Een energiebedrijf exclusief voor mensen met zonnepanelen. Wat vind jij van dit idee? | Eneco Community

Een energiebedrijf exclusief voor mensen met zonnepanelen. Wat vind jij van dit idee?

Reputatie 2
Badge
Wij zijn erg benieuwd wat jij van onderstaand initiatief vindt. Denk jij met ons mee? Jouw input wordt gebruikt om het concept verder te ontwikkelen.

Wat is ZonplusStroom?
ZonplusStroom is een energiebedrijf exclusief voor mensen met Zonnepanelen. ZonplusStroom zorgt ervoor dat je het maximale uit jouw zonnepanelen haalt, zodat je zoveel mogelijk energie zelf opwekt en zo weinig mogelijk energie hoeft af te nemen. Heb je toch nog energie nodig dan krijg je deze tegen inkoopprijs.

ZonplusStroom doet dit door zich te focussen op de volgende zaken:
  • De Zonmaximaal Check. Met deze check wordt het rendement en de veiligheid van je panelen thuis gecontroleerd. Je ontvangt hierover een rapport met (eventuele) verbeterpunten voor een maximale opbrengst. Daarnaast monitoren wij continu jouw zonnepanelen en nemen wij telefonisch contact op als er iets aan de hand blijkt te zijn.
  • Leveren jouw eigen panelen even niet genoeg energie voor jouw woning? Dan leveren wij zonnestroom en ook gas tegen inkoopprijs (de kosten van vastrecht op levering is €0). Zo verdien je jouw zonnepanelen nog sneller terug.
  • ZonplusStroom komt op voor jouw belangen en zorgt dat je maximale opbrengst blijft bestaan. De overheid overweegt bijvoorbeeld om energiebelasting te heffen over stroom die je zelf opwekt. Belachelijk natuurlijk. ZonplusStroom bundelt de krachten van zonnepaneelbezitters en komt voor hun belangen op.
  • En nog veel meer…
Voor deze zonnepanelendiensten en de energie tegen inkoopprijs brengt ZonplusStroom een bedrag per maand in rekening. Ben je niet tevreden als zonnepanelenbezitter dan betaal je zelfs niets. Zoveel vertrouwen hebben wij in onze service.

VRAGEN
1. Wat vind jij van dit idee?
2. Zou jij klant worden van ZonplusStroom als jij zonnepanelen hebt? Waarom wel of waarom niet?

46 Reacties

Hoi Willem,

Ik vind het een geweldig idee!! Het bundelen van krachten daar zie ik wel potentie in! Samen maakt sterk tegen de rover-regering en de eventuele op handen zijnde maatregelen tegen teveel terugleveren.

Vooral inkopen stroom tegen inkoopprijs spreekt mij wel aan.
Het vervallen van het vastrecht is ook een leuke, maar wat wordt het vaste bedrag voor deze service per maand, daar valt of staat dit gebeuren mee.
Reputatie 3
Badge
Dag Willem,

Het klinkt als muziek in de oren. De Zonmaximaal Check lijkt me niet nodig als je al zonnepanelen hebt. Daar valt niet veel meer aan te optimaliseren. Ook het monitoren is in veel gevallen al geregeld.

Als eigenaar van zonnepanelen ben ik altijd op zoek naar mogelijkheden om de panelen en de opbrengst ervan zo goed mogelijk te gebruiken.
Ook het feit dat mijn belangen behartigd worden spreekt me aan.
Reputatie 6
Badge +1
Ja dit klinkt goed, tot zeer goed. Zeker het feit "samen staan we sterk". Alleen staat er weer een maand bedrag tegenover. De vraag rijst dan ook, wat Eneco voor een maandbedrag in gedachten heeft. Voor iemand die voldoet in zijn eigen gehele stroombedrag is het minder antrekkelijk, dan voor iemand die nog een tekort heeft en mag kopen tegen inkoopsprijs.

En kom nu niet met de vraag wat redelijk zou zijn als bedrag, want dat zou ik niet weten. Ik kan er ook werkelijk niks bij bedenken.

Afhankelijk van het hele plaatje zou ik wel of niet instappen. Als het bedrag ook bekent is, met de feiten zoals nu in het hoofdtopic vermeld zou zijn, dan zou het afhangen van de prijs. Is de prijs voor het gevoel acceptabel dan ja. Want samen staan we sterk tegen de over( of rover hoe sommige formleden het noemen) heid.
Badge
Het klinkt erg goed, met name het gedeelte stroom en gas (en gas!) inkopen tegen inkoopprijs.

Wat zijn deze inkoopprijzen? En hoe hoog is het bedrag dat ZonplusStroom per maand in rekening brengt?

Daarnaast:
De Zonmaximaal Check. Met deze check wordt het rendement en de veiligheid van je panelen thuis gecontroleerd. Je ontvangt hierover een rapport met (eventuele) verbeterpunten voor een maximale opbrengst. Daarnaast monitoren wij continu jouw zonnepanelen en nemen wij telefonisch contact op als er iets aan de hand blijkt te zijn.

Hoe gaan jullie dit doen?
Reputatie 3
Badge
Klinkt erg leuk en goed en ik denk dat wij wel mee willen doen. Ben wel benieuwd naar eventuele andere kosten zoals per maand of abonnement. Werkt dit dan ook met zonnepanelen die niet via Eneco zijn gelevert? en wat als je bijv 2 omvormers in huis hebt op 2 verschillende plekken?
Reputatie 3
Badge +1
Ook wij kunnen niets anders zeggen dan dat dit een geweldig idee is!!

Samen staan we sterk is in deze tijd wel heel erg belangrijk. Zeker de zonnepanelen gebruikers onder elkaar. Zonmaximaal check is erg leuk maar hoeft natuurlijk niet, wij hebben de panelen al liggen en die liggen volgens de verkoper prima op het zuiden, kan niet beter. Monitoren is misschien een goed idee, zo zouden jullie kunnen inzien of de panelen na een jaar nog wel goed zijn, al hoewel ik dit zelf ook kan zien aan mijn opbrengsten. Deze diensten geven mij wel weer het idee dat het maand bedrag omhoog gaat, als je deze diensten niet wil, gaat het bedrag dan ook omlaag?

Zoals velen hier al schrijven, het is een goed idee, en wij zouden hier misschien wel voor kiezen, maar wat is nu het maandbedrag? Daar staat natuurlijk alles tegenover!! Inkoop tegen inkoopprijs, vastrecht op levering is €0,- is leuk, maar wat zijn dan de kosten per maand en wat is de inkoopprijs.

Heb even gekeken op mijn jaarnota en zie dat het vastrecht voor Electra, op jaarbasis slechts €27,66 en voor Gas is dit ook €27,66. Dat is voor 1 jaar €55,32 en dat wil zeggen dat je eigenlijk niet meer dan €4,61 per maand zou moeten gaan betalen voor deze nieuwe dienst. Ik weet niet wat Electra en Gas inkoopprijs is?!

Heb ik deze berekening nu verkeerd? Dan verneem ik het graag natuurlijk 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Werkt dit dan ook met zonnepanelen die niet via Eneco zijn gelevert?

Goede vraag... maar ik ga er toch vanuit dat ook NIET zonnepanelen van Eneco in deze nieuwe optie vallen. Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die ze niet bij Eneco hebben gekocht, zoals wij.
Reputatie 1
Badge +4
Ook ik vind het een goed idee, maar een en ander is afhankelijk wat er voor die dienst in rekening wordt gebracht.

Groet Wil.
Eigelijk zie ik wel iets in een systeem dat wat mijn zonnepanelen opleverennper jaar dat ik zelf over die hoeveelheid energie moet kunnen beschikken zonder daar extra over te moeten betalen.
Natuurlijk mag er een soort vastrecht of servicekosten zijn, gelijk aan huidig vastrecht bedrag.
dan blijft er over wat betaal je voor de energie die je per jaar meer verbruikt dan dat je panelen leveren. En wat krijg je voor de energie die je meer levert dan dat je per jaar verbruikt.
moeilijker moeten we het niet maken.
we zijn er zelf bij gebaad dat onze zonnepanelen een hoge opbrengst hebben dus zullen we die ook zelf via een b.v. Toon thermostaat kunnen monitoren.
vetwachte opbrengst versus werkelijke opbrengst.
dat Eneco ook wat wil verdienen begrijpen we ook wel. Zij verdienen aan de genoemde servicekosten het gebruik van een Toon.
En misschien ook als ze de panelen leveren en installeren.

begrijpen jullie dit idee ?
Reputatie 4
Badge +1
Ook ik vind het (als toekomstig zonnepanelen bezitter) een interessant idee.

Het continue monitoren kan ik in mijn geval straks zelf (zelfs op paneelniveau), en kan ik afnemen voor een klein bedrag per jaar bij mijn leverancier/installateur die dan proactief voor mij monitoren, waarbij ik voor dat bedrag bij storingen ook gratis extra service krijg.
Dus het continu monitoren zou voor mij zeer oninteressant zijn.

Het gunstig kunnen kopen en verkopen is wel een zeer interessant alsmede het opkomen voor belangen zodat op de langere termijn hopelijk de opbrengsten gunstig blijven.

Ik ben erg benieuwd wat een en ander eventueel meer/minder kost t.o.v. een 'normaal' Eneco contract.
Kortom wat levert het meer/minder op (behoudens de vastrechten van €0,-)
Reputatie 3
Badge +1
We zijn er zelf bij gebaad dat onze zonnepanelen een hoge opbrengst hebben dus zullen we die ook zelf via een b.v. Toon thermostaat kunnen monitoren. En misschien ook als ze de panelen leveren en installeren.

Leuk idee, maar we moeten als zonnepanelen gebruikers niet worden verplicht om Toon te gebruiken. Dat moet los staan van het hele verhaal! Voor nieuwe klanten is dit te doen, voor klanten die reeds zonnepanelen hebben, is het verdienen daarin niet meer te behalen.
Reputatie 3
Badge +2
Ben zeker geïnteresseerd, zeker als de roverheid het salderen in de toekomst wil beperken.
Servicemaandbedrag zou niet meer als het huidige vastrecht moeten zijn anders zie ik niet zoveel voordeel.
Monitoren doe ik zelf, optimaliseren haast onmogelijk, verbruik prakisch gelijk aan oplevering.
Maar het motto " samen staan we sterker" spreekt me wel aan.
Ik kijk uit naar de uitwerking.

Zonnige groet🆒
Reputatie 5
Badge +6
Zie ook de website http://zonplusstroom.nl/ , onderdeel van een commerciële (lucht)ballon?
Kennelijk wil Eneco via een andere merknaam zonnepaneel bezitters benaderen. Vraag is dus welk commercieel belang kan ZonPlusStroom creëren. Opbrengst uit de verkoop van energie is bij deze doelgroep niet aan de orde. Het moet dus gezocht worden in verkoop van diensten zoals monitoren van de panelen ed. Het monitoren van panelen werd ook al door Eneco aangeboden bij de verkoop van zonnepanelen in 2011/2012. Toen nog in combinatie met de Mastervolt omvormers. Door Toon met Zon kan het monitoren van PV systemen onafhankelijk van het merk omvormer worden gerealiseerd. Een deel van de oplossing zit al in de hardware en software van Toon met zon. Nu kunnen alle bezitters van PV systemen een monitoring systeem aangeboden worden. Verwijzingen naar door de overheid te nemen maatregelen m.b.t. energiebelasting is naar mijn mening commercieel "leuk" maar in de praktijk zal ook ZonPlusStroom den Haag niet kunnen afhouden van wijzigingen in de belastingheffing om de inkomsten op pijl te houden. Resteert denk ik de vraag welk bedrag denkt ZonPlusStroom te kunnen rekening voor de diensten. Alleen de kortingen vermelden, geen vastrecht oplevering en nog vager energie tegen inkoopkosten, zal mij niet overtuigen. Dus wat mij betreft maak de website van ZonPlusStroom maar compleet met echte tarieven dan zien we wel verder.
m.v.g.
Nico
Reputatie 3
Badge +1
Is iets met Zon IQ? Als je info vraagt over de site krijg je gebruiker Zon IQ.
http://www.energiebusiness.nl/2012/03/21/eneco-neemt-25-procent-belang-in-zon-iq/

Is dit ook het bedrijf dat samenwerkt en waar we mee te maken krijgen?

Heb even gekeken op mijn jaarnota en zie dat het vastrecht voor Electra, op jaarbasis slechts €27,66 en voor Gas is dit ook €27,66. Dat is voor 1 jaar €55,32 en dat wil zeggen dat je eigenlijk niet meer dan €4,61 per maand zou moeten gaan betalen voor deze nieuwe dienst. Ik weet niet wat Electra en Gas inkoopprijs is?!

Heb ik deze berekening nu verkeerd? Dan verneem ik het graag natuurlijk :)

Volgens mij is het vastrecht per 1 januari 2015 verhoogd naar € 3,46; dus zijnde € 41,52 voor stroom.
Reputatie 7
Badge +7
Ik geloof dat ik hier niet veel meer kan toevoegen.

Wat is het verdien model.
wat zijn de kleine lettertjes

En wat Levert het Op voor Mij.

Ik moet er wel VOORDEEL aan hebben zo Niet
Dan is het jammer voor Eneco Of wie dan ook.
Reputatie 5
Badge +3
@Allen,
Wat goed om te zien dat jullie zo actief meedenken over dit onderwerp! Dat stellen we op prijs want het stelt ons in staat om het concept zo goed mogelijk vorm te geven. Ik lees veel positieve opmerkingen maar ook wat goede vragen die ik hieronder graag beantwoord:

Brake, jij informeert naar de Zonmaximaal check en vraagt je af hoe wij dit gaan doen. Het idee is om dit periodiek uit te voeren en te controleren of de installatie veilig is en of mensen het maximale uit hun zonnepanelen halen. Geeft dit antwoord op je vraag? Over de inkoopprijs, de inkoopprijs is de prijs waarvoor ZonplusStroom de energie inkoopt op de markt. Dit is de prijs die klanten er dan ook voor gaan betalen. De inkoopprijzen worden mede vastgesteld door een klantpanel. Dit om de transparantie te waarborgen. Daarnaast wordt er ook geen vastrecht in rekening gebracht. Wat betreft het abonnementsgeld per maand: het idee is om voor de zonnepaneeldiensten en de energie tegen inkoopprijs 10 euro per maand in rekening te brengen. Daarnaast komen wij op voor je belangen richting overheid, leveranciers en producenten. Constateren wij bijvoorbeeld dat er iets mis is met een omvormer dan kunnen wij dit naar alle klanten communiceren en gezamenlijk stappen nemen richting leverancier.

Goede vraag MBNN, ZonplusStroom richt zich op alle mensen met zonnepanelen, dus ook de panelen die niet door Eneco geleverd zijn. Het is ook geen probleem om 2 omvormers op 2 verschillende plekken te meten.

A.J. van der Werf, goede ideëen nemen we natuurlijk graag mee. Je idee is me alleen nog niet helemaal duidelijk. Kun je dit verder aan ons toelichten?

Energieboy, er is geen verplichting met TOON.

Ik ben benieuwd naar jullie verdere input op dit idee. Ik vraag me ook af of jullie je zorgen maken over de veiligheid van de zonnepanelen. Hoe belangrijk vinden jullie dit en zou het een meerwaarde zijn als wij dit periodiek controleren?
Reputatie 3
Badge +1
Kelly: Het idee is om dit periodiek uit te voeren en te controleren of de installatie veilig is en of mensen het maximale uit hun zonnepanelen halen.

EnergieBoy: Leuk bedacht, fijn dat jullie dit kunnen uitlezen en kunnen controleren of alles nog werkt. Maar heeft de installateur dat al niet gedaan (die van ons zijn niet via Eneco geplaatst)?

------------------------------------
Kelly: Over de inkoopprijs, de inkoopprijs is de prijs waarvoor ZonplusStroom de energie inkoopt op de markt. Dit is de prijs die klanten er dan ook voor gaan betalen. De inkoopprijzen worden mede vastgesteld door een klantpanel.

EnergieBoy: Dat is helemaal duidelijk, je kan dan energie inkopen voor de inkoopprijs. Maar hoe wil je dat een klantpanel dit gaat vastleggen? Ga je dan aan iedereen vragen of het inkopen van stroom 0,10 euro mag kosten of mogen we allemaal een prijs noemen? Hoe ga je dit allemaal op 1 lijn krijgen? Dit lijkt me niet uit te voeren zo.

Kelly: Wat betreft het abonnementsgeld per maand: het idee is om voor de zonnepaneeldiensten en de energie tegen inkoopprijs 10 euro per maand in rekening te brengen. Daarnaast komen wij op voor je belangen richting overheid, leveranciers en producenten. Constateren wij bijvoorbeeld dat er iets mis is met een omvormer dan kunnen wij dit naar alle klanten communiceren en gezamenlijk stappen nemen richting leverancier.

EnergieBoy: Toe maar, 10,- euro per maand. Dat is best veel op jaarbasis!! Als er iets mis is met mijn omvormer dan zegt Eneco, ga naar de persoon die heb je heeft verkocht, daar heb je garantie gekregen. Die stappen die genomen moeten worden om zonnepanelen in te kopen bij een leverancier is voor mij geen waarde en zeker niet omdat ze bij mij al op dak liggen. Daar heb ik dan toch ook niet echt veel aan. Belangen richting de overheid.... Ik weet het niet, is dat 120,- euro per jaar voor nodig? De overheid doet toch wat die zelf wil, is er dan echt daar iemand die zal zeggen: Oeps, ZonplusStroom roept ons op het matje, we moeten het gaan aanpassen?! NOPE, dat geloof ik niet echt.

Kelly: Ik vraag me ook af of jullie je zorgen maken over de veiligheid van de zonnepanelen.

EnergieBoy: Bij aanschaf is mij een veiligheid certificaat gegeven en ga er vanuit dat ik goed ben ingelicht. Ik denk dat dit alleen van belang is voor mensen die ze nog moeten aanschaffen.
Kelly: Hoe belangrijk vinden jullie dit en zou het een meerwaarde zijn als wij dit periodiek controleren?

EnergieBoy: Het is altijd goed om te weten of je panelen nog goed werken, prima idee. Maar om daar nu gelijk weer een bedrag van 10,- euro per maand voor te vragen, dat zien wij niet zitten. Ik bekijk mijn panelen elke dag en als er iets mis is dan bel ik mijn leverancier, die moet dan maar langs komen en alles bekijken. Dat is denk ik ook het vertrouwen die je aangaat met je leverancier en service van het bedrijf, dat jullie ook zullen bieden aan mensen die bij jullie panelen inkopen en laten plaatsen.
Reputatie 3
Badge +1
Om nog even op die 10,- euro terug te komen.
We betalen nu €55,32 per jaar! Dus dat is fors minder en daarom vraag ik me af of het dan wel haalbaar is dat ik de prijs inkoop voor inkoopprijs. Aan het eind van het jaar, afgelopen jaar, hadden we 'ongeveer' 900 kWh teveel aan Eneco gegeven. Waarom zou ik dan zo'n abonnement nemen?

Straks gaan we niet meer salderen, maar kan Eneco dan nu al een soort voorbeeld jaarnota geven? Wat ik overdag aan jullie lever kost mij niets, en wat ik in de avond afneem krijg ik dan goedkoper dan wat ik nu inkoop? Oh ja, en als we straks niet meer salderen, koopt Eneco dan het stroom van mij? Ik wil best mijn stroom aan Eneco verkopen, als die dan ook weer eerlijk terug verkoopt 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Persoonlijk vind ik ook 10 euro erg veel. Zeker als ik nu 75 euro per jaar betaal voor verzekering op alle te bedenken onheil, gegarandeerde opbrengst en onderhoud en service om de 5-10-15-20-25 jaar

Dus ja. Ik heb nu 1/3 stroom uit de panelen. Voor die 10 euro abb, kan ik dan de 2/3 tegen inkoopsprijs kopen, if heb ik dat verkeerd?
Reputatie 7
Badge +7
ook hier is het monitoren van mijn installatie gratis,
en ik hou het zelf ook in de gaten
dus daar ga ik echt niet 10 eurie,s per maand voor betalen.
dus zou het alleen voor

komen wij op voor je belangen richting overheid, leveranciers en producenten.

zijn

dat lukt mij ook nog wel :)

dus je voordeel qua inkoop prijs word mss volledig te niet gedaan door de abbo kosten 😞
Reputatie 3
Badge +1
Begrijp dat die 10,- euro niet goed valt.
Daarin zou Eneco toch iets verder over moeten denken.

Het is in deze tijd erg lastig om abonnementen te verkopen.
Reputatie 5
Badge +3
@allen,
De 10 euro per maand doet aardig wat stof opwaaien zie ik 🙂. Ik licht het daarom graag aan jullie toe. Het idee is eigenlijk dat je op jaarbasis juist iets goedkoper uit bent dan dat je nu bent, maar dat je daar wel extra diensten voor je zonnepanelen bij krijgt. De stroom- en gasprijzen zijn lager, namelijk inkooprijzen zonder marge. Hebben jullie nog extra ideeën voor mogelijke zonnepanelen diensten waarmee wij jullie kunnen helpen?

Energieboy, je merkt terecht op dat de installateur bij de plaatsing een veiligheidscontrole heeft gedaan. Het is duidelijk dat je zonnepanelen veilig zijn geïnstalleerd. Goed dat je hier een veiligheid certificaat voor hebt gekregen. Maar hoe weet je zeker dat ze nu nog steeds veilig zijn. Of over 3 jaar? Is het dan niet prettig als iemand dit periodiek komt controleren en meteen nakijkt of je zonnepanelen nog optimaal renderen? Misschien is er wel een kabel gebroken of aangevreten door ongedierte, waardoor de aluminium profielen van je panelen onder stroom staan. Daarom denken wij dat een controle op veiligheid klanten kan helpen.

Verder vroeg Energieboy meer over het klantpanel. Over hoe dat in z'n werk zou gaan. Begrijpelijke vraag! Als klant van ZonplusStroom krijg je stroom en gas tegen inkoopprijs. ZonplusStroom koopt dit tegen de geldende inkoopprijs in de markt en levert dit aan klanten zonder marge. Het idee is dan dat wij een klantpanel laten controleren of dit goed gebeurt. Vinden jullie dat een goed idee?
Reputatie 3
Badge +1
@Kelly
Ik ben het volledig met je eens dat er altijd iets kan gebeuren met je panelen en dat als er iemand is die dit kan controleren, goed voor je is. Maar sommige mensen geven aan zelf al een contract te hebben, die hebben daar dan niet aan. Voor ons zou het handig zijn om te weten of alles nog goed verloopt en dat kabels niet doorgegeten zijn door muizen (al hadden we dit dan snel gemerkt, lijkt me). Dus dat is zekers een + puntje.

Klantpanel die controleren of alles goed gebeurt en inzagen heeft op de juistheid van inkoopprijs, dat is alleen maar prima. Je geeft als Eneco een transparantie en dat is zeker goed! Prima om te vertrouwen, wat ik overigens nu ook al doe bij Eneco. Erg goed dat jullie daar dan mensen in kunnen/willen plaatsen die dit controleren.

Maar dan even de vraag nog over die 10,- euro per maand. Uiteraard, voor niets gaat de zon op, wat toepasselijk in dit gesprek. Maar het gaat er natuurlijk om hoe het straks gaat verlopen met onze stroom, blijven we salderen of gaat hier echt iets in veranderen. Het gaat nu over inkoopprijs van stroom, maar wat geven jullie ons als ik overdag teveel stroom aan jullie geef? Want de inkoopprijs betaal ik alleen in de avonden, nachten en dagen wanneer ik niet voldoende zon heb. Maar wat geven jullie ons als wij teveel terug geven overdag?

En hoe gaat het dan in z'n werk in de avonden? Ik heb even mijn rekening er bij genomen en zie dat wij 1895 kWh nog extra hebben afgenomen bij Eneco, maar we hebben 2632 kWh terug gegeven. Nu salderen jullie deze maar als dit straks eruit gaat, dan moeten we dus 1895 kWh betalen tegen inkoopprijs? Stel, die kost ons 0,10 inkoop, dan betalen we 189,50 + 120,- euro per maand contract = 309,50 euro. Dit snap ik dan eventueel nog, maar wat gaat er gebeuren met die 2632 kWh?? Als jullie die dan ook weer inkopen voor 0,10 dan is het netjes :)

Nu krijgen we -40,05 terug en dan zouden we:
189,50 + 120,- = 309,50 - 263,20 = 46,30 gaan betalen.
Dit wil zeggen dat we dan een verschil betalen van 6,25 :)

Ja, als het zo gaat, prima toch 🙂 Of bereken ik het nu helemaal verkeerd?
Zou je ons eens kunnen uitleggen hoe het dus zit met inkoop avond/nacht en wat jullie terug geven voor ons stroom en valt dit weg te strepen of? Want dan moet ik echt overdag alleen maar wassen en drogen ipv in de avond (wat we nu al veel doen overigens).

Snap je mijn vraag een beetje... 🙂 🙂
Reputatie 3
Badge +1
of komt nu opeens het verhaal, verkopen aan je buren om de hoek kijken?
Die 2632 kWh die ik terug heb gegeven, die willen jullie dat ik dan verkoop aan de buren (Stroom Marktplaats).

Reageer