dubbel enkel tarief | Eneco Community

dubbel enkel tarief

• 12 juli 2014
  • 4 reacties
  • 230 Bekeken

goedendag, ik heb pas zonnepanelen aangeschaft, ik ga duidelijk meer stroom produceren dan ik nodig heb , nu heb ik natuurlijk een slimme meter met 4 telwerken enkel en dubbel tarief of te wel nacht en dag stroom,, maar is het nu dus zo dat je zodra je zonnepanelen hebt je de standen bij elkaar op moet tellen en dat je geen dag en nacht tarief meer hebt?

4 Reacties

Reputatie 3
Badge
De berekening is heel simpel: er zijn maar 3 verschillende prijzen. Hoog, laag en overschot. Als je meer opwekt dan je hoog + laag verbruikt krijg je voor het overschot de vergoeding van 9,2 cent/kWh. Dus als het saldo van hoog + laag - hoog opwek - laag opwek negatief is dan krijg je tegen dat tarief uitbetaald.

Als ik de cijfers hier neem van dit moment:
- verbruik hoog: 871 kWh
- verbruik laag: 731 kWh
- retour hoog: 2001 kWh
- retour laag: 829 kWh
Geeft 871 + 731 - 2001 - 829 = -1228 kWh x 0,092 = € 112,98 retour.

Als je minder opwekt zal de opwek tegen hoog en daarna tegen laagverbruik worden weggestreept, wat er overblijft van het hoog + laagverbruik betaal je tegen de normale tarieven. Dus stel je cijfers zijn dit:
- verbruik hoog: 871 kWh
- verbruik laag: 731 kWh
- retour hoog: 1000 kWh
- retour laag: 400 kWh
Dan houd je nog 202 kWh laagverbruik over, wat je moet betalen.

Voor je eindafrekening zijn de vastrechtkosten uiteraard ook nog van belang, hoewel die grotendeels gecompenseerd worden door de post vermindering energiebelasting. Deze vaste kosten zijn afhankelijk van je aansluiting, netbeheerder en je contract met Eneco.
ik heb ook maar even aan kelly (moderator) , het volgende gevraagd ---->
kelly zou u hier eens in will duiken?

https://forum.eneco.nl/stel-vraag-61/dubbel-enkel-tarief-7367/index1.html?1405233213

ik wil namelijk een exel bestand gaan maken waar ik alles in kan vullen zodat ik mijn energie gebruik of terug levering boventafel krijg inclusief de kosten ik wil aub precies weten wat het een en ander nu kost, en of ik nu daadwerkelijk 5 verschilende prijzen moet hanteren!
1 :prijs hoog tarief levering
2 :prijs laag tarief levering
3 :prijs hoog tarief terug levering
4 :prijs laag tarief terug levering
5 :prijs overschot aan stroom op de eindafrekening

mijn vraag is nu eigenlijk simpel hoe moet ik nu de berekening maken zodat mijn exel prog klopt!
alvast bedankt!
dat weet ik Leon, maar ik wil graag weten of de regeling hoog/laag dan nog wel van toepassing is, je hebt namelijk 4 telwereken hoog/laag --->P (je neemt van het net af) en hoog/laag P<----- je levert aan het net,

hoe kan ik nu heel precies berekenen wat mijn kosten zijn!
Reputatie 3
Badge
Als je meer opwekt dan je verbruikt krijg je een vergoeding van 9,2ct/kWh. Hoog/laag maakt dan niet uit.

Reageer