Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota? | Eneco Community

Hoe wordt teruglevering van zelf opgewekte energie met zonnepanelen verrekend op de jaarnota?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Een van de belangrijkste onderwerpen bij de zoektocht van onze klanten naar zonnepanelen is ‘teruglevering’; krijg ik een vergoeding voor de energie die ik met mijn zonnepanelen opwek en aan het net teruglever.
Hoe zit dit nu bij Eneco?

Bij Eneco verrekenen wij de door jou teruggeleverde elektriciteit volledig met de elektriciteit die wij aan jou geleverd hebben. We noemen dit salderen.
Je ontvangt voor je gesaldeerde elektriciteit een tarief dat gelijk is aan het tarief dat je betaalt voor de elektriciteit die wij aan jou leveren (inclusief energiebelasting, BTW en exclusief vastrecht).
Als je per jaar meer elektriciteit aan het net teruglevert dan je zelf verbruikt, dan ontvang je van ons voor de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit die meer is dan je eigen verbruik een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh. Dit is de vergoeding geldend vanaf mei 2012. Deze terugleververgoeding kan in de toekomst wijzigen.
Om voor salderen in aanmerking te komen moet je wel een geschikte elektriciteitsmeter hebben: deze meters hebben vier telwerken en registreren zowel de verbruikte als de teruggeleverde elektriciteit. Je kunt een geschikte meter aanvragen bij je netbeheerder.

Voorbeeldberekening
Leveren wij je bijvoorbeeld per jaar 4.000 kWh en lever je daarnaast 500 kWh terug aan het net, dan wordt op de jaarnota een verbruik van 3.500 kWh in rekening gebracht.

Lever je bijvoorbeeld 7.500 kWh aan het net en leveren wij je 6.000 kWh, dan wordt maximaal 6.000 kWh gesaldeerd en ontvang je voor dit deel een terugleveringstarief dat gelijk is aan het leveringstarief. Bij Eneco krijg je voor de resterende 1.500 kWh teruggeleverde elektriciteit een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh. Deze vergoeding ontvang je zonder energiebelasting, BTW en vastrecht.

284 Reacties

ik heb deze week zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen. een prettig gevoel! omdat het maar 6 panelen zijn gaat de teruglevering gewoon via een zelfde stopcontact als waaruit ik zelf weer de stroom haal. prachtige oplossing. als de zon schijnt loopt de meter dus acheruit! ik heb een analoge meter. moet ik nog aan Eneco melden dat ik zonnepanelen gebruik? ik ga er natuurlijk vanuit dat de meterstanden nu minder hoog uit gaan komen.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Aspergeakker,

Allereerst hartelijk welkom op ons forum en gefeliciteerd met de aanschaf van je zonnepanelen!
Je hoeft niet te melden aan Eneco dat je zonnepanelen hebt. Je meter verrekent de teruglevering op dit moment zelf. Wel kunnen we je maandbedrag verlagen op basis van een lager elektraverbruik als je dat wilt.
Je netbeheerder wordt wel graag op de hoogte gesteld, dit kun je doen via www.energieleveren.nl .

Folkert
Ook ik ben voornemens panelen te plaatsen.
Ook ik heb een ferrarismeter hangen (met dubbel telwerk)
Ik verbruik ongeveer 1400 kWh hoog en 1800 kWh laag, totaal ca 3200 kWh per jaar
Het geinstalleerd vermogen is niet voldoende om mijn volledige verbruik te dekken, echter is de kans wel groot dat ik meer in hoog tarief teruglever dan dat ik zelf in hoog tarief verbruik.
Gevolg is dan een lagere meterstand (hoog) dan een jaar eerder.

Mijn vraag is; Hoe wordt hiermee omgegaan?
Reputatie 7
Badge +6
Beste Miky,

Hartelijk welkom op het Eneco forum!
Bij een negatief verbruik, dus wanneer de productie hoger ligt dan het verbruik op één of beide telwerken, adviseren wij om een teruglevermeter te laten plaatsen, zodat wij een juiste facturatie kunnen garanderen. Wij zullen dan een terugleverovereenkomst aan je elektra-overeenkomst koppelen en dan kan je precies zien wat je hebt teruggeleverd in een jaar, ook zie je je totale verbruik weergegeven op de nota.

Je teruglevering zal dan van je verbruik afgetrokken worden, allereerst wordt de teruglevering van je normaal tarief afgetrokken en het restant wordt van je laag tarief afgetrokken.

Groet,

Folkert
Beste Folkert,

Maar is het niet gewoon mogelijk om het negatieve verschil(letje) tussen begin en eindstand van normaal tarief direct te verrekenen met laag tarief?
Anders gezegd: Wat als ik de teruglevermeter niet laat plaatsen?
Jullie adviseren een teruglevermeter, maar het is dus niet verplicht begrijp ik.

In principe saldeert m'n ferraris natuurlijk prima
Reputatie 7
Badge +6
@Miky

Wij kunnen je niet verplichten om een teruglevermeter aan te schaffen. Wanneer je een stand doorgeeft aan je netbeheerder die lager is dan het jaar ervoor kan het gebeuren dat deze afgewezen wordt. Als het bij de netbeheerder niet bekend is dat je producent bent van energie dan is dit vaak het geval.

Ook kan het gebeuren dat door het doorgeven van lagere standen een correctie plaatsvind op de jaarnota van het jaar ervoor. Dit zou betekenen dat bij een negatief verbruik elk jaar opnieuw een correctie gaat plaatsvinden, dit gaat onnodig veel administratie opleveren.

Als je tot het aanschaffen van zonnepanelen overgaat dan kun je dit aanmelden bij de netbeheerder via www.energieleveren.nl . Veel netbeheerders vervangen dan kosteloos je elektrameter.

Zolang je productie je afname niet overstijgt salderen wij je verbruik, dit betekent dat wij alle teruglevering van je verbruik zullen aftrekken. Als je nog vragen hebt dan hoor ik deze graag!
Reputatie 3
Badge
Zoals ik Folkers bericht lees gaat het je zelf ook veel stress opleveren als je continu elk jaar je verhaal moet doen als je standen worden afgewezen. Gratis meter kan dan toch geen kwaad. 😉
Folkert wrote:

@Miky

Wij kunnen je niet verplichten om een teruglevermeter aan te schaffen. Wanneer je een stand doorgeeft aan je netbeheerder die lager is dan het jaar ervoor kan het gebeuren dat deze afgewezen wordt. Als het bij de netbeheerder niet bekend is dat je producent bent van energie dan is dit vaak het geval.

Ook kan het gebeuren dat door het doorgeven van lagere standen een correctie plaatsvind op de jaarnota van het jaar ervoor. Dit zou betekenen dat bij een negatief verbruik elk jaar opnieuw een correctie gaat plaatsvinden, dit gaat onnodig veel administratie opleveren.

Als je tot het aanschaffen van zonnepanelen overgaat dan kun je dit aanmelden bij de netbeheerder via www.energieleveren.nl . Veel netbeheerders vervangen dan kosteloos je elektrameter.

Zolang je productie je afname niet overstijgt salderen wij je verbruik, dit betekent dat wij alle teruglevering van je verbruik zullen aftrekken. Als je nog vragen hebt dan hoor ik deze graag!



Ook wij hebben een anologe dubbeltarief meter die door onze zonnepanelen terug draait op de dag teller , de nacht teller loopt wel op. Als ik jou verhaal goed begrijp hoef ik me daar niet echt zorgen om te maken omdat Eneco deze twee gewoon met elkaar verrekend. Het is niet zo dat we meer produceren als gebruiken maar dat alleen het dag tarief een negatieve stand geeft.

Voorbeeld
Dagteller Jan-2012 14000 Jan-2013 13000 -1000
Nachtteller Jan-2012 30000 Jan02013 32000 +2000
----------
+1000

Of zeggen jullie -1000 = 1000* leverings tarief (zonder btw enz) en trekken jullie dat van de rekening van de 2000 af ??
Reputatie 7
Badge +6
Beste bakker46,

Allereerst hartelijk welkom op het Eneco forum!
Je netbeheerder is verantwoordelijk voor het verwerken van de meterstanden. Als je op een van je beide telwerken een lagere stand doorgeeft dan het jaar ervoor, dan kan het gebeuren dat deze stand afgewezen wordt door je netbeheerder en dat zij een stand gaan schatten. Als de stand wel geaccepteerd wordt heeft dat als consequentie dat ook de standen van voorgaande afrekening(en) aangepast gaan worden. Als je jezelf registreert via www.energieleveren.nl dan kan je via Stedin zonder extra kosten een teruglevermeter laten plaatsen en wordt je teruglevering gesaldeerd op je jaarlijks afrekening.

Groet,

Folkert
Dank je

Ik heb ook deze set geregistreerd op de site. Nu is het zo dat dit onze tweede set is , de eerste set van 570w hebben we ook geregistreerd en toen zo een brief gehad over de teruglevermeter. Dit aanbod hebben we toen afgeslagen omdat deze set niet meer produceerde als we gebruikte op de dagstroom , stedin doet dit aanbod (gratis meter verwisseling) geen tweede maal voor zover mij bekend. Ook snap ik niet waarom de meterstanden niet geacepteerd zouden worden ... ik heb de set (net als de vorige) netjes aangemeld op de site dus Stedin weet dat ik zonnestroom lever , dan kan het toch niet zo zijn dat een netbeheerder bij opgave van meterstanden doet alsof zijn neus bloed en deze standen niet accepteerd ? Verder is mijn bovenstaande vraag (in mijn vorige post) nog niet beantwoord.
Reputatie 7
Badge +6
@bakker46

Negatieve verbruiken worden niet in rekening gebracht. Wanneer je bijvoorbeeld een stand hebt van 20000 en dat jaar erop staat je stand op 19000, dan worden de jaarafrekeningen van de jaren ervoor aangepast, dit heeft aardig wat administratie tot gevolg en is vaak lastig uit te komen voor veel klanten. Ik kan je niet vertellen hoe het exact werkt bij Stedin, maar zolang er verbruik in rekening kan worden gebracht zal hun systeem de standen accepteren met een waarschuwing dat het verbruik lager is dan verwacht, zijn ze lager dan het jaar ervoor dan beschouwt het systeem de standen vaak als incorrect. Dit is de reden dat er gratis een teruglevermeter wordt aangeboden, zodat we onnodige facturatie voorkomen en dat er duidelijke jaarafrekeningen komen zonder correcties en dergelijke. Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust!
Prachtig mooi het terugleveren van stroom en het salderen. Ik heb al ca 6 jaar 6 zonnepanelen.
Elk jaar is het gedonder bij het meteropnemen. Ze willen de terugleverstand niet noteren.
Na lang aandringen gaan ze bellen en doen ze het uiteindelijk eens. Het salderen levert ook vaak
problemen op. Vandaag weer een afrekening gekregen, weer niet gesaldeerd, standen staan er
weer niet op, dus net maar weer het contactformulier ingevuld. Ik ben
per 16 maart jl. bij Eneco weggegaan en dus nu pas de foute afrekening gekregen. Ben benieuwd
hoe lang het gaat duren. Ergenis en tijdverspilling waar je dus ook niets voor vergoedt krijgt.

Fred
Fred wrote:

Prachtig mooi het terugleveren van stroom en het salderen. Ik heb al ca 6 jaar 6 zonnepanelen.
Elk jaar is het gedonder bij het meteropnemen. Ze willen de terugleverstand niet noteren.
Na lang aandringen gaan ze bellen en doen ze het uiteindelijk eens. Het salderen levert ook vaak
problemen op. Vandaag weer een afrekening gekregen, weer niet gesaldeerd, standen staan er
weer niet op, dus net maar weer het contactformulier ingevuld. Ik ben
per 16 maart jl. bij Eneco weggegaan en dus nu pas de foute afrekening gekregen. Ben benieuwd
hoe lang het gaat duren. Ergenis en tijdverspilling waar je dus ook niets voor vergoedt krijgt.

Fred



En heb jij zo een mooie "slimme"meter of een gewone als ik vragen mag. Was eigenlijk al wat bang voor bureaucratisch gedonder ... maar dat blijkt dus te kloppen.
Ik weet niet wat er verstaan wordt onder een slimme meter, die van mij geeft de normale-laag-en hoog tarief en de
teruglevering aan. Zelf heb ik alleen normaal en teruglevering.

Fred
Veelal de nieuwere digitale worden "slimme" meter genoemd , ik heb eeb ouderwetse met een draaischijf en anoloog tellerwerk 🙂

Veelal de nieuwere digitale worden "slimme" meter genoemd , ik heb eeb ouderwetse met een draaischijf en anoloog tellerwerk :-)



Ja, hij of zij is digitaal maar niet zo'n slimme die ze bij de energiemaatschappij kunnen aflezen

@bakker46

Negatieve verbruiken worden niet in rekening gebracht. Wanneer je bijvoorbeeld een stand hebt van 20000 en dat jaar erop staat je stand op 19000, dan worden de jaarafrekeningen van de jaren ervoor aangepast, dit heeft aardig wat administratie tot gevolg en is vaak lastig uit te komen voor veel klanten. Ik kan je niet vertellen hoe het exact werkt bij Stedin, maar zolang er verbruik in rekening kan worden gebracht zal hun systeem de standen accepteren met een waarschuwing dat het verbruik lager is dan verwacht, zijn ze lager dan het jaar ervoor dan beschouwt het systeem de standen vaak als incorrect. Dit is de reden dat er gratis een teruglevermeter wordt aangeboden, zodat we onnodige facturatie voorkomen en dat er duidelijke jaarafrekeningen komen zonder correcties en dergelijke. Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust!



Vragen een boel maar vooral ook ongeloof ... het klinkt mij allemaal als bureaucratisch gezeur eigenlijk (no offence) Stedin heeft toch niks met mijn meterstanden te maken ?? Stedin is de netbeheerder de mensen die zorden dat het kabeltje van A naar B loopt zeg maar (kort door de bocht) Jullie zijn mijn leverancier  , ik heb wat betreft de tellerstanden met jullie te doen toch...
Reputatie 7
Badge +6
@Fred

Hartelijk welkom op het Eneco forum! Sommige netbeheerders werken met twee EAN codes wanneer een klant een teruglevermeter neemt. Eén code gebruiken ze voor het terugleveren en één code gebruiken ze voor de afname van elektra. Als je dan overstapt naar een andere leverancier dan dient die leverancier voor elektra twee aparte switches in te dienen, één voor de teruglevering en één voor de levering. Ik zie dat de teruglevering nog steeds bij ons geregistreerd staat, dit is de reden dat deze niet op onze eindafrekening staat.
Om ervoor te zorgen dat je huidige leverancier je teruglevering saldeert op je afrekeningen daar, zullen ze ook je teruglevering over moeten nemen. Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust!

Er is afgesproken dat de netbeheerders vanaf 2013 nog maar 1 EAN code gaan gebruiken voor klanten die terugleveren.

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
@bakker46

Stedin meetbedrijf is eigenaar van je meters. Als er iets niet klopt op je jaarafrekening wat betreft meterstanden dan kun je een correctie indienen bij ons als leverancier. Wij dienen dan weer een correctieverzoek in bij de netbeheerder, in dit geval Stedin. In het geval van zonnepanelen proberen wij klanten zo goed mogelijk te adviseren, om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen.
Hallo,
Ook ik ben van plan zonnepanelen te plaatsen, max1500kWh, dus ruim onder verbruik.
Nu heb ik een vraag mbt de analoog dubbele tariefsmeter, kan deze aangepast worden naar een enkeltariefsmeter zonder vervanging van de complete meter?

Mvg,
Marcel
Reputatie 3
Badge
Dat weet ik niet maar in bepaalde gevallen wil de netbeheerder eenmalig een aanbod doen voor gratis vervanging. Vandaar dat ik toch even reageer. Moeite om even te bellen met je netbeheerder? Gr. Jeroen

@bakker46

Stedin meetbedrijf is eigenaar van je meters. Als er iets niet klopt op je jaarafrekening wat betreft meterstanden dan kun je een correctie indienen bij ons als leverancier. Wij dienen dan weer een correctieverzoek in bij de netbeheerder, in dit geval Stedin. In het geval van zonnepanelen proberen wij klanten zo goed mogelijk te adviseren, om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen.



Oke ... en hoe werk zo een nieuwe meter dan precies mbt saladeren. Telt de meter zelf de verbruikte energie op en verrekend deze met de opgewekte energie of zijn er meerdere telwerken voor de verbruikte en opgewekte stroom en worden deze bij jullie verrekend. Hoe moet ik me dat voorstellen.
Reputatie 2
Badge +1
@duv311

Leuk dat je de weg naar ons forum hebt gevonden, welkom.
Voor vragen over aanpassingen van je meter kan je terecht bij je netbheerder. In de regio waar je woont is dat Stedin. Voor meer informatie kan je terecht op www.stedin.nl

Het is echter niet aan te raden om over te gaan op enkeltarief met zonnepanelen. Het grootste gedeelte van de elektriciteit die je zult opwekken met je zonnepanelen zal plaatsvinden op het dagtarief. Omdat het dagtarief wat hoger ligt heb je er financieel meer voordeel van als je daarop teruglevert. Daarnaast neem je dan de elektriciteit die je ‘s avonds gebruikt (als de zon niet schijnt) af tegen een lager tarief.
Reputatie 2
Badge +1
@bakker46

Een teruglevermeter heeft meerdere telwerken en registreert inderdaad de teruggeleverde elektriciteit apart van het afgenomen elektriciteitsverbruik. Dit wordt 1 keer per jaar op de jaarnota met elkaar verrekend (salderen)

Hallo,
Ook ik ben van plan zonnepanelen te plaatsen, max1500kWh, dus ruim onder verbruik.
Nu heb ik een vraag mbt de analoog dubbele tariefsmeter, kan deze aangepast worden naar een enkeltariefsmeter zonder vervanging van de complete meter?

Mvg,
Marcel



@ Marcel,
Zodra je je hebt vastgelegd bij een bedrijf  dat de panelen gaat leveren, is het de bedoeling dat jij je installatie aanmeldt op de website www.ernergieleveren.nl
Het netbedrijf Stedin zal er dan voor zorgen dat binnen de wettelijke termijn van 3 maanden (Stedin streeft zelf om dit binnen 4 weken te doen) jouw KWh meter gratis wordt vervangen door een zogenaamde slimme meter, die ook de teruglevering hoog/laag registreert.
Zie ook het topic salderen.

Groet D'olde Grieze

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen