Is mijn gehuurde zonnecollector nog wel rendabel ? | Eneco Community
vraag

Is mijn gehuurde zonnecollector nog wel rendabel ?

• 23 mei 2019
  • 2 reacties
  • 288 Bekeken

In mijn vorig jaar betrokken woning zit een zonnecollector op het dak voor warm water en een grote ketel van 200 liter (voor douche en vloerverwarming). Ik ga ervanuit dat deze in 1994 bij de bouw van de woningen geïnstalleerd is omdat alle buren er 1 hebben. De meeste buren hebben hem afgekoppeld bijvoorbeeld omdat hij defect was .
Ik betaal 15,- euro huur per maand maar vraag me af (zeker na al die jaren huur betalen) of dit in verhouding staat tot wat het oplevert aan warm water....
Al is het gemiddeld maar een euro per maand dan laat ik hem staan maar anders laat ik hem ook weghalen uiteraard.
Weet iemand wat zoiets gemiddeld ongeveer per maand oplevert aan warm water / stook kosten ?

2 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Om te zien of je installatie rendabel is, is het handig om te weten wat het oppervlak is van de zonnecollector die er op je dak ligt. Ik heb er eentje van ca 2.5 m^2, pal zuid, en die levert me per jaar ongeveer 1000 kWh aan warmte op, of een gasbesparing van ca. 120 m^2 (Gronings aardgas, op basis van netto stookwaarde). 't Is dat-ie met subsidie zowat gratis op m'n dak beland is, anders was ik er niet aan begonnen. De terugverdientijd van het brutobedrag is meer dan 25 jaar, dus langer dan de spullen meegaan. Zal bij huur niet veel anders zijn.
Badge
Hallo Aaldert, als je terug naar gas gaat lijkt het me iets duurder, mits je al een combi cv ketel heb natuurlijk.
Wij gebruiken, nu de verwarming uit staat, alleen met douchen 3 personen, 6 cuub gas per week, 6 x 78 eurocent, of als je Stedin leverings kosten ook meerekend 95 euro cent per cuub gas. ( volgens jaar afrekening feb. 2019 ) Dus bijna 300 cuub gas voor alleen douchen per jaar. Misschien heb hier iets aan, omgerekend naar jou situatie.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen