Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota? | Eneco Community

Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota?

Toon eerste bericht

284 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Beste doordewolkenschijntdezon,

Even een quote van jouw reaktie:
"Graag zou ik een oplossing willen zien voor het mogelijke probleem van een dagstand die lager is dan het jaar ervoor."

Bedoel je hiermee dat je een dezelfde dagstand had verwacht als vorig jaar ondanks de zonuren die per jaar kunnen verschillen?

Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat elk jaar exact dezelfde kWh saldering te verwachten is toch?
Of snap ik je niet goed?

Bovendien denk ik dat je bij de netbeheerder (Stedin) moet zijn met je verhaal want die gaat over de meterstanden.
De hele discussie van wel of niet een slimme meter is eindeloos en de enige oplossing voor jouw probleem is al door Albert Roos aangedragen en die is een slimme meter nemen die "dom" gemaakt is zodat al je bezwaren opgelost zijn en je een meter hebt die je terug levering goed bij houdt.

Met energieke groet,

Stansat

Je beweringen over de slimme meter zijn nogal overdreven, hoeveel ik je standpunt van kapitaalvernietiging ten dele ondersteun.

Is niet overdreven. Tip: Kijk eens naar de film Die hard 4.  Alles wat gehackt kan worden zal ook een keer gehackt worden.  De OV chipkart was ook zogenaamd veilig. Heb je nooit gehoord van stuxnet ? Alles wat gehackt kan worden zal ook een keer gehackt worden. Lees het TNO rapport maar over de slimme meter en trek je eigen conclusie.
De beveiliging is momenteel niet op orde, er wordt nog aan gewerkt.
Het zal niet zolang meer duren voordat je het volgende artikel in de krant leest:
Nieuws: Slimme meter gehackt.

Daarom moet de optie om slimme meters op afstand uit te kunnen schakelen, op afstand firmware te kunnen updaten verboden worden en fysiek verwijderd worden uit de slimme meters. Kritieke infrastructuur moet je niet kunnen manipuleren via een openbaar netwerk.
Met encryptie is dit niet afdoende veilig te maken.
Uitlezen op afstand vind ik niet erg. Eneco mag best weten of ik thuis ben of niet, naar welke t.v. programma's ik kijk, of ik de wasdroger aan heb staan of de wasmachine.
Maar eneco of een hacker moet niet de mogelijkheid hebben om firmware te kunnen updaten.  Eneco of een hacker moet niet de mogelijkheid hebben om op afstand 
de electriciteitstoevoer uit te schakelen of te saboteren.
En daarom wil ik de ferrarismeter houden. Het enigste wast er dan moet gebeuren is dat de netbeheerders en de electriciteitsbedrijven administratief rekening moeten kunnen houden met teruglevering en een dagstand die lager kan zijn dan het jaar ervoor.
Reputatie 3
Badge +2
Beste doordewolkenschijnt de zon,

Even een aantal vragen aan jou:
Heb je een mobiel?
Zo ja, ben je niet bang dat deze gehackt wordt?
Heb je een komputer?
Zo ja, ben je niet bang dat deze ook gehackt wordt?
Doe je aan internetbankieren?
Ben je niet bang dat ze je bankrekening plunderen?
Loop je buiten in de zon?
Dan heb je kans op huid****** en bovendien loop je schadelijke kosmische straling op vanuit de ruimte.
Rijd je in een auto?
Kan ook gevaarlijk zijn en kans op een ongeluk is aanwezig.

Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Het leven is een groot risico en let wel: ik ben ook voor een zo veilig mogelijk gebruik van de slimme meter en alle aanbevelingen in het TNO rapport moeten uitgevoerd worden.
Er gaan zoveel draadloze signalen door de lucht door veel huishoudens en bedrijven dat het haast onmogelijk is om deze permanent te beveiligen.
Als vandaag een lek gedicht is kan een hacker morgen gaan zoeken naar een nieuw gat.

Ik heb de discussie op tweakers.net gevolgt over de voors en tegens t.a.v. de slimme meter en ik denk dat alle mensen die tegen de slimme meter zijn op bijna geen mogelijkheid te overtuigen zijn wat er ook aan tegenargumenten aangevoerd worden.
Misschien dat er veel mensen die terugleveren angst hebben geregistreert te worden zodat zij er mogelijk financieel nadeel van hebben zodra de regering iets zou bedenken om deze groep bijvoorbeeld een terugleverbelasting of verlaging van de saldering op te leggen. (net zoals ze van plan zijn in Belgie)

Let wel: Ik respecteer wel jouw standpunten en snap ze beslist.

Maar mijn ferrarismeter is vervangen door een slimme meter en hij registreert elke kWh die ik terug lever waardoor er (voorlopig) geen misverstanden met Stedin of Eneco zijn over de meterstanden.

Met energieke groet,

Stansat
Beste doordewolkenschijntdezon.

Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken over de uiterst respectvolle manier waarop een ieder met elkaars meningen en standpunten omgaat op dit forum.

Naar aanleiding van jouw reactie toch wel wat kanttekeningen mijnerzijds.

Je refereert aan een Hollywood speelfilm om je argumenten te onderbouwen dat alles gehackt kan worden.
Absoluut waar, maar deze actiefilm draaft daar in zeer hoge mate in door en kan derhalve toch niet echt serieus genomen worden.

Verder fijn dat je aan bronvermelding doet, ik heb de moeite ook genomen om dat eens rustig te bekijken.

Allereerst het TNO rapport

In dit rapport wordt er niet gesproken over één slimme meter maar over het fenomeen slimme meter in het algemeen

Het TNO rapport stelt op geen enkel punt dat een slimme meter onveilig zou zijn, het stelt alleen dat hij gehackt KAN worden.

Ook refereert TNO naar een artikel in de webwereld uit 2009:
http://webwereld.nl/nieuws/56541/elektriciteitsnet-te-hacken-via--slimme--meters.html

Dit artikel heb ik ook gelezen en dit gaat over meters in Amerika en niet in Nederland.
Ook zijn in dit artikel geen feiten te vinden dat het in Nederland wel het geval zou zijn. Men waarschuwt alleen uitdrukkelijk dat het KAN en men maakt zich zorgen over de privacy.

Over de privacy vervolgens het volgende:
In het TNO rapport dat als de slimme functie uitgezet wordt je terecht komt in de zogenaamde 0 situatie:

Functionaliteit in 0-situatie (administratief uit)
1 Meten: op de meter kunnen uitlezen van afgenomen en aan het net terug geleverde energie
2 Technisch beheer: het metrologische beheer van de meter

Dan het verhaal achter ‘Slimme meter gehackt.

De kop van die artikel zegt: ‘Slimme meters natte droom van hackers’

Dit artikel geeft wederom aan dat de slimme meter gehackt ZOU KUNNEN Worden.
Verderop probeert men dat te onderbouwen door te vertellen dat ze al een elektriciteitscentrale overgenomen zouden hebben maar na dit artikel gelezen te hebben blijkt dat helemaal niets met de slimme meter te maken te hebben maar via het achterhalen van het password van een van de medewerkers van die desbetreffende centrale.

Ook geen enkele feitelijke onderbouwing.

Als laatste nu mijn gezonde verstand, wie zou eigenlijk die slimme meter willen hacken?
Het zal beslist niet simpel zijn, waarom zou iemand daar gigantisch veel moeite voor doen en misschien wel heel veel geld voor uit willen geven om het voor elkaar te krijgen?

Om de meter bij je buren uit te zetten?
Niet echt boeiend

Om te kijken of iemand thuis is aan de hand van zijn gebruik?
Volgens mij zijn er wel eenvoudigere manieren.

Om de meterstanden terug te zetten?
Hé! Dat is best interessant. Iemand die bij je langs komt en voor 100 euro je meterstand 1000 KWh terug zet?

De grootste dreiging van het hacken van de slimme meter is mijn inziens niet het probleem van de gebruiker, wij dus, maar van de beheerder. Die is absoluut gebaat bij een dikke beveiliging van de meter.
En als dan blijkt dat de meter toch te hacken is dan zal het veranderen van de meterstanden het meest interessant zijn!
Wie zijn probleem is het dan.....

Ik respecteer je mening ten volste maar wilde toch graag mijn argumentatie even plaatsen.

Albert Roos.
Beste meneer Roos
Mijn bezorgdheid gaat vooral om het feit dat de zogenaamde "slimme" meter op afstand afgesloten kan worden en de firmware kan worden bijgewerkt. Als een hacker op een dag in 1 keer 2.000.000 meters afsluit, knalt het hele electriciteitsnetwerk eruit. 
Hetzelfde kan gebeuren als een medewerker van een  netbeheerder per ongeluk verkeerde firmware upload. Bij computers is dit de afgelopen jaren al enkele keren gebeurt met updates van virusscanners, dus dit kan bij electriciteitsmeters ook gebeuren. 
Dan heeft niet het electriciteitsbedrijf een probleem, maar dan heeft heel Nederland een probleem. En zitten jij en ik in de kou en in het donker. En hoelang gaat het dan duren voordat de netbeheerder 2.000.000 meters heeft gereset ?
Als je wilt dat dit gaat gebeuren moet je een zogenaamde "slimme" electriciteitsmeter nemen.  Tussen twee haakjes mijn spreuk: Alles wat gehackt kan worden wordt ook een keer gehackt is niets anders dan een variant op de wet van Murphy: Anything that can co wrong will go wrong.
Badge
Beste meneer Roos
Mijn bezorgdheid gaat vooral om het feit dat de zogenaamde "slimme" meter op afstand afgesloten kan worden en de firmware kan worden bijgewerkt. Als een hacker op een dag in 1 keer 2.000.000 meters afsluit, knalt het hele electriciteitsnetwerk eruit. 
Hetzelfde kan gebeuren als een medewerker van een  netbeheerder per ongeluk verkeerde firmware upload. Bij computers is dit de afgelopen jaren al enkele keren gebeurt met updates van virusscanners, dus dit kan bij electriciteitsmeters ook gebeuren. 
Dan heeft niet het electriciteitsbedrijf een probleem, maar dan heeft heel Nederland een probleem. En zitten jij en ik in de kou en in het donker. En hoelang gaat het dan duren voordat de netbeheerder 2.000.000 meters heeft gereset ?
Als je wilt dat dit gaat gebeuren moet je een zogenaamde "slimme" electriciteitsmeter nemen.  Tussen twee haakjes mijn spreuk: Alles wat gehackt kan worden wordt ook een keer gehackt is niets anders dan een variant op de wet van Murphy: Anything that can co wrong will go wrong.

Doordewolkenschijntdezon,

Ik maak mij een beetje zorgen om je. Als een hacker onze meters af wilt sluiten dan moet je hier erg blij mee zijn want zover ik weet telt de meter alleen het geleverde stroom en kan het niet je stroom afsluiten. Ik denk ook dat je een beetje afstand moet nemen van alle conspiracy theorieen en alle mogelijk doem scenario's anders denk ik dat je hier op langer termijn zelf en mensen om je heen hiervan hinder ondervinden.

Want als je echt zo bang bent voor hackers en mogelijker cyber aanvallen laten we dan vooral niet vergeten dat:

Digitaal kanaal gehackt kan worden.
Je telefoon gehackt kan worden.
Je auto gehackt kan worden.
Je werk gehackt kan worden
Je internet gehackt kan worden
Je laptop gehackt kan worden
Je leven gekopieerd kan worden
Je gegevens gestolen kunnen worden
Er bij je ingebroken kan worden
Dat je opstraat beroofd wordt. ( welllicht door een hacker. ) 
Dat je te maken krijgt met geweld en moord
Dat de kans bestaat dat je wordt gefoulieerd door een politie agent.

En etc.

Geloof mij maar als het om de meter gaat? Je ontkomt er toch niet aan en over een paar jaar heb jij ook een hacker aantrekkelijke meter zoals alle nederlanders in nederland. Je kunt dan beter nu een digitale slimme meter nemen, dan heb je in iedergeval een paar jaar om de meter uit te testen en om zelf eens te zien of de hackers nou echt speciaal onze meterstanden willen weten.
Beste Michael,

[
Als een hacker onze meters af wilt sluiten dan moet je hier erg blij mee zijn want zover ik weet telt de meter alleen het geleverde stroom en kan het niet je stroom afsluiten.

Dan wordt het hoog tijd om je erin te verdiepen, want dit kan dus wel

Stel je woont achter een dijk.
Je vind de dijk lastig.
Wat doe je. Je breekt de dijk af, want je hebt er alleen maar last van en de stormvloed komt toch nooit of je laat de dijk staan en accepteert dat je vaak de dijk op en af moet lopen.

Soms willen mensen gewoon risico's niet zien en steken ze liever hun kop in het zand.
Maar zeg later niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.
Badge
Maar, stel je woont voor die dijk en je verstevigt de dijk extra met een hogere dijk en je zorgt dat je voor die dijk nog een dijk plaatst. Je denkt dan heel veilig te wonen, want het water moet dan eerst voor de nieuwe dijk en daarna nog eens over de hogere en verstevigde dijk, maar dan vanuit het niets komt er een dringende melding dat je moet vluchten voor alles vernietigende komeet van minimaal 10m2 groot. In alle haast en schrik probeer je met het gezin te vluchten uit je huis, maar je beseft je dan dat pas dat je eerst nog de 2 grote dijken over moet rennen voordat je in veilig gebied zit. Oei. Had je dan toch maar die dijk afgebroken.

😉
Reputatie 3
Badge +2
Beste doordewolkenschijntdezon,

De discussie gaat onnodig lang door.
Zoals ik ook al op tweakers.net gelezen heb zijn voor en tegenstanders van de slimme meter niet van elkaars argumenten te overtuigen.

Even een quote van de moderator Folkert:
Je netbeheerder is verantwoordelijk voor het verwerken van de meterstanden. Als je op een van je beide telwerken een lagere stand doorgeeft dan het jaar ervoor, dan kan het gebeuren dat deze stand afgewezen wordt door je netbeheerder en dat zij een stand gaan schatten. Als de stand wel geaccepteerd wordt heeft dat als consequentie dat ook de standen van voorgaande afrekening(en) aangepast gaan worden. Als je jezelf registreert via www.energieleveren.nl dan kan je via Stedin zonder extra kosten een teruglevermeter laten plaatsen en wordt je teruglevering gesaldeerd op je jaarlijks afrekening.

Einde verhaal.

Als doordewolkenschijntdezon door wil gaan met deze discussie dan adviseer ik jou een nieuw topic aan te maken die over de voor en tegens gaat van de slimme meter.

Ik voorspel namelijk  een nog 15 pagina`s discussie op dit forum waar niemand iets van elkaars argumenten wil over nemen.

Ik ga er in ieder geval niet mee door......

Met energieke groet,

Stansat

Beste Stansat,
Mijn vraag ging eigenlijk niet over de voors en tegens van de slimme meter,  want inmiddels weet ik wel dat ik die niet wil hebben.  Is trouwens trouwens wel een interessante discussie: Nu heb ik weer geleerd dat zonnepanelen je huis ook beschermen tegen een neervallende meteoriet. En daar had ik nog niet over nagedacht.
Maar mijn vraag ging over hoe netbeheerders en Eneco omgaan met meterstanden die lager zijn dan het jaar ervoor.
De reactie van Folkert vind ik niet erg duidelijk.
 Als je op een van je beide telwerken een lagere stand doorgeeft dan het jaar ervoor, dan kan het gebeuren dat deze stand afgewezen wordt door je netbeheerder en dat zij een stand gaan schatten.
Welke netbeheerders kunnen hier wel en niet mee omgaan ?
Kan het systeem van Eneco dit wel aan ?
Van mijn netbeheerder krijg ik namelijk het omgekeerde te horen. Zij kunnen het wel aan maar Eneco niet. Dus graag wil ik weten hoe dit nu precies in elkaar zit.
Of moet ik nu alvast een electrische kachel gaan aanschaffen ?

Als je daar ervaring mee hebt dan verneem ik graag een reactie van jouw kant.
Beste doordewolkenschijntdezon.

We zijn weer helemaal op topic.

Als je je aanmeld op:http://www.energieleveren.nl/ dan weet de netbeheerder én eneco dat jij terug gaat leveren en komt alles goed.
Alles is er voorbereid, je bent echt niet de eerste die energie terug gaat leveren.

Ik lever ook terug, alleen niet meer dan ik afneem. Hier zijn trouwens diverse topics over.
En je kan gewoon je geliefde meter houden, je MOET niks.
Gaat probleemloos, gemakkelijk en ook nog eerlijk.

Groetjes

Albert Roos
Enkele vragen na het plaatsen van zonne panelen,
  • Wat is het risico wanneer bij werkzaamheden aan het huisnet,waarbij de hoofdschakelaar uitgeschakeld staat en de zonne collectoren produceren.?
  • Wat gebeurt er bij een netstoring ?
  • wat is het risico wanneer de hoofdzekering van het huis, het net afschakeld?
Gr.  trebus
Beste Trebus

De antwoorden:

Wat is het risico wanneer bij werkzaamheden aan het huisnet,waarbij de hoofdschakelaar uitgeschakeld staat en de zonne collectoren produceren?

Geen, de spanning van de zonnepanelen wordt omgezet in 220 Volt en aangesloten op je huisnet.
Wanneer de hoofdschakelaar uitstaat, en er dus geen spanning meer op je huisnet staat, schakelt de omvormer uit. Je huisnet blijft dus spanningsloos

Wat gebeurt er bij een netstoring ?

Het zelfde als hierboven, de omvormer gaat uit en het huisnet blijft spanningsloos.

wat is het risico wanneer de hoofdzekering van het huis, het net afschakeld?

Ook hiervoor geldt: Geen spanning op je huisnet, geen spanning van je omvormer.
De omvormer heeft dus de spanning van het net nodig om te werken.

Albert
Reputatie 7
Badge +6
@doordewolkeschijntdezon

De meterstanden die onze klanten aan ons doorgeven worden ter goedkeuring aangeboden aan de diverse netbeheerders. De netbeheerders besluiten dan of deze standen goedgekeurd of afgekeurd worden. De netbeheerders kunnen namelijk alle meterstanden die je in het verleden doorgegeven hebt zien. Wij als leverancier kunnen alleen de standen zien vanaf het moment dat je klant bent bij ons.
Wij adviseren om problemen met de jaarafrekening te voorkomen een meter aan te schaffen die ook de teruglevering registreert, wanneer er sprake is van een negatief verbruik op een of meerdere telwerken.
Badge
Beste Trebus

De antwoorden:

Wat is het risico wanneer bij werkzaamheden aan het huisnet,waarbij de hoofdschakelaar uitgeschakeld staat en de zonne collectoren produceren?

Geen, de spanning van de zonnepanelen wordt omgezet in 220 Volt en aangesloten op je huisnet.
Wanneer de hoofdschakelaar uitstaat, en er dus geen spanning meer op je huisnet staat, schakelt de omvormer uit. Je huisnet blijft dus spanningsloos

Wat gebeurt er bij een netstoring ?

Het zelfde als hierboven, de omvormer gaat uit en het huisnet blijft spanningsloos.

wat is het risico wanneer de hoofdzekering van het huis, het net afschakeld?

Ook hiervoor geldt: Geen spanning op je huisnet, geen spanning van je omvormer.
De omvormer heeft dus de spanning van het net nodig om te werken.

Albert

Je omvormer heeft inderdaad spanning nodig om terug te leveren, maar vergeet a.u.b niet dat je omvormer altijd actief zal zijn ondanks dat je de schakelaar hebt uitgezet. Ik heb zelf al een aantal keer een opsodemieter gehad van mijn omvormertje en toen scheen de zon niet voluit...:D
[quote]Beste Aspergeakker,

Allereerst hartelijk welkom op ons forum en gefeliciteerd met de aanschaf van je zonnepanelen!
Je hoeft niet te melden aan Eneco dat je zonnepanelen hebt. Je meter verrekent de teruglevering op dit moment zelf. Wel kunnen we je maandbedrag verlagen op basis van een lager elektraverbruik als je dat wilt.
Je netbeheerder wordt wel graag op de hoogte gesteld, dit kun je doen via www.energieleveren.nl .

Folkert
Als je registreert vias energieleveren.nl krijg je bericht van Stedin dn wordt je analoge meter vervangen door een digitale. Ik ben er zelf niet blij mee, want ik vond het prettiger, dat mijn analoge meter terugdraaide en kon ik per maand zien hoeveel lager mijn meterstand was. Op mijn Eneco kan je met een slimme meter zien wat je verbruik is, maar wat er teruggeleverd wordt zie je niet.
Bertus
Reputatie 3
Badge
@bertus,

kan je op je eigen meters niet zien hoeveel je levert? ik heb zelf geen panelen maar dacht dat je op je eigen meter (die bij de panelen hoort) kan zien wat je dus terugleverd?
Dat is ook zo, maar ik vind dat je op mijn Eneco moet kunnen zien wat er terug geleverd wordt, net zo als je kan zien wat je dag- en nacht verbruik is. Hoe kan ik nu zien wat Eneco mij evetueel zou moeten betalen als ik meer teruglever dan ik verbruik. De omvormer geeft alleen dag en totaal tellingen weer.
Bedankt voor je reaktie
Reputatie 7
Badge +6
@Bertus

We hebben op dit moment problemen met de weergave van het te downloaden excelbestand, zodra deze hersteld zijn kun je je (teruglever)standen online opvragen. Ik kan op dit moment niet zeggen wanneer deze problemen zijn opgelost.
Mijn dank, ik hoor het graag wanneer het zover is

Groet

Bertus
Hallo,

Volgens mij spelen de problemen met de meterstanden download al maanden, dus eerlijk gezegd verwacht ik geen verbetering in de nabije toekomst. Ik ben dus maar aan het klussen gegaan en lees nu zelf de meter uit via de P1 poort.
Nus is mijn vraag, ik heb toestemming gegeven aan Eneco om iedere 15 minuten de stand uit te lezen. Dit wil ik intrekken. Hoe beeindig ik dit?

vr.gr.
Werner
Reputatie 7
Badge +6
@Werner

Je netbeheerder leest de standen meerder keren per dag uit, daar kan je de meter adminsitratief uit laten zetten. Eneco haalt een keer per dag je standen op, wij kunnen de slimme meterdienst beëindigen die bij ons loopt.
Ik heb geen probleem met dat de netbeheerder de standen uitleest. Mijn enige probleem is dat ik niet op mijn Eneco kan zien wat ik teruglever.
Maar er schijnt aan gewerkt te worden
Reputatie 7
Badge +6
@Bertus

Ik kan je een Excel bestand mailen met je standen en je terugleverstanden als je dat op prijs stelt.
Zou ik zeer op prijs stellen.
Groet
Bertus

Reageer