Kabinet verlengt subsidieregeling zonnepanelen met drie jaar | Eneco Community

Kabinet verlengt subsidieregeling zonnepanelen met drie jaar

• 26 april 2019
  • 7 reacties
  • 628 Bekeken

Reputatie 6
Badge +7
Kijk eens aan goed nieuws ..

"De subsidieregeling voor zonnepanelen wordt door het kabinet met drie jaar verlengd. Dit betekent dat eigenaren van zonnepanelen nog tot 2023 de stroom die ze zelf opwekken en terugleveren aan het elektriciteitsnet volledig mogen aftrekken van hun eigen energieverbruik. Over dat deel is dan geen energiebelasting verschuldigd. " (Tekst van AD)
👉 https://www.ad.nl/politiek/kabinet-verlengt-subsidieregeling-zonnepanelen-met-drie-jaar~a362a1b7/

7 Reacties

Badge
Je kan het ook iets minder positief zien 😐
Na 2023 wordt de salderingsregeling afgebouwd.
Na 2023 zijn zonnepanelen in combinatie met een oude ferraris meter niet langer toegestaan.
Reputatie 4
Badge +1
Je kan het ook iets minder positief zien 😐

Na 2023 wordt de salderingsregeling afgebouwd.
Na 2023 zijn zonnepanelen in combinatie met een oude ferraris meter niet langer toegestaan.

Ik ben het eens met de oorspronkelijke post. Dit is positief nieuws. In de oorspronkelijke plannen was het niet eens duidelijk hoe de afbouw zou plaatsvinden. Nu is het 2023 en wie weet hoe dit verder loopt mag het zeggen.

Vertrouwen op een voordeel van de Ferraris meter betekent ook dat je je niet realiseert dat het elektrische net onbeheersbaar wordt als we doorgaan met het zetten van zonnepanelen en windenergie, en de netbeheerder geen inzage heeft in het directe verbruik.
kans is dan groot dat die mooie zonnepanelen in praktijk NIETS meer opleveren (omdat er onverwachte overcapaciteit is).
Dankzij de smartmeter kan je de auto opladen als het niets kost (bijvoorbeeld als je zonnepanelen terugleveren).
Hoi Menno,
Daarom is het goed dat de ferraris meter per 2023 bij wet verboden wordt.
Ik vraag mij wel af hoe ze dat gaan regelen/handhaven?
Om bv de stroom af te sluiten heb je toch toegang tot de woning nodig. Bij gas is dat vaak makkelijker (bij laagbouw) ivm een afsluitputje op straat voor de deur.
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Menno,
Daarom is het goed dat de ferraris meter per 2023 bij wet verboden wordt.
Ik vraag mij wel af hoe ze dat gaan regelen/handhaven?
Om bv de stroom af te sluiten heb je toch toegang tot de woning nodig. Bij gas is dat vaak makkelijker (bij laagbouw) ivm een afsluitputje op straat voor de deur.

Hi Ton,
In alle gevallen zijn meters eigendom van de netbeheerder. In Nederland is het in tegenstelling tot vele buitenlanden de gewoonte dat die meter in huis geplaatst wordt. Daar blijken mensen de verkeerde conclusie uit te trekken dat zij zelf de keuze hebben over welke meter er hangt, maar in feite is het zelfs wettelijk geregeld dat de netbeheerder toegang krijgt voor het uitlezen en onderhouden van deze infrastructuur.
Hoi Menno,
Dat is idd wettelijk geregeld, maar ik doel uiteraard op "tegenwerkers" (koesterende ferrarismeter gebruikers), die dat recht m.i. zullen dwarsbomen en de deur niet willen open doen.
Het enige wat nu geregeld is dat je de slimme meter altijd (nog) mag weigeren en dat is straks (in 2023) uiteraard afgelopen.
Reputatie 1
Badge +1
Geen saldering of wat dan ook? Misschien een soort van No-Break installatie een idee.
Zelf de accuus vullen en de energie ervan gebruiken tot een bepaald nivo en dan omschakelen naar de netstroom. Dus eigenlijk een No-Break met omgekeerde werking...
Wat zou zoiets kosten?

edit: Die kleine windmolen op je dak kan er dan ook aan gekoppeld worden.
Reputatie 4
Badge +1
Geen saldering of wat dan ook? Misschien een soort van No-Break installatie een idee.
Zelf de accuus vullen en de energie ervan gebruiken tot een bepaald nivo en dan omschakelen naar de netstroom. Dus eigenlijk een No-Break met omgekeerde werking...
Wat zou zoiets kosten?

edit: Die kleine windmolen op je dak kan er dan ook aan gekoppeld worden.

Staat in de pijplijn en no-break is inmiddels aangepast aan de Europese eisen. Ook hier kan je deze aanpassingen dadelijj doen. Overigens is een groot deel van de huizen in Nederland 3-fasig uitgevoerd, en NO Way dat ik 3 aparte accublokken ga aanschaffen. Dan liever de accu's mee laten lopen in het gelijkstroom circuit van de zonnepanelen (p.s. PV omvormer is ook 3-fasen).

Reageer