Android-app voor nieuwe energiedashboard! | Eneco Community

Android-app voor nieuwe energiedashboard!

• 10 november 2013
  • 38 reacties
  • 2738 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Hallo forum-leden,

Vanwege het uitstel van de officiële app heb ik uiteindelijk toch maar mijn eigen app aangepast voor het nieuwe energiedashboard. Vandaag heb ik de nieuwe, grondig herziene versie gepubliceerd. Je kunt de app installeren via Google Play: Mijn ZonIQ

De app is gratis en zonder advertenties, en vooral bedoeld om de gegevens te tonen die je niet in het dashboard kunt zien maar die wel worden vastgelegd. Het gaat daarbij om de volgende grafieken, die zowel in portrait- als in landscape-mode werken:
  • grafiek per dag: Voor vandaag is dit een soortgelijke grafiek als in het dashboard, met opwek, verbruik en netto, maar je kunt ook terugbladeren in het verleden. Ook kun je de verschillende waarden aan- en uitzetten door in de legenda van de grafiek op de betreffende selectievakjes te tikken.
  • grafiek per maand: Dit toont je totaal opgewekte, verbruikte en netto kilowatturen per dag in een maandoverzicht. Ook hier kun je terugbladeren door de maanden uit het verleden en de verschillende waarden aan- en uitzetten.
  • grafiek per jaar: Dit toont je totaal opgewekte, verbruikte en netto kilowatturen per maand in een jaaroverzicht. Ook hier kun je terugbladeren door de jaren uit het verleden en de verschillende waarden aan- en uitzetten. Deze grafiek komt ongeveer overeen met het maandoverzicht in het dashboard.
Via het menu kun je wisselen tussen deze grafieken, maar je kunt ook in de jaargrafiek een maand lang aanraken om naar die maand te gaan, en in de maandgrafiek een dag l" om naar die dag te gaan. In elke grafiek kun je de specifieke waarde(n) uitlezen door kort te tikken op een punt in de grafiek; de waarden worden dan enkele seconden getoond in een pop-up. Verder kun je de grafiek delen (deze wordt dan opgeslagen als een beeldbestand in PNG-formaat) via b.v. berichten, e-mail of sociale media. Je kunt de dag-, maand- en jaargrafiek ook handmatig verversen om de meest recente gegevens op te halen bij het dashboard. Het app-icoontje linksboven gaat direct naar de daggrafiek van vandaag. Je kunt via het menu ook het energiedashboard zelf openen in de app; je hoeft dan niet opnieuw in te loggen, dat doet de app voor je. De standaard back-toets van Android gaat terug door de schermen die je geopend hebt (standaard Android-navigatie).

De app maakt gebruikt van de gegevens zoals die onder je energiedashboard zijn opgeslagen. De eerste keer dat je de app start wordt je dan ook gevraagd om in de instellingen je gebruikersgegevens en de startdatum van je dashboard in te vullen. Omdat de in het dashboard opgeslagen gegevens soms hele rare uitschieters bevatten, die de grafiek onleesbaar kunnen maken, heb je ook de mogelijkheid om absurde waarden te negeren (absurde waarden zijn arbitrair gedefinieerd als: een negatieve opwek c.q. een negatief verbruik, of een opwek, verbruik of netto van meer dan 50 kWh per dag of meer dan 1.000 kWh per maand).

De app kan zowel in de interne opslag als op de externe SD-kaart geïnstalleerd worden en vraagt de volgende rechten:
  • Netwerkcommunicatie: om de gegevens op te vragen bij het energiedashboard
  • Opslagruimte: om de huidige grafiek op te slaan wanneer u deze wilt delen
Ik zou het op prijs stellen wanneer je, als je de app gebruikt, een recensie/beoordeling op Google Play zou willen achterlaten.
En als er vragen zijn, aarzel dan niet om ze te stellen!

38 Reacties

Badge
Geinstalleerd!
Reputatie 2
Badge
Geinstalleerd!

En, en, en...? Heb je je oude beoordeling al bijgesteld? 😛
Badge
Het ziet er goed uit en werkt ook bijna helemaal intuitief. Alleen. . .
Zit er nog een bugje in? Als ik in menu kies voor "Dashboard" krijg ik een wit scherm met onderin slechts twee knoppen: vergroten of verkleinen. Verdere niets.
Uh. . .
Reputatie 2
Badge
Zit er nog een bugje in? Als ik in menu kies voor "Dashboard" krijg ik een wit scherm met onderin slechts twee knoppen: vergroten of verkleinen. Verdere niets.

Het kan (vanwege alle Javascript) vrij lang duren voordat de website van het dashboard geladen is op die pagina, zeker als het de eerste keer is dat je dat doet (de inhoud wordt wel gedeeltelijk gecached, dus volgende keren zou het wel sneller moeten gaan). Welke Android-versie heb je?
Badge
volgens mijn telefoon Android 2.2.2.
Heb hem al meer dan 5 minuten aan laten staan op de pagina, maar zonder resultaat. Kennlijk wordt er niets opgehaald, want het tonen van de beide vergrootglazen geeft aan dat de pagina kennelijk wel iets doet!
Reputatie 2
Badge
volgens mijn telefoon Android 2.2.2.

Hmmm, da's wel vrij oud. Wat gebeurt er als je het dashboard opent in de standaard Android-browser op je telefoon (want dat is min of meer wat er onder water gebeurt: er wordt een zgn. Webview gestart met de URL van het dashboard)?
Badge
Als ik de internet pagina open dan krijg ik gewoon het dashboard. Wel afhankelijk van de gebruikte browser  is wat er getoond wordt; Als ik de standaard browser gebruik krijg ik het dashboard met een blanko  "stroom vandaag" en "maandoverzicht" scherm.
Als ik Opera mini gebruik dan krijg ik de monitor met enkel een blanko "maandoverzicht" scherm. Er zit dus wel verschil in.
Reputatie 2
Badge
Als ik de internet pagina open dan krijg ik gewoon het dashboard. Wel afhankelijk van de gebruikte browser  is wat er getoond wordt; Als ik de standaard browser gebruik krijg ik het dashboard met een blanko  "stroom vandaag" en "maandoverzicht" scherm.

Ik heb het inmiddels zelf ook bekeken met een apparaat met Android 2.2. In de standaard browser krijg je het dashboard te zien met gedeeltelijk verminkte functionaliteit. De Webview die in de app gebruikt wordt is functioneel niet helemaal gelijkwaardig hieraan, maar waarom je daar in de app helemaal niets te zien krijgt is mij niet duidelijk. [In recente Android-versies werkt het gewoon naar behoren.] Ik zal eens kijken of ik de oorzaak kan achterhalen, al heeft het wat mij betreft geen hoge prioriteit omdat a. het dashboard in de standaard browser bij oude Android-versies als 2.2 überhaupt niet lekker functioneert, b. het kunnen openen van het dashboard als een webview in de app toch meer een "nice to have" is dan kernfunctionaliteit, en c. je het dashboard altijd zelf kunt openen in een browser van je eigen keuze (en hopen dat het in die browser wel correct functioneert).

Los daarvan dus: ben je over de kernfunctionaliteit van de app wel tevreden? Het dashboard had je tenslotte al 😉 , maar de historische grafiekjes niet. Daar zit het meeste werk in, en dat is ook het voornaamste doel van de app!
Badge
hetgeen wat werkt is inderdaad hetgeen wat ik graag zou zien. en daarover ben ik op dit moment heel tevreden. Maar ik heb het nog maar kort en nog maar een paar keer gebruikt. Ik blijf je op de hoogte houden. In ieder geval alvast bedankt voor hetgeen je nu aanbied.
Reputatie 2
Badge
Ik zal eens kijken of ik de oorzaak kan achterhalen

Dat is gelukt en ik heb het gefikst; een nieuwe versie 2.0.1 zal spoedig op Google Play staan (duurt altijd even na publicatie).

Ik heb verschillende testapparaten tot mijn beschikking, dus ik kon zien wat er gebeurt. En het was natuurlijk gedrag dat in die oudere Android-versies (Froyo/2.2 en Gingerbread/2.3) net iets anders is dan in latere versies (het probleem zat in de authenticatie van de web-pagina). Dat was eenvoudig te verhelpen!
Menigeen zal blij zijn met de energie die jij in de zaak stopt!
Petje af; ik deel een duimpje uit!
Reputatie 4
Badge
En van mij ook een duimpje, top hoor.
Badge
Als ik wist hoe, dan kreeg je van mij ook een duimpje. Ben in spanning aan het afwachten op de update. Voor de rest geen foutjes meer gevonden.
Reputatie 7
Badge +7
rechts bij een bericht zie je als je er op gaat staan
een duimpje / een pictogram om te antwoorden met citaat / en een vlaggetje.
klik op het duimpje.
Reputatie 2
Badge
Wauw, al die duimpjes, waar heb ik het aan verdiend?
Nu alleen nog een duimpje van ITwillie en ik kan op mijn lauweren gaan rusten. 🆒
Wauw, al die duimpjes, waar heb ik het aan verdiend?
Nu alleen nog een duimpje van ITwillie en ik kan op mijn lauweren gaan rusten. 🆒

En dan te bedenken dat ik de aktie met het duimpje startte, maar geheel verdiend hoor!
Menige zonnestroomopwekker is er blij mee en dat telt!
Ik heb zojuist de app geinstalleerd op mijn Samsung tablet (Android versie 4.1.1, maar ik zie wel de gegevens bij het dashboard, maar niet de andere gegevens..
Ik heb als startdatum dashboard de originele datum ingevoerd (26-07-2012).
Waar gaat het mis?
Reputatie 2
Badge
Ik heb zojuist de app geinstalleerd op mijn Samsung tablet (Android versie 4.1.1, maar ik zie wel de gegevens bij het dashboard, maar niet de andere gegevens..
Ik heb als startdatum dashboard de originele datum ingevoerd (26-07-2012).
Waar gaat het mis?

Het lijkt erop dat sinds gisteravond (?) de download-functie van het dashboard stuk is. Het ligt dus niet aan jou of aan de app. Ben zelf een paar dagen op pad dus ik kan het probleem nu niet nader analyseren. Hopelijk komt het 'vanzelf' goed...
Grinnik....fijn om te weten dat het niet aan mij ligt.
Ik wacht het gewoon even af en probeer het iedere dag.
Bedankt voor de snelle reactie!
Reputatie 2
Badge
Het lijkt erop dat sinds gisteravond (?) de download-functie van het dashboard stuk is.

En inderdaad: de CSV-download was 'stuk'. Werden de velden voorheen gescheiden door een komma (zoals het hoort, het zijn immers Comma-separated values), nu is dat ineens, zonder opgaaf van redenen en zonder dat aan de dashboard-gebruikers te communiceren (what else is new...), veranderd in een puntkomma. :mad:

Ik heb een nieuwe versie 2.0.2 van de app gepubliceerd; de update zal over enige uren beschikbaar komen op Google Play.

P.S. Hopelijk komt er nog een publieke verklaring van Eneco/Zon-IQ/Net2grid. @Joep? Updatetje in je sticky topic wellicht?!? 😞
Helemaal fantastisch! De app werkt en prima!
Leuk om te hebben en fijn dat we nu eindelijk eens iets goed kunnen aflezen....:D
Ik maak inmiddels ookgebruik van uw app.
Geweldig het ziet er goed uit.
Uiteraard mijn dank
Een vraag/verzoek kan u het gasverbruik ook weer geven in de app
Want als het goed is moet dat gegeven ook uif de smartbridge te lezen zijn
Wachten in spanning af
Trouwens de smartbridge knippert nog steeds ik zal mor gen zomn iq eens bellen wat er nu weer aan de hand is
Reputatie 2
Badge
Ik maak inmiddels ookgebruik van uw app.
Geweldig het ziet er goed uit.
Uiteraard mijn dank

Dank voor de complimenten, graag gedaan, en zeg maar "jij" hoor. 😮 Misschien wil je een beoordeling/recensie achterlaten op Google Play?

Een vraag/verzoek kan u het gasverbruik ook weer geven in de app
Want als het goed is moet dat gegeven ook uif de smartbridge te lezen zijn

De app haalt de gegevens uit de download-functie van het energiedashboard, niet uit de SmartBridge. Voordeel is dat de app dan overal werkt waar je Internet-verbinding hebt.
Hoe de gegevens uit de SmartBridge te halen zijn is voor zover ik weet ook niet openbaar bekend. (Je bent overigens niet de eerste die hierom vraagt, grappig genoeg.)

Trouwens de smartbridge knippert nog steeds ik zal mor gen zomn iq eens bellen wat er nu weer aan de hand is

Bij mij ook. Ik had mijn hoop gevestigd op een reactie van een Eneco-moderator (waar zijn deze fora anders voor), maar helaas...
Badge
Nog steeds geen foutjes in de APP kunnen ontdekken. Toch raar dat een partikulier zo'n goed product kan fabriceren terwijl het met de monitor zelf aanmodderen blijft. Nogmaals mijn dank daarvoor. En . . . blijf vooral doorgaan.
Reputatie 2
Badge
Nog steeds geen foutjes in de APP kunnen ontdekken. Toch raar dat een partikulier zo'n goed product kan fabriceren terwijl het met de monitor zelf aanmodderen blijft. Nogmaals mijn dank daarvoor.
Dank je, dank je, graag gedaan!  :o
Misschien wil je je beoordeling op Google Play (van een acht maanden terug) nog even updaten (zou ik op prijs stellen)?

En . . . blijf vooral doorgaan.

Zeker weten!

Reageer