Goedkoop blijkt duurkoop bij sommige energieleveranciers bij het salderen! | Eneco Community
vraag

Goedkoop blijkt duurkoop bij sommige energieleveranciers bij het salderen!

• 16 augustus 2014
  • 23 reacties
  • 1783 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/22971131/__Financiele_kater_voor_consument_met_zonnepanelen__.html

Lees even het bericht,

Eneco komt er beter uit met het salderen zoals ik het lees, ben ik als zonnepaneelbezitter toch blij mee.

Goede beurt Eneco!

Stansat🆒

23 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hoi Leon,

Maar waar baseer je op dat het 2019 zou worden?
Je stelling qua gas ben ik met je eens, stevig isoleren is de beste remedie en verdient zich erg snel terug.
En vergeet ook niet het investeren in een HR ketel met het beste/goede rendement.
Vroeger zat ik op rond de 1200 m3 en nu kom ik niet boven de 800 uit.

Uitspraken van minister Kamp: heroverweging in 2017, eventueel aanpassen in 2019-2020.

Een HR ketel geeft trouwens niet het beste rendement. Een warmtepomp is wat dat betreft veel leuker, en de nieuwe energielabels voor verwarming zullen dat ook gaan laten zien. Maar met ons huidige verbruik is een warmtepomp alleen lonend als je de ketel moet vervangen. Want ook ons gasverbruik is al jaren aan het dalen: van jaren geleden ca. 1700 naar 1100, daarna lange tijd naar 950 en nu nog maar ca. 600m3.
Reputatie 4
Badge
als je zoveel overcapaciteit hebt als we nu hier hebben

Als iedereen nu eens wat overcapaciteit heeft hoeven er ook minder windmolens te komen :8
Hoi Leon,

Maar waar baseer je op dat het 2019 zou worden?
Je stelling qua gas ben ik met je eens, stevig isoleren is de beste remedie en verdient zich erg snel terug.
En vergeet ook niet het investeren in een HR ketel met het beste/goede rendement.
Vroeger zat ik op rond de 1200 m3 en nu kom ik niet boven de 800 uit.
Reputatie 3
Badge
Salderen is tot 2017 en misschien wel 2019 "veilig". En dat remmen ze nog wel eens tegenvallen: als je zoveel overcapaciteit hebt als we nu hier hebben is het heel erg makkelijk met een kleine buffer (accu) je verbruik erg laag te maken. Verder is zelfs zonder salderen ons verbruik vanaf het net gezien met ca. 3000kWh gedaald sinds 2010. Dat is verbruik dat niet zo snel zal terugkomen.

Salderen zie ik trouwens niet als probleem. Wat wel een probleem is: de ongelijkheid in EB tussen gas en elektra. In euro's per GJ is dat doorgeslagen. De EB op gas zou eigenlijk omhoog moeten, en die op elektra naar beneden. Zeker nu elektra steeds makkelijker duurzaam is te produceren is dat ook een betere afspiegeling van de werkelijkheid. Dat zal enerzijds de PV iets minder rendabel maken, maar anderzijds gasbesparing lonender maken. En met stevige isolatie is dat niet alleen goedkoper, maar ook makkelijker te realiseren.
Reputatie 4
Badge
Ik maak me er allemaal niet zo heel erg druk meer om. Zowel hoog als laag zijn gesaldeerd hier negatief: we leveren bijna 2x zoveel terug als we afnemen. Voor ons was het tijd naar het gasverbruik te gaan kijken, en ook dat gaat al behoorlijk naar beneden.

Je bent niet de enige die voorlopig blij is.

Eneco komt er beter uit met het salderen zoals ik het lees, ben ik als zonnepaneelbezitter toch blij mee.

Goede beurt Eneco!

Geef mij ook maar zonnepanelen.
Ik maak me er allemaal niet zo heel erg druk meer om. Zowel hoog als laag zijn gesaldeerd hier negatief: we leveren bijna 2x zoveel terug als we afnemen. Voor ons was het tijd naar het gasverbruik te gaan kijken, en ook dat gaat al behoorlijk naar beneden.

Er druk om maken moet je zeker niet doen, maar als men in Den Haag een rem op het salderen legt, dan heb je niet zoveel meer aan het meerdere wat de panelen opleveren. Dan komt je investering toch onder druk te staan.
Reputatie 3
Badge
Hi Ton,

Heb jij nog wat van die berichten gelezen bij dit stuk van de Telegraaf?
Komt in totaal niet erg positief over allemaal, de overheid is onbetrouwbaar en laat mazen in de wet waarbij sommige energiebedrijven de mensen met panelen nog eens benadelen met het salderen.
Dan ook nog eens dat ballonnetje van minister Kamp om het salderen mogelijk te beperken in 2017 en ik vraag me zo dadelijk af wie gaat er nog panelen op zijn dak gooien?

Weer zoveel zonnepaneelbedrijven naar de knoppen, ze zijn echt niet goed bezig in Den Haag.

Stansat🆒l

denk dat dit toch het stem gedrag is van de mensen , dus niet klagen.
hadden jullie toch maar op een andere partij moeten stemmen
alhoewel of het helpen zal :?
we noemen het gewoon de roverheid ipv de overheid

Dus jij denkt dat met stemmen op te lossen is?
Nou dacht het niet het gaat net als bij de lage uitstoot nieuwe personen auto's. Eerst iedereen laten aanschaffen en geen MRB betalen. Tot dat ze in de gaten krijgen dat de opbrengst toch wel erg laag wordt.
Dan wordt per 1 januari dit jaar de grens verhoogd en de meeste komen niet meer voor korting MRB in aanmerking.

Dus of Kamp dat nu roept; straks roept een ander het, want de lagere opbrengst Energiebelasting e.d. valt na de vele zonnepanelen op en wat gebeurt er.....................?

Juist ja, de maximale grens salderen wordt weer ingevoerd, let maar op!
Reputatie 7
Badge +7
Hi Ton,

Komt in totaal niet erg positief over allemaal, de overheid is onbetrouwbaar en laat mazen in de wet waarbij sommige energiebedrijven de mensen met panelen nog eens benadelen met het salderen.
Dan ook nog eens dat ballonnetje van minister Kamp om het salderen mogelijk te beperken in 2017 en ik vraag me zo dadelijk af wie gaat er nog panelen op zijn dak gooien?

Weer zoveel zonnepaneelbedrijven naar de knoppen, ze zijn echt niet goed bezig in Den Haag.

Stansat🆒l

denk dat dit toch het stem gedrag is van de mensen , dus niet klagen.
hadden jullie toch maar op een andere partij moeten stemmen
alhoewel of het helpen zal :?
we noemen het gewoon de roverheid ipv de overheid
Reputatie 7
Badge +6
Veel consumenten met zonnepanelen op hun dak krijgen bij de jaarafrekening aanzienlijk minder geld terug van hun energiebedrijf dan zij hadden verwacht. Het gaat vooral om klanten van Delta, Electrabel, Energiedirect.nl en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), meldt Gaslicht.com.

hoe zit dat bij Eneco

hier de link
http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/22971131/__Financiele_kater_voor_consument_met_zonnepanelen__.html

Beste ams123,

Welkom op het forum.
Ik heb je topic samengevoegd met het topic van Stansat, aangezien jullie over hetzelfde onderwerp een discussie waren begonnen.
Zoals in het artikel aangegeven wordt, salderen wij de terugeleverde energie op beide telwerken met het normaal tarief, het restant wordt gesaldeerd met het laag tarief.
We salderen onbeperkt bij aansluitingen tot en met 80 Ampere. Wanneer je meer opwekt dan je verbruikt hebt over een jaar, krijg je 0 verbruik in rekening en vergoeden we 9.230 cent voor de rest van je opgewekte kWh. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Groet,

Folkert
Reputatie 4
Badge

Goede beurt Eneco!

Positieve berichten zijn ook leuk om te lezen, en geeft je toch het gevoel bij de juiste energieleverancier te zitten 🆒
Hoi Stan,

Zeker en gezien de uitlatingen van regeringswege zijn ze m.i. Helemaal verkokerd bezig.
Straks komt de 5000 of lagere grens weer terug. Puur omdat ze in Den Haag weer een eventuele verlaagde opbrengst zien aankomen.
Als ze duurzaamheid hoog in het vaandel hebben en Nederland tov bv Duitsland de kans willen geven een inhaalslag te maken dan zijn ze lekker verkeerd bezig.
Ik vind het korte termijnpolitiek.
Reputatie 3
Badge +2
Hi Ton,

Stansat🆒l
Gelukkig is Eneco daar wel duidelijk in. En wat ook was te prijzen is het vooroplopen tot het maximum van 5000 ter discussie stond. Het parlement had nog geen beslissing genomen en Eneco paste de voorgenomen aanpassing meteen toe!
Reputatie 3
Badge +2
Klopt Ton,

Eerst hoog tegen hoog salderen en daarna laag tegen hoog en als er dan nog iets te salderen valt laag tegen laag en dan 9, 2 cent per kWh vergoeding tegen het restant tot 5000 kWh.
Kijk dat is de goede manier!
Kunnen de anderen een voorbeeld aan nemen.
Maar zoals het bericht zegt, soms niet te vinden op hun website.

Stansat🆒
Goeie tip Stan,

Zo zie je maar weer dat de daar slechtere werkwijze (toegestaan door onze wetgever) van de genoemde leveranciers mooi even aan de kaak gesteld worden.

Chapeau voor Eneco dus die daar niet aan mee werkt en saldeert hoe het hoort.
Reputatie 3
Badge +2
https://forum.eneco.nl/zonnepanelen-114/goedkoop-blijkt-duurkoop-sommige-energieleveranciers-salderen-7476/index1.html#post62721

Hi ams123,

Had dit eerder deze dag al bericht.

Zie boven.

Ik snap dat je het niet gezien had omdat er maar 5 items te zien zijn op de home pagina, maar om 2 dezelfde onderwerpen te beginnen is een beetje verwarrend.

🆒
Reputatie 6
Badge +1
Echter zal er eerst van het gebruikte, je teruglevering in mindering gebracht worden. Dit is saladeren. Maar als je meer terug levert, dan dat je gebruikt, dan krijg je overal maar een klein beetje. Ik ben dan ook van mening, dat je beter zoveel panelen op je dak moet leggen, zodat je nagenoeg op 0 komt. Dan is de rendabeliteit van de panelen het hoogst.

klopt jurgen,
alleen is dat moeilijk in te schatten
goed/slecht weer - zomer/winter
belangrijkste is dat je zoveel mogelijk het zelf opgewekte vermogen direct opsoupeert
zal best wel smaken met jou saladeren salade salderen:)

Sorry Jan, mijn Nederlandse schrijf taal is niet lekker ontwikkeld, maar ik kan me verstaanbaar maken en ze weten wat ik befoel.
Reputatie 4
Badge
aanzienlijk minder geld terug van hun energiebedrijf dan zij hadden verwacht.

Hadden zij dan alleen maar mooi weer verwacht?
Zit je in Nederland toch verkeerd.
Reputatie 7
Badge +7
Echter zal er eerst van het gebruikte, je teruglevering in mindering gebracht worden. Dit is saladeren. Maar als je meer terug levert, dan dat je gebruikt, dan krijg je overal maar een klein beetje. Ik ben dan ook van mening, dat je beter zoveel panelen op je dak moet leggen, zodat je nagenoeg op 0 komt. Dan is de rendabeliteit van de panelen het hoogst.

klopt jurgen,
belangrijkste is dat je zoveel mogelijk het zelf opgewekte vermogen direct opsoupeert
zal best wel smaken met jou saladeren salade salderen:)
Reputatie 6
Badge +1
Reputatie 7
Badge +7
zie de link:)

http://eneco.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/197

onder het kopje

Wat voor vergoeding krijg ik voor het terugleveren van elektriciteit?
Badge +1
Veel consumenten met zonnepanelen op hun dak krijgen bij de jaarafrekening aanzienlijk minder geld terug van hun energiebedrijf dan zij hadden verwacht. Het gaat vooral om klanten van Delta, Electrabel, Energiedirect.nl en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), meldt Gaslicht.com.

hoe zit dat bij Eneco

hier de link

Reageer