Salderen beperken over 4 jaar? | Eneco Community

Salderen beperken over 4 jaar?

Reputatie 3
Badge +1
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
http://www.energiebusiness.nl/2013/11/12/saldering-na-2017-hoogst-onzeker/

Hi zonneliefhebbers,

Ik krijg berichten van jandebehanger en het_toontje over saldeerbeperkingen in de toekomst dus maak ik hierover een nieuw topic aan.

Er zijn dus plannen van minister Kamp die over 4 jaar het salderen wil beperken.
Wat vinden jullie hiervan?
De terugverdienmodellen kunnen dus in de prullenbak als dit onzalige plan doorgaat en de zonnepaneelbedrijven mogen ook wel eerlijk zijn hierover want  het gaat hier dus weer over een onbetrouwbare roverheid.
Eerst mensen stimuleren en daarna als de belastingvoordelen te hoog worden voor de pv bezitters dan draaien we de boel gedeeltelijk terug.
Het schijnt dus 1, 5 miljard minder energiebelasting op te brengen in de toekomst dus wat gaat de roverheid doen?
Hetzelfde gebeurde met de belasting vrije auto's die per 1 jan 2014 wel belasting moeten betalen.
Graaien en nog eens graaien....
Wat komt er terecht van die mooie groene milieuplannen?
4, 5 % wordt er nu groen opgewekt in Nederland, we bungelen in de onderste gelederen in Europa met groene opgewekte energie.
Nou ik weet wel waar het door komt....de roverheid.

Wat vinden jullie van die onzalige plannen?
Zie link:

Zonnige groet,

Stansat🆒

63 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Oh ja... het is pas in 2017 !!
Er zal dan nog zoveel veranderen in die tijd en er zijn dan ook weer nieuwe verkiezingen.

Weet niet, misschien moeten we maar gewoon rustig afwachten en zien wat ze dan gaan doen.
Zoals je zelf ook al zegt, men kan binnen een maand zomaar opeens een wet veranderen, kijk maar naar wegenbelastingen.

Ik kijk altijd nog uit naar die 1000,00 euro van Rutte, jij die al gezien?
Reputatie 3
Badge +1
Oh ja... het is pas in 2017 !!
Er zal dan nog zoveel verandepopulair bij elken die tijd en er zijn dan ook weer nieuwe verkiezingen.

Weet niet, misschien moeten we maar gewoon rustig afwachten en zien wat ze dan gaan doen.
Zoals je zelf ook al zegt, men kan binnen een maand zomaar opeens een wet veranderen, kijk maar naar wegenbelastingen.

Ik kijk altijd nog uit naar die 1000,00 euro van Rutte, jij die al gezien?

Hi EnergieBoy,

Klopt, ik hoop op verkiezingen voor 2017!
Maar om in brandweertermen te spreken:Waar rook is, is vuur!
Die minister Kamp zal misschien verdwenen zijn maar bezuinigingsmaatregelen blijven populair bij elke regering.
Ik zou mijn hand niet in het vuur steken, hehe daar komt die brandweerkreet weer, dat ze eerst iedereen stimuleren om panelen op je dak te gooien en daarna, als iedereen teruglevering doorgemeld heeft en slimme meters heeft, heel makkelijk die salderingsbeperking doorvoeren in 2017.
Ik hoop dat ik ongelijk krijg.

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge +1
Dat hoop ik ook... dat je ongelijk krijgt :)
We zullen het wel zien, zal mij benieuwen. Zou niet eerlijk zijn als je stroom opwekt en deze niet zelf mag terug gebruiken. Dan moeten we misschien in de tuin maar een hele grote accu gaan plaatsen en het zelf maar behouden en gebruiken als het nodig is.
Reputatie 3
Badge +1
http://www.sun4ever.info/eigenopslag.php

Dat hoop iloodaccu's zijn nou niet bepaaldat je ongelijk krijgt :)
We zullen het wel zien, zal mij benieuwen. Zou niet eerlijk zijn als je stroom opwekt en deze niet zelf mag terug gebruiken. Dan moeten we misschien in de tuin maar een hele grote accu gaan plaatsen en het zelf maar behouden en gebruiken als het nodig is.

Hi EnergieBoy,

Ik zie toekomst voor eigen opslag als het betaalbaar wordt.
Of een plug-in hybride auto voor de deur die het huis van stroom voorziet. (te kostbaar)
Als ze terugleveren gaan beperken zie ik die ontwikkeling zeker toenemen.
Helaas is het nog erg kostbaar en loodaccu's zijn nou niet bepaald milieuvriendelijk.

boven  een link over stroomopslag:

Zonnige groet,

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge +1
Goed dat er een apart topic is gestart.

Het is ook niet om bang te maken.
Wel zal het terugverdienmodel onder de loep moeten worden genomen, zoals Stansat zegt waar rook is is vuur.
Je kan niet je ogen sluiten als er al  door de beleidsmakers over wordt gesproken.

Op sommige site's lees ik dat je dan beter je oude meter kunt behouden, vraag me af wat hier dan het nut van zou zijn.
Mocht het zover komen zal de slimme meter hier zeker mee om kunnen gaan, bij de domme meter zal er eventueel een meetsysteem direct  gelinieerd worden aan de omvormer.

Mij zet het in ieder geval aan het denken wat eventueel de mogelijkheden worden/blijven.
Ik laat het daarom even bezinken en bekijk wat ze ongeveer van plan zijn.

Daarbij ben ik ervan overtuigd dat dit ook bij de energieleveranciers bekend is, ik wil niet zeggen bij de moderators.
Het lijkt mij daarom interessant of ook de energielevancier, in deze Eneco, hier iets over kan meedelen, ook hen raakt het.
Reputatie 6
Badge +1
Ja er wordt teveel gegrepen naar de energiepanelen op de daken, en dan beginnen ze in Den Haag het van de daken te schreeuwen dat het te duur is voor de schatkist. 
Dit heet politiek en zal de inzet zijn van de volgende verkiezingen. Maar het gaat nergens over en is eigenlijk belachelijk voor woorden, maar wat doe je er aan.

Hopen dat er sneller verkiezingen komen, zodat het tij gekeerd kan worden, maar ik betwijfel dat.
Reputatie 3
Badge
Tja, omdat de belasting op energie omhoog gaat stijgt de besparing die een eigenaar van zonnepanelen heeft. Persoonlijk vind ik die 270 miljoen in 2020 niet heel erg veel, als we daar de doelstellingen door halen (en de bijbehorende boete niet hoeven te betalen). En laten we eerlijk wezen: veel van de PV-eigenaars hebben gewoon BTW betaald over de hele installatie. Voor het gemak worden die extra inkomsten maar even vergeten, net als de extra importheffing op de Chinese panelen. Als we het inverdien effect van alle maatregelen bekijken denk ik dat je nog schrikt hoeveel of hoe weinig verschil er tussen de twee werkelijke bedragen gaat ontstaan.
Reputatie 6
Badge +1
Maar dat is politiek. Het positieve vergeten m.b.t geld en het negatieve goed benoemen. Het is in ieder geval zo, dat als dit doorgaat, het dan geen tot weinig zin heeft om zonnepanelen aan te schaffen die een overcapiciteit hebben. Of je moet het idd zelf kunnen opslaan. Maar dat kost ook weer bakken met geld.
Reputatie 3
Badge
Als je heel erg eerlijk bent is het financieel zo wie zo niet verstandig nu zonnepanelen op je dak te leggen: de TVT is meestal minimaal 5-6 jaar zelfs als je het zelf op het dak legt, en de saldering kan over 3 jaar al afgelopen zijn (1 januari 2017 is dichtbij). Wat je na de beperking krijgt is onduidelijk. In het huidige politieke klimaat is eigenlijk niets zeker op de langere termijn, en dat is juist wat je wel nodig hebt voor dit soort investeringen.
Reputatie 1
Badge +4
Je wordt op allerlei manieren bestolen, is het niet links dan maar rechtsom.. Straks krijgen we nog dorpsbelasting, ze zijn in Den Haag erg creatief om geld bij de burger op te halen, wordt tijd dat er een Robin Hood komt.

Groetje Wil.
Reputatie 1
Badge +4
http://www.esa.int/dut/ESA_in_your_country/The_Netherlands/Woensdagmorgen.nl_Niet_meer_afhankelijk_van_je_energieleverancier#.UxH4gLiohuQ.facebook

Ik hoop dat dit wat gaat worden.
Reputatie 3
Badge +1
Beste pv bezitters,

Ik ben bezorgd, ik heb flink wat geld geinvesteerd in mijn pv en hoop dat mijn terugverdientijd ook haalbaar blijft.
Elk paneel dat nu nog verkocht wordt met het praatje dat U het binnen 6 tot 9 jaar terugverdiend zou ik met een korreltje zout nemen als deze plannen door gaan.

Waar blijft de reaktie hierop van Eneco zelf? 
Jullie zijn ook een zonnepaneelleverancier met beloftes die je misschien niet kan waarmaken.

Dat is wat ik bedoel, regelmatig worden er in topics ook reakties gevraagd aan eneco en blijft het stil.
Jammer want het standpunt van een  zonnepaneel leveranciers is erg belangrijk, misschien kunnen zij gezamelijk een vuist maken tegen deze onzalige plannen.

De mensen die uit het niet erg vinden om zo dadelijk gratis stroom te leveren aan de buren zijn de echte idealisten, zij doen het echt voor een groener milieu.
Ik heb echter bij aanschaf het terugverdienverhaalook  in mijn achterhoofd gehad.

Hopelijk wordt het niet zo somber als ik schets maar als brandweerman blijf ik zeggen : waar rook is is vuur!

Eneco/ moderators ik wacht op Uw reaktie.....

Zonnige groet,

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge +1
http://www.esa.int/dut/ESA_in_your_country/The_Netherlands/Woensdagmorgen.nl_accu'seer_afhankelijk_van_je_energieleverancier#.UxH4gLiohuQ.facebook

Ik hoop dat dit wat gaat worden.

Hi ITWillie,

Interessant, waarschijnlijk vooral voor het ISS.
Mogelijk een te kostbaar ding voor de gewone pv bezitter met 8 panelen, die zoekt het in opslag in accu's.
Zelfs dat is te duur, maar goed laat als de plannen door gaan zullen de ontwikkelingen doorgaan en wordt het in de toekomst betaalbaar.

Bedankt voor het meedenken.

Zonnige groet,

Stansat🆒
Reputatie 6
Badge +1
Maar Stansat, als je je overcapeciteit in accus gaat stoppen om dit bij een tekort her te gebruiken, moet daar ook een hele electronische schakeling achter hangen die de stroomkring omgooit, op het moment dit nodig is. Ik ben dan toch bang dat je ongeveer evenveel geld uitgeeft voor je aanpassing dan voor de zonnepanelen zelf. Het terugverdien model is dan a helemaal niet leuk b, laat staan nog te berekenen.
Reputatie 3
Badge +1
Hi jvp,

Bedankt voor je reaktie,
Ik denk ook dat het accuopslagverhaal onbetaalbaar is en onrendabel maar je snapt dat ik zomaar zit te verzinnen om mijn 65% aan kWh die ik nu teruglever zo mogelijk gedeeltelijk verlies als plannen doorgaan.
Ik verbruik nu gelijk 35% en gegarandeerd zullen er slimme toepassingen komen om die 2/3 van mijn inverstering ook te benutten.
Gratis aan eneco geven klinkt een beetje voor sinterklaas spelen.
Hopelijk bedenkt de roverheid zich.
Hoe willen ze aan die milieudoelstellingen komen die zij zich gesteld hebben?
De kleine man met een paar panelen dwarszitten?

Het zal wel loslopen denk ik.

Zonnige groet,

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge +1
Wij hebben denk ik nog geluk, als je ziet wat ze eventueel willen gaan doen.
Weet niet of we het nu nog gedaan zouden hebben, nu al deze berichten naar buiten komen.
Reputatie 3
Badge +1
Graag zou ik een reaktie van eneco zien op de toekomstplannen van minister Kamp!

Grijze groet,

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge +1
Persoonlijk denk ik dat Eneco net zoveel weet als jij en ik. Die zullen ook moeten afwachten wat ze gaan doen in Den Haag. Maar ja, mochten ze wel al meer weten, vertel het ons 🙂
Reputatie 2
Badge
Persoonlijk denk ik dat Eneco net zoveel weet als jij en ik. Die zullen ook moeten afwachten wat ze gaan doen in Den Haag. Maar ja, mochten ze wel al meer weten, vertel het ons :)

Ik mag toch aannemen dat Eneco hier meer over weet. Zij zitten vast in een of andere lobby hierover.

Zelf hebben we een behoorlijk overschot (ongeveer 1000 kWh) dankzij onze panelen. Dit hebben we gedaan omdat we ons eigen toekomstig stroomverbruik niet kunnen voorspellen. Dit overschot kunnen we nu inzetten om bijvoorbeeld meer stroom te gebruiken en minder gas (bv. meer elektrisch verwarmen). Daarnaast zie ik een behoorlijke ontwikkeling in opslagmogelijkheden van stroom in accu's. In België en Duitsland zijn ze daar al verder mee. Dat komt vanzelf naar NL toe. Zeker als het salderen werkelijk beperkt wordt. Op een gegeven moment zou het mij niets verbazen als ik me kan afsluiten van het openbaar stroomnetwerk en gewoon een eigen 'off-grid' netwerk heb. Technisch is het al lang mogelijk, alleen nu nog te duur.

voorbeelden opslag elektriciteit:
- http://www.sun4ever.info/eigenopslag.php
- http://powerrouter.com/nl/end-user/explore/eigenverbruik-oplossing
- http://www.solar4health.com/energieopslag.htm
- http://www.trouw.nl/tr/nl/5151/Vincent-wil-zon/article/detail/3296249/2012/08/22/Slimme-opslag-maakt-niet-zo-slimme-meter-overbodig.dhtml
Graag zou ik een reaktie van eneco zien op de toekomstplannen van minister Kamp!

Grijze groet,

Stansat🆒

Hoi Stan,

Ik ben ook benieuwd naar een reactie van Eneco.
Al zeggen ze maar dat ze nog niets weten van die plannen.
Het is treurig, treurig!! (daar bedoel ik die plannen dus mee!)
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Stansat (en de rest ook even),

Ik zie dat je het veelal hebt over de overcapaciteit!

Salderen betreft juist de hoeveelheid opgewekte energie die je wegstreept tegen je verbruikte energie.

Het zou dan dus al gaan vanaf de eerste opgewekte kWh.

Opslaan e.d. lijkt mij geen oplossing.
Zoals ik al eerder aangaf zal er vermoedelijk een voorziening gemaakt worden om de opgewekte energie direct te meten met een verzegelde meter, of dit dan bij de omvormer al gebeurt of via de slimme meter weet ik ook niet.

De opmerking van Kamp heeft dus best wel impact.
De energieleverancier zullen niet exact weten hoe of wat precies, maar zijn beter op de hoogte dan wat ze nu doen blijken.
Ben dus nog steeds benieuwd of ze een tipje van de sluier op willen lichten.
Reputatie 3
Badge +1
Waar blijft die reaktie van eneco?
Moderatoren wakker worden!
Jullie zijn toch ook betrokken als zonnepanelenleveranciers?
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

Excuses voor de late reactie ik heb de vraag uitgezet.
Badge
Al die kreten uit Den Haag over einde van het salderen maakt mensen onzeker.
Het heel gemakkelijk,wie wacht,die vangt achter het net.
Als je het kunt permiteren, dan laat je gewoon zonnepanelen installeren.
Ik wil nog 6 á 7 panelen laten plaatsen ophet noorddak, ikweet wel een slecht rendement.
Doch een erg goedkope leverancier en mijn omvormer SMA 3000 TL-21 heeft van de 2 strings er nog 1 vrij.
Met een eventueel einde van salderen in 2017 komen micro omvormers en slimme schakelsystemen in beeld.
Mijn vrouw doet nu al de was als overdag de zon fel schijnt.
Reputatie 3
Badge +1
Hi Jan,

Klopt helemaal, nu al berichten van minister Kamp dat er iets gaat gebeuren in 2017 is wel erg ver vooruit maar die pv die mensen gaan aanschaffen ligt er niet voor 4 jaar maar hopelijk voor 25 of 30 jaar.
Om teleurgestelde kopers te voorkomen is een transparant beleid vanuit Den Haag noodzakelijk.
Ik zie nog steeds dat zonnepaneelleveranciers een uiterst ongeloofwaardige terugverdientijd op hun websites vermelden.
Dat moet dus met enige voorzichtigheid aangepast worden vind ik.

Tja Jan over jouw noordelijk legplan ga ik niets meer zeggen, het is maar de vraag, ondanks jouw goedkopepaneelleverancier, of de terugverdientijd binnen 15 jaar zit.
Even goed doorrekenen lijkt mij een must, micro omvormers op elk paneel is ook niet echt goedkoop.

Ik hoor het graag als het erop ligt, dan bedoel ik natuurlijk de opbrengst.

🆒

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen