Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota? | Eneco Community

Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota?

Toon eerste bericht

284 Reacties

Ik begrijp uit bovenstaande teksten dat bij een negatieve of nulstand van de dagteller als gevolg van zonnepanelen, dat jaar dus geen kosten voor de daglevering van electriciteit is. Kijk ik op mijn jaarafrekening van vorig en dit jaar. Wat schetst mijn verbazing. De KwH op nachttarief wordt vrolijk verdeeld over dag- en nachttarief. Oftewel ik krijg minder betaald voor mijn geleverde KwH. Bij een min of meer gelijke stand moet ik 1.000 KwH afrekenen tegen het dagtarief.

Heb inmiddels mail naar klantenservice gestuurd om dit te corrigeren. Wordt vervolgd.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Jan_Eneco,

Hartelijk welkom op het forum!
Als je meer produceert overdag dan je verbruikt in een jaar op een bepaald telwerk kun je geen kosten in rekening krijgen voor dat telwerk. Je elektra meter laat geen teruglevering zien dus wij weten niet wat je teruglevert over een jaar, omdat je meter terugdraait in het geval van teruglevering. Wel beschik je over een bruto productie meter maar deze laat je complete productie zien, en is tbv de subsidieregeling. Als je nog vragen hebt hoor ik deze graag!

Groet,

Folkert
Beste Jan_Eneco,

Hartelijk welkom op het forum!
Als je meer produceert overdag dan je verbruikt in een jaar op een bepaald telwerk kun je geen kosten in rekening krijgen voor dat telwerk. Je elektra meter laat geen teruglevering zien dus wij weten niet wat je teruglevert over een jaar, omdat je meter terugdraait in het geval van teruglevering. Wel beschik je over een bruto productie meter maar deze laat je complete productie zien, en is tbv de subsidieregeling. Als je nog vragen hebt hoor ik deze graag!

Groet,

Folkert

Maar als de begin en eindstand van de dagteller gelijk is, dan kan het toch niet zo zijn, dat ik 1.000 KwH tegen dagtarief moet betalen?
Het verhaal krijgt een vervolg.

Of ik een foto van de tellers wil maken met de krant van vandaag erbij. Het vertrouwen is ver zoek. Het enige wat ik vraag is het verschil tussen begin en eindstand van de dagteller goed te berekenen. Bij een gelijke stand is die immers 0 KwH en niet 1.100 KwH, hetgeen op de eindafrekening staat.

Wordt vervolgd.
Reputatie 3
Badge
Tja en met fotoshop kan je tegenwoordig ook veel. Ik zou dus iemand zelf laten langskomen als ze je niet willen geloven.
Als de ik voorgaande berichten lees begrijp ik niet goed waarom niemand klaagt dat je niet kunt zien wat op een bepaalde dag je verbruik is. dan bedoel ik zonder wat er direct gesaldeerd wordt met de zelf opgewekte stroom.
Ik had eerst een analoge meter en kon precies zien wat ik verbruikt had en wat ik op gewekt had. Nu heb ik een slimme met met 4 meters, twee verbruiksmeter en twee teruglever meters, beide met hoog en laag tarief. Het aantal teruggeleverde kWh op de slimme meter komt niet overeen met dat op de omvormer omdat er direct gesaldeerd wordt, dus ook het aantal afgenomen kWh is gesaldeerd en dus lager dan verbruikt.

Hoe weet ik dan of ik op een dag goed bezuinigd heb of dat er veel zon heeft geschenen?
Als de ik voorgaande berichten lees begrijp ik niet goed waarom niemand klaagt dat je niet kunt zien wat op een bepaalde dag je verbruik is. dan bedoel ik zonder wat er direct gesaldeerd wordt met de zelf opgewekte stroom.
Hoe weet ik dan of ik op een dag goed bezuinigd heb of dat er veel zon heeft geschenen?

@ MichelB
De reden waarom niemand klaagt heeft te maken met het gegeven dat onze inverters niet zijn aangesloten op de slimme meter en deze daarom ook niet de totaal geproduceerde stroom naar de netbeheerder kan sturen en dus kan Eneco deze daarom ook niet reproduceren.

Op jouw vraag hoe je kan weten of je op een dag bezuinigd heb, zal je zelf per dag ook de produktie van jouw PV installatie moeten noteren.
Een voorbeeld:
  1. De PV installatie heeft op een doordeweekse dag 20 KWh geproduceerd.
  2. De slimme meter registreert op die dag tussen 07:00 - 23:00 uur een afgenomen stroom van 3 KWh
  3. De slimme meter registreert op die dag tussen 07:00 - 23:00 uur een geleverde stroom van 12 KWh
Hieruit kan je dan destileren dat je zelf: 20 KWh (zie 1) - 12 KWh (zie 3) = 8 KWh hebt gebruikt, waarvan 5 KWh rechtstreeks uit jouw PV installatie is gekomen en de andere 3 KWh (zie 2)  je uit het net hebt gehaald.

Op jouw vraag of er op een dag veel zon heeft geschenen, is het antwoord eenvoudig; Gewoon regelmatig even buiten kijken of de zon schijnt. :o

Met vriendelijke groet, D'olde Grieze
Ik begrijp dat, van  zowel naar buiten kijken als de berekening, maar mij omvormer hangt op de vliering en kan ik niet heel makkelijk bij. Ik had gehoopt dat een slimme meter zo slim was dat hij de waarde zou tonen. Daarnaast gebruik kik de kWh app op mijn ipad die het invoeren van meterstanden makkelijk maakt en grafieken genereerd. Zo zijn bijvoorbeeld de grafieken uit mijneneco ook niet waard.....

De oude analoge meter was makkelijker, ook daar moest ik naar de vliering toe, maar de twee telwerken maakte de berekening eenvoudiger.

Dat er een oplossing is oke, maar zou het  niet veel gebruikers vriendelijker zijn wanneer je niet hoeft te rekenen, maar dat de juiste waarden direct werden getoond... Dat ligt toch meer voor de hand, of ligt dat aan mij?
Wij hebben sinds 12 september j.l. een slimme meter. Deze is geplaatst ivm de plaatsing van zonnepaneeltjes op 4 oktober.
Nu wordt in 'Mijn eneco' bij 'Uw verbruik' netjes van deze meter het verbruik getoond.
Alleen de teruglevering wordt niet vermeld. Ook wordt dit niet gesaldeerd getoond.
Verbruik op meter 1 = 166, teruglevering op meter 1 is 16, saldo 150, getoond wordt de waarde 166 ....
Verbruik op meter 2 = 128, teruglevering op meter 2 is 45, saldo 83, getoond wordt 128 .....

Gaat dit dan wel correct bij de jaarlijkse afrekening .????
Wij hebben sinds 12 september j.l. een slimme meter. Deze is geplaatst ivm de plaatsing van zonnepaneeltjes op 4 oktober.
Nu wordt in 'Mijn eneco' bij 'Uw verbruik' netjes van deze meter het verbruik getoond.
Alleen de teruglevering wordt niet vermeld. Ook wordt dit niet gesaldeerd getoond.
Verbruik op meter 1 = 166, teruglevering op meter 1 is 16, saldo 150, getoond wordt de waarde 166 ....
Verbruik op meter 2 = 128, teruglevering op meter 2 is 45, saldo 83, getoond wordt 128 .....

Gaat dit dan wel correct bij de jaarlijkse afrekening .????

@embezon

De teruglevering van stroom wordt nog niet verwerkt en dus ook niet getoond in "TussenStand Slim" op "Mijn Eneco"
Onze moderator "Folkert" kan je vraag over de jaarlijkse afrekening beantwoorden.

Zie verder de link naar dit topic.
https://forum.eneco.nl/diensten-89/gegevens-slimme-meter-op-mijn-eneco-4528/#post20108

Met vriendelijke groet, D'olde Grieze
Reputatie 7
Badge +6
Beste embezon,

Hartelijk welkom op het Eneco forum! Op dit moment kan Mijn Eneco Tussenstand Slim nog niet met teruglevering omgaan. Ons facturatiesysteem kan dat wel en daar wordt je teruglevering afgetrokken van je verbruik. Als je nog vragen hebt hoor ik ze graag!

Groet,

Folkert
@Folkert

Waarom is de ondersteuning van teruglevering zo beperkt. Dat de factuur goed is wat mij betreft niet iets om trots op te zijn, dat is wel het allerminste. De meerwaarde moet juist komen uit mijn eneco en toon, maar beide kunnen niet uit de voeten met teruglevering. Juist die mensen zijn bezig met energie besparen, dan lijkt het mij voor de hand liggen dat die gezinnen extra ondersteund worden.
Dat zal wel lastiger zijn, maar dat is volgens mij een gevolg van keuzes uit het verleden. Die keuzes zullen wel door de energie sector zijn gemaakt en niet door en voor consumenten.
Badge
Het probleem ligt bij de software van eneco en niet bij de slimme meter volgens mij. Hier krijg ik 4 standen te zien 2 standen dag en nacht verbruik en 2 standen dag en nacht teruglevering. 

Als je verbruikt en teruglevert tegelijk dan verrekent je meter dit meteen met elkaar. Het kan dan zijn dat je SMA/omvormer een hoger teruglever getal laat zien dan je slimmemeter.
Ben ik dan de enige die het niet handig vind dat de meter direct saldeerd? (Dus ligt het dan aan mij dati k de huidige tools niet handig vind)

Mij lijkt het voor de hand te liggen dat alle gegevens in één overzicht staan. Tuurlijk kan ik de 4 standen uit de meterkast noteren en die van de mastervolt op de vliering, maar handig is anders. Overigens is het geen optie om de mastervolt in de meterkast te hangen want te groot en te veel lawaai.
Badge
Ik heb hier zelf een SMA hangen en die maakt geen geluid ( zie: sunnyboy ) Ik vind het zelf ook erg handig dat de saldering direct plaats vindt.
De mastervolt heeft een draaiende ventilator wanneer hij omvormt (3000pV)

Maar waarom vind jij het handig wanneer een meter direct saldeerd? Het is toch handiger wanneer je ziet wat je verbruikt en apart daarvan wat je opwekt? Met die twee getallen kan je zelf toch nagaan wat je netto hebt verbruikt? En Eneco toch ook? Nu zijn de meterstanden afhankelijk van de gelijktijdigheid van jouw verbruik en wat er op het zelfde moment wordt opgewekt. Ik prefereer absolute waarden.
Reputatie 7
Badge +6
@ MichelB

In eerste instantie gaat het Excelbestand aangepast worden zodat je daar de terugleverstanden en je meterstanden op kan zien. Ook is het de bedoeling dat je je teruglevering in de toekomst ook op Eneco Tussenstand Slim kan zien maar dat wordt op dit moment nog niet ondersteund. Ik kan je een overzicht sturen van je meterstanden en terugleverstanden. Als je dat op prijs stelt, laat me dat dan even weten via een pb.
@ MichelB

In eerste instantie gaat het Excelbestand aangepast worden zodat je daar de terugleverstanden en je meterstanden op kan zien. Ook is het de bedoeling dat je je teruglevering in de toekomst ook op Eneco Tussenstand Slim kan zien maar dat wordt op dit moment nog niet ondersteund. Ik kan je een overzicht sturen van je meterstanden en terugleverstanden. Als je dat op prijs stelt, laat me dat dan even weten via een pb.

@ Folkert,

Afgelopen donderdag 18-10-12 hebben we hier rond het middaguur een stroomstoring gehad van ± 1 uur. Wat schets mijn verbazing? Een dag later zie ik op mijn pagina van Eneco Tussenstand Slim dat mijn verbruik op deze dag ineens is omhooggeschoten naar 195 KWh. (zie attachment)

Uit mijn eigen registratie blijkt dat ik ± 15 KWh heb gebruikt uit het net.
Ik heb nog even 4 dagen afgewacht of deze monsterscore zich zou herstellen, maar nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar hoe deze registratiefout is ontstaan en zich in stand houd.

PS, Gaan jullie nog wat doen met mijn "Tekst aanpassing suggestie"? https://forum.eneco.nl/diensten-89/gegevens-slimme-meter-op-mijn-eneco-4528/index2.html#post20108

Met vriendelijk groet, D'olde Grieze
Badge
Ik heb precies hetzelfde hier in " mijn eneco " En dan vinden ze het gek dat je soms ruim 200% te hoog wordt ingeschat. 😉
Reputatie 3
Badge +2
Beste Folkert,

Ik heb ineens in week 42 volgens mijn gebruik hoog en laag samen 162 kW gebruikt wat meer is als afgelopen 4 weken daarvoor.
Daar klopt geen (slimme) meter van!
Bovendien lever ik ook nog eens 16,4 KWh diezelfde week terug waarvan ik weet dat jullie dat niet weergeven.
Wanneer gaat U deze fout corrigeren want zoals ik op diverse opmerkingen hierboven van vele forumleden lees wordt het toch wel tijd om hier iets aan te doen.
Ook Dolde Grieze en Micheal constateren deze registratiefouten.

Ik weet dat wij super bezig zijn om groene stroom terug te leveren maar Uw registratiefouten maakt onze inspanning zo teleurstellend als ik Uw tabellen zie.
Ik had het inderdaad sportief gevonden om "website under construction" te zien bij deze tabellen want dan heb je tenminste het idee dat het bij U bekend is dat er zulke grove fouten gemaakt worden en dat er wat aan gedaan wordt.

Een teleurgestelde energieke kleine_groenestroom_leverancier,

Stansat
Reputatie 7
Badge +6
@D’olde Grieze

Ik heb je suggestie doorgegeven, het is een goed idee om te vermelden dat op dit moment teruglevering niet ondersteund wordt door Mijn Eneco Tussenstand Slim, zodra ik hier terugkoppeling over heb ontvangen laat ik je dit weten.

@Michael, Stansat en D'olde Grieze,

Op 18-10-2012 zijn er andere metergegevens gecommuniceerd door de netbeheerder waardoor er bij een aantal klanten onjuiste verbruiken worden weergegeven op mijn Eneco op deze dag. Wij hebben de netbeheerder hiervan op de hoogte gesteld en verwachten dat dit binnen enkele weken hersteld is.
Reputatie 3
Badge +2
@D’olde Grieze

Ik heb je suggestie doorgegeven, het is een goed idee om te vermelden dat op dit moment teruglevering niet ondersteund wordt door Mijn Eneco Tussenstand Slim, zodra ik hier terugkoppeling over heb ontvangen laat ik je dit weten.

Op 18-10-2012 zijn er andere metergegevens gecommuniceerd door de netbeheerder waardoor er bij een aantal klanten onjuiste verbruiken worden weergegeven op mijn Eneco op deze dag. Wij hebben de netbeheerder hiervan op de hoogte gesteld en verwachten dat dit binnen enkele weken hersteld is.

Beste Folkert

Bedankt voor je antwoord.
Ik wacht af wanneer het gecorrigeerd is.
Ik laat het je weten en neem de standen van week 42 met een pak Jozo.

Met energieke groet,

Stansat
[/quote]

[/quote]

@Folkert

Bedankt voor jouw terugkoppeling. Ook ik ga voor dit onderwerp even in de (af)wachtstand.

Met vriendelijk groet, D'olde Grieze
Beste Eneco,
Ook wij hebben een dag/nacht ferrarismeter hangen en sinds augustus zonnepanelen.
Graag zou ik een oplossing willen zien voor het mogelijke probleem van een dagstand die lager is dan het jaar ervoor.
Ik denk dat veel meer mensen met zonnepanelen hier tegenaan zullen lopen.
N.B. vervangen van de meter door een zogenaamde "slimme" meter vind ik geen oplossing want zogenaamde "slimme" meters zijn onveilig, kunnen gehackt worden en op afstand worden afgesloten. Bovendien levert een "slimme" meter onnodig extra gsm/gprs straling en verbruikt onnodig extra energie. Bovendien is het kapitaalvernietiging om een goeddraaiende ferrarismeter te  vervangen door een nieuwe meter.
Dus mijn wens wil ik hierbij deponeren: Graag de administratieve systemen samen met de netbeheerders zo op orde brengen dat ze goed omkunnen gaan met meterstanden die lager zijn dan het jaar ervoor.  Want samen gaan we toch voor duurzaam ?
Een tevreden Eneco klant.
Beste Eneco,
Ook wij hebben een dag/nacht ferrarismeter hangen en sinds augustus zonnepanelen.
Graag zou ik een oplossing willen zien voor het mogelijke probleem van een dagstand die lager is dan het jaar ervoor.
Ik denk dat veel meer mensen met zonnepanelen hier tegenaan zullen lopen.
N.B. vervangen van de meter door een zogenaamde "slimme" meter vind ik geen oplossing want zogenaamde "slimme" meters zijn onveilig, kunnen gehackt worden en op afstand worden afgesloten. Bovendien levert een "slimme" meter onnodig extra gsm/gprs straling en verbruikt onnodig extra energie. Bovendien is het kapitaalvernietiging om een goeddraaiende ferrarismeter te  vervangen door een nieuwe meter.
Dus mijn wens wil ik hierbij deponeren: Graag de administratieve systemen samen met de netbeheerders zo op orde brengen dat ze goed omkunnen gaan met meterstanden die lager zijn dan het jaar ervoor.  Want samen gaan we toch voor duurzaam ?
Een tevreden Eneco klant.

Opvallend dat je een aantal beweringen als feit presenteert om je standpunt te onderbouwen.
Je beweringen over de slimme meter zijn nogal overdreven, hoeveel ik je standpunt van kapitaalvernietiging ten dele ondersteun.
Het gsm/gprs straling verhaal is mij trouwens totaal onbekend, wellicht kan een medewerker van eneco hier uitsluitsel over geven
Ik heb trouwens wél een slimme meter, alleen het slimme is uitgezet. Ik had geen behoefte aan het meekijken door de netbeheerder.
Ook een tevreden eneco klant.

Reageer