Je eigen zonne-energie zonder poespas. Wat houdt je tegen? | Eneco Community
Blog

Je eigen zonne-energie zonder poespas. Wat houdt je tegen?

Je eigen zonne-energie zonder poespas. Wat houdt je tegen?
Reputatie 3
Badge +1
  • Community Manager
  • 26 reacties
Veel Nederlanders zijn geïnteresseerd in zonnepanelen. Toch heeft slechts 6%* van de Nederlandse huishoudens zonnepanelen op het dak.

In Nederland maken we aanzienlijke stappen met windenergie, maar zonne-energie is een opvallende achterblijver. Met de grote interesse, de dalende aanschafkosten en de vele lege daken hebben we alle ingrediënten om echt grote stappen te zetten. Daarbij komt nog een verbeterde belastingregeling die het ook nog eens aantrekkelijker maakt om zonnestroom ‘op afstand’ op te wekken. Kortom, mogelijkheden te over.

Jouw zonnepanelen laten installeren op een dak bij jou in de buurt? Het kan vandaag!
Wat blijkt, de investering en het ontbreken van een eigen of geschikt dak zijn de voornaamste drempels om zonnepanelen aan te schaffen. Daar is nu een oplossing voor: de ZonneHub. De ZonneHub brengt mensen die wel zonnepanelen willen, maar geen geschikt dak hebben en dakeigenaren met heel veel dak bij elkaar. Je koopt zonnepanelen die wij laten installeren op grote daken in jouw buurt, bijvoorbeeld op het dak van je lokale supermarkt, bank of flatgebouw. Zo doe je mee aan een collectief zonnedak en de opgewekte stroom van jouw zonnepanelen verrekenen we met je energienota. Meedoen kan al vanaf één zonnepaneel, dus lekker laagdrempelig en voor bijna iedereen mogelijk. Meer informatie en details over een ZonneHub zijn te vinden op zonnehub.nl.

Misschien denk jij ook weleens na over zonnepanelen maar komt het er niet van.
Wij zijn benieuwd naar jouw argumenten. Wat houdt jou vooral tegen?
  • De prijs
  • Geen geschikt dak
  • Verhuizing in het vooruitzicht
  • Ingewikkeld onderwerp
  • Anders, n.l………………
Laat het ons in een reactie hieronder weten!

* Bron: onderzoek van Milieu Centraal.

9 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Ik zou eigenlijk wel meer zonnepanelen willen...
Echter de ruimte en kosten houden mij tegen... wil eerst huidige systeem terugverdiend hebben en dan moet ik nog ruimte zoeken uiteraard.
Reputatie 4
Badge +1
... oops ander topic
Reputatie 3
Badge +1
@Robin Harmsen nee, toch. Je zou meer zonnepanelen willen, maar hebt nog geen geschikt dak. Optie B dus😉
Het is niet vreemd dat er nog maar beperkt zonnepanelen liggen.
Hoe rooskleurig men het ook brengt, het blijft een forse uitgave.
Daarbij dien je je eerst eens heel goed in te lezen.
Laat je niet gek maken door kreten als 5-7 jaar terugverdientijd.
Die vlieger gaat op bij budgetsystemen, maar goedkoop is duurkoop.
De meest waardeloze suggestie is de zogenaamde dak check.
Ik ben er nog geen enkele efficiënte tegen gekomen.

In mijn geval kwam dat ergens tussen de 7-9 panelen.
Gezien mijn verbruik was dat slechts een druppel op de gloeiende plaat.
Na een hele hoop cowboys, energiebedrijven en andere aanbieders,
ben ik uiteindelijk op 26 panelen uitgekomen op mijn voorwaarden.
Degene die via energiebedrijven werken, durf ik in bepaalde gevallen
prutsers te noemen.

Waarom prutsers?
Meneer, we leggen aan de voorkant geen panelen want dat dak ligt op noord-west.
Nou meneer de panelenlegger, ik denk dat de opbrengst nog altijd hoger is dan de rente van de bank.
En zo waren er verschillende.
Meneer we hebben op google gezien…..
Beste, je moet hier komen kijken en niet op google.
Meneer, er staat een pijpje van de ketel op uw dak, kunt u dat verwijderen?
Om een lang verhaal kort te houden, doe onderzoek.
Verdiep je in de materie en trek er een paar maanden voor uit, alvorens je beslist.
Reputatie 5
Badge +3
Huub wrote:

Het is niet vreemd dat er nog maar beperkt zonnepanelen liggen.
Hoe rooskleurig men het ook brengt, het blijft een forse uitgave.
Daarbij dien je je eerst eens heel goed in te lezen.
Laat je niet gek maken door kreten als 5-7 jaar terugverdientijd.
Die vlieger gaat op bij budgetsystemen, maar goedkoop is duurkoop.
De meest waardeloze suggestie is de zogenaamde dak check.
Ik ben er nog geen enkele efficiënte tegen gekomen.

Ik heb twee systemen. Eerst is door een bedrijf geplaatst op mijn platte dak. Oost west opstelling (uiteraard nadat ik aangaf dat dit mijn voorkeur was ivm hogere opbrengst). Desondanks nog ruim binnen de 7 jaar terugverdientijd (nu al 2.5 jaar oud).
Een jaar later zelf 8 stuks geplaatst (horizontaal, plat dus) op plat dak tuinhuis. Die zit zelfs op 6 jaar terugverdientijd, doordat er geen installatiekosten waren (mijn eigen uren reken ik niet) ondanks de suboptimalie opstelling (vlak op het dak).
Met de prijzen van de zonnepanelen nu moet je echt wel moeilijk doen om het duurder dan 7 jaar te maken, of je installateur vraagt bijzondere hoge installatiekosten.
ThehogNL wrote:

Met de prijzen van de zonnepanelen nu moet je echt wel moeilijk doen om het duurder dan 7 jaar te maken, of je installateur vraagt bijzondere hoge installatiekosten.

Kijk eens wat een LG 365 NEON kost, daar zit een andere prijs in dan andere systemen.
Reputatie 5
Badge +3
Huub wrote:

Kijk eens wat een LG 365 NEON kost, daar zit een andere prijs in dan andere systemen.

Ja maar dan koop je bewust ook een veel te duur systeem vanwege iets meer opwek. Koop je 330wp panelen zit je VEEL goedkoper en kost je maar een beetje opwek. Veel sneller terug verdient en daarmee koop je dan nieuwere panelen die dan weer veel beter opwekken. Het is iom onverstandig om te investeren in de duurste en beste panelen. Verhoudingsgewijs is dat niet handig. Tenzij je het niet doet om het geld maar om de opwek.
ThehogNL wrote:

Ja maar dan koop je bewust ook een veel te duur systeem vanwege iets meer opwek. Koop je 330wp panelen zit je VEEL goedkoper en kost je maar een beetje opwek. Veel sneller terug verdient en daarmee koop je dan nieuwere panelen die dan weer veel beter opwekken. Het is iom onverstandig om te investeren in de duurste en beste panelen. Verhoudingsgewijs is dat niet handig. Tenzij je het niet doet om het geld maar om de opwek.

Tsja, bijna 1000KW meer bruto, vind ik toch behoorlijk meer dan een beetje.
Het verschil in kwaliteit, levensduur en garanties vond ik ook de moeite.
Bij het beetje zon wat we gehad hebben, zag ik al eens 437watt per paneel.
Doen die van 330watt dat ook?
En ja, gezien mijn extreme verbruik, doe ik het voor de opwek.
Terugverdienen gezien mijn leeftijd is niet meer de moeite.
Als het goed is overleven ze mij.
Reputatie 5
Badge +3
Huub wrote:

Tsja, bijna 1000KW meer bruto, vind ik toch behoorlijk meer dan een beetje.
Het verschil in kwaliteit, levensduur en garanties vond ik ook de moeite.
Bij het beetje zon wat we gehad hebben, zag ik al eens 437watt per paneel.
Doen die van 330watt dat ook?
En ja, gezien mijn extreme verbruik, doe ik het voor de opwek.
Terugverdienen gezien mijn leeftijd is niet meer de moeite.
Als het goed is overleven ze mij.

Dat is toch precies wat ik zeg? In je eerste post claim je "Laat je niet gek maken door kreten als 5-7 jaar terugverdientijd." Daarmee impliceer je dat deze korte terugverdientijden niet mogelijk zijn. In tegendeel is dit tegenwoordig makkelijk haalbaar, vooral met de lage prijzen van de panelen van nu sinds de importheffing uit China is verwijderd.

Jij hebt duidelijk je zonnepanelen gekocht op productie (en dus welicht hoe groener hoe beter) en geld speelt bij jou blijkbaar minder een rol. Maar bij de meeste mensen gaat het toch echt om hoe snel haal ik mijn geld er weer uit.

Het uitzoeken van een systeem op het dak is best ingewikkeld. Ik snap dat de meeste mensen hier helemaal geen zin in hebben om dat allemaal uit te zoeken en dan is de expertise van de bedrijven die dat doen erg welkom. Natuurlijk zitten daar ook bedrijven tussen die het zichzel wel heel makkelijk maken maar als je een beetje gaat vergelijken zie je ook zo het verschil. De tip die je dus zou moeten maken is haal wel drie offertes op van verschillende bedrijven maar dat telt natuurlijk altijd bij dergelijke uitgaves.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen