Hoe zo 100% groene stroom | Eneco Community

Hoe zo 100% groene stroom

• 8 augustus 2013
  • 10 reacties
  • 2961 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Hoe komt Eneco erbij dat zij 100% groene stroom leveren en zo wel wat verstaat Eneco onder groene stroom.Valt versnipperd en afgedankt hout die men verbrand in die kolencentrales en er stroom mee verwekt ook onder groene stroom.Bij wie koopt Eneco zijn tekorten in.Voor mij,maar ik ben een leek is stroom die opgewekt is door water of getijde centrales zo ook windturbines of molens en zonnepanelen groen dus alleen de elementen.De rest is grijs Eneco is niet meer het GEB.

10 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo Piet,

Ik kan me voorstellen dat je wat vragen hebt rondom de groene stroom. Goed dat je deze vraag bij ons neerlegt. Ik geef je graag wat nadere toelichting op de groene stroom die we onze particuliere en kleinzakelijke klanten standaard leveren. Ecostroom (groene stroom) is duurzame energie die wordt opgewekt met behulp van zon, waterkracht, windenergie en biomassa. Om Ecostroom op te wekken zijn geen fossiele energiebronnen nodig zoals aardgas of steenkool. Fossiele brandstoffen belasten het milieu en raken op termijn uitgeput. Ecostroom wordt op een natuurvriendelijke manier opgewekt. Kortom: Ecostroom is schoner dan niet-groene stroom en de bronnen zijn onuitputtelijk!

In Nederland wordt de herkomst van groene stroom gecontroleerd door CertiQ. Wij verhandelen volgens de geldende wetgeving de Garanties van Oorsprong (GVO's). Tegenover de door Eneco geleverde elektriciteit, zetten wij even zoveel GVO's. Deze handel wordt door de overheid en de NMa gecontroleerd.

Alle stroom die wij onder ons productmerk Ecostroom verkopen, wordt opgewekt uit duurzame bronnen als zon, wind, water en biomassa. Deze stroom is dus groen. Naast het feit dat duurzame energiebronnen niet "uitgeput" kunnen raken, wordt bij de productie van duurzame/groene stroom veel minder CO2 uitgestoten dan bij de productie van stroom uit grijze energiebronnen. Bij de productie van groene stroom komen dus veel minder schadelijke stoffen in de atmosfeer die bijdragen aan het broeikaseffect.

Ik hoop dat ik je hiermee duidelijk informeer over onze groene stroom. Eventueel aanvullende vragen beantwoord ik graag :)

Groet,
Mike
Reputatie 6
Badge +1
Kijk ook eens in dit topic. Daar zijn veel reacties te vinden op jou onderwerp. Ook toen heeft nog een andere moderator verwezen naar een officiele communice vanuit Eneco inzake groene stroom. De link daarnaartoe is hier te vinden.

Daarbij zie ik nu ook dat Mike al heeft gereageerd.
Reputatie 4
Badge +1
@jvp Dat is een mooie aanvulling. Thanks :)

Groet,
Mike
Reputatie 6
Badge +1
@jvp Dat is een mooie aanvulling. Thanks :)

Groet,
Mike

Dit en bijbehorende links was ik aan het zoeken voor @piet, in die tussentijd had jij al een reactie had geplaatst. :p. Je was me dus te snel af. 😉
Hallo Piet,

Ik kan me voorstellen dat je wat vragen hebt rondom de groene stroom. Goed dat je deze vraag bij ons neerlegt. Ik geef je graag wat nadere toelichting op de groene stroom die we onze particuliere en kleinzakelijke klanten standaard leveren. Ecostroom (groene stroom) is duurzame energie die wordt opgewekt met behulp van zon, waterkracht, windenergie en biomassa. Om Ecostroom op te wekken zijn geen fossiele energiebronnen nodig zoals aardgas of steenkool. Fossiele brandstoffen belasten het milieu en raken op termijn uitgeput. Ecostroom wordt op een natuurvriendelijke manier opgewekt. Kortom: Ecostroom is schoner dan niet-groene stroom en de bronnen zijn onuitputtelijk!

In Nederland wordt de herkomst van groene stroom gecontroleerd door CertiQ. Wij verhandelen volgens de geldende wetgeving de Garanties van Oorsprong (GVO's). Tegenover de door Eneco geleverde elektriciteit, zetten wij even zoveel GVO's. Deze handel wordt door de overheid en de NMa gecontroleerd.

Alle stroom die wij onder ons productmerk Ecostroom verkopen, wordt opgewekt uit duurzame bronnen als zon, wind, water en biomassa. Deze stroom is dus groen. Naast het feit dat duurzame energiebronnen niet "uitgeput" kunnen raken, wordt bij de productie van duurzame/groene stroom veel minder CO2 uitgestoten dan bij de productie van stroom uit grijze energiebronnen. Bij de productie van groene stroom komen dus veel minder schadelijke stoffen in de atmosfeer die bijdragen aan het broeikaseffect.

Ik hoop dat ik je hiermee duidelijk informeer over onze groene stroom. Eventueel aanvullende vragen beantwoord ik graag :)

Groet,
Mike
Maar als ik houtsnippers verbrand in een kolencentrale is het opgewekte stroom voor mij geen groene stroom evenmin dat als Eneco stroom koopt in Frankrijk wat opgewekt is in kerncentrales maar dat bij mij door het zelfde draadje gaat en het is toch de bedoeling dat men pas in de tweede helft van deze eeuw zo ver is,althans zo lees ik het in het verhaaltje van Kees Jan Ramiau uit 2009.
grt piet
Hoi Piet,
Volgens mij gaat het hier over ECO-stroom.
Mike heeft al verteld hoe dat gaat:

quote Mike

Ecostroom (groene stroom) is duurzame energie die wordt opgewekt met behulp van zon, waterkracht, windenergie en biomassa. Om Ecostroom op te wekken zijn geen fossiele energiebronnen nodig zoals aardgas of steenkool. Fossiele brandstoffen belasten het milieu en raken op termijn uitgeput. Ecostroom wordt op een natuurvriendelijke manier opgewekt. Kortom: Ecostroom is schoner dan niet-groene stroom en de bronnen zijn onuitputtelijk!

Dus dat heeft niets te maken met kerncentrales.

Niet voor niets ligt er een dikke kabel tussen Noorwegen en Nederland om daar 100% groene stroom in te kopen (waterkracht)
En zelfs als Nederland in de nacht over heeft, wordt het teruggelevert en weer opgeslagen in waterkracht.
En hier nog even een tabelletje om te zien hoe de verhoudingen bij Eneco liggen:

http://thuis.eneco.nl/groene-energie/groene-stroom/100procentgroen?utm_medium=EMC&utm_campaign=NB082013_LP&utm_source=Eneco
Mijn kersverse schoonzoon legt me uit dat er in Nederland veel vieze stroom administratief groen gemaakt wordt door groene certificaten uit Noorwegen te plakken op stroom die hier in kolen- of gascentrales geproduceerd is.

Ik beweer dat Eneco dat niet doet, maar heb ik dat wel goed begrepen? Als ik het overzicht van Eneco bekijk, (https://www.eneco.nl/kies-uw-stroom-en-gas/groene-stroom/), dan komt 84% van de groene stroom van Eneco uit waterkracht. Maar nergens kan ik vinden waar Eneco die waterkracht-elektriciteit vandaan haalt.

Komt die allemaal uit Noorwegen via de NorNed kabel? Zo ja, hoeveel GigaWatt is dat op het totaal aan electriciteit wat Eneco levert en waar kunnen wij dat controleren? Zo nee, waar komt het verder nog vandaan en voor welk gedeelte van wat Eneco allemaal aan groene stroom inkoopt?

Ik overtuig graag niet alleen mijzelf, maar natuurlijk ook mijn schoonzoon! 😉
Reputatie 5
Badge +2
@Schoonvader
Welkom op de community!

Er ligt een kabel naar Noorwegen vanwaar Nederland heel veel stroom importeert zoals je zelf al aangeeft. Dit is grotendeels groene stroom uit waterkracht. Nog veel meer komt er bijvoorbeeld uit Duitsland, dat op zijn beurt weer heel veel waterkrachtstroom uit Oostenrijk importeert. Ook word er stroom geïmporteerd vanuit Frankrijk.
Maar stroom uit je stopcontact is niet simpel te koppelen aan een specifieke centrale of molen. Daarom is er het systeem van garanties van oorsprong; daarmee kun je dus kiezen voor een specifiek stukje duurzame opwek dat echt eenmalig aan jou wordt toegewezen.

Hoeveel GigaWatt er precies vanuit Noorwegen afkomstig is kan ik helaas geen antwoord op geven.

Schept dit een duidelijker beeld voor jou en je schoonzoon?

Fijne feestdagen!
Groet,
Vincent
Beste Vincent,

Bedankt voor je antwoord. Ik vraag toch nog even verder, want ik heb een kritische schoonzoon, en het is me nog niet helemaal helder... Op dit moment heb ik twee specifieke vragen n.a.v. je uitleg:

1. Ik snap dat mijn stroom niet specifiek aan een bepaalde molen of centrale te koppelen valt. Maar jullie weten wel dat 84% van jullie electriciteit uit waterkracht komt en 0% uit kernenergie. Als ik aan Frankrijk denk, daar wordt overall 3/4 van de stroom m.b.v. kernenergie geproduceerd. Voor wat betreft de stroom die jullie uit Frankrijk halen, daarvan weten jullie blijkbaar wel dat het niet uit een kerncentrale komt. How werkt zoiets dan?

2. Je bent waarschijnlijk wel bekend met het verhaal dat mijn schoonzoon noemde, dat certificaten uit Noorwegen - die daar niet gebruikt worden - opgekocht worden om grijze stroom hier administratief "groen" te maken. Doet de Eneco dat ook?

Dank voor de helderheid die je hier hopelijk gaat verschaffen, daar kunnen mijn schoonzoon en ik weer een stapje verder mee komen!
En natuurlijk ook fijne feestdagen toegewenst!

Reageer