Beweegbare zonnepanelen | Eneco Community

Beweegbare zonnepanelen

• 26 november 2018
  • 7 reacties
  • 443 Bekeken

Aangezien hier een groep ervaringsdeskundigen zitten m.b.t.. het gebruik van zonnepanelen, willen wij jullie graag vragen wat jullie van ons idee vinden en wat jullie als positieve en negatieve aspecten zien.

We zijn een groep van zes studenten van de studie Luchtvaarttechnologie te Delft en doen een onderzoek naar bewegende zonnepanelen op schuine daken in de oost – west richting (aangezien deze richting het minst efficiënt is om zonnepanelen op te plaatsen). Het ontworpen concept volgt gedurende de dag de zon en zal daarmee de efficiëntie van de zonnepanelen verhogen.

Tot nu toe komen we met ons concept uit op drie problemen:
  • Vergunningen: zonnepanelen worden op dit moment vrijgesteld van vergunningen als ze de lijn van het dak volgen. Dat is bij ons concept niet meer het geval. Hiervoor zijn we al informatie aan het verzamelen binnen gemeentes.
  • De installatie kosten van een bewegend systeem zullen hoger liggen dan van het huidige montage materiaal van een zonnepaneel.
  • Het huidige montagemateriaal is niet duur en onverslijtbaar. In een bewegend systeem is er meer kans op benodigd onderhoud en mogelijk eerder een mankement.
Tegenover de laatste twee problemen staat natuurlijk wel dat de efficiëntie van de zonnepanelen omhooggaat.

Graag horen wij wat jullie van het idee vinden, of er meer "problemen" zijn waar wij rekening mee moeten houden en of jullie denken of er een markt is weggelegd voor deze bewegende zonnepanelen.

7 Reacties

Het 1e wat bij mij opkwam, los van wat je allemaal al schetste, is dat daar geen markt voor is.
Op mijn camper heb ik ook zonnepanelen en ik ken dus de met de zon mee draaiende systemen.
Dat werkt op zich perfect. Ook daar zie je die uitvoering sporadisch.
Eneco zelf heeft een gigantisch met de zon meedraaiend zonnepaneel op een grote paal op HQ te Rdam staan.
Dus de firma die dat heeft aangelegd zal mi ook benaderbaar zijn.
Deze sunttacker staat daar volledig uit het zicht, wat qua vergunning mi zeer makkelijk maakt.
De techniek is er en zal mi geen enkel probleem zijn.
Ha @Brandje,

Bedankt voor je reactie met de linkjes van youtube+oud topic!
Zoals ik kan zien zijn alle systemen die in de linkjes staan niet gericht op particulieren (hoewel het absoluut mooie systemen zijn om te zien)

Wij willen eigenlijk wat gaan maken wat ook op de daken van particulieren past en nog een redelijke terugverdientijd heeft. Maar zoals je al schreef wordt dat helaas lastig qua markt en dat is ook een belangrijk onderdeel binnen onze schoolopdracht.
@Brandje voor de stabiliteit en daklast willen we dan ook niet één paal gebruiken maar meer een systeem dat kantelt over het dak (zie de afbeeldingen in de bijlage, dit is wel een heel erg ruwe schets)
Oké, dat is in ieder geval een mooie spreiding van dakkast.
Ik neem aan dat er net als bij mijn volautomatische zonnescherm, er een windsterkte controle is en bij bv meer dan 5 Beaufort de schermen geheel plat gaan.

Ik hoop dat je nog meer reacties hier krijgt.
Leuk project!
Hier een youtube filmpje van de bewuste suntrackers:

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=O0CMBDFe25c&feature=youtu.be&t=251

Let eens op de gigantische blokken (vermoedelijk) beton onder palen om uiteraard stabiliteit te verschaffen.
Ik denk zo maar dat de standaard daken in Nederland tbv woningen niet geschikt zijn voor deze daklast.
Hoi @Breugem ,

Het was even zoeken, maar had je dit topic ook al hier gevonden:

https://forum.eneco.nl/zon-wind-groene-energie-93/is-dit-de-toekomst-spinning-solar-cells-12931
Graag gedaan en ik begrijp dat je je op particulieren richt.
Vandaar dat ik ook schreef dat de toegestane daklast wel een een probleem kan zijn, mede ivm de stabiliteit waaraan ik eerder refereerde.

Reageer