Solaredge app geeft meer opgewekte energie aan dan wat enecoapp als teruggave ziet | Eneco Community
beantwoord

Solaredge app geeft meer opgewekte energie aan dan wat enecoapp als teruggave ziet

• 11 september 2019
  • 9 reacties
  • 204 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
In mijn solaredge wordt 516 kwh als opgewekt bij Eneco app 359 kwh teruggave
op eindrekening staat vervolgens gebruikt 207 kwh dus 359 -207 is 152
kwh over klopt dit dan wel?
icon

Beste antwoord door Brandje 11 september 2019, 16:57

Hoi @Franke ,

Als je opwekt, dan gaat daar eerst je eigen verbruik van deze opwek af, wat van je productie daarna nog overblijft wordt terug geleverd aan het Net.
Deze teruglevering is per dag/maand/jaar idd ook zichtbaar in de App Mijn Eneco.

Deze terug levering wordt uiteindelijk pas op de jaarnota gesaldeerd.
Bekijk origineel

9 Reacties

Hoi @Franke ,

Als je opwekt, dan gaat daar eerst je eigen verbruik van deze opwek af, wat van je productie daarna nog overblijft wordt terug geleverd aan het Net.
Deze teruglevering is per dag/maand/jaar idd ook zichtbaar in de App Mijn Eneco.

Deze terug levering wordt uiteindelijk pas op de jaarnota gesaldeerd.
Reputatie 7
Badge +6
@Franke

Welkom op de community! Is het verhaal van @Brandje duidelijk? Of heb je hier nog meer vragen over?

Groet,

Folkert
Ja bedankt voor je antwoord maar op mijn nota staat bij teruglevering dat ik 395 terug lever ipv 516 in mijn solaredge app Ze trekken dan vervolgens mijn verbruik eraf dus is mij nog steeds niet duidelijk

dit geeft de app weer dus volgens mij zou het dus 516 min 207 = 309 moeten zijn ipv 152

Zoals ik eerder meldde vergeet je dat je van je opgewekte stroom zelf ook eerst stroom verbruikt. Dit eigen verbruik van je eigen productie is niet zichtbaar in je eerdere foto’s. Maar het is er wel dus.
Dit zorgt er voor dat je verbruik Uit het Net in juli maar 207 is. Zonder zonnepanelen zou dit verbruik dus veel hoger zijn.

Pas als er stroom van je eigen opwek overblijft en terug geleverd wordt aan het net, dan is het zichtbaar en zie je het in de maandopgave van Eneco terug.

Dat heet salderen en het echte salderen doet je leverancier op jaarbasis op je jaarnota.

Dit maand overzicht is geen definitieve afrekening maar meer een voortgangsrapportage om je inzicht te geven.
Ok bedankt krijg deze maand de jaarnota en zal deze dan bekijken. Ik nam aan dat als ik een slimme meter had dat dit wel definitief zou zijn
Heel goed!
Maar houdt dan wel voor ogen dat, zoals jij het noemt:

“dat ik 395 terug lever ipv 516 in mijn solaredge app”

dat je 2 begrippen door elkaar haalt.
Terugleveren is niet hetzelfde als opwekken.
Van het opwekken gaat eerst je eigen verbruik af.
Dat zie je niet in de opgaves, om dat inzichtelijk te maken zou je een Toon®️ Met Zon op Toon moeten nemen.

Als er na je jaarnota nog vragen zijn over je Opwek en teruglevering dan hoor ik het wel weer.
Ok zal ik dat overwegen maar verwachtte dat de slimme meter dit ook zou moeten kunnen doen Zo slim is ie dus niet😁
Je hebt gelijk, maar die slimme meter is niet geïnteresseerd in jouw verbruik van je eigen opwek.
Want wat je zelf opwekt, mag je uiteraard zelf eerst verbruiken. Dat kost jou verder geen geld. 😄😎

Jouw Netbeheerder is alleen maar geïnteresseerd in wat er wel met je moet worden afgerekend:

-wat je verbruikt Uit het Net, omdat bv de zon niet schijnt of dat het nacht is😉🤔
-en wat je terug levert, want dat deel mag gesaldeerd worden met het verbruik hiervoor.(tot en met nog 2022)🥴

Reageer