Hoeveel kWh hebben jullie gebuffert deze zomer? | Eneco Community
vraag

Hoeveel kWh hebben jullie gebuffert deze zomer?

• 10 september 2013
  • 16 reacties
  • 2279 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Hi zonneliefhebbers,

De donkere dagen komen eraan en ik dacht dat is een goede reden om eens te kijken hoeveel overschot aan kWh ik heb om zodadelijk in de winter op te soeperen want de tv en verlichting staan heel wat uurtjes meer aan dan in de zomer.
Rekenen optellen en aftrekken en er rolt uit 362 kWh over van 21mei tot vandaag 10 september.
Valt niet tegen, dat komt waarschijnlijk door die 70 zonne uren meer dan een gemiddeld jaar.
Die ga ik met een vergenoegd gevoel de komende maanden opsoeperen.

Kijk ik die spannende film nog even af, ja natuurlijk ik slaap morgen uit en de stroom is helemaal gratis!
Doe ik nog wat extra sfeerverlichting aan, ja doe maar want het kost niks.
Popcorn erbij?, ja nu we toch bezig zijn, opsoeperen maar.........

Zonnige ( nou ja, drup, drup vandaag even niet)  groet,

Stansat🆒

16 Reacties

Reputatie 1
Da's voor mij 1400 kWh sinds de installatie eind april 2013 Stansat, ging goed die zomer! Mijn totale opwekstand sinds die tijd staat nu op 2100 kWh.
Inderdaad drupdrup deze dagen, dus er zal niet meer zoveel bijkomen, op een regenachtige dag 6 kWh, maar ja is beter dan niks:)

zonnige groet terug!
Pieter
Reputatie 3
Badge +2
Hi Pieter,

Dat is niet verkeerd zeg, dan heb je een flinke buffer voor de wintermaanden wanneer de produktie flink lager zal liggen.
Ik heb nu totaal vanaf 23 aug 2012 1800kWh geproduceerd.
Met 1920 pW op WZW geen slecht resultaat.
Zit vandaag met bewolkt regenachtig weer op 3.5 dus ik heb Eneco nodig voor de rest van mijn verbruik wat ongeveer schommelt tussen 4 en 8 kWh.per dag.
Gelukkig blijft er stroom uit het stopkontact komen!

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge
Ons jaar loopt tot eind augustus, het gesaldeerde jaarverbruik is blijven steken op -1553 kWh. Voor volgend jaar en deze winter staat de teller alvast weer op -67.
Reputatie 3
Badge +2
Hi LeonvB,

Dan heb jiij net je jaarafrekening gehad en hebb je de poet al binnen.
Klein buffertje voor de winter voor jou dus.

Even off topic:zou jij een nieuw topic over de voordelen van alle soorten warmtepompen willen starten want ik krijg de indruk dat jij er veel verstand van heb.
Mijn interesse heeft het in ieder geval.
Wil je er eens over denken?

Groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge
Nou nee, ik moet nog wachten tot de jaarrekening is gemaakt, de meteropname was de laatste jaren meestal in de periode 20-28 augustus. Deze maand wordt de rekening pas opgemaakt. De standen zijn dus al wel bekend, maar precies hoeveel we terugkrijgen nog niet.

Veel verstand van warmtepompen is een groot woord. Ik ben er zelf al een hele tijd mee bezig, en heb bijna alles wel boven tafel qua voorwaarden maar wij zijn nog niet zo ver dat een warmtepomp al goed gaat werken (behalve een airco dan). Maar zeker in de toekomst zie ik een plaats voor een warmtepomp hier in huis. Al was het maar om op een zuiniger manier te stoken, en het PV overschot weg te kunnen salderen. Misschien is dit een goed beginpunt voor je: http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/nieuwe-cv-of-combiketel-kopen/warmtepomp-combi-en-hybridewarmtepomp/
Dit is al een goed en begrijpelijk verhaal, en de meeste punten die belangrijk zijn worden al aangestipt.
Reputatie 2
Badge
Als ik in het excelbestand kijk dat ik krijg via 'mijn eneco' dan hebben mijn zonnepanelen tussen 21 mei en 10 september 1511 kWh teruggeleverd en heb ik zelf 513 kWh gebruikt. Dit zijn voor zover ik weet netto cijfers. Dan heb ik dus netto een 'overschot' van 998 kWh.
Reputatie 1
Je levert terug als je meer energie opwekt dan je gebruikt. Jouw overschot/buffer is dus 1511 kWh volgens mij. De slimme meter gaat nl. pas terugleverstanden vastleggen als je daadwerkelijk teruglevert (daar is het verbruik dus al af), je kunt dit ook zien op een zonnige dag als je op het knopje drukt en naar de teruglever teller gaat, die loopt op. Die terugleverstand moet gelijk zijn aan die in de kolom van de Excel.

Als ik in het excelbestand kijk dat ik krijg via 'mijn eneco' dan hebben mijn zonnepanelen tussen 21 mei en 10 september 1511 kWh teruggeleverd en heb ik zelf 513 kWh gebruikt. Dit zijn voor zover ik weet netto cijfers. Dan heb ik dus netto een 'overschot' van 998 kWh.
Reputatie 3
Badge +2
Hi reinoud,

Als je het goed berekend heb dan heb je een flink overschot voor de wintermaanden.
Bijna 1000 kWh dat maak je waarschijnlijk niet meer op.
Dan is je totale energieverbruik waarschijnlijk ook erg laag.
Lekker gevoel toch?
Daar doen we het voor, een lagere energierekening en een schoner milieu op de koop toe.

Nu nog een betaalbare elektrische auto en de stekker kan in het stopkontact!

Regenachtige groet:(

Stansat Solar
Reputatie 1
@Stansat: zie ook mijn eerdere reactie, hij heeft veel meer gebufferd, moet ook wel met een 4500 Wattpiek imstallatie🆒
Reputatie 3
Badge +2
Hi toon160113,

Dat zou reinoud dan zelf even recht moeten zetten lijkt mij.

Het is een kwestie van teruglevering minus verbruik op je slimme meter bekijken vanaf je laatste jaarafrekening.

Laten we even afwachten wat reinoud bericht Pieter.

Stansat
Reputatie 1
Prima Stansat.
Reputatie 2
Badge
Beste Stansat en toon160113,

Ik kan via mijn slimme meter geen meterstanden op datum aflezen en ik heb geen TOON (of kan het daar ook niet mee). Wel kan ik via pvoutput aflezen wat mijn zonnepanelen van 21 mei tot 10 september hebben gegenereerd. Dat is 1814,2 kWh. 

En wat betreft de netto teruglever- en gebruikscijfers: het klopt inderdaad dat ik 1511 kWh heb teruggeleverd, maar ik heb daarnaast ook 513 kWh afgenomen van het net (op momenten dat de zonnepanelen minder leveren dan ik gebruik). Volgens mij betekent dit dat ik een netto overschot heb van 1511-513 = 998 kWh. 

@Stansat: ik weet niet hoeveel een electrische auto gebruikt, dus weet ik ook niet hoever ik kom mt 998 kWh...Heb jij enig idee? 
Reputatie 3
Badge +2
Hi Reinoud,

998 kWh daar kom je de donkere wintermaanden wel mee door.
Op je vraag hoever kom ik met 998 kWh. met een elektrische auto heb ik even de Renault Zoe genomen als voorbeeld.
http://www.topgear.nl/autotests/renault-zoe-test-drives/pagina/3/
Ze heeft een accupack van 22kWh
998: 22= 45 ladingen maal ongeveer 150 km is 6750 km rijden.
Klinkt niet onaardig toch,  alleen mensen die verder moeten reizen dan 150 km naar hun werk (er vanuit gaand dat je ook een laadpunt heb op je werk) hebben een probleem.
Alleen de 79,- p/mnd. lease van het accupack staat me tegen.
Daar tegenover snap ik de service wel als je ergens ineens leeg staat voordat je een laadpunt heb bereikt.
Trouwens het hele elektrische rijden is nog steeds te duur: 22.990 Euro voor deze Zoe is toch nog te duur.

Ik wacht nog even met aanschaf van een elektrische auto:D

Zonnige (niet vandaag) groet,

Stansat🆒
Reputatie 1
@Reinoud : aha, dat is dan meer semantiek, als jij dit onder buffer verstaat. Wat jij beschrijft is hetzelfde als het gesaldeerde verbruik zoals Eneco dat op de jaarnota uitrekent. Wat is je PVoutput naam trouwens? Stansat en ik staan er ook op, ik ben "Statenkwartier".:D
Reputatie 2
Badge
@Toon160113 . Je kunt mij vinden onder 'Deventer, Groot Douwel'.

@Stansat . Bedankt voor het voorrekenen. Ook ik wacht nog even met de aanschaf van een electrische auto. Ik koop sowieso geen nieuwe auto, dat is weggegooid geld. 
Badge
Ik heb geen spaarpotje voorde wintermaanden, daar mijn panelen begin juni werden geplaatst.
Wel heb ik bijna het verbruik op 85 kWh na, weg gewerkt na de meteropname op half februari en ik loop nog iedere dag in.
Voor september heb ik bijna het verbruik alweer geproduceerd.

Reageer