Duo probeert alleen van de zon te leven | Eneco Community

Duo probeert alleen van de zon te leven

• 29 augustus 2014
  • 71 reacties
  • 4626 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Sinds kort hangt aan het huis van Hannah Frederiks en Christiaan Beljaars een jaar lang een bijzonder apparaat. Het is een batterij in wasmachine-formaat, die zonne-energie opslaat. Op deze manier kan het stel ook ’s avonds als het donker is, gebruik maken van de stroom die hun zonnepanelen overdag hebben opgewekt.

Het is één van de eerste concrete projecten met het opslaan van energie in een huis waarin permanent gewoond wordt. Volgens kenners is energie-opslag het ei van Columbus voor de doorbraak van duurzame energie. Immers, een groot nadeel aan elektriciteit is dat er nauwelijks technieken zijn om opgewekte stroom op te slaan en het pas te gebruiken als het nodig is.

Lees het volledige persbericht op eneco.nl.

Wat vinden jullie van deze manier om met zonne-energie om te gaan?

71 Reacties

Hoi Stefan,

Een fantastisch initiatief. Ik las het ook weer in het dummies boekje!
Opslag is het probleem bij overproductie.
Helemaal onderin de kast zitten de accu's?

Overigens werkt de link niet..............
Reputatie 4
Badge +2
Hi Brandje,

Dank voor je reactie.
De volledige link is: http://nieuws.eneco.nl/duo-probeert-alleen-van-de-zon-te-leven/ Hopelijk werkt dat wel.
Hoi Stefan,

Ja nu is het perfect!

Grappig nu ik Heijplaat weer lees, werd daar enige jaren in het prille bestaan van Toon ook niet met Toon getest?
Een stroomverbruik uit de accu's van 400 watt gedurende 24 uur is niet veel, maar moet voldoende zijn om verlichting/tv te kunnen gebruiken.
Er komt behoorlijk wat bij kijken zeg, gezien de inhoud van de kast.

Maar het begin is er!

Houdt ons op de hoogte van dit mooie initiatief.
Reputatie 3
Badge +1
Heel goed initiatief, zeker met de salderingsbeperking in de toekomst zou dit een prima oplossing zijn.
Je cv kan blijven draaien, wat verlichting en een zuinige ledtv.
Ik zou me zo als proefpersoon aanmelden, alleen wat zijn de kosten?
Nu een initiatief van Eneco en de Woonbron, maar als particulier heb ik ook interesse.

Ik hoor er graag meer over.

Stansat
Reputatie 3
Badge
Heel wat meer dan je CV, verlichting en TV kan blijven draaien. Je kunt met een 10kWh accu gewoon ruim een dag alles doen: 10kWh x 365 dagen is immers al 3650kWh, het gemiddelde huishouden haalt dat verbruik niet per jaar. En denk eraan dat de zonnepanelen ook energie leveren om de accu op te laden: de accu gaat dus langer mee dan je denkt.
Reputatie 3
Badge +1
10kWh klopt, mijn gemiddelde verbruik per dag ligt op 4,6 kWh dus een paar dagen zonder zon, geen probleem met deze unit.
Veelbelovend maar wat kost t'ie?

Stansat:-)
Reputatie 7
Badge +7
zeker mooi initiatief,
maar let op deze accu zal niet op zijn maximale capaciteit gebruikt kunnen worden.
dan is hij zo overleden.
in een hybride auto word deze maximaal als ik het goed heb niet verder ontladen dan 30 procent
en niet hoger geladen dan 80 procent ,dan gaat deze het langste mee.
dat zal hier dus ook gebeuren en dan houden we een stuk minder wattage over.
dan de 10kw waar hier over gesproken word.
tussen de 3 en 8 kw komt dan beter overeen

dat zou voor mijn verbruik perfect zijn ( waar kunnen we ons aanmelden voor de test ) 🙂
Reputatie 3
Badge
De accu van een Volt is 16kWh en kost iets meer dan 2600$: http://www.partswebsite.com/gm-car-parts/?i=2&make=116&model=2635&year=2012&type=parts&act=new_subcategory_hp§ion=26&catid=10111&subcatid=20018&fl_id=56

Dit is een kleinere tweedehands accu, dus deze zal nog wel goedkoper zijn. Maar ik denk dat je ook de kosten van de rest van de installatie niet moet onderschatten. Zolang je kunt salderen is dit soort installaties niet echt aantrekkelijk.
Reputatie 4
Badge
Dit is nog maar het begin van de toekomst.

dat zou voor mijn verbruik perfect zijn ( waar kunnen we ons aanmelden voor de test ) :)

Dat kan je natuurlijk vergeten Jan!
Ik zou wel eens het prijskaartje van deze test van een jaar willen weten.
Je zal schrikken vermoed ik, dus meerdere zullen er voorlopig wel niet volgen............
De accu van een Volt is 16kWh en kost iets meer dan 2600$: http://www.partswebsite.com/gm-car-parts/?i=2&make=116&model=2635&year=2012&type=parts&act=new_subcategory_hp§ion=26&catid=10111&subcatid=20018&fl_id=56

Dit is een kleinere tweedehands accu, dus deze zal nog wel goedkoper zijn. Maar ik denk dat je ook de kosten van de rest van de installatie niet moet onderschatten. Zolang je kunt salderen is dit soort installaties niet echt aantrekkelijk.

Hoi Leon,

Bedankt voor de link!
De prijs van de accu's is dus ongetwijfeld het duurste wat in die kast zit.

En dan hebben we het nog niet eens over de afschrijvingsduur.
Reputatie 3
Badge +1
Misschien zit er meer muziek in een plug-in hybride auto die stroom levert aan je huis, alleen hoe kom je weg als je akku's leeg zijn 's mogens?
Tenminste als je een compleet elektrische auto hebt zonder brandstof hulpmotor.
Alleen een stevige investering deze auto's.

Nog niet haalbaar in het volgende decennium voor mij, te duur.

Stansat🆒
Dan kan je beter op waterstof gaan rijden................
Maar ook dan moet je een aardige geldbuidel meenemen.
Gister werd een prijs van 1 ton genoemd.

Gewoon zo'n auto zakelijk rijden toch..............
Reputatie 3
Badge +1
Als freelance zzp`er kan ik mij geen auto van een ton permitteren Ton.

Maar ik heb wel een elektrische fiets, dus ik rij ook hybride, beetje trapkracht van mezelf plus ondersteuning.

haha, helpt ook mijn overschot op te souperen, batterij laden alleen overdag op zonne energie.

Stansat🆒
Hoi Stan,

Goed bezig, want opsouperen voor saldering ruimt lekker op!
Voor mij is zo'n auto ook niet meer weggelegd, maar ik zat met opperste verbazing naar TV te kijken, want het 1e tankstation voor waterstof is ook al open!
Reputatie 3
Badge
Daar zou ik niet van uitgaan. Een Nedap powerrouter met batterij management maar zonder accu's kost bijna 2x zoveel.
Reputatie 3
Badge +1
Even die kast naar China en hij kost over een paar jaar de helft.

Als ik het goed begrijp denk ik aan meer als 5000,- Euro
Omdat het nu een pilot is en als die goed uit de bus komt dan kan het pas rendabel worden bij hele grote pv's of als het met grote aantallen geproduceert kan worden.

Ben erg benieuwd naar de uitslag van de proef.

Stansat🆒
Reputatie 4
Badge
Waar zijn we over 20 jaar? Hebben we dan nog Eneco, of leveren we zelf de energie die we nodig hebben?
Even die kast naar China en hij kost over een paar jaar de helft.

Als ik het goed begrijp denk ik aan meer als 5000,- Euro
Omdat het nu een pilot is en als die goed uit de bus komt dan kan het pas rendabel worden bij hele grote pv's of als het met grote aantallen geproduceert kan worden.

Ben erg benieuwd naar de uitslag van de proef.

Stansat🆒

Precies Stan,

Vandaar dat ik bij Stefan ook vroeg ons op de hoogte te houden.
Daar zou ik niet van uitgaan. Een Nedap powerrouter met batterij management maar zonder accu's kost bijna 2x zoveel.

Hoi Leon,

Je bent goed op de hoogte!
Zat ik er met m'n schatting mooi naast!
En wat is nou de levensduur van zo'n power-router?
Is dat vergelijkbaar met de levensduur van een inverter, die nu standaard in een zonnestroom installatie wordt gebruikt?
Reputatie 3
Badge
Ja, toevallig heb ik naar dergelijke spullen gekeken toen we onze zonnepanelen uitzochten: ook toen was er al sprake van een eindige salderingsregeling.

Nedap heeft geen schitterende reputatie op het gebied van high-end inverters, ik zou de levensduur van het inverter deel dus al lager inschatten als van bijv. een van SMA. Verder is een dergelijke powerrouter altijd actief (dus meer draaiuren). En deze is complexer als een normale inverter, beide factoren zullen de levensduur waarschijnlijk ook niet ten goede zal komen. Dat samen met de lagere efficiëntie en de hoge prijs waren voor mij redenen om er voorlopig niets mee te doen.

Apparatuur als dit zal echter in de toekomst denk ik wel een heel grote rol gaan spelen. Het is echter de vraag of we dit per huis moeten doen, of bijv. per wijk. Semi-centraal kon wel eens veel voordeliger zijn, maar veel zal ook van de prijsstelling en wetgeving afhankelijk zijn.
Ja, toevallig heb ik naar dergelijke spullen gekeken toen we onze zonnepanelen uitzochten: ook toen was er al sprake van een eindige salderingsregeling.

Nedap heeft geen schitterende reputatie op het gebied van high-end inverters, ik zou de levensduur van het inverter deel dus al lager inschatten als van bijv. een van SMA. Verder is een dergelijke powerrouter altijd actief (dus meer draaiuren). En deze is complexer als een normale inverter, beide factoren zullen de levensduur waarschijnlijk ook niet ten goede zal komen. Dat samen met de lagere efficiëntie en de hoge prijs waren voor mij redenen om er voorlopig niets mee te doen.

Apparatuur als dit zal echter in de toekomst denk ik wel een heel grote rol gaan spelen. Het is echter de vraag of we dit per huis moeten doen, of bijv. per wijk. Semi-centraal kon wel eens veel voordeliger zijn, maar veel zal ook van de prijsstelling en wetgeving afhankelijk zijn.

Hoi Leon,

Bedankt voor je nadere info.
Daar leer ik ook weer van!
Reputatie 6
Badge +1
Inderdaad een gaaf idee. Ik hoop dat het wat oplevert voor de toekomst. Het boek van Eneco "zonne energie voor dummies " is ook een leuk boek. Ben er nu ook in aan het lezen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen