Ik heb zonnepanelen sinds 11 november 2014 | Eneco Community

Ik heb zonnepanelen sinds 11 november 2014

• 12 november 2014
  • 841 reacties
  • 26118 Bekeken

Toon eerste bericht

841 Reacties

Vandaag iets meer dan 3,5 jaar na de aanschaf ga ik de 6000 kWh opwek grens passeren. 😎

Deze maand was de opwek iets lager als vorig jaar.

Dus 206,84 kWh. Dus 4,8 kWh minder dan 2017.
De dezelfde maand vorig jaar was 211,64.

Mijn break-even point staat nu op 85,3 maanden. Maar de maanden juli/augustus zullen ongetwijfeld zorgen dat dat aantal maanden daalt. Op 11 november 2018, als ik mijn PV 4 jaar bezit, zal ik ongetwijfeld op minimaal 7 jaar uitkomen; dus 84 maanden.
Ik verwacht zelfs lager, want m'n oorspronkelijke planning was 6,5 jaar.
Nog 3 jaar te gaan en hopelijk kan ik tot die tijd nog 100% van de saldering gebruik maken.
Hoi Ton. Gaat goed bij jou wat betreft terugverdientijd. Ook hier gaat het voor de zon. Hoop Hie nu op 77mnd met huidige opbrengst om het breakeven punt te bereiken.
Hoi Ton. Gaat goed bij jou wat betreft terugverdientijd. Ook hier gaat het voor de zon. Hoop Hie nu op 77mnd met huidige opbrengst om het breakeven punt te bereiken.
Ja zeker Mark!
Eigenlijk hoop ik op 11 november 2018 ongeveer diezelfde conclusie te trekken.
Er komen uiteraard nog een paar mooie opbrengst maanden en dan hoop ik ook op 6,5 jaar uit te komen.
Alleen is het afwachten wat de stroomprijs gaat doen; die zou als de berichten kloppen verder in prijs dalen namelijk ivm het transitiegebeuren.
Ik denk dat de juli maand 2018 qua opbrengst top gaar worden.
Met nog 6 dagen te gaan staat het totaal nu op 212 kWh, terwijl dat vorig jaar 200 kWh was.
Zeg dat er nog 40 kWh bijkomt dan kan ik voor juli 2018 op 260 kWh uitkomen.
Mijn hoogste maandrecord is nu mei dit jaar met 247 kWh.
Het gaat goed. ???
Nog 3 “zon” dagen te gaan en ik zit nu al op 235 kWh. Dus het record van mei 2018 wordt zeker weten verbroken.

Vandaag 30 juli 2018 is mijn record van 247,89 kWh gebroken.
Ik zit inmiddels op bijna 250 kWh en nog 1 dag te gaan.

Zo de maand juli 2018 is definitief met een record afgesloten. Deze maand is de hoogste sinds de start met mijn PV
De totale opwek juli 20418 is uitgekomen op 262,5 kWh
De opwek over juli 2017 was 189,96
Een verschil van 74 kWh; kan je nagaan hoe slecht die juli maand 2017 was dus.

Vandaag, en tot einde maand nog 8 dagen te gaan, wordt het opwek resultaat van April 2018 al gebroken.
Vandaag staat April 2019 op 161 kWh:

Vorig jaar stond April 2018 op 161,47:

Dat wordt straks op 30 April 2019 dus een aanzienlijke verbetering tov 2018 en een mooie extra opwek/teruglevering!!😎😎
Hier is de maand mei 2019 afgesloten met een bedroevend resultaat tov mei 2018.
Mei 2019 leverde 197 kWh op
Mei 2018 leverde 247 kWh op
Een enorm verschil dus van 50 kWh😢😢

Het totaal staat nu bijna op 7500 kWh.
De opbrengst (de reële opbrengst afgezet tegen de te betalen kWh-prijs) in euro’s is nu €1620; nog even te gaan voor het break-even point.
Nou Ton, jou opbrengst is zeker magertjes te noemen. 50kWh is wel een heel groot verschil.

Op naar de mooiste opbrengst maanden 🔆
Klopt Mark!
Het zet ‘m vooral in een lage opbrengst begin mei.
Zie grafiek Toon®️.
Dat was idd heel magertjes; dan was de periode dat we ook nog vrij vaak de CV aan hadden. Zie ook grafiek.
Daarom is mijn statusoverzicht op Toon®️ deze maand ook negatief.

Klop Ton, Hier was het niet anders, wel met wat dagen ertussen dat de cv niet hoefde te branden. Wel had de zon wat meer opbrengst in die dagen hier, dat zal zeker invloed hebben gehad op de totale opbrengst
Ik zie het Mark; zo zie je hoe het in ons kleine landje toch per streek kan verschillen.
Want onze PV zijn vrijwel vergelijkbaar.

Straks bij jou niet meer, als je je extra panelen krijgt. 😎😎
Ik zag op je dakfoto dat je idd nog wel ruimte had.
Dus zeker slim dat je in jouw situatie daar gebruik van maakt. 👍👍
Het plan is dat er nog 8 panelen bij komen Ton. zie bijlage van de opzet plaatsing. Kies ik voor de zelfde soort panelen (nu 300wat) bij dezelfde leverancier komt er totaal nog 2400w bij. De woning wordt verder voorzien van decentrale WTW, extra boiler en verbeterde HR++ glas op de bovenverdieping, en en ga elektrische koken

Daarnaast in de badkamer een aanpassing cv naar elektrische en beneden komen Lage temp. radiatoren. Gelijk ook maar het schilderwerk er bij gedaan
Aha Mark @mpleizr, ik zie het! 😎😎Top!!
Je hebt eigenlijk nog meer plaats😉
Slim om in de badkamer elektrisch te verwarmen; doen wij ook.
Geeft veel meer comfort dan een simpele radiator en geeft snel, vooral ook in het voor en naseizoen dat je de CV niet gebruikt, warmte opbrengst.
Laat later nog een weten hoe de WTW je bevalt.
Ik bedoel dus of je wel een goed rendement van je terugwinning haalt.
Reputatie 2
Badge +1
Ook bij mij was de opbrengst in Mei minder al 2018. Echter is bij mij het verschil niet zo heel groot.
Mei 2019. 374Kw= eff 4,70
Mei 2018. 388Kw

Reageer