Installatie zonnepanelen | Eneco Community
beantwoord

Installatie zonnepanelen

• 25 september 2018
  • 10 reacties
  • 402 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Onlangs zijn op het dak van mijn woning zonnepanelen gemonteerd. De elektriciteitsdraden lopen vanaf het dak naar beneden tot in de kruipruimte. Vandaar worden ze weer naar boven naar de meterkast geleid.
De (drie) draden zijn vanaf het dak in een mantelbuis gelegd, echter in de kruipruimte liggen ze los op en over de koperen waterleiding. In de meterkast liggen ze weer in een mantelbuis.

Is dit een juiste installatie? In de kans niet groot dat wanneer er een storing optreedt de hele waterleiding onder stroom staat..?
icon

Beste antwoord door Audrey 25 september 2018, 15:14

Onlangs zijn op het dak van mijn woning zonnepanelen gemonteerd. De elektriciteitsdraden lopen vanaf het dak naar beneden tot in de kruipruimte. Vandaar worden ze weer naar boven naar de meterkast geleid.
De (drie) draden zijn vanaf het dak in een mantelbuis gelegd, echter in de kruipruimte liggen ze los op en over de koperen waterleiding. In de meterkast liggen ze weer in een mantelbuis.

Is dit een juiste installatie? In de kans niet groot dat wanneer er een storing optreedt de hele waterleiding onder stroom staat..?

Hoi @ willem83,

Welkom op de Community! Goed dat je dit bij ons checkt. Wil je voor deze vraag contact opnemen Eneco Duurzaam advies088 - 8 955 955?

Groet, Audrey

Groet, Audrey
Bekijk origineel

10 Reacties

Ik wilde het niet zo sterk uitdrukken, maar je hebt volkomen gelijk.
Bij een echte Solar-boer zou dit niet gebeuren.
Tnx Brandje, daar kan ik de installateur mee om de oren slaan..!
Reputatie 5
Badge +3

Hoi @ willem83,

Welkom op de Community! Goed dat je dit bij ons checkt. Wil je voor deze vraag contact opnemen Eneco Duurzaam advies088 - 8 955 955?

Groet, Audrey

Groet, Audrey
Tnx Audrey, ga ik doen!

Groet,
Willem

Dat hangt er vanaf welke kwaliteit kabel met mantel ze hebben gebruikt.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/xmvk-of-ymvk/?gclid=Cj0KCQjwuafdBRDmARIsAPpBmVW8g03XcEDwj-77pOe-xFIUWIFjtAV7J4A5GWNbCr5FMzJDdvtnSHEaAhcrEALw_wcB

Als het echt 3 losse draden zijn, dan is het volgens mijn info tegen de NEN1010 voorschriften.
Reputatie 1
Badge
Prutswerk ,dat zie je niet onder de grond heb degene gedacht. Ik zou eisen er alsnog een mantel eromheen.
Dank voor je informatie Brandje. Ik had gedacht dat er bij Eneco kennis in huis was om hier een antwoord op te krijgen, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Nee, er zijn geen XMVK of YMVK kabels gebruikt.

Groet,
willem

Dank voor je informatie Brandje. Ik had gedacht dat er bij Eneco kennis in huis was om hier een antwoord op te krijgen, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Nee, er zijn geen XMVK of YMVK kabels gebruikt.

Groet,
willem

Ohhh wat erg zeg!
Geen genoegen mee nemen!
Het voorbeeld heb ik bijgevoegd.
De mantel zou zelfs brandvertragend moeten zijn.
Gauw weg ermee!
Bedankt voor je reactie H.Leenderts. Ik vindt het ook als prutswerk uitzien, maar zijn hier formele regels voor..?
Ik noemde nog de NEN1010 voorschriften?
Iedere installateur moet volgens deze voorschriften werken.

Reageer