Twee jaar zonnepanelen - een kort overzicht | Eneco Community

Twee jaar zonnepanelen - een kort overzicht

• 24 februari 2015
  • 22 reacties
  • 2878 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 233 reacties
Afgelopen zondag, 22 februari, hadden we onze panelen precies twee jaar.
Hieronder een kort overzicht:

- Totale opbrengst: 7,790 MWh (is dus zevenduizend-zevenhonderd-en-negentig kilowattuur);
- Gemiddelde opbrengst per dag: 10,650 kWh;
- Gemiddelde efficiency: 2,375 kWh/kW.

De opbrengst van de panelen over het eerste jaar gezien zien er bijna hetzelfde uit.

- Totale opbrengst 1ste jaar: 3,832 MWh;
- Gemiddelde opbrengst per dag: 10,496 kWh;
- Gemiddelde efficiency: 2,340 kWh/kW.

In jaar twee hebben de panelen 7,790 - 3,832 = 3,958 MWh opgeleverd. Dat is iets meer (126 kWh) dan in het eerste jaar.
Kortom: het tweede jaar doen de panelen het nog steeds supergoed. En zo hoort het natuurlijk ook. En dit jaar gaan we over de 10 megawattuur heen. Ik zie er nu al naar uit 😉

22 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
Welk merk zone-panelen heb je Reinoud?
Afgelopen zondag, 22 februari, hadden we onze panelen precies twee jaar.
Hieronder een kort overzicht:

- Totale opbrengst: 7,790 MWh (is dus zevenduizend-zevenhonderd-en-negentig kilowattuur);
- Gemiddelde opbrengst per dag: 10,650 kWh;
- Gemiddelde efficiency: 2,375 kWh/kW.

De opbrengst van de panelen over het eerste jaar gezien zien er bijna hetzelfde uit.

- Totale opbrengst 1ste jaar: 3,832 MWh;
- Gemiddelde opbrengst per dag: 10,496 kWh;
- Gemiddelde efficiency: 2,340 kWh/kW.

In jaar twee hebben de panelen 7,790 - 3,832 = 3,958 MWh opgeleverd. Dat is iets meer (126 kWh) dan in het eerste jaar.
Kortom: het tweede jaar doen de panelen het nog steeds supergoed. En zo hoort het natuurlijk ook. En dit jaar gaan we over de 10 megawattuur heen. Ik zie er nu al naar uit ;-)

Een mooi resultaat; daar ben ik nog niet aan toe, maar zie onderstaande staatje:

Mijn gemiddelde opbrengst kruipt langzaam op en dan moeten de krachtigste maanden, zoals Juni nog komen.

Als het goed is passeer ik vandaag de 200 kWh opwek en op naar de 1 Mega.
Reputatie 2
Badge
@bernard. Het merk is Hareon TRITEC. Je kunt trouwens alles over mijn zonnepanelen hier lezen.

@brandje. The best is yet to come 🙂
Reputatie 3
Badge +3
Ziet er netjes uit Reinoud
Reputatie 2
Badge
Ik heb mijn zonnepanelen nu ook twee jaar. Het tweede jaar was inderdaad ook bij mij iets beter (zo'n 4%) dan het eerste jaar, dat kwam doordat 2014 iets meer zon had (volgens de statistieken). Over de twee jaar totaal kom ik op een gemiddelde efficiëntie van 2,62 kWh/kW.

Overigens: globaal wordt er in Nederland gerekend met een factor 0,85 om vanuit je geïnstalleerd vermogen in Watt-piek je jaaropbrengst in kWh te berekenen. Zowel in jaar 1 (0,94) als in jaar 2 (0,98!) zit ik daar ruim boven. De terugverdientijd wordt daardoor ook korter 🆒 dus je begrijpt dat ik dik tevreden ben over de installatie.
Ik heb mijn zonnepanelen nu ook twee jaar. Het tweede jaar was inderdaad ook bij mij iets beter (zo'n 4%) dan het eerste jaar, dat kwam doordat 2014 iets meer zon had (volgens de statistieken). Over de twee jaar totaal kom ik op een gemiddelde efficiëntie van 2,62 kWh/kW.

Overigens: globaal wordt er in Nederland gerekend met een factor 0,85 om vanuit je geïnstalleerd vermogen in Watt-piek je jaaropbrengst in kWh te berekenen. Zowel in jaar 1 (0,94) als in jaar 2 (0,98!) zit ik daar ruim boven. De terugverdientijd wordt daardoor ook korter 🆒 dus je begrijpt dat ik dik tevreden ben over de installatie.

Ik heb ook gelezen dat 88% wordt aangenomen.
Maar hoe dan ook 98% is zeker een meer dan prachtig resultaat!
Ik ben nieuwsgierig waar ik eind oktober, als ik de PV 1 jaar bezit, op uit kom!

Nu ben ik al blij met en efficiency van 1,06 kWh per dag!

Reputatie 3
Badge
Grappig. Hier zijn de panelen 24 februari 2012 op het dak gelegd, dus net een jaar eerder. De opbrengst tot nu toe is zo'n 14065 kWh, gemiddelde opbrengst per jaar is zo'n 991kWh/kWp.

De panelen zijn trouwens ook gelijk de reden dat we eind deze maand weggaan bij Eneco. Een nog groenere leverancier geeft ons wat meer terug voor de geleverde stroom, zodat we gezien ons stevige overschot een stuk voordeliger uit zullen zijn.
Reputatie 2
Badge
@GJvanoosten. Uw installatie heeft een enorm hoge efficiency. Dat is bij ons in het oosten niet haalbaar en onze panelen liggen op Z-W en op 40 graden. Het zal me niets verbazen als u in Zeeland of op de Wadden woont. Daar zijn namelijk de meeste zonuren in NL, zie: http://www.allesoverzonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2011/01/gemiddeld-aantal-zonuren-in-Nederland.jpg

Met uw installatie zou ik ook zeer tevreden zijn. Dat ben ik trouwens met onze eigen ook. Deze opbrengsten werden ook zo voorgerekend, dus ik wist waar ik ongeveer aan toe was.

@LeonvB. Ook wij hebben een flink overschot, maar zijn toch niet geswitched naar een anderen (Greenchoice?). Omdat ik bij Eneco tevreden ben en ik verwacht dat Greenchoice hun gulle terugleververgoeding zomaar zal aanpassen. Dat kunnen ze namelijk eenzijdig doen. Staat in de kleine lettertjes...
Reputatie 3
Badge
Wij zitten gewoon midden in het land, voor rond de 1000 kWh/kWp hoef je niet aan de kust te zitten.

Bij Greenchoice kun je in ieder geval zomaar weg. En er zijn er inmiddels wel meer die een leuke terugleververgoeding uitbetalen. Wat me getriggerd heeft is de recente verhoging van het vastrecht, toen ben ik maar weer eens aan het rekenen gegaan. En zeg nu zelf: 14,45 per maand klinkt toch beter als 26,43?
Badge
Mmm... ben beetje jalours, heb geen dak, alleen een balkon en één paneel daarop lijkt mij een te dure investering?
Reputatie 7
Badge +7
ben benieuwd wanneer er een investering van 2500-5000 of meer euro,s er ooit uit komt , denk niet zo snel.
maar goed het levert meer op dan de rente van je bank:)
beste is niet meer opwekken dan dat je zelf verbruikt.
dus niet te veel panelen en goed afgestemd op je verbruik
en let op op ook een netinverter die niet gaat hikken zie de verschillende curven bij mensen
op het net.
waar dus echt de net inverter niet goed is afgestemd op het aantal panelen .
Reputatie 6
Badge +1
Ik mag hier ook zeker niet mopperen met mijn 12 panelen x 225wp. Hier mijn staatje op dit moment. Even wel dat ik ze nu pas 2 maand op het dak heb liggen.

Site Profile

System Size:
3.00 kW

Installer:
MetDeZon

Peak Power:
3.09 kW

Efficiency:
3.20 kWh/kW/day

Commission Date:
Mar.12,2015

Last Update Time:
Apr.22 08:04,GMT +1,2015
Reputatie 3
Badge

beste is niet meer opwekken dan dat je zelf verbruikt.
dus niet te veel panelen en goed afgestemd op je verbruik

Daar ben ik het niet mee eens. De zonnepanelen liggen er voor de komende 25 - 30 jaar. Je kunt deze echt niet afstemmen op je huidige verbruik. Je weet niet hoe je electriciteitsverbruik over bijvoorbeeld 10 jaar is. Misschien heb je dan wel een elektrische auto of gebruik je de stroom die nu nog te veel is om je huis (bij) te verwarmen om zo het gasverbruik te verminderen. Wij hebben een overschot van ongeveer 1000 kWh per jaar. Dat was een bewuste keus. We wilden ons hele dak optimaal benutten, dus helemaal met panelen bedekken én met het oog op wat de toekomst zal brengen. Zie o.a. wat ik als voorbeeld hierboven heb beschreven.

Iets anders: gisteren hebben onze panelen meer dan 26 kWh opgeleverd (efficiency van 5,88 kWh/kW). Veel meer dan dit gaat dit jaar niet meer gebeuren. We hebben een paar jaar geleden één keer de 27 kWh uur grens bereikt (4 juni 2013).
Reputatie 7
Badge +7
je mag het er mee eens zijn of niet:)
ik wil mijn installatie er zo snel mogelijk uit hebben binnen 4 jaar of zo.
zeker met deze roverheid die wel wat gaat verzinnen zodat ze veel centjes van jou overschot kunnen gaan vangen.
zo veel mogelijk opsouperen van je opwek is het voordeligste.
en ik heb geen glazen bol , dus toekomst kijken laat ik over aan iemand die daar "kundig in is" op de kermis:$
Reputatie 6
Badge +1
zeker met deze roverheid die wel wat gaat verzinnen zodat ze veel centjes van jou overschot kunnen gaan vangen.
en ik heb geen glazen bol , dus toekomst kijken laat ik over aan iemand die daar "kundig in is" op de kermis:$

Maar nu mis ik iets. De enigste manier om het snelste je panelen terug verdienen is door net zoveel panelen op je dak leggen, als je zelf verbruikt. Je krijgt dan namelijk de betalende kwh prijs per opgewekte kwh. Dit is meer dan de teuglever kwh prijs. Dus heb je een "groot" overschot, dan duurt het dus langer voordat die panelen (die het overschot veroorzaken) terugverdient zijn. Wiskundig gezien, moet je dus kijken wat de laaste "kantel" paneel doet. Het je nog 1 paneel nodig voor 10 wp dan moet je het niet doer. Heb je nog 1 paneel nodig die meet dan 3/4 binnen je eigen verbruik zit, dan is deze wel rendabel
Volgens mij mis ik ook iets.
Je moet ten alle tijden voorkomen dat je in de teruglevercatogorie ad €0.092 valt, want dan doe je het qua investering niet goed.
In mijn optiek is 80% van je jaarverbruik voldoende om op je dak te leggen.
Dus 3000 Watt verbruik op jaarbasis; dan is een Wp van ± 2500 voldoende, je hebt dan een veilige marge.
En dat alles in de wetenschap dat je dakpositie de meest gunstige is.

Je hebt helemaal gelijk Jan.
Maar qua investering had jij het geluk dat je het zelf hebt gedaan mbv de buurman.
En dan scheelt het behoorlijk.
Ik zit nu op een planning van 6,5 jaar.
Deze maand de 1e terugverdienste van €100 bereikt.
Ook deze maand de grens van 500.000 watt of te wel 1/2 Mega-Watt.

Ik zie het zonnig in!
Reputatie 2
Badge
Iets anders: gisteren hebben onze panelen meer dan 26 kWh opgeleverd (efficiency van 5,88 kWh/kW). Veel meer dan dit gaat dit jaar niet meer gebeuren. We hebben een paar jaar geleden één keer de 27 kWh uur grens bereikt (4 juni 2013).

4 juni 2013 was bij mij zeker niet zo'n hele goede dag. Mijn dagrecord staat op 6,64 kWh/kW, op 28 mei 2013, op de voet gevolgd door 6,62 kWh/kW de dag erna, op 29 mei 2013. Dan volgt op de derde plaats 11 juni 2014 met 6,57 kWh/kW.

Gisteren (21 april 2015) kwam ik op ... 5,88 kWh/kW. Verrassend! 🆒
Reputatie 3
Badge

Dat is wel heel toevallig 🙂

Dat is wel heel toevallig :)

Hoi Reinoud,

Ik bereikte met mijn PV van 1920 Watt op 21 april 2015 9,69 Kwh
Heb ik dan zo veel meer zon gehad? Jij hebt toch een zwaardere PV?
Reputatie 3
Badge +2
Hi reinoud,

Mooie resultaten over 2 jaar gemeten.

Met mijn 1920pW op WZW zit ik op 87 a 88% rendement de laatste 2 jaar met een gemiddelde opbrengst van 4,3 kWh per dag.
Met mijn verbruik van 1500 kWh hou ik gemiddeld dus een paar honderd kWh over per jaar. ( a 9,2 cent)

Ben dus uiterst tevreden over mijn Canadians met SMA omvormer.

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge

Dat is wel heel toevallig :)

Hoi Reinoud,

Ik bereikte met mijn PV van 1920 Watt op 21 april 2015 9,69 Kwh
Heb ik dan zo veel meer zon gehad? Jij hebt toch een zwaardere PV?

Beste Brandje. Ik reageer erg laat hierop. Maar heb blijkbaar geen mail ontvangen dat je gereageerd had. De opbrengst op 21 april was 26,357 kWh. Dat gedeeld door het totaal maximale vermogen (4,485 kWh) geeft een efficiency van 5,88 kWh/kW.

Daarnaast is voor ons niet het doel om de investering er zo snel mogelijk uit te halen. Een overschot geeft ons gewoon ruimte om meer electriciteit te gaan gebruiken en daarmee het gasverbruik omlaag te halen. Daarnaast hebben we nu jonge kinderen. Die worden groter en dan is de kans groot dat ons electriciteitsverbruik toeneemt. We leven nu, maar houden rekening met de toekomst 😉

Reageer