Groene stroom vaak niet zo groen! | Eneco Community

Groene stroom vaak niet zo groen!

• 13 januari 2013
  • 5 reacties
  • 2160 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Beste Forumleden,

Ik las dit artikel in het AD:

"Veel stroom die als groen wordt verkocht is in werkelijkheid afkomstig van vuile bronnen als steenkool, gas en atoomsplijting. Dat schrijft het AD.

De Consumentenbond en Greenpeace maakten een ranking van 22 Nederlandse energieleveranciers. Vooral de grote leveranciers scoren slecht. Meer dan twee miljoen Nederlandse huishoudens kopen groene stroom, maar wat bij hen uit het stopcontact komt is volgens het AD lang niet altijd groen.

De Consumentenbond vindt de uitkomsten van het deels in haar opdracht uitgevoerde onderzoek ontluisterend. De twee organisaties zien twee oplossingen: strengere overheidsregels voor groene stroom en consumenten aanzetten tot een overstap naar echt groene leveranciers als de Windunie."

Als Eneco sportief is laten ze dit bericht staan!
Ik ben nieuwsgierig hoe jullie hierover denken.
Persoonlijk ben ik een kleine groene leverancier omdat ik de helft van mijn energie opwek met mijn zonnepanelen maar ik krijg ook groene stroom van Eneco.
Nu blijkt deze stroom dus helemaal niet zo groen opgewekt te zijn.
Worden we in de maling genomen door Eneco?

Laat je mening weten,

Stansat

5 Reacties

Reputatie 3
Badge
Als ik morgen overstap naar de maatschappij die kernenergie zou leveren dan komt de zelfde stroom uit het stopcontact. Ik begreep altijd dat mijn geld gebruikt wordt voor de productie van schone energie. Als ik grappig wil wezen roep ik dat dan eerst nog wat bonussen betaald moeten worden. 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Goede post Stansat! Het is waar dat niet alle energiebedrijven zo groen zijn als ze beweren. Eneco gelukkig wel.

Het onderzoek waar het AD naar refereert waardeert Eneco juist als een van de meest groene energiebedrijven van Nederland.
Het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau SOMO was in opdracht van Greenpeace en de Consumentenbond, en in dit onderzoek zijn 22 energiebedrijven langs de duurzame meetlat gelegd. Eneco eindigt hoog als leverancier van duurzame energie. Ook investeert Eneco het meest van alle energiebedrijven in de productie van groene stroom. Op de ranglijst van de 22 bedrijven, de ‘Graadmeter’ staat Eneco hierdoor op de vierde plaats. Voor meer informatie zie: http://thuis.eneco.nl/nieuws/eneco-een-van-de-groenste-energiebedrijven-van-nederland/

Hier vindt je ook een volledige graadmeter van Greenpeace

Groet, Kelly
Badge
Goede post Stan, intressante links kelly!
Bedankt voor deze belangrijke info 
Was zojuist ook een item in NOS journaal die met deze link kwam

http://www.hier.nu/echtegroenestroom/
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt Kelly,

Goed om te lezen dat Eneco op 4 staat.
Ik lever zelf 50% zonne energie + 14% groene energie uit Nederland en dus 36% import groen.
Voelt goed, ben goed bezig ondanks het feit dat Eneco niet echt de goedkoopste is.

Stansat

Reageer