Sinds kort wonen we in een huis waarvan een hele zijde van het dak is voorzien van 32 zonnecellen. Dat is heel plezierig want we wekken zelfs in de winter meer elektrische energie op dan we gebruiken. Dus aan het einde van het jaar verwachten we een overschot aan electrische energie. Helaas krijgen we maar 9,2 cent per kWh terug voor de teruggeleverde energie en betalen 26 cent voor de gebruikte energie. Het algemene idee is altijd: koken en verwarmen met elektriciteit is duurder dan dit te doen met gas! Dat zal best kloppen, maar voor een tarief van 26 cent per kWh is dat waar.....voor een tarief van 9,2 cent komen de zaken geheel anders te liggen.
Mijn stelling is dat men het overschot aan elektrische energie (met een waarde van 9,2 cent per kWh) beter kan opgebruiken om het huis te verwarmen, te koken etc. in plaats gas te gebruiken.
Om mijn stelling te bewijzen heb ik de inhoud van een elektrische waterkoker laten koken en dezelfde hoeveelheid water op het gasfornuis laten koken en berekend en gemeten wat de benodigde elektrische energie en het benodigde gas was, dit was vrij duidelijk:
0,211 kWh x 9,2 cent = 1,9 cent
0,067 m^3 x 66 cent = 4,4 cent
Natuurlijk weet ik dat er een aantal onzekerheden in de metingen en berekeningen zitten maar het verschil is overduidelijk, dus is hiermee mijn stelling onderbouwd.
Graag hoor ik of er meer mensen zijn die dit onderzocht hebben?
Vg.
Jos
@Jos. Wat dacht je van een elektrische auto? Lekker thuis opladen met je 'overschot'.
Jos, Volgens mij moet je voor de eerste 5000kWh dezelfde prijs krijgen als je er voor betaald en wat je meer teruglevert daar moet je een redelijke prijs voor krijgen.
Hoe dit berekend word met voorbeelden lees je hier http://www.consuwijzer.nl/energie/duurzame-energie/teruglevering/wat-is-salderen dit is de site van oa de nMa en Opta. Zou daar even jouw info vergelijken met de voorbeelden, en als je denkt dat het niet klopt klagen.
@jcgaverbeek
We kijken 1 keer per jaar naar het aantal teruggeleverde kWh. Als dan het aantal teruggleverde kWh nog steeds groter is dan je verbruikte kWh, krijg je voor het restant € 0.092 . Bij Eneco hanteren wij geen grens wat betreft salderen.
Dit betekent als je 7000 kWh verbruikt en 6500 kWh teruglevert, wij 500 kWh bij je in rekening brengen.
Als je echt veel energie wilt besparen dan moet je eens overwegen om voor een LED televisie te gaan of je wasmachine / droger te gaan vervangen. Daar kan echt ( echt ) veel op bespaard worden en het geeft toch weer een beetje extra luxe in je huisIk zou zeggen... tv eruit nieuwe tv erin en die close in boiler even opzij zetten ;)
Nog geen account? Maak een account aan
Vul je e-mailadres in. We sturen een e-mail met instructies om het wachtwoord opnieuw in te stellen.