Dubbele meter en zonnepanelen | Eneco Community
vraag

Dubbele meter en zonnepanelen

• 12 november 2014
  • 6 reacties
  • 757 Bekeken

Wie kan mij vertellen of bij teruglevering van energie uit zonnepanelen de teruglevering apart per t1 en t2 wordt bekeken. Mijns inziens is het - als dat zo is - voordeliger om op enkeltarief over te stappen, Toch?

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
de teruggave word zover ik weet (als je niet meer opwekt dan dat je verbruikt op jaarbasis ) berekend tegen het hoog tarief bij Eneco
dus maakt het niet uit of je nu enkel of dubbel tarief hebt.
Inderdaad per t1 (1.8.1) en t2 (1.8.2)
Dus de teruglevering op laag tarief 2.8.1 en hoog tarief 2.8.2 wordt met elkaar verrekend.

Als de saldering met hoog tarief op 0 uitkomt, wordt het restant met laag tarief verrekend.

Als er dan nog een positief getal op je 1.8.2 telwerk staat wordt je afgerekend op laagtarief.

Dus je moet een berekening maken hoeveel je jaarlijks gebruikt en hoeveel je vermoedelijk jaarlijks in laag en hoog opwekt.
Als ik je goed begrijp Ton, is dubbeltarief dus eigenlijk altijd wel voordeliger. Na een half jaar zonnepanelen en dubbele meter, heb ik een t1 en t2 verbruik dat nagenoeg gelijk ligt, maar de teruglevering vindt natuurlijk hoofdzakelijk in het t2 (hoog) tarief plaats. Mijn verbruik bij dubbele meter is dus qua kosten lager terwijl overschotten op hoog worden overgehevekld naar laag.... begrijp ik dat zo goed?:?
Wat je opwekt in hoog tarief (meestal dus het hoogste aantal wp) wordt inderdaad met hoog gesaldeerd en blijf er dan nog over met laag tarief.

Blijft er dan nog te betalen; dat is dus dan laagtarief, dan reken je dat af tegen laagtarief. Dus je dubbeltarief meter gewoon behouden.

Maar nogmaals je moet eerst een berekening maken.

P.s en als je na saldering hoog en laag dan nog overhoud dan pas zal je leverancier, zoals bij Eneco, €0,092 vergoeden.
Maar in mijn optiek ben je dan dus slechter af als je dat afzet t..o..v. je investering.
Bedankt Ton, helemaal duidelijk 😃
Graag gedaan!
Ik heb sinds gister 1920 Wp panelen en ook ik last m'n dubbeltarief meter gewoon instand.
Wel ga ik de komende maanden bekijken of ik de juiste beslissing heb genomen.
Ik denk het wel, want zoals je in m'n voetnoot kunt lezen moet het op jaarbasis toch mogelijk zijn om met zeg rond de 1800Wp m'n jaarverbruik weg te kunnen salderen.

Reageer