Is privé duurzaam opwekken van energie echt zo rendabel. | Eneco Community
beantwoord

Is privé duurzaam opwekken van energie echt zo rendabel.

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Is privé duurzaam opwekken van energie echt zo rendabel als door alle verkopende partijen word voorgesteld?

Ik vraag me af ofdat het rendabel is om duurzame energie ( zonneenergie en windenergie ) particulier op te wekken. Of met andere woorden, wegen de voordelen echt op tegen de investering.

Ik zag pas iemand de een grote windmolen in de tuin had laten plaatsen. Maar dat moet toch een vermogen kosten en krijg je toch nooit verdiend..............of lijkt dat maar  zo?
icon

Beste antwoord door Brandje 22 mei 2013, 22:15

En als er veel berekeningen komen, dan pas kun je ook echt de vraag objectief beantwoorden, ofdat  privé duurzaam opwekken van energie echt rendabel is. Maar ik blijf twijfelen aan deze stelling. En waarom............ Ik weet het niet, maar als ik bereken, waar dan ook, kom ik altijd uit op 10 jaar of langer voordat er rendement word gehaald. En ja in 10 jaar kan er veel gebeuren met omvormer en panelen etc.

Hoi Jürgen,

Ik kwam deze site tegen en moest meteen aan de vraagstelling van jou denken m.b.t. de berekening van het rendement.

Ik reageerde ooit op jou: "ik vind jouw berekening te simpel. Kijk eens of je hier mee uit de voeten kan:

http://www.hoe-koop-ik.nl/zonnepanelen/alles_over/kosten/opbrengst-zonnepanelen/artikel/1210/terugverdientijd-zonnepanelen
Bekijk origineel

159 Reacties

Qua je voorbeeld heb ik ook mijn twijfels, maar qua zonnenpanelen heeft onderzoek onomstotelijk bewezen dan je naar 6 a 8 jaar uit de kosten bent en gaat verdienen!

Je zou bij de windmolen ook kunnen denken: "is dat wellicht gewoon een speeltje"
En hoe zit het met de buren?
Ik zou niet blij zijn met zo'n buurman.....................
Reputatie 6
Badge +1
Qua je voorbeeld heb ik ook mijn twijfels, maar qua zonnenpanelen heeft onderzoek onomstotelijk bewezen dan je naar 6 a 8 jaar uit de kosten bent en gaat verdienen!

Je zou bij de windmolen ook kunnen denken: "is dat wellicht gewoon een speeltje"
En hoe zit het met de buren?
Ik zou niet blij zijn met zo'n buurman.....................

nou deze man heeft geen last van buren, want hij woont in een buitengebied met veel landbouw, om zich heen. En hij beweert er grof op te verdienen.😕

Maar ik heb een huurhuis. Zou panelen dan ook nog rendabel kunnen zijn, want je weet nooit wat een huurbaas gaat doen, als er eenmaal panelen op een dak liggen. EN als ik, om wat voor reden dan ook de woning verlaat, dan ben je je panelen kwijt.
nou deze man heeft geen last van buren, want hij woont in een buitengebied met veel landbouw, om zich heen. En hij beweert er grof op te verdienen.😕

Maar ik heb een huurhuis. Zou panelen dan ook nog rendabel kunnen zijn, want je weet nooit wat een huurbaas gaat doen, als er eenmaal panelen op een dak liggen. EN als ik, om wat voor reden dan ook de woning verlaat, dan ben je je panelen kwijt.

Toen ik het schreef dacht ik dat al, want ik herinner mij ook wel eens een boerderij gezien te hebben met eigen wind-molen!
Mijn huurbaas (Eigen Haard) staat het sinds kort toe (omarmt het zelfs) en uiteraard lastig als je de woning verlaat.
Ik weet zeker dat je daar uiteraard een waterdichte regeling voor kan afspreken.
Ooit kocht ik zelf een dakkapel en dat ging precies zo!
Nu na 30 jaar is die afgeschreven, maar heb daar wel altijd plezier van gehad.

Gezien het duurzame karakter zal na jouw vertrek een huurbaas de panelen echt wel laten leggen en de huur gewoon iets verhogen.
Menige nieuwe huurder zal het e.e.a. zeer prettig vinden in het kader van z'n energierekening.
Nou, verhuurders zijn meestal niet blij met ingrijpende aanpassingen/verbetering van hun woningen, omdat ze bij een nieuwe verhuur dan ook verantwoordelijk zijn voor onderhoud en vervanging. Bij dit soort zaken moet je vooraf afspraken maken met je verhuurder en die ook schriftelijk vastleggen.
Nou, verhuurders zijn meestal niet blij met ingrijpende aanpassingen/verbetering van hun woningen, omdat ze bij een nieuwe verhuur dan ook verantwoordelijk zijn voor onderhoud en vervanging. Bij dit soort zaken moet je vooraf afspraken maken met je verhuurder en die ook schriftelijk vastleggen.

Dat geldt dus niet voor Eigen Haard.
Het is uitgebreid hier in de plaatselijke media behandeld.
En zodra de huur overgaat dan zijn ze zelf inderdaad eigenaar en daar kiezen ze voor, vermoed ik...........
Behalve als ze er voor kiezen de nieuwe huurder daar mee te belasten, maar daar heb ik nog geen zekerheid cq nadere berichten over gezien/gelezen.
Reputatie 6
Badge +1

Nou daar zit mijn punt ook. Mijn verhuurder omarmt het wel, maar ik blijf zelf verantwoordelijk voor het systeem en als ik ooit de woning verlaat, moet ik het systeem op het dak laten liggen. Daarbij wil de verhuurder niet bijdragen in de kosten of bijdragen zodra ik de woning verlaat en het systeem nog niet is afgeschreven.
Dus ik heb alle kosten en de verhuurder, als ik eerder de woning verlaat dan de looptijd panelen ( bv omdat mijn handicap verslechterd ) , de lusten. Daarbij wil de woningbouw er ook een clausule in opnemen, dat als zij vinden dat de instalatie niet goed meer is of zwaar verouderd, ik de woning toch in originele staat moet terug brengen.

Daarbij ben ik heel bang, dat als ik alle kosten maak, het huis een andere energielabel krijgt en daardoor de woningbouw vervolgens de huur weer kan verhogen. Dit hebben ze ook al eens geflikt met de spouw isoleren. En de huurcommissie geeft vervolgens de woningbouw gelijk, want het is een vooraf toegestemde nagelvaste verbetering woning.
Badge
besparende maatregelen zouden super besparend kunnen zijn is het niet dat elk bedrijf zijn dikke marge wil per product en het liefst ook nog veel instalatie kosten rekent waardoor het soms 10 jaar duurt voordat je iets hebt terugverdiend.
Reputatie 6
Badge +1
besparende maatregelen zouden super besparend kunnen zijn is het niet dat elk bedrijf zijn dikke marge wil per product en het liefst ook nog veel instalatie kosten rekent waardoor het soms 10 jaar duurt voordat je iets hebt terugverdiend.

Maar dat is volgens mij een kwestie van vergelijken en diverse offertes laten maken. Toch? En laten we eerlijk zijn, er is geen een onderneming een filotropische instelling. 🙂
@Brandje en Jvp
Het is inderdaad helemaal afhankelijk van hoe je verhuurder er mee omgaat. Als het grote investeringen betreft, is het raadzaam vooraf die afspraken vast te leggen, ook wat betreft huurverhogingen, om later niet met verrassingen te worden geconfronteerd.

Nou daar zit mijn punt ook. Mijn verhuurder omarmt het wel, maar ik blijf zelf verantwoordelijk voor het systeem en als ik ooit de woning verlaat, moet ik het systeem op het dak laten liggen. Daarbij wil de verhuurder niet bijdragen in de kosten of bijdragen zodra ik de woning verlaat en het systeem nog niet is afgeschreven.
Dus ik heb alle kosten en de verhuurder, als ik eerder de woning verlaat dan de looptijd panelen ( bv omdat mijn handicap verslechterd ) , de lusten. Daarbij wil de woningbouw er ook een clausule in opnemen, dat als zij vinden dat de instalatie niet goed meer is of zwaar verouderd, ik de woning toch in originele staat moet terug brengen.

Hoi Jürgen,

Om met het laatste te beginnen, dat is niet juist. Als je toestemming krijgt hoef je het na afschrijving uiteraard niet in oude originele staat terug te brengen.
Dat speelt bij mijn nieuwe keuken ook, zij zijn akkoord en het is volgens hun regels geplaatst, dus na beeindiging huur niet zeuren!

Je hebt gelijk dat als de 6 a 8 jaar nog niet is bereikt en je vertrekt dan dient dat goed afgesproken te zijn.
Willen ze geen vergoeding geven dan dien je de kans te krijgen met de nieuwe huurder een afspraak te maken. Maar ik denk dat ze wel degelijk een vergoeding geven; ze krijgen de panelen dan immmers in eigendom en kunnen de huur verhogen.
Dat is toen met mijn dakkapel ook zo vastgelegd!
@Brandje en Jvp
Het is inderdaad helemaal afhankelijk van hoe je verhuurder er mee omgaat. Als het grote investeringen betreft, is het raadzaam vooraf die afspraken vast te leggen, ook wat betreft huurverhogingen, om later niet met verrassingen te worden geconfronteerd.

Toen ik 30 jaar geleden een dakkapel met hun toestemming liet plaatsen heeft dat nooit tot een extra huurverhoging geleid.
Vond ik ook logisch want IK doe de investering en het blijft met enige eigendom.
Wel werd vast gelegd dat zij het (schilder)-onderhoud voor hun rekening namen en nemen.
Ook logisch en aangezien hier bijna om de 3 a 4 jaar door hen wordt geschilderd (buitenboel uiteraard) is dat praktisch.
Over een maand begint het circus hier weer.
Stellingen voor de deur enz enz
Er is bv al eens een nieuw dubbelglas kozijn ingezet in het dakkapel.
Reputatie 6
Badge +1
Maar ik heb dan ook me aangemeld voor Eneco zonnepanelen simulator en als ik dan kijk wat ik daar fictief opwek, twijfel ik wel heel erg. Even het standpunt van mijn verhuurder daargelaten.

Kijk zelf maar eens naar wat mijn fictieve panelen doen. Het is dezelfde link, zoals ook op mijn facebookpagina staat.  Dus zonder persoonsgegevens.

want we hadden het over rendabelheid. En over ofdat een windmolen echt een fictief "goudmijntje" zou wezen.
Maar ik heb dan ook me aangemeld voor Eneco zonnepanelen simulator en als ik dan kijk wat ik daar fictief opwek, twijfel ik wel heel erg. Even het standpunt van mijn verhuurder daargelaten.

Hoi Jürgen,

Precies dat heb ik ook gedaan.
Qua terug verdientijd enz ben ik er nog niet uit.
Maar staat jouw woning t.o.v. de zon niet onvoordelig?

Ik sta zuid-oost, dus vanaf 10.00 uur tot 20.00 uur zon op de panelen.
Reputatie 6
Badge +1

Hoi Jürgen,

Precies dat heb ik ook gedaan.
Qua terug verdientijd enz ben ik er nog niet uit.
Maar staat jouw woning t.o.v. de zon niet onvoordelig?

Ik sta zuid-oost, dus vanaf 10.00 uur tot 20.00 uur zon op de panelen.

Bij mij is het net 1 uurtje later, 11 uur. Maar dat is ook te zien in mijn dashboard van de Eneco zonnepanelen sumilator. Ik zou, volgens dit systeem  34% van mijn jaarhoeveelheid zelf opwekken. Is in mijn beleving  niet erg veel
Ik kan 8 panelen hebben onder de gunstige 35 grd hoek.
Hoeveel jij?
Ik heb nu totaal opgewekt 340 kWh
Laatste week                      45 kWh

Tot nu toe bespaard           € 77,69

Mijn geschatte jaaropbrengst is  1400 kWh
Dat is 41% van m'n huidige jaarverbruik
Reputatie 6
Badge +1

Ik kon 9 panelen kwijt op mijn dak. Ik zou daarmee 34% aan Electra  besparen per jaar.
Laten we even zeggen dat 9 panelen, besteld bj Eneco, 5200 euro kosten. Dan kom ik op een rekensommetje dat ik in 7 jaar mijn panelen er nog niet uit heb.

Ik kon 9 panelen kwijt op mijn dak. Ik zou daarmee 34% aan Electra  besparen per jaar.
Laten we even zeggen dat 9 panelen, besteld bj Eneco, 5200 euro kosten. Dan kom ik op een rekensommetje dat ik in 7 jaar mijn panelen er nog niet uit heb.

Ik vermeldde ook 6 a 8 jaar!
Het hangt er uiteraard van af welke kwaliteit van de panelen je kiest en wat ze uiteindelijk kosten.
Het "voordeel" van Enecio is dat je kan kiezen voor een bedrag per maand; uiteraard "gevaarlijk";  die keuze moet je wel overwogen nemen.

Grappig dat er zo'n groot verschil zit in jouw percentage en die van mij.
Jij "hebt" een paneel meer en toch is het percenatge lager.
Reputatie 6
Badge +1

Grappig dat er zo'n groot verschil zit in jouw percentage en die van mij.
Jij "hebt" een paneel meer en toch is het percenatge lager.

Ja, maar dat kan  wel kloppen ongeveer. Ik ben een grootverbruiker in stroom op jaarbasis. Gelet dat het percentage berekend is aan de hand van het streefverbruik, komt dat aardig overeen met jou percentages.

nu zul je wel denken.... Dan moet je echt stroom gaan minderen, maar dat is helaas niet echt mogelijk, omdat het extra stroomverbruik grotendeels samenhangt met mijn handicap :( 

nu zul je wel denken.... Dan moet je echt stroom gaan minderen, maar dat is helaas niet echt mogelijk, omdat het extra stroomverbruik grotendeels samenhangt met mijn handicap :( 

Oké, helemaal duidelijk!
Reputatie 6
Badge +1
@ Ton, 
ik ben nog steeds niet uit over mijn vraagstelling, ofdat zelf energieopwekking rendabel is. Nu zie ik op de site van Eneco zonnepanelen het volgende schema.
Ik heb dan wel de goedkoopste variant gepakt. 10 jaar zon zeker standaard.

Kosten         Evt. subsidie  Kosten incl. subsidie     Opbrengst 1e jaar in KWh
 6 panelen  €4.100          €458                      €3.643                       1.294 kWh    €299
10 panelen  €5.470         €650                      €4.820                        2.156 kWh   €498
14 panelen  €6.910         €650                      €6.260                        3.018 kWh.   €697

Deze berekening is gebaseerd op de huidige energieprijzen en een schuin dak op het zuiden met panelen van 245 Wp.

Stel je voor. Ik pak 6 panelen is 3643 euro. Dit delen door de opbrengst (299 euro met alle variabele, schuinte, zon etc, uitstekend ) kom ik uit op 12 jaar minimaal afbetaling
ander voorbeeld met 10 panelen ...is 4820 euro en een opbrengst van 498 euro, dan kom ik uit op ruim 9,5 jaar afbetaling. Er mag dus niks tegenzitten en alle variabele moeten goed zijn.

Daarbij bij het eerste pakket is het Abb. na 10 jaar afgelopen en moet je nog 2 jaar investeren voordat je winst/ voordeel krijgt
Bij het andere pakket het je half jaar plezier van het aangeboden pakket en het je dus iets rendement.

dan is het toch niet echt rendabel te noemen of mis ik iets?
Of je zo gauw in deze berekening iets mist weet ik niet. 
Jouw berekening lijkt mij iets te simplistisch. 
Ook vraag ik mij af of de aanschaf bij Eneco nou wel zo lucratief is. 
De vuistregels die ik wel eens zie, waren vroeger rond de 10 jaar. 
Maar nu met de sterke daling van de aanschafprijs zakt het aantal jaren naar de 6 à 8 jaar. 
Daarom staat het aanbod bij ons hier onder druk en is de laatste aanmelddatum verschoven. 
Brussel is namelijk in dit potje aan het roeren. Importheffingen misschien ivm China. 
Hoi Jürgen,

Heb jij je aangemeld bij het Dashboard op eens virtueel te kijken hoe de opbrengst zou kunnen zijn?

Ik zit nu op een geschatte opbrengst van 1434 kWh
Dat is 42% van mijn jaarverbruik. 
De opbrengst tot nu toe is 368 kWK = 84 euries
Dat is vanaf 1-2-2013 en de echte zonklappers moeten nog komen. 

Jij verbruikt meer stroom dan ik dus zou het nog lucratiever zijn om de aanschaf te overwegen. 
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Jürgen,

Heb jij je aangemeld bij het Dashboard op eens virtueel te kijken hoe de opbrengst zou kunnen zijn?

Ik zit nu op een geschatte opbrengst van 1434 kWh
Dat is 42% van mijn jaarverbruik. 
De opbrengst tot nu toe is 368 kWK = 84 euries
Dat is vanaf 1-2-2013 en de echte zonklappers moeten nog komen. 

Jij verbruikt meer stroom dan ik dus zou het nog lucratiever zijn om de aanschaf te overwegen. 

kijk even in post 13. Daar staat een anonieme link naar mjn dasboard. Kun je zelf kijken wat mijn panelen doen. De onderstreepte text is een link.
kijk even in post 13. Daar staat een anonieme link naar mjn dasboard. Kun je zelf kijken wat mijn panelen doen. De onderstreepte text is een link.

Netjes hoor!
Ik zag al op mijn dashboard dat er alleen voor facebook en twitter een link mogelijk was.
Met beide digitale "poespas" doe ik niet mee. Terwijl ik toch een digitale freak ben.........
Tja wat is het dan? Dat is een andere discussie...................

Reageer