Toon Zon installatie mogelijk in deze situatie? | Eneco Community
vraag

Toon Zon installatie mogelijk in deze situatie?

• 15 april 2016
  • 86 reacties
  • 2304 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Kind aan huis (level 12)
  • 61 reacties
De vraag is het volgende, ik heb drie omvormers per stuk 5.5 kw leveren. Totaal 40 panelen verdeeld over de drie omvormers. In de meter kast leverd 1 omvormer via een meter terug aan het net. De andere gaan direct de voedings groep op. Ik hen een drie fase aansluiting. Nu zijn er al drie monteurs geweest waarvan twee zegge dat het mogelijk is om de drie omvormers naar een D rail last te leiden en dan doormiddel van een module op Toon Zon uit te lezen. De laatst monteur vertelde dat het niet mogelijk is. Of hey was teveel werk om het aan te sluiten. Wie o wie kan me helpen. Moet toch niet zo moeilijk zijñ drie omvormers die terug leveren uit te lezen op Toon Zon.

86 Reacties

Er dient een 3 fase aansluiting gemaakt te worden op jouw 3 fase aansluiting.
Een beetje installateur moet dat toch samen kunnen voegen.
Vervolgens zou daar de 3 fase kWh verbruiksmeter tussen moeten.

Maar let op we weten in middels dat als je systeem meer op jaar basis terug levert dan je verbruikt kan Toon dat niet aan.
Daar dient een update voor te komen, wanneer?
Ik weet het niet.
Reputatie 2
Badge
Beste Brandje, het probleem is dat ik drie monteurs bij me thuis heb gehad die waarschijnlijk alleen met enkelfase systemen bekend zijn. de eerste twee gaven aan dat het mogelijk is alleen dat zij dat nog nooit gedaan hebben. zij vertelde dat er een D- rail geplaatst moest worden en dat ik ruimte moest maken omdat te bewerkt stelligen. Deze ruimte heb ik gemaakt. Als laatste een monteur geweest die zou moeten weten hoe het moet. Maar vertelde dat toom alleen als temperatuur meter dient en alleen met enkel fase systeem werkte.

Volgens mijn als alle drie de omvormers naar een D-Rail gebracht worden en daarna naar de betreffende groepen dan kan de monteur van Eneco toch Toon Zon driefase zo installeren. Toom Zon is toch ook geschikt voor driefase techniek.

groet

MB
Ja ik had je verhaal gelezen.
Waar het omgaat is dat er natuurlijk een samenvoeging van de 3 systemen gemaakt moet worden.
Of die voorbereiding ook door een Toon Zon monteur wordt gedaan, weet ik niet zeker.
Maandag zal een moderator daar duidelijkheid over geven.

Maar voor extra groepenkast plus Din-rail dient in de meterkast uiteraard ruimte voor te zijn.
Vervolgens wordt er een 3 fase verbruiksmeter speciaal voor Toon geplaatst.
Kabeltje hiervan naar de Toon Zon adapter en dat is het.

Dus niet Toon is wel of niet geschikt voor 3-fase; het gaat om de juiste plaatsing van de 3-fase verbruiksmeter.
Reputatie 2
Badge
Beste Brandje,

Kijk dat geeft duidelijkheid, ik weet dat je voor een D-RAil 69 euro extra moet betalen. Daar heb ik geen moeite mee. maar wel met de opmerking van de laatste monteur die er op vrijdag middag denk ik geen zin in had. wij hebben Eneco weer gebeld en zij hebben overleg gehad en vertelde dat het niet mogelijk is. Zelf zit ik helaas voor Eneco ook in de energie techniek en weet dat de mogelijkheid er zeker is. ik kan deze drie groepen eventueel zelf samen voegen in een kast. ik weet ook dat ik extra 199 euro moet betalen omdat ik meer panelen heb als normaal dit is ook geen probleem. maar kom dan niet met een ... smoes dat de Toon het niet aankan en eigenlijk alleen geschikt is voor thermometer.
Ik zou graag willen dat het voor elkaar komt, en dat er kosten aan zitten weet ik ook. Ik wil groen denken en gebruikmaken van Toon alleen verder wordt ik hierin niet gesteund. Ik hoor graag hoe dit op te lossen, zodat ik het werkend krijg op Toon.
Wacht gewoon de reactie van een moderator af.
Als je zelf in staat bent voorbereidend werk te doen moet je dat zeker doen.

De opmerking dat Toon alleen als temperatuurmeter werkt en alleen 1-fase aan kan, vind ik een rare opmerking want de enige koppeling die met Toon plaats vind is met een verbindingskabeltje vanaf de 3-fase verbruiksmeter.
De overige koppeling loopt gewoon via de P1 poort van de slimme meter.

In mijn optie die die slimme meter ook als 3-fase uitgevoerd te zijn.

Want de hoeveel heid stroom zal ook bij teruglevering behoorlijk groot zijn.

Is dat wellicht waar de monteur op doelde?
Reputatie 2
Badge
Beste Brandje,

Nogmaals bedankt we wachten even af op antwoord van de Moderator, hou je op de hoogte.

groet

MB
Graag gedaan MB

Ik ben nieuwsgierig hoe dit verder loopt.
Reputatie 7
Badge +6
@M Baks

Ik heb contact gehad met mijn collega van het installatiebedrijf. De reden dat de monteur heeft aangegeven dat het niet mogelijk is in je situatie, is dat we alleen 1-fase omvormers en 3-fase omvormers ondersteunen, 3 losse omvormers kunnen problemen opleveren. Wanneer je er voor zorgt dat alle omvormers op aparte installatieautomaten gezekerd(kan zijn dat dat al gebeurd is) zijn, en er verder geen andere apparaten zijn aangesloten op de groepen, kunnen we nogmaals een monteur langs laten komen om deze 3 fases aan te sluiten op de kWh meter. We kunnen alleen niet 100% garanderen dat het in deze situatie gaat werken.
Hoi MB,

Dus de 3 inverters laten samenkomen in een groepenkastje, en monteur weer vragen langs te komen.
Houdt er ook rekening mee dat er een vrije plek in de groepenkast is om de kWh verbruiksmeter op de Din-rail te kunnen klikken.
Houdt er ook rekening mee, wat Folkert ook bedoelt, dat de inverters onderling elkaar qua opbrengst ook misschien kunnen beïnvloeden.

Dus ga je de voorbereidende werkzaamheden waar we het ook al eerder over hadden uitvoeren?
Reputatie 2
Badge
Beste Moderator, bij deze alvast bedankt voor de snelle reactie en uitleg. als ik het goed begrijp moeten alle drie de omvormers naar een installatie automaat ( dat zitten ze) alleen verdeeld over de groepenkast. Indien noodzakelijk kan ik deze bij elkaar brengen in een apart kastje. wat wordt er bedoelt met geen andere apparaten op de betreffende groep. Ik neem aan dat de energie die ik nu opwek ook gelijk gebruikt kan worden en rest stroom terug levert aan de toeleverancier.

ik heb al een extra KWH meter zitten voor teruggave, deze meet alleen 1 fase. indien nodig kan ik wel foto's bijvoegen.

beste Brandje ook nogmaals bedankt voor de uitleg, we gaan er mee aan de slag.

met vriendelijke groet

MB
Beste Moderator, bij deze alvast bedankt voor de snelle reactie en uitleg. als ik het goed begrijp moeten alle drie de omvormers naar een installatie automaat ( dat zitten ze) alleen verdeeld over de groepenkast. Indien noodzakelijk kan ik deze bij elkaar brengen in een apart kastje. wat wordt er bedoelt met geen andere apparaten op de betreffende groep. Ik neem aan dat de energie die ik nu opwek ook gelijk gebruikt kan worden en rest stroom terug levert aan de toeleverancier.

ik heb al een extra KWH meter zitten voor teruggave, deze meet alleen 1 fase. indien nodig kan ik wel foto's bijvoegen.

beste Brandje ook nogmaals bedankt voor de uitleg, we gaan er mee aan de slag.

met vriendelijke groet

MB

Hoi MB,

Graag gedaan.
"Met geen andere apparaten op de groep van de zonnepanelen............." wordt bedoeld dat de opgewekte energie onderweg naar de groepenkast niet al gedeeltelijk door verbruikers opgemaakt mag worden.

Toon kan alleen goed rekenen als hij via de Toon Zon verbruiksmeter de totale opwek krijgt aangeboden.
De andere data komt via de slimme meter.
Reputatie 2
Badge
Oke top, ik ga het aanpassen en een nieuwe afspraak maken.

groet

MB
Oke top, ik ga het aanpassen en een nieuwe afspraak maken.

groet

MB

Perfect @MB. Je zal zien dat je veel plezier van Toon Zon zal hebben dan.
Houdt me op de hoogte svp!
Reputatie 5
Badge +6

Maar let op we weten in middels dat als je systeem meer op jaar basis terug levert dan je verbruikt kan Toon dat niet aan.
Daar dient een update voor te komen, wanneer?
Ik weet het niet.

Goed om te weten, hier een jaarlijks negatief verbruik van tussen de 300 en 400 kw.
Wat gaat er bij Toon dan mis?
Met Toon is, voor zo ver ik weet niets mis.
Ik schreef ook: "Toon kan dat niet aan"
Dat komt omdat Eneco geen verbruik kleiner dan 0 kan pushen.
Daar zal dus een update voor moeten komen.

Iedereen met Toon Zon en uiteindelijk per jaar na saldering, echt gaat terugleveren met een teruglever-vergoeding van €0,092, heeft hier (tijdelijk) mee te maken.
Reputatie 7
Badge +6
@M Baks

Geef maar aan wanneer je er klaar voor bent dan zorg ik dat je gebeld wordt door iemand die van je situatie op de hoogte is.
Reputatie 2
Badge
Beste Folkert,

het heeft even geduurd maar alle drie de omvormers komen nu in een groepen kastje uit. hier zitten 3 stuks automaten in, van deze automaten gaan ze verder naar de groepenkast.
Is het mogelijk om een afspraak te maken en hopen dat ik Toon Zon werkend ga krijgen hoor graag van u.

met vriendelijke groet

Marcel
Reputatie 7
Badge +5
@M Baks

Leuk om te lezen dat het je gelukt is! Ik heb de vraag neergelegd bij mijn collega's om binnen enkele werkdagen telefonisch contact met je op te nemen. Ik durf je geen 100% garantie te geven dat een installatie mogelijk is, dit laten we altijd aan de monteur over. Toch houd ik goede hoop en is het zeker het proberen waard. Ben je hiermee verder geholpen?

Groet, Denise
Reputatie 2
Badge
Beste Denise,

Bedankt voor de snelle reactie, en zie de monteur graag verschijnen.

Groet

Marcel
Hoi M. Baks,@M Baks

Wil je mij een plezier doen?
Als ambassadeur van Zon op Toon heb ik altijd zeer speciale aandacht voor een situatie zoals bij jou.
Zou je ons zo gedetailleerd mogelijk het verloop bij jou willen laten weten?
Indien mogelijk met een paar foto's; velen en ik zullen je dankbaar zijn!
Reputatie 2
Badge
Beste Brandje,

Leuk je weer te spreken, ik kan een aamtal foto's maken en een verhaal.
Kan ik de foto's uploaden hier of appart opsturen. Hoor het wel.

Groet

Marcel
Hoi Marcel,

Dat is wederzijds!
Fijn dat je dat wilt doen.
Foto's uploaden is simpel als je een nieuwe reactie schrijft zie je linksonder een ikoontje.
Klik er op en de rest wijst zich van zelf.

Vast bedankt voor je medewerking.
Ik ben benieuwd!
Reputatie 2
Badge
Beste Brandje.
Na de laatste bezoek van een top monteur is alles gelukt. En heeft de 3 fase kwh meter netjes geinstaleerd.
Alles werkt bijna goe.
Ben er alleen achter gekomen dat mijn verbruik dagelijks opeens omhoog is gegaan. Ik zat eerst dagelijks rond de 10kWh en nu rond de 22 kWh.
Dit is echt gek en snap hier niets van.
De monteur heeft wel dat instellingen kWh meter puls aan gepast. Zodat zon teruglevering de juiste waarde aangeeft. Weet niet if dit i vloed heeft op de afname kWh meter.
Hoop dat ze hier na kunnen kijken moet ergens een fout zitten. Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden. Ga eerst even op vakantie.

Maar voor de rest dik te vreden.

Groet
Marcel
Reputatie 2
Badge
Even wat foto's voor installtie en vorige week zaterdag na installatie

foto voor plaatsing zon Toim
Reputatie 2
Badge

foto na olaatsing zon toom. Hier zie je dagelijks verbruik opeens verdubbeld is.

Reageer