Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota? | Eneco Community

Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota?

Toon eerste bericht

284 Reacties

Beste allemaal,

ik ben een nieuwkomer op dit forum. Ik ben een eind gekomen met het doornemen van de meeste topics maar heb toch nog een vraag.

Op de eerste topic in dit forum schrijft moderator Joep: "Je ontvangt voor je gesaldeerde elektriciteit een tarief dat gelijk is aan het tarief dat je betaalt voor de elektriciteit die wij aan jou leveren (inclusief energiebelasting, BTW en exclusief vastrecht)". Bij de voorbeeld berekening staat er vervolgens: “” Deze vergoeding ontvang je zonder energiebelasting, BTW en vastrecht”.
Wat mij niet duidelijk is of er nu wel of geen vastrecht betaald moet worden.

Daarnaast constateer ik dat, ondanks dat wij netto iets terugleveren en dus nauwelijks gebruikmaken van de transportfaciliteit, de transportkosten voor de elektriciteit gestegen zijn. En dat terwijl de opgewekte elektra immers direct zelf wordt gebruikt (zie eerdere opmerkingen op dit forum en de jaarnota). Ik zou verwachten dat die kosten negatief zouden zijn of, als er ook voor het terugleveren transportkosten betaald moeten worden, een gering bedrag.

Wie kan me daar helderheid over geven? Alvast dank.

Pieter
Volgens mij betaald iedereen, die een elektra aansluiting heeft, vastrecht per maand.

Wat bedoel je precies met transportkosten? Zijn dat de verbruik onafhankelijke kosten of ?
Ik begrijp je stelling dat iedereen vastrecht betaald. De informatie van de moderator is hierin echter niet eenduidig. In de ene zin staat inclusief energiebelasting, BTW en exclusief vastrecht) terwijl er in de voorbeeldberekening staat dat de terugleververgoeding zonder energiebelasting, BTW en vastrecht is.

V.w.b. de vraag over de transportkosten: Ik heb dit jaar een iets hoger bedrag in rekening gebracht gekregen voor transport elektriciteit (laagspanning capaciteitstarief). Ik heb dit jaar echter netto ruim 300 kwh teruggeleverd i.p.v. bijna 2000 kwh afgenomen. Dat impliceert dat er geen transport is geweest omdat de eigen opgewekte energie wordt gebruikt. Dan mag je toch verwachte dat ook de kosten voor transport evenredig dalen?
Saldering wet/regel -geving stelt dat je de netto stroomprijs terugkrijgt en dat heeft verder weinig van doen met transport, capaciteitstarief,etc.

Wij betalen €0,23 per kWh en krijgen voor elke teruggeleverd kWh (die binnen de Saldering spelregels valt) ook €0,23.

"Laagspanning Is puur het bedrag dat jij aan je netwerkbeheerder betaald voor het in huis hebben van een bepaalde aansluiting. Dit heeft verder ook weinig van doen met het im/ex -porteren van stroom.

Ons verbruik van afgelopen jaar was onderaan de Eneco factuur 400kWh (6060Wp PV, wat 4500kWh opwekt) en moesten daarvoor ook alle Stedin gerelateerde zaken 100% aftikken.
Hoi Rietheij,

Transportkosten en alle kosten die met een aansluiting gepaard gaan worden door je netbeheerder via Eneco in rekening gebracht.
Als je de aansluiting laat opheffen, dan pas ben je van die kosten af!

Zie ook (puntsgewijs wordt alle onderdelen behandeld):

http://opdezon.nl/zonne-energie/zonnepanelen-en-uw-elektriciteitsrekening/

Dus heffingskorting, vastrecht en transportkosten blijven onveranderd!!
Ha Brandje,

dank voor je reactie en de link. Hier kan ik wat mee. Blijft overigens wel de vraag of we het eens moeten zijn dan als de transport van elektriciteit daalt door toename van zonnepanelen, de kosten gelijk moeten blijven. Dit lijkt mij ook iets voor een consumentenprogramma. Raar toch dat je minder hoeft te doen en toch dezelfde vergoeding blijft krijgen. Ik denk dat ik hier bij mijn baas niet mee aan hoeft te komen :?
Ja maar je vergeet 1 ding!
De infrastructuur ligt er al en dient onderhouden enz te worden.
Dus dat brengt kosten met zich mee, als je op een gegeven moment te weinig zon hebt dan wil je ook fat je toch stroom kan afnemen??
Voor die luxe betaal je dus!
En anders is afsluiten het enige soelaas, maar dan zit je in een spagaat uiteraard want dan je niet meer terugleveren aan het net.
Links om of rechtsom je maakt gebruik van de infrastructuur dus blijven de bijkomende kosten.
Vroeger werden dat soort zaken op één hoop gegooid onder de noemer "netwerkkosten" en daarmee wordt het netwerk onderhouden. Tegenwoordig moet het uitgesplitst worden en dan krijg je een scheef beeld.

Overigens moet je wel bedenken dat jij nog wel degelijk voor een HEEEEEL groot deel afhankelijk bent van het netwerk en er als PV eigenaar ook meer gebruik van maakt. Onderaan de streep kan het lijken dat jij maar 300kWh af hebt genomen, maar dat betekend niet dat jij maar 300kWh gebruikt hebt.

Je kan onderaan de streep maar 300kWh gebruikt hebben, de door geproduceerde stroom is ook via het netwerk doorgesluisd naar de huizen om jou heen.

Net als wat Brandje zegt; als je de stroomaansluiting opzegt, dan vallen die kosten weg.

Ik zou jou willen vragen om vandaag Eneco te bellen om jouw stroomaansluiting op te laten zeggen. Dan durft ik te zeggen dat jij morgenochtend weer bij hun aan de lijn hangt dat je je stroomaansluiting niet kwijt wilt.

Hier onze cijfertjes:
Hoog tarief gebruikt: 1602kWh
Hoog terug geleverd: 2133kWh
Laag tarief gebruikt: 1919kWh
Hoog terug geleverd: 925kWh

Totaal is er 1602+2133+1919+925 = 6579kWh over onze meter heen gegaan.
Daar staat een verbruik van 4963kWh tegenover.
Dat betekend dat wij 30% meer kWh over de meter heen hebben gegooid, dan daadwerkelijk gebruikt.

Gebruik totaal: 1602+1919 = 3521
Terug totaal: 2133 + 925 = 3058
========================
Netto geeft dat een verbruik van 463kWh (3521-3058)

4500kWh opgewekt minus 3058 teruggeleverd, betekend dat wij 1442kWh van onze eigen stroom gebruikt hebben.

Résume; voor een verbruik van 4500+463 = 4963kWh creëren wij een netwerkbelasting van 6579kWh.

Niet alles is wat het lijkt ;)

Ik zou er ook niet mee naar een programma stappen, mogelijk maakt het slapende honden wakker. Het gevolg kan zijn dat ik/wij voor 6579kWh transport af worden gerekend in plaats van de 4963kWh bruto verbruik of het 463kWh netto verbruik.
Reputatie 7
Badge +6
@Rietheij

Zoals Freemann(zeer uitgebreid en duidelijk) aangeeft maak je vaak niet minder gebruik van het netwerk maar juist meer wanneer je zonnepanelen hebt. Tegenwoordig kijkt de netbeheerder niet meer naar het verbruik maar naar de zwaarte van de aansluiting.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen