Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota? | Eneco Community

Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota?

• Anonymous
  • 0 reacties
Een van de belangrijkste onderwerpen bij de zoektocht van onze klanten naar zonnepanelen is ‘teruglevering’; krijg ik een vergoeding voor de energie die ik met mijn zonnepanelen opwek en aan het net teruglever.
Hoe zit dit nu bij Eneco?

Bij Eneco verrekenen wij de door jou teruggeleverde elektriciteit volledig met de elektriciteit die wij aan jou geleverd hebben. We noemen dit salderen.
Je ontvangt voor je gesaldeerde elektriciteit een tarief dat gelijk is aan het tarief dat je betaalt voor de elektriciteit die wij aan jou leveren (inclusief energiebelasting, BTW en exclusief vastrecht).
Als je per jaar meer elektriciteit aan het net teruglevert dan je zelf verbruikt, dan ontvang je van ons voor de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit die meer is dan je eigen verbruik een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh. Dit is de vergoeding geldend vanaf mei 2012. Deze terugleververgoeding kan in de toekomst wijzigen.
Om voor salderen in aanmerking te komen moet je wel een geschikte elektriciteitsmeter hebben: deze meters hebben vier telwerken en registreren zowel de verbruikte als de teruggeleverde elektriciteit. Je kunt een geschikte meter aanvragen bij je netbeheerder.

Voorbeeldberekening
Leveren wij je bijvoorbeeld per jaar 4.000 kWh en lever je daarnaast 500 kWh terug aan het net, dan wordt op de jaarnota een verbruik van 3.500 kWh in rekening gebracht.

Lever je bijvoorbeeld 7.500 kWh aan het net en leveren wij je 6.000 kWh, dan wordt maximaal 6.000 kWh gesaldeerd en ontvang je voor dit deel een terugleveringstarief dat gelijk is aan het leveringstarief. Bij Eneco krijg je voor de resterende 1.500 kWh teruggeleverde elektriciteit een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh. Deze vergoeding ontvang je zonder energiebelasting, BTW en vastrecht.

284 Reacties

Vroeger werden dat soort zaken op één hoop gegooid onder de noemer "netwerkkosten" en daarmee wordt het netwerk onderhouden. Tegenwoordig moet het uitgesplitst worden en dan krijg je een scheef beeld.

Overigens moet je wel bedenken dat jij nog wel degelijk voor een HEEEEEL groot deel afhankelijk bent van het netwerk en er als PV eigenaar ook meer gebruik van maakt. Onderaan de streep kan het lijken dat jij maar 300kWh af hebt genomen, maar dat betekend niet dat jij maar 300kWh gebruikt hebt.

Je kan onderaan de streep maar 300kWh gebruikt hebben, de door geproduceerde stroom is ook via het netwerk doorgesluisd naar de huizen om jou heen.

Net als wat Brandje zegt; als je de stroomaansluiting opzegt, dan vallen die kosten weg.

Ik zou jou willen vragen om vandaag Eneco te bellen om jouw stroomaansluiting op te laten zeggen. Dan durft ik te zeggen dat jij morgenochtend weer bij hun aan de lijn hangt dat je je stroomaansluiting niet kwijt wilt.

Hier onze cijfertjes:
Hoog tarief gebruikt: 1602kWh
Hoog terug geleverd: 2133kWh
Laag tarief gebruikt: 1919kWh
Hoog terug geleverd: 925kWh

Totaal is er 1602+2133+1919+925 = 6579kWh over onze meter heen gegaan.
Daar staat een verbruik van 4963kWh tegenover.
Dat betekend dat wij 30% meer kWh over de meter heen hebben gegooid, dan daadwerkelijk gebruikt.

Gebruik totaal: 1602+1919 = 3521
Terug totaal: 2133 + 925 = 3058
========================
Netto geeft dat een verbruik van 463kWh (3521-3058)

4500kWh opgewekt minus 3058 teruggeleverd, betekend dat wij 1442kWh van onze eigen stroom gebruikt hebben.

Résume; voor een verbruik van 4500+463 = 4963kWh creëren wij een netwerkbelasting van 6579kWh.

Niet alles is wat het lijkt ;)

Ik zou er ook niet mee naar een programma stappen, mogelijk maakt het slapende honden wakker. Het gevolg kan zijn dat ik/wij voor 6579kWh transport af worden gerekend in plaats van de 4963kWh bruto verbruik of het 463kWh netto verbruik.
Ja maar je vergeet 1 ding!
De infrastructuur ligt er al en dient onderhouden enz te worden.
Dus dat brengt kosten met zich mee, als je op een gegeven moment te weinig zon hebt dan wil je ook fat je toch stroom kan afnemen??
Voor die luxe betaal je dus!
En anders is afsluiten het enige soelaas, maar dan zit je in een spagaat uiteraard want dan je niet meer terugleveren aan het net.
Links om of rechtsom je maakt gebruik van de infrastructuur dus blijven de bijkomende kosten.
Reputatie 7
Badge +6
@Rietheij

Zoals Freemann(zeer uitgebreid en duidelijk) aangeeft maak je vaak niet minder gebruik van het netwerk maar juist meer wanneer je zonnepanelen hebt. Tegenwoordig kijkt de netbeheerder niet meer naar het verbruik maar naar de zwaarte van de aansluiting.
Reputatie 3
Badge +1
Beste ITWillie,

Ik kan met je vraag geen kant op want ik snap hem niet.
Heb je een pv door Eneco laten plaatsen omdat je eerder over een energie dashbord had?

Ik lees mijn dagelijkse opbrengst via de SMA inverter met bluetooth verbinding naar een oude stationaire smartfoon met een app die per 10 minuten alles via mijn router op pvoutput.org zet en zodoende kan ik overal via internet mijn pv monitoren.
Klinkt ingewikkeld maar deze omslachtige manier was alleen mogelijk omdat ik een bluetooth module in de SMA inverter heb en geen internet module.

Een smartkastje zegt mij niks.
Mogelijk zou je eigen pv installateur  deze vraag moeten stellen want er heeft nog geen moderator op je vraag gereageerd.
Misschien dat de IT nerds op dit forum je kunnen helpen.
Ik helaas niet.

Zonnige groet,

Stansat🆒

Het kan zeker geen kwaad om af en toe in de meterkast te kijken of je dezelfde meterstanden ziet ;-)

Kijk dat bedoelden we dus, want nogmaals dat is de basis voor afrekening.
Ook ik controleer bv de weergave van Toon met de originele meters, puur voor controle.
Reputatie 2
Beste Folkert,

We hebben zonnepanelen met een eigen trackker.

Hoe kan het dat de eigen tracker aangeeft dat er in
nov 2013 84,2  en in
dec 2013 84,4 Kwh

stroom is opgewekt en in mijn verbruiktoverzicht staat als teruglevering van 1-11-2013 tot 1-1-2014 

94 Kwh

Wordt de stroom die je gelijk gebruikt gedurende het opwekken daar vanaf getrokken?

Kan je hier enigen uitleg over geven?

Met vriendelijke groeten,

Kimmo
Hallo,
Ook ik ben van plan zonnepanelen te plaatsen, max1500kWh, dus ruim onder verbruik.
Nu heb ik een vraag mbt de analoog dubbele tariefsmeter, kan deze aangepast worden naar een enkeltariefsmeter zonder vervanging van de complete meter?

Mvg,
Marcel
Beste allemaal,

ik ben een nieuwkomer op dit forum. Ik ben een eind gekomen met het doornemen van de meeste topics maar heb toch nog een vraag.

Op de eerste topic in dit forum schrijft moderator Joep: "Je ontvangt voor je gesaldeerde elektriciteit een tarief dat gelijk is aan het tarief dat je betaalt voor de elektriciteit die wij aan jou leveren (inclusief energiebelasting, BTW en exclusief vastrecht)". Bij de voorbeeld berekening staat er vervolgens: “” Deze vergoeding ontvang je zonder energiebelasting, BTW en vastrecht”.
Wat mij niet duidelijk is of er nu wel of geen vastrecht betaald moet worden.

Daarnaast constateer ik dat, ondanks dat wij netto iets terugleveren en dus nauwelijks gebruikmaken van de transportfaciliteit, de transportkosten voor de elektriciteit gestegen zijn. En dat terwijl de opgewekte elektra immers direct zelf wordt gebruikt (zie eerdere opmerkingen op dit forum en de jaarnota). Ik zou verwachten dat die kosten negatief zouden zijn of, als er ook voor het terugleveren transportkosten betaald moeten worden, een gering bedrag.

Wie kan me daar helderheid over geven? Alvast dank.

Pieter
Reputatie 3
Badge
Dat weet ik niet maar in bepaalde gevallen wil de netbeheerder eenmalig een aanbod doen voor gratis vervanging. Vandaar dat ik toch even reageer. Moeite om even te bellen met je netbeheerder? Gr. Jeroen
Volgens mij betaald iedereen, die een elektra aansluiting heeft, vastrecht per maand.

Wat bedoel je precies met transportkosten? Zijn dat de verbruik onafhankelijke kosten of ?
@bakker46

Stedin meetbedrijf is eigenaar van je meters. Als er iets niet klopt op je jaarafrekening wat betreft meterstanden dan kun je een correctie indienen bij ons als leverancier. Wij dienen dan weer een correctieverzoek in bij de netbeheerder, in dit geval Stedin. In het geval van zonnepanelen proberen wij klanten zo goed mogelijk te adviseren, om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen.

Oke ... en hoe werk zo een nieuwe meter dan precies mbt saladeren. Telt de meter zelf de verbruikte energie op en verrekend deze met de opgewekte energie of zijn er meerdere telwerken voor de verbruikte en opgewekte stroom en worden deze bij jullie verrekend. Hoe moet ik me dat voorstellen.
Ik begrijp je stelling dat iedereen vastrecht betaald. De informatie van de moderator is hierin echter niet eenduidig. In de ene zin staat inclusief energiebelasting, BTW en exclusief vastrecht) terwijl er in de voorbeeldberekening staat dat de terugleververgoeding zonder energiebelasting, BTW en vastrecht is.

V.w.b. de vraag over de transportkosten: Ik heb dit jaar een iets hoger bedrag in rekening gebracht gekregen voor transport elektriciteit (laagspanning capaciteitstarief). Ik heb dit jaar echter netto ruim 300 kwh teruggeleverd i.p.v. bijna 2000 kwh afgenomen. Dat impliceert dat er geen transport is geweest omdat de eigen opgewekte energie wordt gebruikt. Dan mag je toch verwachte dat ook de kosten voor transport evenredig dalen?
Reputatie 2
Badge +1
@duv311

Leuk dat je de weg naar ons forum hebt gevonden, welkom.
Voor vragen over aanpassingen van je meter kan je terecht bij je netbheerder. In de regio waar je woont is dat Stedin. Voor meer informatie kan je terecht op www.stedin.nl

Het is echter niet aan te raden om over te gaan op enkeltarief met zonnepanelen. Het grootste gedeelte van de elektriciteit die je zult opwekken met je zonnepanelen zal plaatsvinden op het dagtarief. Omdat het dagtarief wat hoger ligt heb je er financieel meer voordeel van als je daarop teruglevert. Daarnaast neem je dan de elektriciteit die je ‘s avonds gebruikt (als de zon niet schijnt) af tegen een lager tarief.
Saldering wet/regel -geving stelt dat je de netto stroomprijs terugkrijgt en dat heeft verder weinig van doen met transport, capaciteitstarief,etc.

