Overcapaciteit stroom | Eneco Community

Overcapaciteit stroom

• 21 augustus 2014
  • 29 reacties
  • 5581 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 233 reacties
Beste forumleden,

Ik heb een vraag. Wij hebben sinds 1,5 jaar zonnepanelen op ons dak liggen. We hebben bewust ervoor gekozen om meer panelen te leggen dat we op dit moment nodig hebben om in onze stroombehoefte te voorzien. Je weet immers nooit hoeveel electriciteit je in de toekomst gaat gebruiken?! Nu hadden we afgelopen jaar een overproductie van ongeveer 1000 kWh. Deze overcapaciteit willen we graag zo slim mogelijk benutten in ons eigen gebruik. Het komt er voor ons op neer om meer electriciteit te gebruiken en minder gas. Echter ben ik er nog niet uit wat het handigste is. Momenteel gebruiken we het gas alleen voor de verwarming en warm water boven (douch en bad). Ons warm water beneden krijgen we al via een elektrische boiler. Ook koken wij op inductie. Heeft iemand goede ideeen voor ons om die 1000 kWh slim te gebruiken?

29 Reacties

Even terug,
Klopt volgens mij niet wat ik wil. Ha, ha, ha. Dan negeer ik de teruglevering en ga ik betalen voor door mijzelf opgewekte stroom. Er zit niks anders op dan het overschot verbruiken.
Hallo Ton,
Klopt, opgeven wat ik heb verbruikt.
Reputatie 7
Badge +8
Hoe bedoel je houd overschot in de knip. Met je jaarafrekening andere waardes doorgeven?
Dank Baanhoek voor je reactie. Nadeel van de Elga, vind ik, dat hij bij lage buitentemperatuur te vroeg uitschakelt. De Nefit heeft een veel groter rendement.
Verkoop jij wel je stroomoverschot aan je energieleverancier? Het zou toevallig zijn als je elk jaar quitte speelt.
Hier ook een overschot van ongeveer 25%. Afgelopen winter dit overschot weggewerkt door met de airco te verwarmen en zo het gasverbruik tot een minium te beperken. Het was om eerlijk te zeggen geen ideale oplossing. Ben nu bezig om met de Elga 3.04 warmtepomp, om deze aan te schaffen met een leuk subsidie bedrag van 1100 euro van het rijk.
Dank Ton voor je reactie. De warmtewinner valt vermoedelijk af, want het moet niet gaan vriezen bij mij op de zolder. Ik heb geen centrale afzuig. Blijft over een warmtepomp.
Heb al veel gelezen hierover en zit er serieus aan te denken. Voorkeur gaat uit naar een Nefit. Echter de heren installateurs staan niet te dringen.
Mijn idee om teveel aan stroom niet te verkopen aan je energieleverancier, maar in de knip te houden. Ik ben niet verplicht mijn overschot te verkopen, lijkt mij.
Heb een installatie die zeer goed opbrengt. Meer dan in de offerte vermeld stond.
Kan dit systeem een ieder aanraden. Heb voorlopig (zolang ik geen warmtepomp heb) een behoorlijk overschot. Tip: Houdt overschot in de knip. Van de teruglever vergoeding wordt je niet rijk.
Reputatie 7
Badge +8
Misschien de warmtewinner of een andere warmtepomp?
Zo kun je goed op je gasverbruik besparen en je overschot aan stroom benutten
Terugleveren moet je zien te vermijden. Is duidelijk. Heb je toch teveel stroom geoogst lijkt het mij slimmer deze stroom in de knip te houden voor een ander jaar als de opbrengst van je panelen tegenvalt.
Reputatie 4
Badge

Ik hou niet zo van zelfdenkende fora :@

Het is meer voor dat je niet gek wordt van die mailtjes die je dan krijgt. Is er 6X gereageerd krijg je 6 mailtjes als je nog niet op het forum geweest ben. Heb je ook nog gereageerd in andere topics loopt het alleen maar op.
Reputatie 2
Badge
Beste mensen, bedankt voor de suggesties en ander vermakelijk geklets 😉 Ik krijg tegenwoordig geen bericht meer als er iemand op mijn topic reageert, dus zie ik nu pas de reactie...

Hoi reinoud,

Dat is niet tegenwoordig hoor.............
Als je na de eerste reactie geen verdere actie neemt, zoals bv het plaatsen van weer een reactie, gaat het forum er vanuit dat je verder niet geïnteresseerd bent en je ontvangt dus geen notificaties meer.

Ik hou niet zo van zelfdenkende fora :@

Maar ik ga me wel even verdiepen in die airco's. Wellicht vind ik er nog wel een die estetisch goed in te passen is.
Reputatie 7
Badge +7
"75% terug leveren is wel er veel stan ik zou dat toch zeker wat proberen terug te dringen.oftewel opsouperen.het gas verbruik verminderen , door meer met electriciteit te verwarmen.en warm water te maken.gasverbruik is de hoogste kostenpost.mss heb je dan toch te veel panelen op je dak liggen.als je niet weet hoe je het op moet maken.en die roverheid is zeker niet te vertrouwen."

Hi Jan,

Ik knip en plak even jouw bericht want quote lukt nog steeds niet met mijn samsung tablet.
Als ik quote wil de cursor niet naar het einde van de quote en springt terug naar begin van de regel.
Ik heb dit aan "insided" en Stefan gemeld maar helaas nog steeds niet gefixt.

Ik heb even mijn exelsheets bekeken en heb in bijna 2 jaar (23 aug) morgen dus 2483 kWh terug geleverd en zelf 900 kWh opgesoupeert wat 27, 6% is.
Ik verbruik ongeveer 1685 kWh en dat leveren ook mijn 1920 pW pv dus wat dat betreft goed ingeschat energieneutraal

Maar zodra er een beperking van salderen ingevoerd wordt dan komt er een geheel ander plaatje
Ik denk dat mijn percentage terug levering een doorsnee gemiddelde is van iedereen.
Heb jij dan wel eens berekend hoe jouw verhouding opsouperen-terugleveren is Jan?

Bewolkte groet🆒

.

hoi Stan,
nee daar ga ik maar niet aan beginnen :)
ik heb 6 paneeltjes van 175 wp dus dat is niet erg veel .
zoals ik nu gevoelsmatig zie en ervaar zouden er nog 6 panelen van 175 wp bij moeten om de
lading te dekken hihi.
maar het een en ander is moeilijk te bepalen , wat betreft eigen verbruik en opgewekte energie
het een en ander loopt toch nooit in de pas .
Reputatie 4
Badge
De lelijke airco zal ik er bij ons thuis (en buiten) nooit of te nimmer in krijgen. Zelf vind ik ze niet mooi, maar mijn vrouw gruwelt er zeker weten van. Maar de werking ervan is natuurlijk fantastisch.
Een airco probeer je toch zoveel mogelijk buiten het zicht te zetten. En anders zoveel mogelijk zien weg te werken indien mogelijk. Als hij echt zo goed is, zou ik toch eens gaan denken...
Beste mensen, bedankt voor de suggesties en ander vermakelijk geklets 😉 Ik krijg tegenwoordig geen bericht meer als er iemand op mijn topic reageert, dus zie ik nu pas de reactie...

Hoi reinoud,

Dat is niet tegenwoordig hoor.............
Als je na de eerste reactie geen verdere actie neemt, zoals bv het plaatsen van weer een reactie, gaat het forum er vanuit dat je verder niet geïnteresseerd bent en je ontvangt dus geen notificaties meer.
Reputatie 3
Badge
Lelijk? Dat kan natuurlijk, over smaak valt niet te twisten. Het binnendeel kun je elimineren door over te stappen naar lucht-water in plaats van een lucht-lucht warmtepomp. Je bestaande CV installatie gebruik je dan voor de afgifte van de warmte. Voorbeelden zijn bijv. de Techneco Elga, Nefit Multiline, Nefit Enviline, Vaillant geoTHERM, etc.

Dat heeft echter nadelen:
1. De temperatuur waarop je verwarmd mag niet te hoog zijn. Als je CV nog op 70 of 90 graden watertemperatuur moet werken gaat een warmtepomp dat niet leuk vinden. Warmtepompen worden namelijk minder efficiënt als het temperatuurverschil dat ze moeten overbruggen te groot wordt. De meeste werken tot ca. 55-60 graden.
2. De prijs loopt hard op. Een airco is een vrij standaard apparaat, dat wereldwijd heel veel verkocht wordt. Een lucht-water warmtepomp wordt veel minder verkocht, en is over het algemeen nog erg duur: veel duurder dan zelfs een goede airco.
3. De efficiëntie van een lucht-water warmtepomp is stukken lager, dus het terugverdienen gaat langzamer. De COP is meestal iets boven de 4, vergeleken met de bijna 6 van de airco. Dat gecombineerd met de hogere prijs geeft je wel een heel veel langere terugverdientijd.

Als zowel binnen- als buitendeel weggewerkt moeten worden moet een andere bron gevonden worden als lucht om de warmte te leveren. Dat wordt echter meestal een kostbare aangelegenheid, en is daarom voor renovatie meestal geen betaalbare optie.
Reputatie 2
Badge
@LeonvB De lelijke airco zal ik er bij ons thuis (en buiten) nooit of te nimmer in krijgen. Zelf vind ik ze niet mooi, maar mijn vrouw gruwelt er zeker weten van. Maar de werking ervan is natuurlijk fantastisch. Wel vreemd dat ze in de airco een soort systeem hebben die beter werkt dan de meeste verwarmingssystemen...
Reputatie 3
Badge
De airco koop je dan ook niet voor het koelen, maar voor het verwarmen. Het koelen kan een extra factor zijn, maar dat is niet iets waar je geld mee bespaard. Het besparen doe je alleen door het verwarmen in voor- en naseizoen (eigenlijk zolang de COP 1,1 of hoger is).

Elektrische vloerverwarming kost je inderdaad alleen maar extra geld, daarmee zul je nooit kunnen besparen.
Reputatie 2
Badge

Dat van die airco vind ik zelf niet zo nodig. In de zomer hoef ik mijn huis niet te koelen, dat red ik wel op de 'normale wijze' (tijdig alles dichtgooien [wanneer het buiten warmer wordt dan binnen] en 's avonds laat weer alles open [als het buiten kouder is dan binnen]).

Over elektrische vloerverwarming probeer ik al een tijdje betrouwbare informatie te vinden. Deze is alleen lastig in te schatten. Het gebruik varieert enorm, en is natuurlijk ook erg afhankelijk van het eigen gebruik en de isolatiewaarde van de ruimte waar je stookt. Ik zou eventueel de cv-radiator in de douche kunnen verwijderen en deze vervangen door een electrische verwarming. Een vloerverwarming in de douch doe ik pas, wanneer ik de hele badkamer ga renoveren.
We willen volgend jaar wel een nieuwe vloer op de benedenverdieping (60m2) en ook vloerverwarming. Dat doen we toch maar niet elektrisch, want ik heb begrepen dat je dan wel erg veel verbruikt en zoveel overschot heb ik nou ook weer niet.
Reputatie 4
Badge

Ik knip en plak even jouw bericht want quote lukt nog steeds niet met mijn samsung tablet.
Als ik quote wil de cursor niet naar het einde van de quote en springt terug naar begin van de regel.

Ook niet als je met je vinger op het scherm naast de [/quote] tikt?
Bij mij lukt dit wel.

ik zou dat toch zeker wat proberen terug te dringen.
oftewel opsouperen.
het gas verbruik verminderen , door meer met electriciteit te verwarmen.
en warm water te maken.

Hoi Jan,

Dat is m.i. ook de beste methode als Kamp in 2017 z'n zin krijgt, gewoon je eigen opbrengst meteen opsouperen.

Overigens een leuke discussie dit zeg!
Reputatie 3
Badge +2
[quote=Stansat]"75% terug leveren is wel er veel stan ik zou dat toch zeker wat proberen terug te dringen.oftewel opsouperen.het gas verbruik verminderen , door meer met electriciteit te verwarmen.en warm water te maken.gasverbruik is de hoogste kostenpost.mss heb je dan toch te veel panelen op je dak liggen.als je niet weet hoe je het op moet maken.en die roverheid is zeker niet te vertrouwen."

Hi Jan,

Ik heb even mijn exelsheets bekeken en heb in bijna 2 jaar (23 aug) morgen dus 2483 kWh terug geleverd en zelf 900 kWh opgesoupeert wat 27, 6% is.
Ik verbruik ongeveer 1685 kWh en dat leveren ook mijn 1920 pW pv dus wat dat betreft goed ingeschat energieneutraal

Maar zodra er een beperking van salderen ingevoerd wordt dan komt er een geheel ander plaatje
Ik denk dat mijn percentage terug levering een doorsnee gemiddelde is van iedereen.
Heb jij dan wel eens berekend hoe jouw verhouding opsouperen-terugleveren is Jan?

Bewolkte groet🆒

.

I.v.m. een verbetering in de editor misbruik ik even dit topic om de editor uit te testen.
Quoten lukt nu wel, alhoewel niet van harte moet heel vaal toetsen om alsnog mijn cursor achter het haakje te krijgen en ook verbetering aanbrengen in de zin en daarna naar het einde van de regel lukt ook.
Dus Stefan inSided heeft er wat aan gedaan maar het is nog niet helemaal gebruiksvriendelijk.
Of dat aan het Samsung toetsenbord, mijn onhandigheid of toch de editor zelf is me niet duidelijk.

Groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +2
"75% terug leveren is wel er veel stan ik zou dat toch zeker wat proberen terug te dringen.oftewel opsouperen.het gas verbruik verminderen , door meer met electriciteit te verwarmen.en warm water te maken.gasverbruik is de hoogste kostenpost.mss heb je dan toch te veel panelen op je dak liggen.als je niet weet hoe je het op moet maken.en die roverheid is zeker niet te vertrouwen."

Hi Jan,

Bewolkte groet🆒

.

Even een testje om te kijken of er een verbetering in de editor zit, helaas niet merk ik gelijk, ik krijg nog steeds mijn cursor niet naar het einde van de regel met als gevolg dat ik nu de r voormij uit duw terwijl ik type.
Deze keer lukte volgens mij de quote wel maar of dat een structurele verbetering is, ben bang van niet.
Dus Stefan inSided heeft nog werk aan de winkel.

:?r
Reputatie 3
Badge +2

Hi Jan,

Bewolkte groet🆒

.
Reputatie 6
Badge +1
Ik wil niet beroerd meedenken, want dit is even een te hoog gegrepen doelmatig denken voor mij op dit moment. Mijn complimenten LeonvB.

Het eerste wat in mij opkwam was gewoon een warmtekachel op stroom en idd een splitairco. Echter heeft die een behoorlijke aanschaf en instalatiewaarde.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben niet zo thuis in die cijfermatige vergelijking gas- elektrisch verwarmen en deed maar een voorbeeld.
Of 9.2 cent (overschot) vergoeding per teruggeleverde kWh of zinnige zaken zoals jij voorstelde met die warmtepomp.
Je moet wel eerst even investeren in die airco, wanneer gaat dat ding renderen?

Voorlopig is mijn verhouding met verbruik zonnepalen: 25% zelf verbruiken en 75% terugleveren, waarschijnlijk zoals bij de meeste zonnepaneelbezitters.
Ik zie me dat nog niet zo snel zelf verbruiken.

75% terug leveren is wel er veel stan
ik zou dat toch zeker wat proberen terug te dringen.
oftewel opsouperen.
het gas verbruik verminderen , door meer met electriciteit te verwarmen.
en warm water te maken.

gasverbruik is de hoogste kostenpost.

mss heb je dan toch te veel panelen op je dak liggen.
als je niet weet hoe je het op moet maken.

en die roverheid is zeker niet te vertrouwen.
Reputatie 3
Badge
De terugverdientijd hangt af van het gasverbruik en de aanschafprijs van de airco. De aanschafprijs van een airco die erg efficiënt is zal niet heel laag zijn. Er zullen al snel duizenden kuubs gas vervangen moeten worden om de investering terug te verdienen. En het terugverdienen moet absoluut binnen de 10 jaar vallen, omdat dat de verwachtte levensduur van de apparatuur is als deze intensief gebruikt wordt. Ofwel: je moet genoeg gas verbruiken om deze aanschaf echt lonend te maken.

De andere kant van een airco is natuurlijk de comfortverbetering in de zomer. Als iemand al van plan is een airco aan te schaffen kan letten op zowel de koel- als de verwarmingsefficiëntie heel erg lonen, want dan hoef je niet de complete aanschafprijs aan je verwarmingskosten toe te schrijven.

Reageer