Slim omgaan met opgewekte zonne-energie | Eneco Community

Slim omgaan met opgewekte zonne-energie

Toon eerste bericht

45 Reacties

Badge
Ik ga eens kritisch naar de typeplaatjes op onze apparatuur kijken Michael. En vergelijken met zuinige apparatuur, ben benieuwd
Reputatie 6
Badge +1
Zijn leuke besparingstips en je redenatie klopt als je een nieuwe wasmachine of droger of tv nodig hebt!
Als deze nog niet aan vervanging zijn, is het dus een uitgave, die zich ( m.u.v. De droger ) zich niet snel terugverdienen en dan uiteindelijk geld opleveren. Want je moet bv. dan wel het verschil nemen wat de wasbeurt kost met je oude trommel tegenover de nieuwe trommel. Je praat dan over peanuts.
Ik zou zeker investeren in apparaten die ik niet heb, of in zuiniger apparaten, als die vervangen moeten worden en niet eerder.

Zoek maar eens jouw droger op en vergelijk hem maar eens met een A++ versie... hm hm heel veel verschil, dit geldt trouwens al voor de nieuwe generaties vaatwasser die met een kleine 6/7 liter je vaat helemaal schoon krijgt en dan ook nog eens bespaart op het energie verbruik. De nieuwe generatie apparatuur bespaard echt huge.

Ja Micheal wat je roept, klopt, maar om nu, nog goed functionerende apparaten bij het grof vuil te zetten, omdat je zuiniger met energie wilt omgaan, is toch ook de omgekeerde wereld. Toch?

Punt 1 Aan de ene kant belast je het milieu en aan de andere kant bespaar je energie en het milieu.

punt 2. Pak weer de wasdroger. Ik ben van een condensdroger naar een warmtepompdroger gegaan. Besparing 200 euro per jaar op 5 droogbeurten per week. Even vanuitgaan dat er nog vakanties tussen zitten (en voor het gemak, jaar 40 weken ) dus 5x40=200 beurten. dis is dus een besparing van 1 euro per droogbeurd. mee eens?
De warmtepompdroger kost 700 euro aanschaf. Dus 700 beurten maken voordat de aanschaf er uit is =3,5 jaar voordat je iets gaat besparen. En als het een beetje tegen zit is je nieuwe trommel binnen 3,5 jaar kapot en bespaar je niks, want je had immers een droger die nog goed functioneerde.

als hij nu aan vervanging toe is, dan gaat bovenstaande  punt natuurlijk niet op want je had de aanschaf van een nieuwe droger, dus de prijs van 700 euro vervalt en krijgt alleen het verschil tussen condens en warmtepomp. En dan heb je 100%  gelijk en is een warmtepompdroger de beste keus.
Badge
Oke Jürgen

Een warmtepompdroger is nieuw voor mij! Weer wat geleerd, wij hebben circa 2 droogbeurten per week denk ik, dus 80 euro besparing....
Met een geschatte energierekening (gas/elektra) van 50 euro/maand is 7 euro dus 14 % mmmmmmm scheelt weer!

Dus: LED TV, Warmtepompdroger, Label A++ koelkast en vrieser, LED verlichting, een energiezuinige Close In boiler. Wat zullen de aandeelhouder van Eneco hiervan vinden??  :-)

Reputatie 6
Badge +1
Wat zullen de aandeelhouder van Eneco hiervan vinden??  :-)

Die liggen daar geen seconde wakker van, met hun wekkertje werkend op lichtcel energie 🙂
Badge
Oke Roger en Uit 🙂
Ook ik heb me de vraag gesteld wat te doen met een overschot aan geproduceerde zonneenergie. Terugleveren aan Eneco tegen het terugleveringstarief, of het besteden aan de verwarming van het eigen huis, en zo de gasrekening verlagen? Volgens jouw stelling, op basis van het experiment met waterkoker en fornuis, zou dat laatste voordeliger zijn. Maar een theoretische benadering leidt tot een andere conclusie.

Ga uit van een gas/stroom energieverhouding k.
Dit is de verhouding van de hoeveelheid warmte die vrijkomt bij verbranding van 1 m3 gas en die zit in 1 kWh.
Uit de data van het experiment volgt k = 0,211/0.067 = 3,2 .

Theoretisch volgt een andere waarde voor k.
De calorische (onder)waarde van aardgas is 31,65 MJ/m3 (MJ = megajoule) (makkelijk te vinden in boeken op op Internet) .
In 1 m3 aardgas zit dus 31,65 MJ energie.
In 1 kWh zit 1000 x 60 x 60 J = 3,6 MJ energie.
Dan vinden we de theoretische waarde k = 31,65/3,6 = 8,8.

Het verschil tussen de experimentele waarde (3.2) en de theoretische waarde (8.8) van k komt denk ik omdat in het experiment geen rekening wordt gehouden met allerlei warmteverliezen naar de omgeving.

Mijn gastarief is 66 cent/m3 gas, en het elektriciteitstarief bij teruglevering is 9.2 cent/kWh.
De verhouding gas/stroom tarief is 66/9.2 = 7.2. Dus de energieverhouding (8.8) is groter dan de tariefverhouding (7.2). Bijgevolg is het iets voordeliger je huis te verwarmen met gas dan met het overschot aan geproduceerde zonneenergie. Om precies te zijn 14% voordeliger.

Ik zelf maak het overschot aan zonneenergie op in het voorjaar en najaar. Dan wil je het soms in de huiskamer wat behagelijker hebben, maar in de rest van het huis hoeft nog niet gestookt te worden. Dan heb je twee opties. Of je kiest ervoor om de CV aan te zetten en alle radiatorkranen in huis behalve die in de huiskamer dicht te draaien. Ik heb daar geen zin in (die kranen moeten straks ook weer opengedraaid) en gebruik een elektrisch kacheltje in de huiskamer. Ik moet wel oppassen om hiermee te stoppen voordat mijn overschot aan energie is opgebruikt, want dan gaat het normale leverings tarief van 26 cent/kWh gelden, en dat kost onnodig geld. Is eenmaal het overschot verbruikt, dan gaat bij mij het kacheltje uit en de CV aan.
Badge
Beste,

Je hebt gelijk, veel van de warmte bij het koken van het water gaat verloren langs de pan. Bedankt voor de theoretische onderbouwing van mijn experimentje.
Inmiddels zijn we 2 jaar verder en hebben we vorig jaar de volledige jaarrekening betaald.
We hebben in 2014 aan elektra 2170 kWh en 360 m^3 gas verbruikt en 5150 kWh teruggeleverd. We hebben een elektrische kachel in de huiskamer en een straalkachel in de badkamer. Volgens de theoretische berekening zou het een besparing van 14 % opleveren als we voor verwarming en warmwater geen gas meer gebruiken. Met andere worden: investeren in een built-in boiler in de keuken voor warmwater en een boiler op zolder voor douchen. Verder investeren in Label A+ apparatuur zal ook enorm schelen. Naar aanleiding van de rekening van 2014 is onze termijnbedrag vastgesteld op 2,5 euro/maand. Het uiteindelijke verbruik in 2014 was circa 0,80 euro/maand!
Wordt vervolgd :-)🆒
Reputatie 7
Badge +7
beste @ jcgaverbeek,
ergens 2 jaar terug heb ik er ook al eens proberen achter te komen
wat je huur per maand is
je hebt het ergens 2 jaar terug over een "normale huurprijs"

wat is die prijs dan in euro,s inclusief alles.?

dan kunnen we het totaal plaatje zien

mvg,
jan
Badge
De huurprijs is 760 euro per maand
Reputatie 7
Badge +7
@jcgaverbeek bedankt voor je reactie

nu voor het juiste beeld welk soort woning hoek woning / tussenwoning / appartement / vrijstaand en wat is het woon oppervlak:)

mvg,
jan
Badge
Dag Jan
het is een tussen woning een gewoon rijtjes huis met zolder. Verder is het een huis met label A++. Dus goed geisoleerd.
Hoi jca,

Mijn situatie is vergelijkbaar, alleen heb ik de zonnepanelen zelf betaald en de woning is van 1977 en perfect geïsoleerd. Ook ik heb alle grootverbruikers omgezet in A++.

Ik vraag me dan meteen af wat is het bedrag wat er extra wordt betaald in de huur?
Weegt dat op tegen het overschot wat à 0,092 per kWh aan Eneco wordt verkocht? Daar ben je niet duidelijk over.

Gelukkig heb ik de keuze gemaakt om qua PV onder m'n jaarverbruik te blijven, zodoende heb ik altijd het maximale rendement van geïnvesteerd vermogen.

Verder las ik een straalkachel in de badkamer? Is dat niet gevaarlijk cq niet toegestaan?
Ik heb ook electrische verwarming, maar gebruik een speciale badverwarming aan de wand met ventilator. Heerlijk om ook als de CV niet wordt gebruikt toch de luxe van een warme badkamer te hebben.

Verder snap ik dat je zo slim mogelijk met je overschot om wilt gaan, maar het kostenplaatje is daarbij natuurlijk wel essentieel.
Reputatie 7
Badge +7
Voor onze regio
is € 760 geen normale huur, en dit zit ook nog boven de maximale huurgrens van € 710,68
voor sociale huurwoningen.

vergelijk ik het met mijn huur van € 450 is er een verschil van 310 eurie,s pfttttt
(tussen woning bj 1968 slecht geisoleerd energie label eigen bepaling E / volgens de w.b.v C )

dan zou € 310 meer huur wel erg veel zijn voor Label A++ met zonne panelen

maar zo zal de regio ook wel een groot verschil uitmaken wat de huur betreft.

mvg,
jan
Hoi Jan,

Uiteraard scheelt dat per regio kijk wat dat betreft naar het verschil in Friesland en Noord-Holland.
Maar hoe dan ook als je 5000! KWh teruglevert, dan weet ik 1 ding zeker dan heb je een zeer ongunstig rendement en misschien nog ongunstiger als een fors gedrag in de huur zit.
Ik zou er niet blij mee zijn, want zijn gas verbruik was 360 m3 en ik had toen 603 m3 met een geïsoleerd huis en ik hoef me niet in alle bochten te wringen om het teveel aan kWh op te maken.
Badge
Beste mensen,
Even voor de duidelijkheid: ik heb het huis van de plaatselijke woningbouw vereniging gehuurd nadat het volledig gerenoveerd was. Het huis is gebouwd in 1964 en is tijdens de renovatie voorzien van een zolder, is geisoleerd, geheel voorzien van zonnepanelen aan de zuidkant van het dak en geheel gemoderniseerd. Het was een bijzonder project. De huur die ik betaal is 760 euro/maand en het is geen sociale huurwoning meer na de renovatie (was het wel). Ik betaal geen extra bijdrage voor de zonnepanelen. Aan mij nu de taak om de teruggeleverde 5000 kWh op een efficiente wijze te gebruiken.
Eigenlijk klopt het niet wat ik schrijf....ik heb in 2014 voor 2175 kWh verbruikt en voor 360 kubieke meter gas verbruikt. Daarbij gebruiken we de electrische kachel in de woonkamer en douche om niet de CV aan te hoeven zetten.
Ik snap ook wel dat het rendementtechnisch niet klopt en niet slim is maar we zitten gewoon met deze situatie en ik kijk dus hoe we zo slim mogelijk met de kWhen omgaan.
Kijk ook maar eens op:

https://www.flesst.nl/pages/nl/nl/project/project-details/3-willems-vastgoedonderhoud-verwerft-opdracht-voor-52-woningen.asp

Om een beeld te krijgen van het project.
Badge
geachte,

Lees dit eens

https://www.olino.org/articles/2014/06/02/de-energiemeester-vertelt-wat-is-duurder-aardgas-of-elektriciteit

Sinds kort wonen we in een huis waarvan een hele zijde van het dak is voorzien van 32 zonnecellen. Dat is heel plezierig want we wekken zelfs in de winter meer elektrische energie op dan we gebruiken. Dus aan het einde van het jaar verwachten we een overschot aan electrische energie. Helaas krijgen we maar 9,2 cent per kWh terug voor de teruggeleverde energie en betalen 26 cent voor de gebruikte energie. Het algemene idee is altijd: koken en verwarmen met elektriciteit is duurder dan dit te doen met gas! Dat zal best kloppen, maar voor een tarief van 26 cent per kWh is dat waar.....voor een tarief van 9,2 cent komen de zaken geheel anders te liggen. 
Mijn stelling is dat men het overschot aan elektrische energie (met een waarde van 9,2 cent per kWh) beter kan opgebruiken om het huis te verwarmen, te koken etc. in plaats gas te gebruiken.

Om mijn stelling te bewijzen heb ik de inhoud van een elektrische waterkoker laten koken en dezelfde hoeveelheid water op het gasfornuis laten koken en berekend en gemeten wat de benodigde elektrische energie en het benodigde gas was, dit was vrij duidelijk:
0,211 kWh x 9,2 cent = 1,9 cent
0,067 m^3 x 66 cent = 4,4 cent
Natuurlijk weet ik dat er een aantal onzekerheden in de metingen en berekeningen zitten maar het verschil is overduidelijk, dus is hiermee mijn stelling onderbouwd.
Graag hoor ik of er meer mensen zijn die dit onderzocht hebben?
Vg.
Jos

Badge
Dank voor de verwijzing. Ik besef mijzelf dat de verschillende opstellingen maar moeilijk te vergelijken zijn. Het zou betekenen dat we het puur experimenteel moeten onderzoeken. Dus een jaar stoken met gas en daarna een jaar het huis verwarmen door elektriciteit te gebruiken.
Volgens mij gaat het niet veel uitmaken maar de resultaten zullen het uitwijzen.
Badge
Mijn idee is om een nieuwe boiler van 100 liter te installeren, om de overtollig opgewekte zonne energie in op te slaan, en dan dagelijks (vooral in de zomer ) Dit te gebruiken met douchen ect. Scheel ongeveer 200 tot 300 cuub gas per jaar, minder voor Groningen.
En het mooiste is, geen omkijken naar, gaat volledig automatisch.
Badge
Om gerekend ongeveer 6 kilowatt per dag om 100 liter water van 18 graden naar 68 graden op te warmen, op dit moment nog geen meet gegevens, maar de formule zal zijn;
4190 joul x 100 liter x 50 graden = 20.950.000 Joul : 3.600.000 Joul = 5,819 kilowatt, als dit proces twee keer per dag voorkomt, dan verdubbeld het aantal kilowatt, maar het boiler water zal na het douchen geen 18 graden, maar ws. 35 graden rest warmte hebben waardoor het aantal Kilowatts weer naar beneden gaat.
Badge
Onder het motto slim omgaan met zonne energie, een volle week het energie verbruik bij gehouden met een draaistroommeter kom ik op 38,4 kilowattuur gebruik voor 3 personen met een 100 liter boiler verwarmt tot 70 graden om alleen te gebruiken voor douchen, en dat geheel opgewekt met zonne energie.
Met een slimme meter lukt dat niet, omdat je dan tegen problemen aan loopt.

Reageer