Prijs van groene stroom | Eneco Community

Prijs van groene stroom

• 11 juni 2012
  • 8 reacties
  • 1560 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Kind aan huis (level 12)
  • 587 reacties
Kunnen jullie mij het volgende uitleggen.Eneco levert nu voor 100% groene energie echter de tarieven blijven gekoppeld aan de olieprijs. Waarom is dit ?Dit is een dikke winst voor Eneco ?

8 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
Gek genoeg krijg ik hier geen reactie op. Is dit zo'n moeilijke (of vervelende) vraag ?
Reputatie 4
Badge +1
Beste bernard,

Je hebt helemaal gelijk, je hebt eerder nog geen reactie gehad. We hebben je vraag zeker gezien maar helaas is een reactie uitgebleven. Ik bied je hiervoor onze excuses aan! Je vraag is heel logisch en zien we zeker niet als moeilijk of vervelend. Graag geef ik je alsnog een toelichting. Ik heb het onderwerp van je vraag aanpast, zodat dit ook makkelijk terug te vinden is voor anderen ;)

Op de energiemarkt is de prijs van de elektriciteit, ook van groene stroom, die wij inkopen gekoppeld aan de olieprijs. De reden: olie is vooralsnog de belangrijkste energiebron ter wereld. Het tarief van groene stroom wordt bepaald door de prijzen op de inkoopmarkt voor elektriciteit. De prijzen op de inkoopmarkt hangen dus in hoge mate samen met de olieprijs, maar er spelen meer zaken een rol. Denk aan investeringen in nieuwe opwekcapaciteit (zoals windmolenparken en centrales) maar ook de kosten van grondstoffen (biomassa, kolen en gas) voor elektriciteitsproductie. Daarnaast hebben wisselkoersverhoudingen en het samenspel van vraag en aanbod op de groothandelsmarkten effect op de inkoopprijzen.

Ik hoop dat ik je hiermee duidelijk uitleg dat we met het aanbieden van groene stroom, geen extra winst genereren. Voor we iedere klant standaard groene stroom zijn gaan leveren, hadden we de prijs van groene en gewone stroom al gelijk getrokken. Juist omdat we duurzaamheid erg belangrijk vinden. Eerder was het namelijk gebruikelijk dat klanten een meerprijs betaalde voor afname van groene stroom, als gevolg van het vervallen van de eerdere subsidies vanuit de overheid.

Nogmaals, excuses voor het uitblijven van een eerder antwoord!

Groet,

Mike
Reputatie 3
Badge +3
Hoi Mike,

Duidelijk helder verhaal 🙂 Ik heb wel een wedervraag

Omdat de electriciteit word ingekocht is dus niet duideljk hoe de energie, die verder word gedistribueerd, is opgewekt. Dit is dus altijd een combi van grijze en groene stroom.* Dus wanneer een klant groene stroom afneemt, ook al is niet duidelijk welk soort stroom het uiteindelijk is, word een deel van de "winst"* geinvesteerd in groene stroom. Ik ga er van uit dat deze investering ook word gedaan als men een grijs stroom contract heeft ?
Reputatie 4
Badge +1
Hallo bernard,

Aan onze particuliere en kleinzakelijke klanten leveren wij per 1 januari 2011 standaard groene stroom, opgewekt uit schone bronnen zoals zon, wind, water en biomassa. We leveren onze klanten dus geen grijze stroom. De groene stroom noemen we bij Eneco "Ecostroom". Een investering bij grijze stroom is dus niet van toepassing :)

In Nederland zijn alle energiebedrijven wettelijk verplicht aan te tonen dat de stroom ook echt groen is opgewekt. Dit geld ook voor ons. We moeten de oorsprong van groene stroom dus kunnen garanderen. Dit heet Garantie en Oorsprong. Alle Ecostroom van Eneco is dus ook echt 100% groene stroom. De energie die bij jou thuis uit het stopcontact komt, is inderdaad een mengsel van groene en grijze stroom. Let wel, hoe meer mensen groene stroom afnemen, hoe groener het net is!

Mike
Reputatie 3
Badge +3
Hoi Mike,

Helder ! 🙂 🙂 🙂 Dank voor het antwoord
Ik zou graag het prijsverschil willen weten tussen "grijze" en ecostroom.
Reputatie 3
Badge
Staan deze niet gewoon op de website? Lijkt er alleen op dat er geen grijze stroom wordt verkocht door eneco.
Reputatie 4
Badge +1
@Marian en Jeroen
Voorheen heeft Eneco de prijs van groene stroom gelijk gemaakt aan die van grijze stroom. Er was dus geen prijsverschil meer. Inmiddels leveren we nog uitsluitend groene stroom aan onze particuliere klanten. Daarom kunnen we jullie dus geen prijsverschil noemen tussen grijze en groene stroom.

Groet,
Mike

Reageer