Salderen per meter na wisseling meter of toch over het gehele jaargebruik? | Eneco Community

Salderen per meter na wisseling meter of toch over het gehele jaargebruik?

• 23 april 2018
  • 4 reacties
  • 602 Bekeken

Ik heb onlangs zonnepanelen aangeschaft, me netjes aangemeld via energieleveren.nl en nu ineens bericht dat men de oude ferraris meter wil vervangen door een slimme meter. Hoe gaat dat nu met salderen? Mijn contract loopt tot november. De zomermaanden gaan aanbreken dus zal fors meer aan het net gaan leveren dan gebruiken, zodat ik vermoedelijk met de nieuwe meter een overschot heb, maar het verbruik van de oude meter laat natuurlijk een fors tekort, immers deze heeft de gebruikte stroom gemeten over de maanden november tot en met maart. Gaat men nu dus ook het saldo van de oude en nieuwe meter salderen? Want als men dit niet doet, en men gaat salderen per meter dan pakt dit voor mij natuurlijk financieel zeer nadelig uit. Wie weet hoe dit gaat?

4 Reacties

Één ding is zeker, het salderen gaat pas gebeuren op de komende jaarnota.
Uit ervaring weten we dat het bij wisseling domme meter naar slimme meter met salderen op de jaarnota nog al eens fout gaat.
Ik neem aan dat je de stand van de ferrarismeter goed gecontroleerd hebt op het omwisselingsbewijs wat je van je Netbeheerder hebt gehad?
Dus is het zaak bij de ontvangst van deze jaarnota e.e.a. zeer scherp te controleren.
Één ding is zeker, het salderen gaat pas gebeuren op de komende jaarnota.
Uit ervaring weten we dat het bij wisseling domme meter naar slimme meter met salderen op de jaarnota nog al eens fout gaat.
Ik neem aan dat je de stand van de ferrarismeter goed gecontroleerd hebt op het omwisselingsbewijs wat je van je Netbeheerder hebt gehad?
Dus is het zaak bij de ontvangst van deze jaarnota e.e.a. zeer scherp te controleren.

Dag Ton,

Als het allemaal zo zou verlopen als jij hier schetst, dan zou ik een blij man zijn. Wij hebben eind 2017 een overeenkomst gesloten met EON, welke per 1 april 2018 zou gaan lopen. Net daarvoor nam Eneco EON over, waardoor we ineens klant werden bij Eneco Zuid-Nederland in Eindhoven. Dit met behoud van contractvoorwaarden en (zakelijke) tarieven. Eneco Zuid-Nederland ging per 1 september 2018 vervolgens op in Eneco Zakelijk, Rotterdam. Zonder dat wij daar als klant in gekend zijn trouwens.

Niets aan de hand zou je zeggen, het contract was op 1 april gaan lopen en liep gewoon door....

Nu wil het geval dat we op 6 juni 2018 29 zonnepanelen hebben laten installeren met een verwachte opbrengst van 8500 kWh per jaar. Allemaal gepland om voor onze eigen elektriciteit te kunnen zorgen en mede omdat we in de zomer een zwembad hebben aangelegd, welke door een warmtepomp wordt verwarmd. Dit zwembad hebben we in augustus in gebruik genomen, dolle pret. De zonnepanelen draaiden op volle toeren, in de maanden juni tot en met augustus was de opbrengst 3500 kWh. Niet alleen nodig voor ons verbruik maar zeker ook om een buffer op te bouwen voor het salderen dat op 1 april 2019 plaats zou vinden met de jaarafrekening. We hadden op basis daarvan ons voorschotbedrag natuurlijk ook aangepast. Ons verbruik voorheen was ca 7000 kWh, zodat we redelijk zelfvoorzienend kunnen zijn met die 8500 kWh.

Tot onze stomme verbazing, kwam Eneco in september met een eindafrekening voor de overeenkomst met Eneco (!) en hebben ze de saldering toegepast op de maanden april tot en met augustus. Gevolg is dat we tegen de salderingsgrens aanlopen, nog bij moeten betalen ook en wij ons voorschotbedrag omhoog hebben moeten brengen, omdat ons zonnespaarpotje geplunderd is. Met behoud van contractvoorwaarden en tarieven? De overeenkomst is niet gewijzigd, deze loopt gewoon door en is niet op 1 september opnieuw gestart. Er komt dan ook in april 2019 gewoon een jaarafrekening, de jaarafrekening waarvan het salderen voor het afgelopen jaar gewoon onderdeel had moeten uitmaken, zodat het salderen op de juiste manier had uitgewerkt. Ik neem aan dat je deze visie deelt?

Morgen maar weer eens bellen met onze vrienden van Eneco-Zakelijk-Zuid-Nederland!

Eindhoven de gekste!! Ow nee, ik zie nu dat het toch een 010 nummer is... Het zal besmettelijk zijn dan.

Met vriendelijke groet,
Henk Hoekstra
Zijn de panelen aangemeld via www.energieleveren.nl
Vast wel denk ik, maar hoe dan ook je zou ook gewoon even de reactie van een moderator kunnen afwachten.
Die kan morgen gauw genoeg beoordelen of er een fout in de saldering is gemaakt.
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb onlangs zonnepanelen aangeschaft, me netjes aangemeld via energieleveren.nl en nu ineens bericht dat men de oude ferraris meter wil vervangen door een slimme meter. Hoe gaat dat nu met salderen? Mijn contract loopt tot november. De zomermaanden gaan aanbreken dus zal fors meer aan het net gaan leveren dan gebruiken, zodat ik vermoedelijk met de nieuwe meter een overschot heb, maar het verbruik van de oude meter laat natuurlijk een fors tekort, immers deze heeft de gebruikte stroom gemeten over de maanden november tot en met maart. Gaat men nu dus ook het saldo van de oude en nieuwe meter salderen? Want als men dit niet doet, en men gaat salderen per meter dan pakt dit voor mij natuurlijk financieel zeer nadelig uit. Wie weet hoe dit gaat?

Hi HenkH67,

Bedankt voor je uitvoerige toelichting omtrent het salderen. Heb je al contact met ons hierover opgenomen?

Groet, Audrey

Reageer