting van Solarif in Arnhem drie jaar geleden, kreeg het te maken met een "stuk of tien" van dit soort gevallen: "En dan heb ik het over kleine diefstallen van drie of vier paneeltjes." Wolkenfelt voorspelt dat naarmate er meer grotere zonneparken in Nederland komen, er in ons land ook meer veiligheidsmaatregelen zullen komen om diefstal te verijdelen.
Ter voorkoming van diefstal worden bij de bevestiging van zonnepanelen ook in ons land soms al zogenoemde eenrichtings- of breekmoeren gebruikt, bijvoorbeeld door Solar NRG. "Die moeren breken af als er aan gerommeld wordt. Alleen een slijptol biedt dan nog uitkomst. Maar dat maakt zo’n herrie dat dieven de panelen niet ongemerkt kunnen wegnemen", legt de Westlandse installateur op zijn website uit.
Opdrachtgevers die zonnepanelen met anti-diefstalbouten laten aanbrengen, kunnen bij Solarif rekenen op een lagere verzekeringspremie, aldus Wolkenfelt, volgens wie het vastlijmen van de panelen ook een manier is om het leven van dieven zuur te maken. Hij voorspelt ook dat straks grote parken in ons land naar het voorbeeld van buitenlandse parken afgeschermd worden door hekken met infraroodcamera's en zelfs door bewakers op het terrein. Een park van enkele tientallen miljoenen euro’s zal daardoor volgens hem slechts "een fractie" duurder worden.
Wolkenfelt ziet grote zonneparken in Nederland vooral gebouwd worden op de vele honderden voormalige vuilnisbelten die ons land telt: "Maar er zijn ook heel wat magazijnen en bedrijfshallen met plaats voor zonnepanelen". In dat opzicht verwacht hij dat Nederland na de opstart in 2012 als "solar-land" België snel voorbij zal steken: "In België heb je het over een markt van een kleine EUR 1 mrd, maar met de subsidies (SDE+, red.) die er hier nu voor zonne-energie beschikbaar zijn, wordt die markt in Nederland zeker groter."
Bij fabrikant en beheerder van zonneparken Pfixx Solar bevestigt verkoopmanager Mark Lieven dat het bedrijf de parken die het in beheer heeft extra beveiligt omdat zonnepanelen "aantrekkelijk zijn voor dieven". "Afhankelijk van de locatie en lokale situatie kiezen we voor hekken met camera's en huren we ook een particulier beveiligingsbedrijf in", aldus Lieven.
De zonneparken van Pfixx Solar bevinden zich nog hoofdzakelijk in het buitenland, zoals bij Berlijn (26,4 MWp). Maar ook in Nederland heeft het bedrijf een aantal grote parken op stapel staan, zoals het plan voor een zonnepark van 9 MWp bij Doetinchem. Ook rond dat park komen volgens Lieven "naar alle waarschijnlijkheid" hekken te staan met ook camerabeveiliging. Een kleiner zonnepark van het bedrijf staat er al op de voormalige vuilnisbelt in Azewijn (1,8 MWp). Daar staat ook een hek omheen, bevestigt Lieven, die daaraan toevoegt dat Pfixx Solar zelf nog nooit het slachtoffer is geweest van zonnepaneeldieven, "maar wel van koperdieven".
Paul Hazebroek
[email]p.hazebroek@energeia.nl[/email]
Tip bij het plaatsen van zonnepanelen:
Ik sprak kortgeleden iemand die het héél vervelend vond dat de vingerdikke draad door de zolder, slaapkamer, trap en gang moest gaan lopen.
Dat is inderdaad een vervelend gezicht en een hele klus om hem netjes weg te werken.

Ik had uiteraard bij plaatsing hetzelfde probleem en ik heb dat zó opgelost:
De draad van panelen naar de meterkast loopt gewoon buiten onder de dakpannen naar de dakgoot.
Vervolgens door de regenpijp omlaag.
Onderaan komt de regenpijp  bovenin de zinkput uit. Van daar werd de draad ingegraven langs de muur in de tuin en onder mijn pad.
Tot slot door de muur direct in de meterkast.

Aangezien de draad volkomen waterdicht is en heel stevig, kan er niks gebeuren.
Zó komt hij nergens het huis in. Geen breekwerk, gaten of lelijke grijze draad door het huis.
Badge
Op dit ogenblik zijn er nogal wat problemen met de fabrikanten van zonnepanelen. In Duitsland en Amerika zijn al diverse fabrikanten failliet. Nu wordt er met die panelen nogal geschermd met 25 jaar garantie op het rendement. Ik denk dat als we 10 jaar verder zijn, de meeste huidige leveranciers en fabrikanten dan al verdwenen of overgenomen zijn.
Denk hieraan als je panelen koop. Bij de meeste zal het dus garantie echt geen 25 jaar zijn. Ik heb zelf bewust dit risico genomen en ben gaan zoeken naar een leverancier die ze goedkoop kan leveren en waarvan de specificatie van de panalen goed zijn. Kwam ik toch bij de Chinezen uit.
De inverters heb ik nieuw op marktplaats gekocht voor een derde van de prijs. Garantie tot de deur:

Het resultaat is wel dat ik nu 9600W op mijn dak heb liggen voor nog geen 11000 eurotjes. Ik heb deze hoeveelheid nodig omdat ik hier geen gas heb, dus ik verwarm mbv een warmte pomp
Nu komt natuurlijk weer naar boven dat het rendement dan wel lager is, Nou en? De terug verdientijd is veel korter. 5 % hoger rendement is veel duurder en je rendement op het geinvesteerde kapitaal is dan ook weer lager.

En de resultaten? kijk eens op http://pvoutput.org en zoek naar Chinese power. Hier zie je dat mijn rendement niet hoger of lager is dan anderen.
Alles heeft te maken met hoeveel zon je op een dag heb.

Verder wil ik ook nog opmerken dat er nogal geschermd wordt dat Monocristalijne panelen een beter rendement hebben. Dat is wel zo, maar alleen als de zon de hele dag schijnt, zoals in Spanje. In Nederland ben je beter uit met de goedkopere polycristalijne panelen. Deze geven nl een beter resultaat met bewolking.

En dit waren de dingen waar ik tegenaan liep, voordat ik mijn paneeltje aanschafte.

PS. ik heb nu in in 1 maand 1300KWu geproduceerd.
@RoelofV, in aanvulling op mijn vorige reactie: ik kwam een artikel tegen over het toenemende probleem van diefstal van zonnepanelen. Zoals eerder aangegeven ben je bij Eneco in ieder geval hiertegen verzekerd. Dit kun je wellicht meenemen in je overwegingen.

Zie ik door de bomen bij Eneceo het bos niet meer of spreken jullie elkaar daar tegen?
Na het lezen van jou bericht dat diefstal meeverzekerd is, heb ik dit nog eens nadrukkelijk gevraagd aan het GroenAdvies team.
Zojuist een e-mail terug gehad van het Groenadviesteam omtrent mijn zonnepanelen offerte met de melding dat ik de panelen ZELF via mijn inboedelverzekering moet verzekeren.

Dus wie moet ik nu geloven?

Jeffrey

.
Reputatie 2
Badge +1
@RecycleMan

Leuk dat je de weg richting het forum hebt gevonden.
Diefstal van de zonnepanelen is meeverzekerd in de Eneco Zon&Zeker aanbieding.
De offerte die jij hebt ontvangen is van een collectief aanbod via je werkgever. In dat aanbod zitten de extra garanties (waar het verzekeren onder valt) niet.
Het verzekeren van zonnepanelen valt onder de opstalverzekering. Voor meer informatie hierover kan je contact opnemen met je verzekering.
Ok, dat is dan duidelijk.
Wel jammer dat je denkt via de werkgever, collectief een korting te krijgen op Eneco Zon & Zeker maar achteraf blijk je andere voorwaarden te krijgen.
Zo kan ik ook een korting aanbieden. dat is dus wel een beetje misleidend. Tevens blijkt nu dat ik dus ook geen Energie dashboard krijg bij deze collectief aanbieding.
Niet een periode gratis en daarna een klene bijbetaling, maar juist heleaam niet!!
Dit was juist ook 1 van de redenen waarom het mij zo intressant leek.
Gewoon 24 uur per dag online de resulten kunnen monitoren.
En de geruststellling dat Eneco meekijkt en waarschuwt bij afwijkingen.
Helaas, Eneco laat hier mijns inziens wel een steekje vallen.
Badge
Bij mij was de installatie heel eenvoudig, de panelen staan op een plat dak, via de dakdoorvoer van de CV en WTW kon de draad gemakkelijk naar de CV-ruimte, waar de omvormer hangt. Hier zijn 2 aparte groepen aanwezig voor wasmachine en wasdroger. Drogen doen we aan de lijn, de groep voor de wasdroger kon dan gemakkelijk worden gebruikt voor de stroom van de panelen. In de meterkast deze groep via een schakelaar en de bruto-productiemeter naar het electriciteitsnet en klaar!
Nu er geen subsidie meer gegeven wordt op de productie, is de bruto-productiemeter niet meer nodig en hoeft de omvormer niet meer op een aparte groep (tot een bepaald vermogen), dus voor kleine installaties is het nog eenvoudiger geworden.
Reputatie 7
Badge +6
Ok, dat is dan duidelijk.
Wel jammer dat je denkt via de werkgever, collectief een korting te krijgen op Eneco Zon & Zeker maar achteraf blijk je andere voorwaarden te krijgen.
Zo kan ik ook een korting aanbieden. dat is dus wel een beetje misleidend. Tevens blijkt nu dat ik dus ook geen Energie dashboard krijg bij deze collectief aanbieding.
Niet een periode gratis en daarna een klene bijbetaling, maar juist heleaam niet!!
Dit was juist ook 1 van de redenen waarom het mij zo intressant leek.
Gewoon 24 uur per dag online de resulten kunnen monitoren.
En de geruststellling dat Eneco meekijkt en waarschuwt bij afwijkingen.
Helaas, Eneco laat hier mijns inziens wel een steekje vallen.

@Recycleman

Waar Zon&Zeker je de keuze biedt uit elk willekeurig aantal panelen, kent het collectieve aanbod vaste pakketten van 3, 6, 9 of 12 panelen. Deze zijn van hetzelfde merk, CSUN en dezelfde kwaliteit als bij Zon&Zeker.
Zon&Zeker biedt extra diensten en zekerheid zoals de Zon&Zekergarantie. Het collectieve aanbod kent dit niet, daarin zijn we duidelijk. Daarom kan het ook goedkoper zijn.
Uit je reactie blijkt dat er behoefte kan zijn vanuit de collectieve afnemers aan de extra diensten die Zon&Zeker biedt. In de komende tijd wordt het collectieve aanbod voor zonnepanelen opnieuw bekeken. We nemen dit dan ook mee.
Wat de forumlezer hier boven ziet gebeuren tussen RecycleMan en Folkert , is de aloude haat-liefde-verhouding tussen consument en (energie)leverancier.
Consument en leverancier verkeren in een voortdurend spanningsveld van (financiële?) belangen.

De hedendaagse consumenten realiseren zich te weinig wat voor krachtige, potentiële markt zij vertegenwoordigen.
ENECO kan alleen bestaan doordat U energie afneemt....

Als consument/forumdeelnemer benadruk ik nogmaals:
--doe uw huiswerk
--vraag diverse offertes aan
--bestudeer kwaliteitsnormen in relatie tot de prijs
--schroom niet om af te dingen (in economisch moeilijke tijden is dat een goede kans)
--de after-sales regeltjes
Reputatie 3
Badge
Op het gebied van zonnepanelen is er mogelijk veel winst te behalen, maar mbt energie mogen alle lerverancies toch wel beetje rond de zelfde prijs zitten. Als er een leverancier is die echt honderden euro's goedkoper is zouden mensen massaal overstappen lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd?
Hallo forumleden,
Bij deze mijn ervaringen, ter lering ende vermaeck, van de levering en plaatsing van onze PV installatie bestaande uit 13 panelen van 240 WP, in totaal dus 3120 WP, welke op 14 juni 2012 in gebruik is gesteld.

Nadat ik tot de conclusie was gekomen dat ons dak voor de helft een zeer gunstige ZZW ligging heeft, (de andere helft NNO) ben ik 3 jaar geleden begonnen met mijn zoektocht naar de plaatsing van PV panelen. Helaas was de subsidiepot toen al binnen enkele dagen “uitverkocht” en omdat de gewenste installatie toen totaal € 16.000,- zou gaan kosten, hebben we maar besloten om maar af te wachten totdat e.e.a. rendabeler zou worden, met of zonder subsidie.
Vanaf die tijd heb ik regelmatig de website www.top50solar.nl geraadpleegd. Voor iedereen die meer wil weten over alternatieve energie een echte aanrader.
Begin 2012 startte “Natuur & Milieu” met de actie “Zon zoekt Dak” waarbij interessante pakketten werden aangeboden tegen een scherpe prijs. We hebben ons toen aangemeld als belangstellende. Omdat het bedrijf, dat begin maart was uitverkoren door “Natuur & Milieu” om de PV installatie te leveren en te monteren, in de maand maart flinke steken liet vallen in de communicatie naar ons, hebben we dit bedrijf en “Natuur & Milieu” laten weten niet meer met ze in zee te willen gaan, omdat we er geen vertrouwen meer in hadden over hoe eventuele garantie aanspraken zouden worden afgehandeld en of de panelen wel voor de zomer geplaatst zouden zijn.
Eind maart heb ik zelf een offerte uitvraag in elkaar geknutseld (op aanvraag bij mij beschikbaar) en deze per Email verstuurd naar een 4-tal leveranciers/installateurs van complete PV installaties.
Door een foto te maken van het dak (heb je toch al nodig als bijlage van de offerteaanvraag) en vanuit onze dakkapel de hoogte en breedte van het zichtbare deel van 1 dakpan op te meten, kon ik het beschikbare oppervlak bepalen door simpel het aantal dakpannen op de foto te tellen waarop de PV panelen moesten komen. Op de websites van de potentiële leveranciers kan je info vinden over de afmetingen en de WP productie van een PV paneel. Hiermee kon ik bepalen hoeveel panelen er op het dak zouden passen en hoeveel WP zij zouden gaan produceren.
Na 3 dagen lag de eerste offerte in mijn Mailbox en 2 stuks een week later. De vierde belde mij op, omdat zij eerst iemand langs wilden sturen om ter plaatse de gegevens van mijn uitvraag te checken.Door wat te manipuleren met de applicatie van Eneco konden we ook de PV installatie van Eneco vergelijken met de door ons uitgevraagde installatie. Helaas voor Eneco was deze ruim € 2000,- duurder, waarbij ik wel moet aantekenen dat je dan wel compleet door Eneco wordt ontzorgt. Ondanks het feit dat hij niet de goedkoopste was, hebben we de leverancier gekozen die als eerste de offerte had gestuurd (en de andere 3 afgemeld), omdat ik direct deskundige antwoorden kreeg op vragen van mij n.a.v. zijn offerte,. Begin april heb ik een ondertekende opdrachtbevestiging per Email verstuurd en kreeg ik kort daarna de bevestiging dat de PV panelen en omvormer na 6 weken (eind mei) zouden worden geleverd en geïnstalleerd.
Leermoment. Als ik toen onze PV installatie gelijk had aangemeld bij www.ernergieleveren.nl dan had de plaatsing van de PV installatie synchroon gelopen met de vervanging van onze KWh meter door een slimme meter. Daardoor zou zijn voorkomen dat we ± 350 KWh gratis aan het net hebben geleverd.
Half mei heb ik geïnformeerd op welke datum de panelen geplaatst zouden worden, het antwoord was dat de levering van de panelen was vertraagd met 2 weken 😞. Op 8 juni werd ik gebeld met de mededeling dat de PV installatie op 14 juni geplaatst zou worden. Ik heb toen meteen onze toekomstige PV installatie aangemeld (is een voorwaarde van de netbeheerders in Nederland om de slimme meter gratis geplaatst te krijgen) in de verwachting dat de meter wisseling met een week wel gefikst zou zijn. Helaas, na wat getelefoneer met Stedin werd mij te verstaan gegeven dat het wel maximaal 3 maanden kon duren voordat de uitwisseling plaats zou vinden :mad:.
Na het indienen van een klacht hierover op de website www.klachtenkompas.nl van de consumentenbond werd ik een dag later gebeld door een medewerkster van Stedin, die aangaf dat deze 3 maanden een wettelijke termijn was, maar dat Stedin zelf ernaar streefde om de aanvragen binnen 4 weken door hun aannemer te laten afhandelen. Uiteindelijk werd bij ons de KWh meter en gelijktijdig ook de gasmeter op 24 juli omgewisseld en kon het terugleveren van de opgewekte stroom geregistreerd worden.
Hierna telefonisch (via de website kan je maar een paar Euro omlaag) met Eneco geregeld dat onze voorschotnota met € 45,- naar beneden werd bijgesteld, hetgeen keurig door Eneco schriftelijk werd bevestigd.
Conclusies:
Als je de nodige tijd stopt om jezelf te (laten) informeren (op het internet kan je vrijwel alles vinden) dan kan je behoorlijk wat geld besparen, als je een handige dakhaas bent en elektrische huisinstallaties geen onbekend terrein voor je zijn, nog meer.Wij zijn in ieder geval zeer tevreden, ondanks het gegeven dat we geen gebruik hebben kunnen maken van de “2 juli subsidie regeling”, over de opbrengst van onze PV panelen, die ons inclusief de complete montage € 5524,- heeft gekost. We verwachten dat die zich in 8 jaar zal hebben terugverdiend, rekening houdend met een prijsstijging van 2% per jaar van de energiekosten en 2,5% per jaar renteverlies op onze investering. Overigens hebben wij de waarde vermeerdering van ons huis hierbij buiten beschouwing gelaten.
Waar moet je in ieder geval rekening mee houden?
  • Zie het Leermoment.
  • Wees ervan overtuigd dat er geen rotte delen zitten in het dakbeschot onder de dakpannen waarop de PV panelen gemonteerd moeten worden.
  • Kies de locatie van de inverter zo dicht mogelijk bij de aansluiting van de PV panelen in combinatie met een plaats van waaruit je zo gemakkelijk mogelijk een kabel 3 x 2,5 mm² naar de meterkast kan leggen.
  • In de groepenkast moet een extra groep bij geplaatst kunnen worden.
  • In de meterkast moet ruimte zijn om een schakelaar in de 220V verbinding naar de inverter te plaatsen.
  • Kies een inverter die de productiegegevens van de PV installatie, liefst draadloos, kan communiceren via een door de fabrikant beschikbaar gesteld programma met je computer en/of smartphone (“Sunny Solar log” is een uitstekende Android App in combinatie met een SMA omvormer met bluetooth)
Ik hoop dat deze bijdrage enig nut heeft voor jullie.
Groet van D'olde Grieze 
Reputatie 3
Badge
Allereerst erg bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Deze heb ik net helemaal gelezen en geeft een hoop duidelijke info. Je hebt me ook prive bericht zag ik. Ik zal er binnenkort is op terugkomen. Ik woon niet in de buurt maar kom praktisch langs wanneer ik richting me ouders ga. Ik ga je naam even onthouden. Nogmaals super bedankt en ik denk dat veel mensen hier iets aan hebben.

Reageer