Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota? | Eneco Community

Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota?

Toon eerste bericht

284 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik heb het overzicht gestuurd naar het e-mail adres dat bij ons bekend is. Laat je weten of je het ontvangen hebt?
Bedankt! Het is binnegekomen

Gr.
Een van de belangrijkste onderwerpen bij de zoektocht van onze klanten naar zonnepanelen is ‘teruglevering’; krijg ik een vergoeding voor de energie die ik met mijn zonnepanelen opwek en aan het net teruglever.
Hoe zit dit nu bij Eneco?

Bij Eneco verrekenen wij de door jou teruggeleverde elektriciteit volledig met de elektriciteit die wij aan jou geleverd hebben. We noemen dit salderen.
Je ontvangt voor je gesaldeerde elektriciteit een tarief dat gelijk is aan het tarief dat je betaalt voor de elektriciteit die wij aan jou leveren (inclusief energiebelasting, BTW en exclusief vastrecht).
Als je per jaar meer elektriciteit aan het net teruglevert dan je zelf verbruikt, dan ontvang je van ons voor de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit die meer is dan je eigen verbruik een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh. Dit is de vergoeding geldend vanaf mei 2012. Deze terugleververgoeding kan in de toekomst wijzigen.
Om voor salderen in aanmerking te komen moet je wel een geschikte elektriciteitsmeter hebben: deze meters hebben vier telwerken en registreren zowel de verbruikte als de teruggeleverde elektriciteit. Je kunt een geschikte meter aanvragen bij je netbeheerder.

Voorbeeldberekening
Leveren wij je bijvoorbeeld per jaar 4.000 kWh en lever je daarnaast 500 kWh terug aan het net, dan wordt op de jaarnota een verbruik van 3.500 kWh in rekening gebracht.

Lever je bijvoorbeeld 7.500 kWh aan het net en leveren wij je 6.000 kWh, dan wordt maximaal 6.000 kWh gesaldeerd en ontvang je voor dit deel een terugleveringstarief dat gelijk is aan het leveringstarief. Bij Eneco krijg je voor de resterende 1.500 kWh teruggeleverde elektriciteit een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh. Deze vergoeding ontvang je zonder energiebelasting, BTW en vastrecht.

Geachte Joep

ik ben peter [pethil op het forum] ik heb vragen gesteld omtrent een teruglever meter en we wonen op een park met wel op eigen grond met een chalet ,nu heb ik voor 1800 WP zonnepanelen liggen maar...de parkbeheerder geeft geen toestemming om ee n teruglever meter te plaatsen , de meter van het park moeten we gebruiken daar loopt ook alles door natuurlijk ,nu heb ik een wetsvoorstel van het rijk gelezen op internet en die is ook aangenomen ,dat het ook op recreatieparken verplicht word gesteld om slimme meters te plaatsen ,, wij leveren al een jaar lang energie aan het park [want dat kunnen we lezen op onze oude ferresmeter die is bij ons binnen maar word niet afgelezen door het park ] alvast bedankt voor uw antwoord , groet peter
Pas op de jaarafrekening blijkt dat er een ander (hoger) tarief in rekening wordt gebracht voor ecostroom icm teruglevering dan het gewone ecostroom tarief dat ik daarvoor had. Daarmee komt het rekensommetje voor de terugverdientijd van onze zonnepanelen er heel anders (en ingewikkelder) uit te zien. Kan Eneco mij uitleggen waarom er automatisch een hoger tarief in rekening wordt gebracht? Ik ben daar niet blij mee ...

Robert.
Hallo Robert,

Heel vreemd natuurlijk. Ik heb sinds half september zonnepanelen en het lijkt me dat Eneco zonnepanelen gebruikers niet mag 'straffen' met een hoger tarief om verloren inkomsten te compenseren. Als ik vragen mag, wat is het hoger tarief? En is de verrekening van de teruglevering wel goed gegaan?
Volgens mij is dit niet eens rechtsgeldig. Ik heb nooit aan Eneco doorgegeven dat ik zonnepanelen heb genomen en ben ook niet akkoord gegaan met een ander tarief dus lijkt me niet juist.

gr.
Werner
Reputatie 3
Badge
@RAStegwee,

Heb jij niet gewoon een contract waarin de prijzen vermeld staan? hier kan je toch zien of dit kloppend is met je jaarnota? dan kan je zien of de prijzen anders liggen. wat is het verschil met het contract waar je voor getekend hebt?
Net even op 'mijn eneco' gekeken naar mijn tarieven. Ik zie nu het volgende staan:

Ecostroom icm teruglevering  Verberg tarieven
Er is geen tarief gevonden.

Krijg dus het idee dat ik genaaid ga worden omdat ik panelen heb. Nooit heeft men mij geinformeerd over afwijkende prijzen, en wat die prijzen zijn. Zeg het maar...
Reputatie 7
Badge +6
@pethil

Als ik het goed begrijp dan maak je gebruik van de aansluiting van het park en heb je geen eigen aansluiting. Als je je energiekosten rechtstreeks aan het park betaalt en je meter alleen gebruikt wordt om je aandeel van het totale verbruik te berekenen, kan ik je hier geen antwoord op geven. De parkbeheerder is dan de enige ''klant'' die wij zouden kunnen zien.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Robert,

Hartelijk welkom op het Eneco forum!
Op je jaarafrekening staat een gemiddeld tarief. Je jaarafrekening loopt van november 2011 tot november 2012. De teruglevering loopt vanaf oktober 2012. In oktober 2012 geldt het tarief dat op 1 juli 2012 is vastgesteld. In de voorgaande periode op je jaarnota geldt het gemiddelde tarief, op 1 januari en op 1 juli van elk jaar kunnen de tarieven gewijzigd worden aan de hand van deze tarieven en je verbruik wordt het gemiddelde tarief berekend. Als je hier nog vragen over hebt dan hoor ik deze graag!

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
@Werner

Je maakt op dit moment het variabele tarief voor ecostroom. Het maakt niet uit of je wel of geen zonnepanelen hebt, je betaalt per gebruikte kWh hetzelfde als een klant die geen zonnepanelen heeft, maar gebruik maakt van hetzelfde product.
Dat op Mijn Eneco het tarief niet wordt weergegeven heb ik doorgegeven aan de beheerders van Mijn Eneco.
Folkert,

Duidelijk, bedankt voor je reactie.

gr.
Werner
Dank je wel, dat is duidelijk!
@Werner

Je maakt op dit moment het variabele tarief voor ecostroom. Het maakt niet uit of je wel of geen zonnepanelen hebt, je betaalt per gebruikte kWh hetzelfde als een klant die geen zonnepanelen heeft, maar gebruik maakt van hetzelfde product.
Dat op Mijn Eneco het tarief niet wordt weergegeven heb ik doorgegeven aan de beheerders van Mijn Eneco.

Beste Folkert,
Ook ik heb bij Mijn Eneco exact dezelfde omschrijving van het tarief als Werner hier meld.
Graag zie ook ik het tarief weergegeven, zodat ik weet waar ik aan toe ben.

