Slim omgaan met opgewekte zonne-energie | Eneco Community

Slim omgaan met opgewekte zonne-energie

• 8 maart 2013
  • 52 reacties
  • 10262 Bekeken

Badge
Sinds kort wonen we in een huis waarvan een hele zijde van het dak is voorzien van 32 zonnecellen. Dat is heel plezierig want we wekken zelfs in de winter meer elektrische energie op dan we gebruiken. Dus aan het einde van het jaar verwachten we een overschot aan electrische energie. Helaas krijgen we maar 9,2 cent per kWh terug voor de teruggeleverde energie en betalen 26 cent voor de gebruikte energie. Het algemene idee is altijd: koken en verwarmen met elektriciteit is duurder dan dit te doen met gas! Dat zal best kloppen, maar voor een tarief van 26 cent per kWh is dat waar.....voor een tarief van 9,2 cent komen de zaken geheel anders te liggen. 
Mijn stelling is dat men het overschot aan elektrische energie (met een waarde van 9,2 cent per kWh) beter kan opgebruiken om het huis te verwarmen, te koken etc. in plaats gas te gebruiken.

Om mijn stelling te bewijzen heb ik de inhoud van een elektrische waterkoker laten koken en dezelfde hoeveelheid water op het gasfornuis laten koken en berekend en gemeten wat de benodigde elektrische energie en het benodigde gas was, dit was vrij duidelijk:
0,211 kWh x 9,2 cent = 1,9 cent
0,067 m^3 x 66 cent = 4,4 cent
Natuurlijk weet ik dat er een aantal onzekerheden in de metingen en berekeningen zitten maar het verschil is overduidelijk, dus is hiermee mijn stelling onderbouwd.
Graag hoor ik of er meer mensen zijn die dit onderzocht hebben?
Vg.
Jos

52 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ik heb nog geen panelen maar ben wel serieus aan het overwegen. ik laat me nu goed informeren de komende tijd en wil later in het jaar ook offertes gaan opvragen hier en daar.

Ik hou dit topic even in de gaten.
Reputatie 3
Badge +2
Sinds kort wonen we in een huis waarvan een hele zijde van het dak is voorzien van 32 zonnecellen. Dat is heel plezierig want we wekken zelfs in de winter meer elektrische energie op dan we gebruiken. Dus aan het einde van het jaar verwachten we een overschot aan electrische energie. Helaas krijgen we maar 9,2 cent per kWh terug voor de teruggeleverde energie en betalen 26 cent voor de gebruikte energie. Het algemene idee is altijd: koken en verwarmen met elektriciteit is duurder dan dit te doen met gas! Dat zal best kloppen, maar voor een tarief van 26 cent per kWh is dat waar.....voor een tarief van 9,2 cent komen de zaken geheel anders te liggen.
Mijn stelling is dat men het overschot aan elektrische energie (met een waarde van 9,2 cent per kWh) beter kan opgebruiken om het huis te verwarmen, te koken etc. in plaats gas te gebruiken.

Om mijn stelling te bewijzen heb ik de inhoud van een elektrische waterkoker laten koken en dezelfde hoeveelheid water op het gasfornuis laten koken en berekend en gemeten wat de benodigde elektrische energie en het benodigde gas was, dit was vrij duidelijk:
0,211 kWh x 9,2 cent = 1,9 cent
0,067 m^3 x 66 cent = 4,4 cent
Natuurlijk weet ik dat er een aantal onzekerheden in de metingen en berekeningen zitten maar het verschil is overduidelijk, dus is hiermee mijn stelling onderbouwd.
Graag hoor ik of er meer mensen zijn die dit onderzocht hebben?
Vg.
Jos

Beste Jos,

Ten eerste: Het lijkt mij verstandiger om je verbruik en opbrengst in evenwicht met elkaar te brengen t.a.v. kWh opbrengst zonnepanelen.
De extra investering van meerdere panelen t.o.v. de 9,2 cent teruggave is waarschijnlijk groot en de pv zal er jaren langer over doen om point even te bereiken.
Of je hebt geld genoeg en je gooit je hele dak vol met panelen of je hebt geen goede berekening gemaakt vooraf.

Ten tweede: Het lijkt me in jouw geval verstandig om al je overschot aan kWh waar je maar 9,2 cent voor terug krijgt te verbruiken om te verwarmen (elektrische vloerverwarming badkamer bvb) of andere grote elektrische verbruikers in plaatst van gas te installeren daar het duidelijk moge zijn dat 66 cent per m3 duurder is 9,2 cent per kWh.

Ik heb daar geen testje voor nodig eerlijk gezegd.

Graag hoor ik van jou wat jouw berekening is t.a.v. de terugverdien tijd van jouw pv installatie.

Met zonnige groet,

Stansat
Badge
Beste Stansat,

Wat ik nog vergat te vertellen is dat wij een huurhuis hebben gekregen waar de zonnecellen al waren geinstalleerd en dat het huis is voorzien van gas voor koken en verwarmen via een HR++ ketel. Het is een huurhuis uit 1952 dat is gerenoveerd afgelopen jaar en nu het label A++ heeft gekregen. Dus de opmerking dat we misschien te veel zonnecellen hadden t.o.v. ons verbruik klopt wel maar ze zaten er nu al eenmaal. We hebben een dimplex elektrische sfeerkachel in de woonkamer en ook de gebruikelijke centrale verwarming hebben we ook beschikbaar. Het ging er mij om dat ik een keus moest maken tussen het overschot opmaken of het gas gebruiken. Dus als het koud in de woonkamer is de elektrische kachel aan ipv de centr. verwarming en bijvoorbeeld het water elektrisch voorkoken voor het verder op het gasfornuis te gebruiken.

Allemaal misschien een beetje ver gezocht maar met het simpele proefje wilde ik een soort onderbouwing.....

Met een duurzame groet,
Jos
Reputatie 2
Badge
@Jos. Wat dacht je van een elektrische auto? Lekker thuis opladen met je 'overschot'.
Jos, Volgens mij moet je voor de eerste 5000kWh dezelfde prijs krijgen als je er voor betaald en wat je meer teruglevert daar moet je een redelijke prijs voor krijgen.
Hoe dit berekend word met voorbeelden lees je hier http://www.consuwijzer.nl/energie/duurzame-energie/teruglevering/wat-is-salderen dit is de site van oa de nMa en Opta. Zou daar even jouw info vergelijken met de voorbeelden, en als je denkt dat het niet klopt klagen.
Ik zou zeker heel goed na gaan denken over een electrische auto!
Ik zou zeker heel goed na gaan denken over een electrische auto!!
Badge
Thanks voor de tip, maar eerst een elektrisch auto kopen
Gr.
Jos

@Jos. Wat dacht je van een elektrische auto? Lekker thuis opladen met je 'overschot'.
Badge
Jos, Volgens mij moet je voor de eerste 5000kWh dezelfde prijs krijgen als je er voor betaald en wat je meer teruglevert daar moet je een redelijke prijs voor krijgen.
Hoe dit berekend word met voorbeelden lees je hier http://www.consuwijzer.nl/energie/duurzame-energie/teruglevering/wat-is-salderen dit is de site van oa de nMa en Opta. Zou daar even jouw info vergelijken met de voorbeelden, en als je denkt dat het niet klopt klagen.

Dank voor de tip!!
Badge
Hoe meer verhalen ik lees over terugleveren hoe onduidelijker het wordt......we hebben een slimme meter met een display en vier displaystanden. 18.1 en 18.2 zijn de meterstanden voor resp. verbruik van laagtarief en normaal tarief. De standen 20.1 en 20.1 zijn de meter standen voor het terugleveren van elektrische energie voor resp. laag tarief en normaal tarief.

Op dit moment is op onze slimme meter:
18.1  220 kWh
18.2  210 kWh
20.1  130 kWh
20.2  400 kWh

Als er nu wordt afgerekend door Eneco...wat moet ik dan betalen. Volgens mij krijg ik 100 kWh x 9,2 euro cent terug. Dat is 9,20 Euro terug.

Klopt dit?
Nee dat klopt niet zoal al gezegd tot 5000kWh krijg je € 0,26 per kWh

Jullie beginnen net je hebt nu 530kWh teruggeleverd en 430 verbruikt dat is dus inderdaad 100kWh terug. Dit is nog lang geen 5000 dus gewoon € 0,26 per kWh.
Ik heb me er verder nog niet in verdiept want als je na één jaar 6000 teruggeleverd hebt en 4000 gebruikt dan kun je zeggen ik heb 2000 teruggeleverd is minder als 5000 dus 2000 x 0,26.
Maar ze kunnen ook rekenen 6000 terug dat is 1000 teveel, en dan wordt het 1000 x 0,26 en 1000 x 0,092.
Maar dan moet je de link goed lezen die ik hiervoor geplaatst.
En de diverse enegie leveranciers gaan anders om met wat je boven 5000 leverd en wat het beleid van de eneco is weet ik niet

Henry
Heb toch even de voorbeelden bij Cusuwijzer doorgelezen en mijn reactie hierboven klopt niet.

Volgens mij Jos klopt jouw rekenvoorbeeld, volgens de rekenvoorbeelden bij consuwijzer voorbeeld 2, en krijg je terug wat je hierboven berekend hebt.
Als die 9,2 cent is wat Eneco betaalt tenminste, dit schijnt een bedrag te zijn wat wettelijk voldoet maar daar is volgens mij geen wettelijk bedrag voor vastgesteld. Maar wil je meer dan moet je bij andere leveranciers gaan kijken en indien die meer geven kun je overstappen als het complete plaatje dan gunstiger is. 
En je hebt dan dus wel voor de 430 kWh die je verbruikt hebt 0,26 gehad want deze energie is verrekend en hier betaal je niets voor, anders zou je hier 0,26-0,092 voor moeten betalen en dat is niet zo.
En voor de panelen heb je niets hoeven investeren dus dure spaarlampen aanschaven en allerlij apparaten uitschakelen als je even weg bent hoeft niet.
Tuinverlichting die nog steeds geleverd worden met halogeen lampjes van soms 50 w lekker laten zitten ipv dure led lampen aanschaffen. Geld ook voor bepaalde spotjes met lampjes van 20W 30W of zo lekker laten zitten en geen dure ledlampen die je ook niet altijd kunt dimmen. 
Wel de max verbruik in de gaten houden dat je onder de 5000 kWh blijft en meer blijft terug leveren. Dan betaal je volgens mij niets of alleen bepaalde vaste lasten.
gr Henry
Reputatie 7
Badge +7
En voor de panelen heb je niets hoeven investeren 

?

Ik denkt dat er toch wel een bepaald bedrag voor deze panelen in de huurprijs zit?
anders wil ik zo,n huur woning ook wel 🆒

de woning is zo te lezen in dit forum wel flink opgeplust.
+ de zonne panelen .

zie een vorig stukje van de topic eigenaar.

het huis is voorzien van gas voor koken en verwarmen via een HR++ ketel. Het is een huurhuis uit 1952 dat is gerenoveerd afgelopen jaar en nu het label A++ heeft gekregen.

1 Voor de zonnepanelen ook een bepaald bedrag in de huur verwerkt ?
2 voor de HR++ ketel mischien ook meer huur betalen t.o.v. een gewone HR ketel ?
3 Voor de zonne panelen een extra huur ?

trek die meer huur eerst maar weer eens af van de solar opbrengst.
dan word het totaal plaatje denk ik toch anders.

een A++ label woning is wel lekker

hier is het nog label C volgens de woningbouw vereniging
volgens de site verbeter uw huis is het label E.

controleer op de site hieronder uw energie label

http://www.ep-online.nl/EnergieLabel.aspx

hier kun je zelf het energie label bepalen van je woning.

http://www.verbeteruwhuis.nl
Badge
Dank voor de reactie's Henry en jvdl

Als ik het goed begrijp kan je maximaal 5000 kWh terugleveren en krijg je dus 26 ct terug als je ook 5000 kWh verbruikt. Het ene wordt gewoon tegen het andere weggestreept. Zolang je maar net zoveel verbruikt als dat je teruglevert is er niets aan de hand. Als wat je meer teruglevert dan je verbruikt krijg je gewoon 9,2 ct voor. Dat is dus hetgeen wat het je kost als je deze extra teruggeleverde energie toch gebruikt aan extra toepassingen. Dus bijvoorbeeld water koken met een elektrische waterkoker ipv in een pannetje op gas. In een experimentje had ik al aangetoond dat 1,7 liter water koken op gas ca. 2 ct duurder is dan het te koken met een el. waterkoker. Wij hebben in de woonkamer een elektrische sierkachel staan die we gewoon aanzetten in plaats van de CV als we voldoende el. energie "over" hebben. Nou ja erg moeilijk uit te leggen allemaal maar het is gewoon slim omgaan met extra duurzame energie. En wat betreft de extra investering i.v.m. de zonnecellen valt wel mee....we hebben het huis gehuurd inclusief zonnecellen en we betalen een normale huurprijs voor dit huis.
Reputatie 7
Badge +7
 En wat betreft de extra investering i.v.m. de zonnecellen valt wel mee....we hebben het huis gehuurd inclusief zonnecellen en we betalen een normale huurprijs voor dit huis.
[/quote]

Dat zou niet verkeerd zijn als je een "normale" huur betaald , heb je dat vergeleken met buren of iets gelijkswaardig ?
die dit alles niet hebben.?
Reputatie 7
Badge +6
@jcgaverbeek

We kijken 1 keer per jaar naar het aantal teruggeleverde kWh. Als dan het aantal teruggleverde kWh nog steeds groter is dan je verbruikte kWh, krijg je voor het restant € 0.092 . Bij Eneco hanteren wij geen grens wat betreft salderen.
Dit betekent als je 7000 kWh verbruikt en 6500 kWh teruglevert, wij 500 kWh bij je in rekening brengen.
Badge
@jcgaverbeek

We kijken 1 keer per jaar naar het aantal teruggeleverde kWh. Als dan het aantal teruggleverde kWh nog steeds groter is dan je verbruikte kWh, krijg je voor het restant € 0.092 . Bij Eneco hanteren wij geen grens wat betreft salderen.
Dit betekent als je 7000 kWh verbruikt en 6500 kWh teruglevert, wij 500 kWh bij je in rekening brengen.

Dat is goed nieuws Folkert!
Volgens de laatste discussie's loopt het terugleveren tot maximaal 5000 kWh maar als dat bij jullie niet de limit is, is dat natuurlijk prima.
Alhoewel ik niet denk dat wij ooit boven de 5000 kWh terugleren komen.

Gr.
Jos
Badge
Inmiddels is het lente geworden en worden de dagen langer en schijnt de zon vaker. We hebben nu ca. 500 kWh meer teruggeleverd dan we hebben gebruikt!
Dus ik krijg het idee dat we over het gehele jaar misschien wel 1500 kWh overhouden; een goede reden om te kijken naar een close-in boiler voor in de keuken. Nu moet het warme water, geproduceerd door de HR combiketel van de zolder komen. Kost veel tijd, gas en water. Verder denken we nog aan het verwarmen mbv. elektriche kachels in de douche, op de zolder en in de slaapkamer.
Het begint bijna een obsessie te worden 🙂
Badge
Ja dat kan, maar dan ga je niet meer bewust met energie om uiteindelijk ( iets wat de overheid wel probeert te stimuleren.  ;) Ik denk dan ook dat het doel van je A++ woning helemaal weg valt, want wat nou als je zonnepanelen hun rendement verliezen of door schade deel van je panelen het niet meer doen. Ja precies dan ben je gewoon weer een groot verbruiker met al je slurpende comform apparaten. 

Wellicht is het een handiger idee om die 150 euro per jaar die je terug krijgt van je zonnepanelen te inversteren in led verlichting of water besparende maatregelen of om een potje te reserveren voor zonneboiler panelen ( solarline ).

;) 
Badge
Ik weet het niet Michael,

We zijn met zijn tweeen: hebben in principe alleen de verwarming aan in de woonkamer, dit is eigenlijk altijd de electrische sfeerkachel en niet de CV. Maar als we kort in een andere ruimte zijn (bv. de doucheruimte) is het misschien toch beter om kort een elektrische kachel aan te zetten om niet de hele CV installatie op te starten voor die 10 minuten douchen.
Overigens hebben we alleen spaarlampen in ons huis maar LED lampen zijn natuurlijk nog zuiniger!
Ik blijf zoeken naar slimme manieren om ons energie gebruik te beperken.
Ik hoop wel dat je met mij eens bent dat een Close In boiler een duurzame oplossing is toch??
Badge
Ligt er een beetje aan. Als je normaal doucht ( neem even voor het gemak 10 minuten en ach.. 15 minuten dan maar ) met een beetje HR ++ ketel verbruik je dan misschien maar 1 kub gas a 60 cent. Ik weet niet wat een close in boiler op jaar basis verbruikt maar als je dat afweegt tegenover je gas verbruik per jaar dan weet je al snel of het rendabel natuurlijk. 

Als je echt veel energie wilt besparen dan moet je eens overwegen om voor een LED televisie te gaan of je wasmachine / droger te gaan vervangen. Daar kan echt ( echt ) veel op bespaard worden en het geeft toch weer een beetje extra luxe in je huis 😉  Ik zou zeggen... tv eruit nieuwe tv erin en die close in boiler even opzij zetten ;) 
Reputatie 6
Badge +1

Als je echt veel energie wilt besparen dan moet je eens overwegen om voor een LED televisie te gaan of je wasmachine / droger te gaan vervangen. Daar kan echt ( echt ) veel op bespaard worden en het geeft toch weer een beetje extra luxe in je huis 😉  Ik zou zeggen... tv eruit nieuwe tv erin en die close in boiler even opzij zetten ;) 

Zijn leuke besparingstips en je redenatie klopt als je een nieuwe wasmachine of droger of tv nodig hebt!
Als deze nog niet aan vervanging zijn, is het dus een uitgave, die zich ( m.u.v. De droger ) zich niet snel terugverdienen en dan uiteindelijk geld opleveren. Want je moet bv. dan wel het verschil nemen wat de wasbeurt kost met je oude trommel tegenover de nieuwe trommel. Je praat dan over peanuts.
Ik zou zeker investeren in apparaten die ik niet heb, of in zuiniger apparaten, als die vervangen moeten worden en niet eerder.
Badge
Bedankt voor de tips Michael!
En ja de LED tv's worden ook steeds goedkoper. We kijken inderdaad tegenwoordig erg kritisch naar het energielabel van huishoudelijke apparatuur. Zoals je al schreef: hier valt ook veel mee te besparen.
Badge
jvp: ik denk dat als je kritisch naar de energieklasse kijkt van apparatuur dat er veel te besparen valt.
Als techneut kijk ik simpelweg gewoon naar het stroom/vermogensverbruik. Op internet is tegenwoordig alles te vinden mbt. technische data
Badge
Zijn leuke besparingstips en je redenatie klopt als je een nieuwe wasmachine of droger of tv nodig hebt!
Als deze nog niet aan vervanging zijn, is het dus een uitgave, die zich ( m.u.v. De droger ) zich niet snel terugverdienen en dan uiteindelijk geld opleveren. Want je moet bv. dan wel het verschil nemen wat de wasbeurt kost met je oude trommel tegenover de nieuwe trommel. Je praat dan over peanuts.
Ik zou zeker investeren in apparaten die ik niet heb, of in zuiniger apparaten, als die vervangen moeten worden en niet eerder.

Zoek maar eens jouw droger op en vergelijk hem maar eens met een A++ versie... hm hm heel veel verschil, dit geldt trouwens al voor de nieuwe generaties vaatwasser die met een kleine 6/7 liter je vaat helemaal schoon krijgt en dan ook nog eens bespaart op het energie verbruik. De nieuwe generatie apparatuur bespaard echt huge.

Reageer