Heb jij zonnepanelen? | Eneco Community

Heb jij zonnepanelen?

• 13 juni 2018
  • 6 reacties
  • 665 Bekeken
Heb jij zonnepanelen?
Reputatie 7
Badge +6
Heb jij zonnepanelen? Of overweeg je ze te nemen? Ik ben benieuwd hoeveel panelen je hebt of hoeveel er op je dak zouden passen. En als je panelen hebt, gaat de opwek vast hard met zonnig weer. Hoeveel wek je op in bijvoorbeeld een week? Ik ben erg benieuwd!

6 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
sinds juni 2017 hebben wij ons huis voorzien van Solinso panelen.
De panelen liggen zuid-Oost en Noord-West. Vanwege dakkapel waren gewone panelen in ons geval geen optie.

de opbrengst vorig jaar was 4.2MWh, nu dit jaar eens kijken of we iets kunnen doen met schaduwplekken van beplanting.

te zien op https://duurzamehuizenroute.nl/woning/hoekwoning-1978-best

https://
Reputatie 4
Badge +3
Sinds 24 januari zijn hier ook panelen geïnstalleerd
Merk DMEGC
Type:DM300-M156-60 B full black

Aantal :9 panelen waarvan 4 verticaal boven de dakkapel,3 horizontaal onder de dakkapel en 2 horizontaal op de dakkapel(zie hier onder het legplan)

Omvormer :Enphase Micro iq7 deze worden achter elk paneel geplaatst .

In de meterkast hangt de Enphase Envoy S monitoring .

Het systeem moet 2700wp gaan opleveren .

OoK heb ik zon op Toon laten installeren.
Dit werkt verbazingwekkend goed .

Zie Link voor meer info .
Oei, foto's vergeten

Sinds 7 december hebben we 26 LG NEON 365WP panelen.
12 panelen liggen op het noord-west dak.
4 panelen liggen op het zuid-oost dak, tegen een dakkapel, en 2 op de dakkapel zelf.
10 panelen liggen op zuid-oost, op de veranda overkapping.
We hadden nog enkele panelen meer kunnen plaatsen, maar dan was het een lelijke portrait/landscape puzzle geworden.

De omvormer is een 3-fase SolarEdge 7K
Bruto zou het systeem een 9490wp moeten leveren, maar is gegarandeerd op een 7000wp.
Wat me verbaasd is, dat deze panelen al bij een beetje zon tot 437watt leveren.
Ik ben dus benieuwd wat er bij zonnig weer gaat gebeuren.
In het huidige seizoen heb ik slechts 62kwh opgewekt.
Wij hebben 44 panelen van 98 Wp (andere dan normaal want is indak) totaal dus 4312 Wp. Ze liggen er sinds eind maart 2018.

In de maand mei 2018 zaten we op een totaal van 668 kwh. De afgelopen 2 weken tussen de 132 en 137 kwh. Ze doen het boven verwachting goed.

Omdat het indak is ligt aan 1 kant ons hele dak vol (Zuid-West). Door de dakkapel (10 meter breed) hadden we slechts ruimte voor 4 standaard zonnepanelen. Indak en kleinere maat past er dus meer op. Terugverdientijd is echter wel 2 x zo lang mede doordat 'slechts' 1/3 BTW kan terugvragen bij indaksystemen.

De andere zijde zou nog vol kunnen met hetzelfde systeem (dan wel Noord-Oost) want dat is het mooiste en dan hebben we geen dakpannen meer maar een volledig zonnedak. Dit wordt echter pas interessant wanneer de salderingsregeling wordt vervangen door een terug lever subsidie e/of wanneer de elektrische auto ook bij ons zijn intrede doet.
Hoi @Danielle

hier heb ik 6 panelen van 275w op dak met een totaal ban 1650w

afgelopen jaar was mijn rendement

Totaal systeem is 1650kWh
Opbrengst 1.616MWh
Efficiency 2,6832
Rendement systeem 98

in de maand mei 2018 wat een heel mooie maand is geweest zat ik op 259kWh

Opbrengst 259kWh
Efficiency 5.057kWh/kW
totaal 2018 736kWh
overall 2.02MWh