Saldering bij eigen zonnepanelen | Eneco Community
beantwoord

Saldering bij eigen zonnepanelen

• 25 maart 2019
  • 10 reacties
  • 908 Bekeken

Ik overweeg aanschaf zonnepanelen. Wat is bij Eneco de Saldering regeling in het algemeen en ten aanzien van de dag en nacht tarieven in het bijzonder ?
nb.
Ik heb net een 3-jaring contract afgesloten met dag en nacht meter.
icon

Beste antwoord door Brandje 26 maart 2019, 10:48

Je slaat de spijker op z’n kop!

Dit is exact waarom ik bij PV eigenaren juist er op attendeer, dat bij dubbel tarief in deze situatie extra voordeel van €0,015 per kWh wellicht is te behalen. Ik pas deze methode zelf ook toe!

Eneco is 1 van de weinige leveranciers, zo niet de enige, die deze gunstige saldering (tot uiteraard 2021) voor z’n klanten uitvoert.
Bekijk origineel

10 Reacties

Je denkt toch niet dat we het hier over zaken hebben, die we niet zeker weten, he.....😳

Mijn jaarnota’s van de afgelopen 4 jaren met een PV spreken voor zich. Dus klinkt niet alleen goed, maar is simpelweg realiteit😉

Een moderator zal ongetwijfeld dit (voorkeur saldering eerst hoog en dan pas laag) straks nog even aan je bevestigen.
Reputatie 5
Badge
Zie deze link naar de site van Eneco waar bovenstaande ook wordt bevestigd https://www.eneco.nl/zonnepanelen/saldering/
Je slaat de spijker op z’n kop!

Dit is exact waarom ik bij PV eigenaren juist er op attendeer, dat bij dubbel tarief in deze situatie extra voordeel van €0,015 per kWh wellicht is te behalen. Ik pas deze methode zelf ook toe!

Eneco is 1 van de weinige leveranciers, zo niet de enige, die deze gunstige saldering (tot uiteraard 2021) voor z’n klanten uitvoert.
en om op de vraag van @Hans Gouda terug te komen, eneco zegt dat ze het teveel verbruikte eerst van je overschot aan dagstroom en daarna van de nachtstroom aftrekken. Als je dus minder opwekt dan je verbruikt dan houd je als het goed is dus nachtstroom over die je moet betalen en misschien nog een klein beetje dagstroom afhankelijk van je totale opwek.

Klinkt goed maar wie zegt dit nu eigenlijk ?
Er wordt zo veel gezegd en geloofd ........ ik kan de juridische waarde van dit forum slechts raden.
Concrete vraag is nu : Welke bevoegd Eneco medewerker kan mij het volgende bevestigen :
"Bij Saldering wordt door Eneco en onder de huidige saldering regeling de zelf opgewekte elektriciteit eerst verrekend met het dagverbruik, vervolgens het overgebleven deel met het nachtverbruik en als er dan nog over is tegen een teruglever vergoeding van €0,092"
Ben benieuwd
Reputatie 5
Badge
@Hans Gouda

Welkom op het forum. Wat goed om te lezen dat je overweegt om zonnepanelen te nemen 🌅. Als je meer stroom teruglevert dan je verbruikt, ontvangt je voor de teruggeleverde stroom een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh.

Groet, Emel
En als het minder is de gecontracteerde tarieven neem ik aan ?
Kan ik dat op mijn Toon inzichtelijk maken ?
Kan ik dat op mijn Toon inzichtelijk maken ?

Zie deze foto’s:

Reputatie 2
Badge +1

Kan ik dat op mijn Toon inzichtelijk maken ?Zie deze foto’s:

is die teruglevering berekend op 22 of 9 cent op toon? ik vraag het me af.........., plus dat terugleveren en uiteindelijk salderen toch niet helemaal hetzelfde is volgens mij. Je levert terug als je overdag te veel opwekt, maar het salderen gebeurt over het verbruik minus de opwek over een heel contractjaar
Uiteraard is de prijs voor teruglevering op Toon exact gelijk aan wat je verbruikt, dus idd ongeveer €0,22.

Toon®️ houdt zich niet bezig met een terugleververgoeding na saldering.

Of er wel of niet een terugleververgoeding ad €0,092 van toepassing is wordt idd pas op de jaarnota bepaalt.

Het gaat bij de getoonde schermen op Toon puur alleen om hoe de PV presteert en niet hoe de uiteindelijke afrekening eens per jaar zal uitvallen.
Reputatie 2
Badge +1
en om op de vraag van @Hans Gouda terug te komen, eneco zegt dat ze het teveel verbruikte eerst van je overschot aan dagstroom en daarna van de nachtstroom aftrekken. Als je dus minder opwekt dan je verbruikt dan houd je als het goed is dus nachtstroom over die je moet betalen en misschien nog een klein beetje dagstroom afhankelijk van je totale opwek.

Reageer