Tevens een vraag over het terugleveren, gezien ik ook zonnepanelen heb sinds oktober 2012 twv 3840 kWP.
We hebben normaal- (overdag) en daltarief (nacht en weekend) en ik zie in mijn digitale meter dat het verbruik ook direct wordt gesaldeerd.
Nu mijn vraag;
Stel, de opbrengst van mijn zonnepanelen normaal tarief is gesaldeerd +500 kWh, en de opbrengst voor het daltarief is gesaldeerd -200 kWh.
Ontvang ik dan 500 x 0.092 Euro en een rekening van 200 kWh voor het daltarief (wat aanzienlijk lager is met zo'n 0.585 bij een variabel tarief)?
Of salderen jullie die 500 kWh uit het dagtarief met de verbruikte 200 kWh uit het daltarief en ontvang ik nog maar een vergoeding over de resterende 300 kWh?
Dit wil ik zeer graag weten i.v.m. mijn instellingen van onze Heliotherm warmtepomp, welke ik nu voornamelijk 's nachts laat werken.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Mvg, groenemondeo.
L.S., Ik heb sinds januari 2013 zonnepanelen. slimme meter is door Stedin geplaatst. de meter geeft aan dat ik totaal 31 kWh heb teruggeleverd terwijl de omvormer aangeeft dat er tot nu toe 90 kWh is geleverd.... hoe is dat mogelijk? Groet, Guus
Badge
L.S., Ik heb sinds januari 2013 zonnepanelen. slimme meter is door Stedin geplaatst. de meter geeft aan dat ik totaal 31 kWh heb teruggeleverd terwijl de omvormer aangeeft dat er tot nu toe 90 kWh is geleverd.... hoe is dat mogelijk? Groet, Guus

Guus?

Meld je ook even aan bij: http://www.energieleveren.nl/ anders kan eneco of stedin niet zien dat jij energie teruglevert. Wat betreft je " teruglevering " Als je terugleverd en tegelijk ook een verbruik hebt dan saldeert de meter je verbruik met de teruglevering van je stroom.

Dus: Je levert 100 kwh terug en je hebt een verbruik van 70 kwh dan blijft er onder de streep nog een teruglevering over van: 30 kwh.
Reputatie 3
Badge +1
Welkom op het forum Guus,

Het bevreemd mij iedere keer dat dezelfde vragen langs komen op dit forum.
Het is gewoon een kwestie van het hele draadje terug lezen en guus je komt er zelf achter hoe het werkt.
Michael heeft je al antwoord gegeven maar een beetje meer googelen of zoeken op dit forum doet wonderen.
Je begint aan zonnepanelen dus er wordt van je verwacht dat je jezelf ergens in verdiept voordat je een investering doet van misschien wel duizenden Euro`s toch?

Het lijkt me logisch dat je na 3 zonnige dagen doorhebt dat als je omvormer aangeeft bijvoorbeeld 26 kWh opgeleverd dat je zelf daarvan 22 kWh direkt zelf verbruikt (wordt dus direkt gesaldeerd) en dat je op je slimme meter ziet dat je maar 4 kWh teruglevert aan Eneco.

Wel een goede zaak guus dat je investeert in zonnepanelen.:)
Het betaalt zich op termijn gegarandeerd terug.

Stansat
Reputatie 3
Badge
@guus is hiermee je vraag beantwoord?
Beste Jeroen, zeker, dank aan Michael en Stansat! Groet, Guus
Gesloten distributiesystemen

In de richtlijn is het begrip 'gesloten distributiesysteem' geïntroduceerd.

Considerans (30) Waar gebruik gemaakt wordt van een gesloten
distributiesysteem om optimale efficiëntie van een geïntegreerde
energievoorziening te waarborgen waarbij specifieke exploitatienormen
nodig zijn, of waar een gesloten distributiesysteem primair ten behoeve
van de eigenaar van het systeem wordt gehandhaafd, moet de
distributiesysteembeheerder kunnen worden vrijgesteld van
verplichtingen die een onnodige administratieve belasting zouden
vormen gezien de bijzondere aard van de betrekking tussen de
distributiesysteembeheerder en de gebruikers van het systeem.
Keuzevrijheid van huishoudelijke afnemers

Mogen we hieruit a contrario afleiden dat huishoudelijke verbruikers niet
noodzakelijk keuzevrijheid hoeven te hebben? Nee, die conslusie kan niet
direct worden getrokken. Artikel 3 lid 4 behelst het beginsel van
'dertentoegang' dat zich uitstrekt tot alle afnemers, dus ook de
huishoudelijke (eindafnemers).
Artikel 3 lid 4. De lidstaten zorgen ervoor dat alle afnemers aanspraak
hebben op elektriciteitsvoorziening door een leverancier, behoudens
de toestemming van de leverancier, ongeacht de lidstaat waar de
leverancier is geregistreerd, zolang als de leverancier de geldende
handels- en balanceringsregels toepast. In dit verband nemen de
lidstaten alle noodzakelijke maatregelen om te waarborgen dat
administratieve procedures geen discriminatie inhouden ten aanzien
van leveranciers die reeds in een andere lidstaat zijn geregistreerd.
Merk overigens op dat de derdentoegang hier uiterst ondoorgrondelijk
is beschreven en verpakt als ' keuzevrijheid behoudens toestemming
van de leverancier'. Waar het echter om gaat is dat EDF, E.ON, RWE
c.s op alle netten moeten worden toegelaten als ze dat willen (i).
Vandaag (maandag 18 februari 2013) heb ik weer eens een blik geworpen op mijn Eneco betreffende Elektrisch en Gas. Tevens de export gerund en weer tot schrikbarende conclusies gekomen. Elektrisch:Mijn meterstanden zijn voor het laatst uitgelezen op 16 februari 2013. Echter zijn de velden voor dag en nacht allebei leeg!In het geëxporteerde bestand heb ik een kolom genaamd wel/geen verbruik. Hier vind ik de waardes 0, 1 of 2. Echter is er geen duidelijke koppeling met of ik wel of geen verbruik heb en of dit eventueel alleen hoog of laag tarief is.Op verschillende achtereenvolgende dagen heb ik een verbruik van 37.333.333.333!Bepaalde periodes heb ik een verbruik met 1 decimaal en verschillende achtereenvolgende periodes heb ik een verbruik van hele getallen! Toeval? Gas:Mijn meterstanden zijn voor het laatst uitgelezen op 16 februari 2013 en ik zie ook netjes de stand vermeld staan.In het geëxporteerde bestand heb ik een kolom genaamd wel/geen verbruik. Hier vind ik de waardes 0, 1 of 2. Echter is er geen duidelijke koppeling met of ik wel of geen verbruik heb.De kolom met het gemiddelde verbruik postcode is leeg.Verbruik laag is altijd leeg, dit lijkt mij ook logisch. Waarom wordt dit überhaupt opgenomen?Verbruik normaal is leeg. Dit kan niet!Terugveren normaal/laag is leeg. Lijkt mij ook logisch. Waarom wordt dit überhaupt opgenomen?Mijn verbruik normaal en laag zijn leeg, maar ik heb wel een totaal verbruik! Mijn grootste angst is nog steeds dat mijn terug geleverde elektriciteit niet gesaldeerd wordt en dus niet verrekend wordt. Op mijn slimme meter heb ik namelijk wel terug levering van elektrisch.
Reputatie 7
Badge +6
@ Leonard,

Je hoeft niet bang te zijn dat je teruglevering niet gesaldeerd wordt. Als de jaarnota bijna opgemaakt wordt, krijgen wij automatisch alle standen door, ook van de teruglevering. Dat zal je ook terug zien op de jaarnota en daar wordt alles netjes verrekend.
Hi Danielle,
Ik heb het inmiddels gezien op mijn jaarrekening. Wel schrok ik van de rekening!!!!!
Nu zijn er wel wat dingen op de rekening die ik niet snap. Kunnen deze eens telefonisch toegelicht worden ofoz?
@Folkert

Wat meet zo'n teruglevermeter nu eigenlijk? De door de zonnepanelen opgewekte energie óf alleen de energie die de zonnepanelen méér leveren dan je op dat moment gebruikt. En moeten de zonnepanelen dan rechtstreeks op die teruglevermeter worden aangesloten, en dus een aparte kabel worden getrokken? Ik was namelijk van plan om de wasmachine aansluiting op zolder te vervangen door een stoppenkasten met één groep voor de wasmachine en één groep voor de zonnepanelen.

M vr gr.

RobM

Reageer