Een marktplaats voor zonne-energie. Wat vind jij van dit idee? | Eneco Community

Een marktplaats voor zonne-energie. Wat vind jij van dit idee?

• 14 april 2015
  • 53 reacties
  • 2055 Bekeken

Reputatie 2
Badge
We hebben bij Eneco een nieuw idee rondom zonne-energie en we zijn heel erg benieuwd wat jij ervan vindt. Denk je met ons mee? Op basis van jullie reacties gaan we bepalen hoe we met dit idee verder gaan en hoe we het precies gaan invullen. Hieronder vind je een beschrijving van het idee:

Als je gebruikt maakt van zonnepanelen om zelf energie op te wekken, dan zijn er momenten waarop je meer energie produceert dan dat je nodig hebt. Nu kan je die energie weer terugleveren aan het energiebedrijf, maar wat zou je ervan vinden als je dit overschot aan energie aan vrienden, buren of familie zou kunnen leveren?

Eneco is van plan om een platform te introduceren, waarmee houders van zonnepanelen hun energieoverschot kunnen doorverkopen. Via dit platform kan je het overschot van jouw zelf opgewekte zonne-energie eenvoudig verkopen aan vrienden, familie, buren of andere geïnteresseerden. Jij bepaalt zelf de verkoopprijs. Het platform zorgt voor de volledige administratieve afhandeling, facturatie en betaling. Als je zelf geen zonnepanelen hebt, kan je via dit platform voor een goede prijs eenvoudig duurzame energie bij jou uit de buurt kopen.

Vraag

1.Wat vind je van dit idee? Wat vind je goed? En wat zou er volgens jou beter of anders kunnen?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

53 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Het idee is erg vooruitstrevend en zou een gat in de markt kunnen zijn.

Echter nu is het zo dat op basis van saladeren, je overschot grotendeels zelf verbruikt in de winter maanden. Je weet pas via je jaarnota, wat je daadwerkelijk aan overschot hebt en of je het hebt.

Nu ga je misschien iets verkopen, wat je helemaal niet hebt en maak je dus een ander blij, met een "dooie mus"
Ook ben ik een beetje huiverig voor de juridische kant van het verhaal. Immers verkoop je iets wat je niet hebt en misschien ook wel niet kunt waarmaken. Conform de wet mag dit niet, ook niet via marktplaats.
En hoe zit het met omzet belasting etc. Nu zijn zonnepaneelhouders aangemeld als ondernemer en na een jaar vrijgesteld voor omzetbelasting kleine ondernemingen ivm terug vordering BTW.
Als men Stroom gaat verhandelen, pakt men dus het ondernemersschap weer op, en dat betekend dus ook een boekhoudkundige rompslomp, want de staat wil ook wat hebben :S

Dus mijn vraag is......wat blijft er dan werkelijk nog onder de streep over......wat verdien je er mee.... nu is het een paar cent aan teuglever vergoeding.

Nogmaals het idee is vooruitstrevend met best wel slagingskans. Echter is het geschikt voor de huis en keuken consument, dan denk ik niet. Voor grote energiepark houders of coöperaties (greenpoint) ja misschien wel. Als direct het saladeren word afgeschaft....... Dan zou het twijfelachtig zijn voor de consument. Zeker gezien de rompslom van de boekhouding voor de BTw etc.
Badge
Het lijkt mij wel zeer interessant, als je op deze manier vrij (aan iedereen?) je overschot kan verkopen tegen een hogere vergoeding dan de 9ct/KWh die Eneco biedt!
Reputatie 2
Badge
Ik kan mij vinden in de opmerkingen van Jürgen. Ook ik vind het een vooruitstrevend idee en juich nieuwe initiatieven op het gebied van zonnepanelen van harte toe (ik hoop spoedig de langverwachte aanbieding te ontvangen om ook mijn Toon in combinatie met zonnepanelen te kunnen gebruiken). Probleem lijkt me inderdaad dat je teruglevering wordt gesaldeerd met je eigen verbruik op andere momenten, waardoor er in nagenoeg alle gevallen niets meer overblijft om door te verkopen, terwijl je pas achteraf weet of je een overschot hebt gehad en hoe groot dit dan geweest is.

Of mensen moeten er echt voor gaan kiezen om meer panelen te leggen dan ze nodig hebben om in de totale eigen energiebehoefte te voorzien natuurlijk... maar de meesten zullen dat niet doen, verwacht ik.

Als het platform daadwerkelijk ten doel heeft om alle administratieve rompslomp uit handen te nemen, dan zou daar ook de door Jürgen genoemde BTW-aangifte onder moeten vallen, denk ik. Anders wordt het voor de gemiddelde particulier al helemaal te ingewikkeld en alleen daarom al niet interessant...
Reputatie 3
Badge +1
Eigenlijk kan ik het niet beter schrijven dan JVP hier al heeft gedaan. Leuk idee maar er kleven zoveel dingen aan vast. Zoals de belasting, dan ben je weer ondernemer. Maar het belangrijkste is nog, hoe weet je nu al dat je genoeg energie over hebt? Uiteraard, op 1 dag heb je misschien 12 kWh over, maar een dag later heb je die weer net zo hard nodig omdat het slecht weer is, en misschien wel een hele week. Dan zou je pas aan het einde van het jaar je overschot moeten kunnen verkopen, wat me technisch ook niet mogelijk zal zijn.

Leuk idee, maar ik denk zelf dat het niet voorspelbaar is en daarom je nooit weet of je wel echt overhoud aan het einde van het jaar. Om je energie met winst te willen verkopen heeft ook geen zin, waarom zouden mijn buren voor mijn stroom meer betalen dan ik nu, met salderen, terug krijg van Eneco. Misschien straks na 2020, dat het dan wel mooi is om te verkopen, want dan heb je wel je bedrag terug, net zoals het salderen nu. Daar valt wel over na te denken!!

Wat mij mooier lijkt is energie zelf opwekken thuis! En gebruiken wat nodig hebt vanuit een batterij of zo. Dat is toch een veel beter idee!
Reputatie 3
Badge +1
Met verkopen aan de buren bedoel ik dus meer het tarief wat ik dan zie met salderen. Dus niet het bedrag dat je krijgt als je over hebt!!
Reputatie 2
Badge
Dank voor jullie reacties! Denken jullie ook dat er mensen zijn, zonder zonnepanelen, die deze vorm van energie kopen interessant zouden vinden?
Reputatie 3
Badge +1
Oh, ik denk dat mensen zonder zonnepanelen dit best interessant vinden. Zeker als ze goedkoper kunnen inkopen. Dat willen we natuurlijk allemaal, maar of de personen die wel zonnepanelen hebben voor minder dan hun saldeer bedrag willen verkopen, dat denk ik weer niet.
Reputatie 2
Badge
Dank voor jullie reacties! Denken jullie ook dat er mensen zijn, zonder zonnepanelen, die deze vorm van energie kopen interessant zouden vinden?

Ik vermoed dat dat tegenvalt. Mensen zonder zonnepanelen zijn over het algemeen minder bezig met zaken als energie-opwekking, teruglevering, overschotten e.d. De gemiddelde consument zal zich hooguit eenmaal per jaar willen bezighouden met de vraag naar de keuze voor een energieleverancier (en al dan niet overstappen naar een andere aanbieder e.d.). Energie aankopen via zo'n nieuwe "marktplaats" zal hoogstens interessant kunnen zijn wanneer je de energie daar "in bulk" kunt inkopen, dus voldoende voor een half jaar of een jaar. Ik zie het niet gebeuren dat iemand een paar kWh gaat inkopen die ome Piet over heeft, en dan weer een paar kWh van buurman Jansen, etc.
Reputatie 3
Badge +1
En ik blijf zeggen, je weet gewoon niet wat je over hebt aan het einde van het jaar. Dan wil ik niet minder verdienen. Pas als je weet dat je iets over hebt, aan het einde van het jaar, dan zou ik het wel willen verkopen. Stel dan we 700 kWh over houden dan verkoop ik het liever dan dat ik er 9 cent voor krijg. Maar eerst zelf gebruiken 😉
Reputatie 3
Communitylid Lautje heeft mij via een privébericht de volgende reactie gestuurd:

goede bedoeling maar ik ga er niet aan mee werken
ik vind het maar niks je moet er btw over betalen en ik hoed er dan nog minder aan over
Reputatie 1
Badge +4
Aan het einde van het jaar ( jaarnota ) weet ik pas wat ik eventueel overhoud. Het afgelopen jaar had ik 293 kWh verbruikt, dus is het voor mij niet echt zinvol. Wel voor grote Zonne installaties kan het interessant zijn.
Badge
Op zich vind ik het idee de moeite van het onderzoeken waard. Maar . . .
Hoe zit het wettelijk gezien? wordt ik dan ondernemer? en BTW plichtig? en moet ik me dan inschrijven in de kamer van Koophandel. . . en zo heb ik misschien nog wel wat vragen.
We hebben bij Eneco een nieuw idee rondom zonne-energie en we zijn heel erg benieuwd wat jij ervan vindt. Denk je met ons mee? Op basis van jullie reacties gaan we bepalen hoe we met dit idee verder gaan en hoe we het precies gaan invullen. Hieronder vind je een beschrijving van het idee:

Als je gebruikt maakt van zonnepanelen om zelf energie op te wekken, dan zijn er momenten waarop je meer energie produceert dan dat je nodig hebt. Nu kan je die energie weer terugleveren aan het energiebedrijf, maar wat zou je ervan vinden als je dit overschot aan energie aan vrienden, buren of familie zou kunnen leveren?

Eneco is van plan om een platform te introduceren, waarmee houders van zonnepanelen hun energieoverschot kunnen doorverkopen. Via dit platform kan je het overschot van jouw zelf opgewekte zonne-energie eenvoudig verkopen aan vrienden, familie, buren of andere geïnteresseerden. Jij bepaalt zelf de verkoopprijs. Het platform zorgt voor de volledige administratieve afhandeling, facturatie en betaling. Als je zelf geen zonnepanelen hebt, kan je via dit platform voor een goede prijs eenvoudig duurzame energie bij jou uit de buurt kopen.

Vraag

1.Wat vind je van dit idee? Wat vind je goed? En wat zou er volgens jou beter of anders kunnen?

Hoe Willem,

Ik vind jullie idee in z'n eenvoud een prachtig mooi idee.

Vrije marktwerking zou daarbij voorop kunnen staan, maar het aller grootste probleem is hoeveel levert je PV op en hoeveel gebruik je op jaarbasis om te kunnen salderen.

Als je slechts saldeert dan heb je je tussentijdse overschot nodig om je eigen verbruik op jaar basis te verlagen.
Als je altijd op jaarbasis teveel opwekt en nu slechts €0.092 krijgt, dan is het zeer lucratief om van zo'n platform gebruik te maken.

Als laatste is de terugverdientijd een belangrijk item; ik denk dat iedere PV-eigenaar gebaat is bij een zo'n kort mogelijke looptijd.
In de huidige situatie weet je precies hoeveel euro per opgewekte kWh op jaar basis je rekening mee kan houden.
Via een platform zal er een vrije marktwerking ontstaan en daardoor zou een huidie PV-eigenaar wel eens bedrogen uit kunnen komen.

Ergo:

In mijn optiek is een PV-eigenaar met een overschot op jaarbasis alleen bij zo'n platform gebaat.
Immers nu ontvangt hij/zij slechts €0.0092 en dan zou via de marktwerking er wel eens een hoger bedrag uit kunnen komen rollen...............
Interessant gegeven, die ik wel toejuich
Reputatie 6
Badge +1

Als de energie, die ze van jou kopen lager is dan die van de energieleverancier en dat ook gegarandeerd kan worden, dan zal er wel een markt voor zijn.
Reputatie 3
Badge +1
Juist daarom hebbik mijn verbruik en teruglevering in balans en blijft er weinig over om te verhandelen.
BTW is een probleem en belastingplichtig worden over de te verkopen overschot lijkt me inderdaad een flink probleem.
De onbetrouwbare overheid kennende steken zij gegarandeerd hier een stokje voor.

Ik zie meer ik het opslagproject in Heijplaat.

Hoi Willem,

Ja natuurlijk, zeker als het goedkoper is.
Verder zullen er altijd ideële (duurzaam) redenen aan ten grondslag kunnen liggen, dat men er (iets) meer voor over heeft.
Juist daarom hebbik mijn verbruik en teruglevering in balans en blijft er weinig over om te verhandelen.
BTW is een probleem en belastingplichtig worden over de te verkopen overschot lijkt me inderdaad een flink probleem.
De onbetrouwbare overheid kennende steken zij gegarandeerd hier een stokje voor.

Ik zie meer ik het opslagproject in Heijplaat.

Hoi Stan,

Je hebt helemaal gelijk. Nu wordt het in het 1e afrekeningskwartaal even afgedaan met een forfait (wat feitelijk niets voorstelt), maar dan zou het door de overheid wel eens ieder kwartaal belast kunnen worden.
Je zal zien dat tzt het nu (nog) oneindige salderen, weer (eventueel in etappes) wordt terug geschroefd naar de eerdere grens van 3000 kWh; en als dat nog niet afdoende is zal die grens ook weer verlaten worden en is de PV-eigenaar die duurzaam bezig is uiteindelijk geldelijk de dupe van zijn eigen PV.
Reputatie 7
Badge +7
ik produceer niet meer dan nodig is ,
eigenlijk nog net iets te weinig.
maar dat komt wel goed.
dus mijn ontvangen solar power is voor mij zelf :)
en niet voor de buren die er niets voor willen investeren/moeite voor willen doen.
ik hoef geen energie producent te worden.
Reputatie 3
Badge
Vind het een leuk en interessant idee alleen had ik liever gezien dat er meer energie word gestoken in updates van Toon / Zonnepanelen integratie dan dit soort ideeën. Het klinkt leuk en heeft misschien ook wel wat maar ik word er niet meteen warm van op dit moment, zoals hierboven al word beschreven gebruik je zelf het overschot ook voornamelijk savonds en in de dagen dat er minder zon is.
Reputatie 6
Badge +1
Vind het een leuk en interessant idee alleen had ik liever gezien dat er meer energie word gestoken in updates van Toon / Zonnepanelen integratie dan dit soort ideeën.

Een pluspuntje dan. Toon met zon is, na veel uitstellingen, dan toch aanstaande en zal biet meer al te lang duren. Zie het topic toon met zon. Maar dat is een andere discussie
Reputatie 3
Badge +1
Het idee is sympathiek maar de roverheid ( minister Kamp) wil het salderen beperken in 2017, het kost de roverheid teveel belastinginkomsten.
Hoe wil je deze marktplaats "overschot zonne energie" realiseren als ik nu al voorspel dat de roverheid hier niet aan gaat meewerken?

Helemaal energieneutraal met een opslagunit die 's avonds mij van (eigen) stroom voorziet is een goed streven.
Alleen de opslagunit moet betaalbaar worden voor de gemiddelde pv consument.

Nee helaas het idee is goed maar de uitvoerbaarheid zal gedwarsboomd worden door de roverheid is mijn mening.

Maar even positief, het zonnetje schijnt vandaag uitbundig en Eneco zet die vuile centrale op de maasvlakte maar uit vandaag.....🆒
Reputatie 4
Badge
@Allen, fijn om de vele goede en inhoudelijke reacties te lezen. Met jullie input en kritische blik komen we uiteindelijk tot een veel beter concept ingericht naar klantbehoefte. Er zijn bij jullie vooral twijfels over het feit dat je wellicht iets gaat verkopen wat je helemaal niet hebt. Het gaat echter niet om het netto saldo van leveren en terugleveren per jaar, maar om de momentane teruglevering op jaarbasis. Per saldo lever je feitelijk circa 50 tot 80 procent van de opwek terug aan het net wat je aan het energiebedrijf verkoopt. In plaats van dat nu aan ons te verkopen, doe je dat nu bij bekenden. Je kunt dus niet iets verkopen wat je niet opwekt, daar voorziet het concept in.

Wat betreft de BTW-vrees: Er verandert niets ten opzichte van de huidige situatie qua BTW en energiebelasting. Nu verkoop je immers ook de opwek terug aan het energiebedrijf in de zomer, in feite ben je dus al ondernemer voor de wet op het moment dat je zonnepanelen hebt. Over de wijze van vergoeding verandert er wat betreft BTW en belasting niets: je blijft qua 'omzet' ruim onder de grens van BTW-afdracht dus heb je vrijstelling van omzetbelasting op grond van de kleine ondernemersregeling.

Nu ik een paar zorgen hopelijk heb kunnen wegnemen, neemt het enthousiasme dan toe? Zien jullie nog andere hobbels op de weg? Wat zou voor jullie de belangrijkste reden zijn wel deel te nemen aan zo'n platform? En zijn jullie het met jvdl eens die schrijft dat hij niet wil opwekken voor de buren die er zelf niets in willen investeren of moeite voor willen doen?
Ik ben reuze benieuwd naar jullie verdere input.

Groet Martijn
Badge
Wellicht dat jullie meer informatie kunnen verstrekken over hoe 'jouw' stroom aangeboden wordt aan anderen. Maken jullie een schatting (stel ik kan ongeveer 6000KWh opwekken, en gebruik ongeveer 5000KWh) van wat ik 'zelf' kan verkopen (in dit voorbeeld ongeveer 1000KWh)? Of wordt de vergoeding voor 'jouw' overschot achteraf toegekend tegen het tarief dat je zelf bepaalt?
Reputatie 3
Badge +1
Ok Martijn, nu snap ik het beter, klopt ik lever bijna 90% terug aan het net, die zet je in de verkoop voor de hoogste bieder bijvoorbeeld.
Vrije marktwerking is al genoemd, krijg ik dan net zoveel van de buren als ik nu van Eneco krijg?
Waarom zou de buurman 24 cent betalen aan mij terwijl hij dat ook bij een "groene" leverancier kan krijgen?
Omdat hij mij een aardige buurman vind....haha
Nee we willen juist onder die goedkoopste gemiddelde leveranciersprijs per kWh betalen, daarom stappen er zoveel mensen over elk jaar (+welkomsbonus)

Als ik dus minder als het saldeer kWh krijg dan heeft het geen zin, behalve als minister Kamp het salderen gaat verminderen, dan gaat de ballon wel omhoog, dan wil ik wel graag aan de buurman leveren.

Ik wil het hele concept graag lezen want in de toekomst zit er misschien wel brood in.

Zonnige groet 🆒

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen