Dubbel tarief en zonnepanelen | Eneco Community
beantwoord

Dubbel tarief en zonnepanelen

• 18 november 2018
  • 7 reacties
  • 366 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
We hebben zonnepanelen, 9 stuks. Daarmee voorzien we voor ongeveer de helft in onze stroomvoorziening. Van oudsher hebben we ook dubbel tarief. Maar ik vraag me af of dat zo handig is. We krijgen toch terug op basis van het moment van leveren? Dan ontvangen we voor teruggeleverde stroom in het weekend ook op basis van daltarief. Heeft iemand de rekensom al gemaakt?
icon

Beste antwoord door Brandje 18 november 2018, 15:37

In theorie heb je gelijk, maar de praktijk is anders en voordeliger, ten minste bij Eneco.
We hebben het hier over salderen bij Hoog- en Dal-tarief.
Je slimme meter registreert keurig de teruglevering Hoog en Dal tarief.
Stel je levert terug Hoog 1200 en Dal 700
Je verbruikt Hoog 2000 en Dal 1500.

Eens per jaar gaat je leverancier salderen.
Eneco (in ieder geval t/m 2021) neemt dan eerst het verbruik Hoog tarief en saldeert 2000 minus 1200; over blijft 800 Hoogtarief.
Vervolgens wordt eerst ook teruglevering Dal tarief OOK met het overblijvende deel Hoogtarief gesaldeerd; dus 800 minus 700 is 100 kWh resterend Hoog tarief tegen bv €0,215.
Het verbruik Daltarief is 1500 tegen bv €0,200.

Ergo het grootste deel verbruikte stroom wat overblijft wordt tegen Daltarief afgerekend.
Zo gaat het bij mij, dus je begrijpt in mijn situatie is met m’n PV Daltarief het nog steeds €0,015 goedkoper voor het grootse overblijvende deel stroomverbruik.
Bekijk origineel

7 Reacties

Dat begrijp ik, maar in mijn voorbeeld en dit topic ging het dus juist over diegenen die niet aan een terugleververgoeding aan toekomen.
In jouw situatie is dubbel tarief dus ook niet relevant.
Terwijl in mijn voorbeeld juist klanten met dubbel tarief en een PV extra voordeel kunnen behalen.
In 2017 was mijn opname en teruglevering op 9 KWH na gelijk. Dit jaar met zoveel zon zou ik veel meer overhouden. Nu gaat dus de electrische verwarming aan. Spaart gas tegen een tarief van € 0,60 ?? per cub.
In mijn voorbeeld heb ik het over salderen bij teruglevering!
Als er dus na saldering teruglevering “overblijft” , die niet gesaldeerd kan worden, ontstaat er een terugleververgoeding, dat was in dat gegeven voorbeeld dus niet aan de orde.

Overigens als de regels na 2021 ivm vervallen saldering wijzigen is het ook in mijn voorbeeld veel voordeliger als je dan ook zo min mogelijk teruglevert en meteen je opwek opsoupeert.
In het bovenstaande antwoord wordt gerekend met een voorbeeldprijs van € 0,215.
Deze prijs mag je slechts hanteren als je minder teruglevert dan dat je afneemt. Alles wat je meer afneemt dan opneemt wordt verrekend tegen ca. € 0,09 (De reele kostprijst van 1 KWH) de ca. € 0,125 is belasting / heffing)
Dus als je dreigt over te houden kun je beter een electrische verwarming gebruiken en gas sparen.
Graag gedaan Hans en nog een fijne zondag!??
Heel helder antwoord. Het is me volledig helder, dank je wel voor je tijd!
In theorie heb je gelijk, maar de praktijk is anders en voordeliger, ten minste bij Eneco.
We hebben het hier over salderen bij Hoog- en Dal-tarief.
Je slimme meter registreert keurig de teruglevering Hoog en Dal tarief.
Stel je levert terug Hoog 1200 en Dal 700
Je verbruikt Hoog 2000 en Dal 1500.

Eens per jaar gaat je leverancier salderen.
Eneco (in ieder geval t/m 2021) neemt dan eerst het verbruik Hoog tarief en saldeert 2000 minus 1200; over blijft 800 Hoogtarief.
Vervolgens wordt eerst ook teruglevering Dal tarief OOK met het overblijvende deel Hoogtarief gesaldeerd; dus 800 minus 700 is 100 kWh resterend Hoog tarief tegen bv €0,215.
Het verbruik Daltarief is 1500 tegen bv €0,200.

Ergo het grootste deel verbruikte stroom wat overblijft wordt tegen Daltarief afgerekend.
Zo gaat het bij mij, dus je begrijpt in mijn situatie is met m’n PV Daltarief het nog steeds €0,015 goedkoper voor het grootse overblijvende deel stroomverbruik.

Reageer