Duo probeert alleen van de zon te leven | Eneco Community

Duo probeert alleen van de zon te leven

• 29 augustus 2014
  • 71 reacties
  • 4626 Bekeken

Toon eerste bericht

71 Reacties

Leuk experiment, maar met de nodige vraagtekens.
Als in de toekomst het salderen aan banden gelegd gaat worden moeten we zeker wat doen en is dit een beperkte optie.
Nu heeft het vrijwel geen zin, omdat bij de huidige techniek en prijzen van de accu's het onrendabel is om stroom op te slaan. In de zomer hebben we een overschot wat terug geleverd moet worden en dus (economisch) niet in accu's opgeslagen kan worden.
Accu's hebben het nadeel dat ze niet geheel ontladen mogen worden en de levensduur is beperkt.
In de maanden nov t/m febr wordt slechts 12% van de energie van de zonnepanelen opgewekt, deze periode ga je dus niet overbruggen met accu's.
Om salderen te beperken moeten we anders gaan denken en energie gebruiken als er zon is. Er zijn b.v. al slimme afwasmachines die zelf bepalen wanneer er voldoende zon is en zichzelf dan inschakelen.
(kijk maar eens naar de Sunny Home Manager van SMA).
Zelf zie ik meer in de techniek waarbij water d.m.v. zonnepanelen omgezet wordt in waterstof (en zuurstof), vloeibaar gemaakte waterstof kan als brandstof gebruikt worden voor een brandstofcel, die op zijn beurt weer elektriciteit opwekt. Bovendien kun je waterstof opslaan en o.a. in de winter gebruiken.
Het echt zelfvoorzienend zijn komt dan echt in zicht en de ontwikkelingen gaan momenteel razend snel.
Ook de prijzen zullen op korte termijn sterk dalen zodat deze producten ook voor de consument aantrekkelijk zullen worden.
Reputatie 7
Badge +7
ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit project loopt ?
zeker nu in de winter.
Inderdaad Jan.
Goed dat je dit weer even opgerakeld hebt.
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig.
Zeker nu ik zelf ook ervaring heb met zonne-energie.
Reputatie 2
Badge
Ik ben ook wel benieuwd. Lijkt me geweldig als het ze lukt.
Binnenkort (1e week februari) staat een tussentijdse meting en evaluatie gepland met Hannah en Christiaan. Dan volgt er meer informatie. Zodra we dit hebben maken we jullie deelgenoot van de eerste ervaringen!
Reputatie 7
Badge +7
oke paul ,
van wie heb je deze info ?
of waar is dat te lezen
of stel u voor , inmiddels gevonden google is your/my friend
welkom op het forum
oke paul ,
van wie heb je deze info ?
of waar is dat te lezen
of stel u voor , inmiddels gevonden google is your/my friend
welkom op het forum

Hoi Jan,

Kijk hier maar eens:

https://www.facebook.com/Heijplaat/posts/217819451691704

Ik weet uit de 1e meldingen dat het Heiplaat betrof; dus dit moeten ze zijn.
Ik zit niet op facebook, maar misschien jij wel?

Maar hoe dan ook; ook ik ben nieuwsgierig naar wat Paul hier belooft.
Reputatie 3
Badge +1
Leuk experiment, maar met de nodige vraagtekens.
Als in de toekomst het salderen aan banden gelegd gaat worden moeten we zeker wat doen en is dit een beperkte optie.
Nu heeft het vrijwel geen zin, omdat bij de huidige techniek en prijzen van de accu's het onrendabel is om stroom op te slaan. In de zomer hebben we een overschot wat terug geleverd moet worden en dus (economisch) niet in accu's opgeslagen kan worden.
Accu's hebben het nadeel dat ze niet geheel ontladen mogen worden en de levensduur is beperkt.
In de maanden nov t/m febr wordt slechts 12% van de energie van de zonnepanelen opgewekt, deze periode ga je dus niet overbruggen met accu's.
Om salderen te beperken moeten we anders gaan denken en energie gebruiken als er zon is. Er zijn b.v. al slimme afwasmachines die zelf bepalen wanneer er voldoende zon is en zichzelf dan inschakelen.
(kijk maar eens naar de Sunny Home Manager van SMA).
Zelf zie ik meer in de techniek waarbij water d.m.v. zonnepanelen omgezet wordt in waterstof (en zuurstof), vloeibaar gemaakte waterstof kan als brandstof gebruikt worden voor een brandstofcel, die op zijn beurt weer elektriciteit opwekt. Bovendien kun je waterstof opslaan en o.a. in de winter gebruiken.
Het echt zelfvoorzienend zijn komt dan echt in zicht en de ontwikkelingen gaan momenteel razend snel.
Ook de prijzen zullen op korte termijn sterk dalen zodat deze producten ook voor de consument aantrekkelijk zullen worden.

Als Brandveiligheidsdeskundige is opslag van waterstof in woningen niet aan te raden.
Daar zullen heel wat beveiligingen aan te pas komen, ik denk niet toepasbaar voor particulieren.
Een foutje en Boemmmmm halve straat weggevaagd.

Heb je weleens bij de voorzieningen gekeken die winkeliers die vuurwerk verkopen?
Daar moet je aan denken met waterstofcylinders en dat in drievoud qua beveiliging.

Maar ik volg dit project met veel belangstelling en hoop dat er een voor particulieren goede oplossing gevonden wordt voor opslag van mijn energie uit mijn panelen.

Stansat

Maar ik volg dit project met veel belangstelling en hoop dat er een voor particulieren goede oplossing gevonden wordt voor opslag van mijn energie uit mijn panelen.

Stansat

Inderdaad Stan ik ook, ik vind het prachtig wat Eneco daar aan het uitproberen is.
Als het goed is krijgen we begin volgende maand een evaluatie, die hier gecommuniceerd zou worden.
Overigens is Heipaal (update: "Heijplaat") vlak bij jou in de buurt toch...........
Reputatie 7
Badge +7

Stansat

Inderdaad Stan ik ook, ik vind het prachtig wat Eneco daar aan het uitproberen is.
Als het goed is krijgen we begin volgende maand een evaluatie, die hier gecommuniceerd zou worden.
Overigens is Heipaal vlak bij jou in de buurt toch...........

---------

Heijplaat Ton 🙂

Stansat

Ja, ja het is ook bij jou om de hoek, toch.........
Je hebt gelijk ik tikte even te snel, Jan!

Overigens is Heipaal vlak bij jou in de buurt toch...........

---------

Heijplaat Ton :)
Binnenkort (1e week februari) staat een tussentijdse meting en evaluatie gepland met Hannah en Christiaan. Dan volgt er meer informatie. Zodra we dit hebben maken we jullie deelgenoot van de eerste ervaringen!

Hoi Paul,

Is er al iets bekend over de evaluatie?
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje,

Medio maart vindt de evaluatie plaats.
@Brandje,

Medio maart vindt de evaluatie plaats.

Hoi Danielle,

Bedankt voor de melding!
Hoi Danielle,

Wordt de terugkoppeling/evaluatie niet hier op het topic vergeten?
Volgens jouw mededeling zou dat in maart 2015 hebben plaats gevonden.
Zeker nu met het Tesla-gebeuren in gedachte, ben ik wel nieuwsgierig................
Hoi moderators,

Even dit topic naar voren gehaald!

Is er al nieuws te melden?
Inmiddels hebben er gesprekken plaatsgevonden met de bewoners en analyses voor wat betreft de resultaten en ervaringen van de energieopslag. Het heeft veel positieve aandacht gekregen en zij hebben ook aan veel vrienden en familie verteld over de energie opslag.

Christiaan en Hannah, zijn an sich positief over de energieopslag en de zonnestroom. Dit werkt uitstekend. Echter naast de Toon zouden ze ook meer inzicht willen hebben in de status van de batterij, via bijvoorbeeld de telefoon App, SMS of op de Toon zelf (nu is dat via een speciale website en dat is niet handig). Tevens zien we dat de saldering van zonnestroom zoals nu in Nederland van kracht is, er voor zorgt dat de klant geen echt probleem heeft. Een thuisbatterij lijkt pas ECHT een probleem op te lossen, als de zonnestroom vergoeding is gekoppeld aan de marktprijzen. We passen nu de berichtgeving aan en testen nu een SMS oplossing. Keep you posted!!
Hoi Paul,

Hartelijk dank voor de update!
Reputatie 3
Badge +1
Ben uiterst benieuwd naar de haalbaarheid van de kosten van de kast met accu's voor de gemiddelde pv, goed dat we op de hoogte blijven.

Dank
Wat voor batterijen worden gebruikt? Loodaccu's leven ongeveer 4jaar als je geluk hebt 6 tot 8jaar tot hij helemaal op is. Batterijen hebben ook een slechte eigenschap dat ze een erg slechte isolatie weerstand hebben hierdoor verlies je veel energie. Hoe worden de batterijen geschakeld? Of is het 1 grote?

Als je accu's in serie zet heb je een grote kans dat ze elkaar tegenwerken, en zelfs defect raken. Je hebt een aparte regelaar nodig op elke batterij om dit beter aan te sturen.

Ik heb zelf een zonnepaneel geplaatst met een laadregelunit daarop 2 accu's (12v 93Ah) in serie voor dubbele capasiteid i.p.v dubbele spanning. Hier heb ik een omvormer voor nodig als ik 230v wil gebruiken. Ik laad met max 8Ah dus nog onder het maximale laad maximum.

Ik heb gehoord over nieuwe type batterijen, als dat echt zo is als ze zeggen is het wel aantrekkelijk om te installeren. Maar het klinkt als een zeer interessant project en ben niet vies van technische gegevens.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen