Beste groene stroom leverancier | Eneco Community
beantwoord

Beste groene stroom leverancier

• 9 oktober 2018
  • 7 reacties
  • 356 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 5 reacties
Ik heb een gewetensvraag.

Sinds 2003 ben ik klant van Eneco, en ik ben trots op het bedrijf. Het is de grootste groene energieproducent van Nederland. Met liefde heb ik al deze jaren een flexibel contract gehad voor groene energie. Vanzelfsprekend heb ik mezelf wel eens afgevraagd of ik mezelf niet tekort doe: volgens https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/vergelijker zou ik makkelijk €200 per jaar kunnen besparen met een andere contractvorm of andere aanbieder, terwijl dat ook groene energie is.

Januari ga ik verhuizen, en wilde hier toch dieper induiken. Zeker na het jammerlijke vertrek van topman Jeroen de Haas, 'Mister Groen', wilde ik kijken of andere producenten niet nog groener zijn. Ik heb de jaarlijkse rapporten "Onderzoek Duurzaamheid Nederlandse Stroomleveranciers" gelezen (https://www.wisenederland.nl/wise-rapporten), en gekeken naar de "voorlopers" op het gebied van groene energie (8 bedrijven), en daarvan alleen naar de bedrijven gekeken die ook echt zelf produceren, en niet aan een ander soort windhandel doen met alleen certificaten opkopen (zoals om en Powerpeers). Over blijven 5 bedrijven die ook echt zelf groene energie produceren en leveren: Eneco, Greenchoice, Pure Energie, Qurrent, en HVC. Eneco scoort met een krappe 8 slechter dan Qurrent en Pure Energie (die een perfecte 10 scoren), maar vanwege de grootte van Eneco zeker niet slecht. Vergelijk maar met de vervuilende 5 die Nuon en Essent krijgen.

Ik heb ze eens naast elkaar gelegd en vanmiddag gebeld met de klantenservice met de vraag of er een mogelijkheid is om zo groen of zelf groener (bijvoorbeeld HollandseWind) te zijn voor dezelfde of zelf goedkopere prijs (bijvoorbeeld door een aantal jaar vast). Helaas kreeg ik een mevrouw aan de lijn die niet helemaal aan het opletten was. Er was wel een aanbod van €50 goedkoper met 3 of 4 jaar vast, maar over groen of groener werd niet gerept. Ook minder dan de €200 korting bij de concurrent. Toch maar even doorgevraagd. Helaas ging het vanaf hier bergafwaarts. "U heeft toch een huurwoning?" "Nee, een koopwoning, en ga naar een andere koopwoning" "Oh, dan kan ik u een gratis Toon aanbieden." "Die heb ik al 4 jaar". "Oh, ik zie het. Dan kan ik u 50% korting op uw CV ketel aanbieden." "Dat is mooi, maar ik heb geen CV ketel van Eneco". etc. Dat ging hem niet worden.

Eerder was de Quby (Toon) een reden om te blijven, maar omdat er geen ondersteuning is voor zoneverwarming (programmeerbare radiatorthermostaten) heb ik besloten over te stappen op de Evohome. Sowieso heb ik al een andere Z-wave controller voor mijn domotica. Dus helaas gaat de Toon er uit.

Toch even nieuwsgierig: wat is voor jullie reden om bij Eneco te blijven? Wat is het 'selling point' van Eneco? Hoe vergelijken ze met de vier andere groene leveranciers (met name Qurrent en Pure Energie, en eventueel GreenChoice)?
icon

Beste antwoord door Erica 9 oktober 2018, 11:47

Hallo @MacFreek bedankt voor je uitgebreide en openhartige bericht ! Super om te lezen dat je trots bent om klant te zijn bij Eneco dit met dezelfde reden als één van onze unique selling points, duurzaamheid.

Omdat de 'overtuigingskracht expertise' is belegd is bij onze afdeling Klant Advies heb ik een verzoek ingediend om vanuit daar telefonisch contact op te nemen met jou. Dit om opnieuw, eerlijk en transparant het gesprek aan te gaan over concurrentie, duurzaamheid en de kracht van Eneco. Dit zal vandaag plaatsvinden.

Wellicht kunnen andere forum bezoekers ook aangegeven/aanvullen waarom zij klant zijn bij Eneco 🙂
Bekijk origineel

7 Reacties

Twee inverteers kunnen niet apart door Zon op Toon®️ uitgelezen worden.
Vwb totale opwek en de splitsing daarvan:

Vandaag teruggebeld. Was een stuk beter gesprek dan gisteren.

Voorlopig blijf ik bij Eneco: ik heb zojuist op de website ons nieuwe huis aangemeld. Het aanbod dat ik gehad heb, heb ik nog niet geaccepteerd. Dat is drie jaar vast, en ik zie het voordeel niet: de prijs lijkt vrijwel gelijk als met vrij opzegbaar. Zeker weten doe ik het niet; het is zo'n 15% duurder dan ik nu als maandbedrag betaal, maar dat lijkt te komen door gestegen energieprijs. Helaas is dat niet te vergelijken: wat ik zou betalen zonder wijziging van contractvorm was helaas niet opgenomen. Dat zou ik graag er naast willen leggen.

Sowieso moet ik nog even bellen: in mijn nieuwe huis wil ik wel een dubbele tarief (in mijn oude huis wil ik enkel tarief houden), en dat kan ik nergens aangeven op de website. Daarnaast zou ik graag geïnformeerd willen worden over andere opties waar ik nu pas op de website over lees, zoals CO2 gecompenseerd gas en StukjeZon. @Erica, is er een mogelijkheid dat ik vrijdag tussen 9 en 11 door Klant Advies wordt gebeld?

PS: Ik kreeg een aanbod voor een gratis Toon2, dat was sympathiek. Ik heb het nog even afgehouden, eerst maar verhuizen, daarna eens kijken of de genoemde features er komen en hoe snel (ik verwacht niet snel genoeg, maar ik wacht het af).

Op deze quote wil ik wel even op reageren.. De nieuwe Toon gaat echter wel zone-verwarming ondersteunen (wanneer dat is, is nog even afwachten). De verwachting is dat de nieuwe Fibaro thermostaatkraan erop gekoppeld kunnen worden. deze functie gaat echter alleen de nieuwe Toon (Toon2) ondersteunen.

Bedankt, dat wist ik nog niet. Ik ga even tot begin December afwachten of er een concrete datum genoemd wordt, voor ik definitief besluit de Quby vaarwel te zeggen. Zou jammer zijn, Quby is een mooi product. Ik had alleen liever een wat snellere ontwikkeling gezien. De zoneregeling is al drie jaar geleden hier genoemd (https://forum.eneco.nl/suggesties-ideeen-en-verbeterpunten-113/-7741), en er zijn meer dingen op mijn wensenlijst, zoals een echte multi-circuit regeling (CVs in nieuwbouwhuizen hebben vaak een CV met twee circuit die door twee afzonderlijke thermostaten met iederen een OpenTherm verbinding worden aangestuurd), maar denk ook aan meten van waterverbruik (naast gas & energie), of koppeling met een eigen weerstation. Omdat ik toch van plan was over te stappen heb ik niet gekeken of er ondersteuning is voor zonnepanelen (ik wil graag totaal verbruik en teruglevering apart kunnen zien, en niet de som van de twee wat uit de P1 meter komt), en specifiek voor de situatie met twee afzonderlijke omvormers (omdat ik 3 MPP trackers nodig heb, heb ik helaas twee omvormers nodig). Weet jij toevallig de mate van ondersteuning hierin, of hoe ik daar achter kan komen?
@MacFreek beschik je ook over en 06 nummer? Zo ja, dan wil ik je vragen dit toe te voegen aan jouw profiel voor betere bereikbaarheid.
gedaan!
Reputatie 7
Badge +9
@MacFreek ,

Eerder was de Quby (Toon) een reden om te blijven, maar omdat er geen ondersteuning is voor zoneverwarming (programmeerbare radiatorthermostaten) heb ik besloten over te stappen op de Evohome. Sowieso heb ik al een andere Z-wave controller voor mijn domotica. Dus helaas gaat de Toon er uit.

Op deze quote wil ik wel even op reageren.. De nieuwe Toon gaat echter wel zone-verwarming ondersteunen (wanneer dat is, is nog even afwachten). De verwachting is dat de nieuwe Fibaro thermostaatkraan erop gekoppeld kunnen worden. deze functie gaat echter alleen de nieuwe Toon (Toon2) ondersteunen.

Waarom ik bij Eneco zit?

Eigenlijk vrij simpel. Ik zit prima op mijn plek bij Eneco, nergens problemen mee, als ik ergens mee zit, weet ik iedereen wel te vinden (ook bij Quby)..
Reputatie 5
Badge +5
@MacFreek beschik je ook over en 06 nummer? Zo ja, dan wil ik je vragen dit toe te voegen aan jouw profiel voor betere bereikbaarheid.
Reputatie 5
Badge +5
Hallo @MacFreek bedankt voor je uitgebreide en openhartige bericht ! Super om te lezen dat je trots bent om klant te zijn bij Eneco dit met dezelfde reden als één van onze unique selling points, duurzaamheid.

Omdat de 'overtuigingskracht expertise' is belegd is bij onze afdeling Klant Advies heb ik een verzoek ingediend om vanuit daar telefonisch contact op te nemen met jou. Dit om opnieuw, eerlijk en transparant het gesprek aan te gaan over concurrentie, duurzaamheid en de kracht van Eneco. Dit zal vandaag plaatsvinden.

Wellicht kunnen andere forum bezoekers ook aangegeven/aanvullen waarom zij klant zijn bij Eneco 🙂

Reageer