Wij betalen €0,23 per kWh en krijgen voor elke teruggeleverd kWh (die binnen de Saldering spelregels valt) ook €0,23.

"Laagspanning Is puur het bedrag dat jij aan je netwerkbeheerder betaald voor het in huis hebben van een bepaalde aansluiting. Dit heeft verder ook weinig van doen met het im/ex -porteren van stroom.

Ons verbruik van afgelopen jaar was onderaan de Eneco factuur 400kWh (6060Wp PV, wat 4500kWh opwekt) en moesten daarvoor ook alle Stedin gerelateerde zaken 100% aftikken.
Reputatie 2
Badge +1
@bakker46

Een teruglevermeter heeft meerdere telwerken en registreert inderdaad de teruggeleverde elektriciteit apart van het afgenomen elektriciteitsverbruik. Dit wordt 1 keer per jaar op de jaarnota met elkaar verrekend (salderen)
Hoi Rietheij,

Transportkosten en alle kosten die met een aansluiting gepaard gaan worden door je netbeheerder via Eneco in rekening gebracht.
Als je de aansluiting laat opheffen, dan pas ben je van die kosten af!

Zie ook (puntsgewijs wordt alle onderdelen behandeld):

http://opdezon.nl/zonne-energie/zonnepanelen-en-uw-elektriciteitsrekening/

Dus heffingskorting, vastrecht en transportkosten blijven onveranderd!!
Hallo,
Ook ik ben van plan zonnepanelen te plaatsen, max1500kWh, dus ruim onder verbruik.
Nu heb ik een vraag mbt de analoog dubbele tariefsmeter, kan deze aangepast worden naar een enkeltariefsmeter zonder vervanging van de complete meter?

Mvg,
Marcel

@ Marcel,
Zodra je je hebt vastgelegd bij een bedrijf  dat de panelen gaat leveren, is het de bedoeling dat jij je installatie aanmeldt op de website www.ernergieleveren.nl
Het netbedrijf Stedin zal er dan voor zorgen dat binnen de wettelijke termijn van 3 maanden (Stedin streeft zelf om dit binnen 4 weken te doen) jouw KWh meter gratis wordt vervangen door een zogenaamde slimme meter, die ook de teruglevering hoog/laag registreert.
Zie ook het topic salderen.

Groet D'olde Grieze
Ha Brandje,

dank voor je reactie en de link. Hier kan ik wat mee. Blijft overigens wel de vraag of we het eens moeten zijn dan als de transport van elektriciteit daalt door toename van zonnepanelen, de kosten gelijk moeten blijven. Dit lijkt mij ook iets voor een consumentenprogramma. Raar toch dat je minder hoeft te doen en toch dezelfde vergoeding blijft krijgen. Ik denk dat ik hier bij mijn baas niet mee aan hoeft te komen :?
Ik begrijp uit bovenstaande teksten dat bij een negatieve of nulstand van de dagteller als gevolg van zonnepanelen, dat jaar dus geen kosten voor de daglevering van electriciteit is. Kijk ik op mijn jaarafrekening van vorig en dit jaar. Wat schetst mijn verbazing. De KwH op nachttarief wordt vrolijk verdeeld over dag- en nachttarief. Oftewel ik krijg minder betaald voor mijn geleverde KwH. Bij een min of meer gelijke stand moet ik 1.000 KwH afrekenen tegen het dagtarief.

Heb inmiddels mail naar klantenservice gestuurd om dit te corrigeren. Wordt vervolgd.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Jan_Eneco,

Hartelijk welkom op het forum!
Als je meer produceert overdag dan je verbruikt in een jaar op een bepaald telwerk kun je geen kosten in rekening krijgen voor dat telwerk. Je elektra meter laat geen teruglevering zien dus wij weten niet wat je teruglevert over een jaar, omdat je meter terugdraait in het geval van teruglevering. Wel beschik je over een bruto productie meter maar deze laat je complete productie zien, en is tbv de subsidieregeling. Als je nog vragen hebt hoor ik deze graag!

Groet,

Folkert
Beste Jan_Eneco,

Hartelijk welkom op het forum!
Als je meer produceert overdag dan je verbruikt in een jaar op een bepaald telwerk kun je geen kosten in rekening krijgen voor dat telwerk. Je elektra meter laat geen teruglevering zien dus wij weten niet wat je teruglevert over een jaar, omdat je meter terugdraait in het geval van teruglevering. Wel beschik je over een bruto productie meter maar deze laat je complete productie zien, en is tbv de subsidieregeling. Als je nog vragen hebt hoor ik deze graag!

Groet,

Folkert

Maar als de begin en eindstand van de dagteller gelijk is, dan kan het toch niet zo zijn, dat ik 1.000 KwH tegen dagtarief moet betalen?
Het verhaal krijgt een vervolg.

Of ik een foto van de tellers wil maken met de krant van vandaag erbij. Het vertrouwen is ver zoek. Het enige wat ik vraag is het verschil tussen begin en eindstand van de dagteller goed te berekenen. Bij een gelijke stand is die immers 0 KwH en niet 1.100 KwH, hetgeen op de eindafrekening staat.

Wordt vervolgd.
Reputatie 3
Badge
Tja en met fotoshop kan je tegenwoordig ook veel. Ik zou dus iemand zelf laten langskomen als ze je niet willen geloven.
Als de ik voorgaande berichten lees begrijp ik niet goed waarom niemand klaagt dat je niet kunt zien wat op een bepaalde dag je verbruik is. dan bedoel ik zonder wat er direct gesaldeerd wordt met de zelf opgewekte stroom.
Ik had eerst een analoge meter en kon precies zien wat ik verbruikt had en wat ik op gewekt had. Nu heb ik een slimme met met 4 meters, twee verbruiksmeter en twee teruglever meters, beide met hoog en laag tarief. Het aantal teruggeleverde kWh op de slimme meter komt niet overeen met dat op de omvormer omdat er direct gesaldeerd wordt, dus ook het aantal afgenomen kWh is gesaldeerd en dus lager dan verbruikt.

Hoe weet ik dan of ik op een dag goed bezuinigd heb of dat er veel zon heeft geschenen?
Als de ik voorgaande berichten lees begrijp ik niet goed waarom niemand klaagt dat je niet kunt zien wat op een bepaalde dag je verbruik is. dan bedoel ik zonder wat er direct gesaldeerd wordt met de zelf opgewekte stroom.
Hoe weet ik dan of ik op een dag goed bezuinigd heb of dat er veel zon heeft geschenen?

@ MichelB
De reden waarom niemand klaagt heeft te maken met het gegeven dat onze inverters niet zijn aangesloten op de slimme meter en deze daarom ook niet de totaal geproduceerde stroom naar de netbeheerder kan sturen en dus kan Eneco deze daarom ook niet reproduceren.

Op jouw vraag hoe je kan weten of je op een dag bezuinigd heb, zal je zelf per dag ook de produktie van jouw PV installatie moeten noteren.
Een voorbeeld:
  1. De PV installatie heeft op een doordeweekse dag 20 KWh geproduceerd.
  2. De slimme meter registreert op die dag tussen 07:00 - 23:00 uur een afgenomen stroom van 3 KWh
  3. De slimme meter registreert op die dag tussen 07:00 - 23:00 uur een geleverde stroom van 12 KWh
Hieruit kan je dan destileren dat je zelf: 20 KWh (zie 1) - 12 KWh (zie 3) = 8 KWh hebt gebruikt, waarvan 5 KWh rechtstreeks uit jouw PV installatie is gekomen en de andere 3 KWh (zie 2)  je uit het net hebt gehaald.

Op jouw vraag of er op een dag veel zon heeft geschenen, is het antwoord eenvoudig; Gewoon regelmatig even buiten kijken of de zon schijnt. :o

Met vriendelijke groet, D'olde Grieze

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen