Android-app voor Energie Dashboard

Reputatie 2
Badge
Hallo forum-leden,

Ik heb in mijn vrije tijd een Android-app ontwikkeld om gegevens uit het Energie Dashboard zichtbaar te maken. Je kunt de app installeren via Google Play: Mijn ZonIQ

De app is gratis en zonder advertenties; ik hoef er niet rijker van te worden, want door mijn zonnepanelen stroomt het geld al binnen. 🆒
Deze app is vooral bedoeld om de gegevens te tonen die je niet in het dashboard kunt zien maar die wel door de datalogger worden vastgelegd. Je kunt grafieken bekijken per dag, maand en jaar. Zie verder voor meer informatie de pagina bij Google Play.

Als er vragen zijn, aarzel dan niet om ze te stellen!

O ja, ik heb hier uiteraard vooraf contact over gehad met Zon-IQ, en zij waren zeer enthousiast. Ik heb verder geen banden met Eneco of Zon-IQ (behalve als tevreden klant).

20 Reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hallo forum-leden,

Ik heb in mijn vrije tijd een Android-app ontwikkeld om gegevens uit het Energie Dashboard zichtbaar te maken. Je kunt de app installeren via Google Play: Mijn ZonIQ

De app is gratis en zonder advertenties; ik hoef er niet rijker van te worden, want door mijn zonnepanelen stroomt het geld al binnen. 🆒
Deze app is vooral bedoeld om de gegevens te tonen die je niet in het dashboard kunt zien maar die wel door de datalogger worden vastgelegd. Je kunt grafieken bekijken per dag, maand en jaar. Zie verder voor meer informatie de pagina bij Google Play.

O ja, ik heb hier uiteraard vooraf contact over gehad met Zon-IQ, en zij waren zeer enthousiast. Ik heb verder geen banden met Eneco of Zon-IQ (behalve als tevreden klant).

beste 

@gjvoosten

In 3 verschillende topic,s iets posten over het zelfde is ook een beetje te veel van het goede.
het is handiger om het in 1 topic te doen .
wat makkelijker terug te vinden voor ons allen.
mvg,
jan
Badge
Ik heb hem meteen maar geprobeert en hij ziet er inderdaad goed uit.

Ik had al bericht van Zon-IQ n.a.v. een vraag die ik gesteld had, dat men bezig was de komende tijd om allerhande gegevens beschikbaar te stellen.
Ook had ik inmiddels gezien dat als je met je smartphone via internet rechtstreeks op de datalogger inlogde, je de keuze had tussen de normale site (volledige versie) of een mobiele versie; iets dat tot voor kort nog niet mogelijk was.
Men is er dus wel aktief mee bezig. En deze app is alweer een stap in de goede richting.
Reputatie 2
Badge
Hoi ErikS,

Dank voor je reactie! Ik weet onofficieel ook dat Zon-IQ achter de schermen bezig is. Overigens biedt mijn app je (via de Instellingen) de keuze om het mobiele dashboard te gebruiken. Deze zit namelijk ook gewoon in het Energie Dashboard via Internet, alleen krijg je die normaliter niet te zien.
[De technische uitleg daarvan is: de datalogger kijkt naar de zgn. User-Agent die wordt meegestuurd; als je rechtstreeks naar je datalogger gaat is dat je (mobiele) browser, maar als je via het portaal gaat wordt niet je User-Agent doorgestuurd, en dus krijg je dan altijd de volledige (desktop) site te zien.]
Reputatie 3
Badge
Geen gebruiker maar wil je bedanken voor je inzet. Leuk idee van je.
Reputatie 2
Badge
Ter info: de app werkt momenteel alleen voor het oude energiedashboard. Of de app ook geschikt gemaakt kan worden voor het nieuwe dashboard is op dit moment even de vraag, het nieuwe dashboard heeft een aantal dingen niet die het oude dashboard wel had...
Badge

Ter info: de app werkt momenteel alleen voor het oude energiedashboard. . .

Ik was er net aan gewend. Hij werkt heel prettig omdat je niet elke keer je computer aan moet zetten. En overal kunt kijken!
Ik hoop dan ook dat er een vervolg op komt.

Wacht met spanning!
Reputatie 2
Badge
Dag ErikS,

Ik hoop dan ook dat er een vervolg op komt.
Wacht met spanning!

Dank voor je hartverwarmende reactie! 🆒
Ik ga er zeker energie in steken, maar kan geen garanties geven dat het lukt. Ik zal het in ieder geval melden als er nieuws is.
Reputatie 2
Badge
gjvoosten wrote:

Ik ga er zeker energie in steken, maar kan geen garanties geven dat het lukt. Ik zal het in ieder geval melden als er nieuws is.

Aangezien de officiële app nog even op zich laat wachten, zo lijkt het, heb ik mijn Android-app maar weer ter hand genomen en aangepast voor het nieuwe dashboard. Zo kun je in de daggrafiek nu ook je verbruik en netto zien. Tevens heb ik diverse verbeteringen in o.a. de navigatie doorgevoerd.

Ik had de app dit weekend willen publiceren maar omdat het dashboard vrijdagavond rond 18:00u stuk is gegaan wacht ik nog even totdat de zaak bij Net2grid weer op orde is. Want anders roept het wel erg veel vragen op (en het antwoord op de meeste van die vragen moet dan luiden: het probleem zit niet in de app, maar in de gegevens zoals die uit het dashboard komen).

Dus nog even geduld a.u.b..
Badge
@gjvoosten

Dat klinkt weer goed. Over de vorige was ik ook al zeer tevreden. En ik heb  begrepen dat men er bij Eneco of Zon-IQ nog maar niet aan wil beginnen voordat alle problemen met de monitor verholpen zijn. 
Ik ben dus weer zeer benieuwd naar jouw brouwsel. Het kan nooit slechter zijn dan wat we nu voorgeschoteld krijgen. Ik gebruik het dashboard trouwens maar niet meer want ik wordt er alleen maar verdrietig van. Standen kloppen van geen meter en de tellers ook niet.

Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een manier om mijn omvormer rechtstreeks uit te kunnen lezen. Tot nu toe blijkt het een kostbare zaak. Er moet bij de uitvoering die ik gekregen heb een printplaat bijgeplaatst worden voor de BT en eventueel ook uitleesapparatuur. Dit  laatste kun je ook vervangen door de computer met gebruik making van software  van SMA. Maar dan moet deze wel via BT met de omvormer kunnen communiceren. Op zich waarschijnlijk niet zo'n groot probleem met de huidige miniatuur USB BT setjes. 
Maar toch, bij elkaar weer een investering van zo'n 300 euries. En eigenlijk vind ik dat nu net weer teveel.
Toch jammer dat de huidige omvormers daar al standaard van voorzien zijn en degene die ik kreeg nog niet.
Dus eerst maar afwachten wat Eneco ons uiteindelijk biedt. En mocht het systeem het echt slecht blijven doen maar eens kijken hoever Eneco wil gaan in een eventuele vergoeding. Uiteindelijk was dit een van de redenen waarom ik met hun (en daardoor met een duurder totaalpakket) in zee ben gegaan. 
Reputatie 1
Badge +2

Hallo forum-leden,

Kan je die ook maken voor Windows Phone?

Groet
Reputatie 4
Badge
Goed bezig gjvoosten, alleen jammer dat er nog zo weinig  gebruikersrecensies zijn. Maar wie weet gaat dat nog komen.
Ik merk wel dat er voor dit soort android apps nog al wat problemen zijn voor de app bouwers. De reden is nogal vaag.
Reputatie 7
Badge +4
ITWillie wrote:

Groet

dat zou voor sommig mensen zeker makkelijk zijn.
ben blij dat ik nu android heb .
al is het dan op een Htc waar orgineel windows phone op stond.
Reputatie 3
Badge +1
Hi EricS,

Ik heb ook een pv en besloot gelijk een module BT piggy bag in mijn SMA 1600 TL te schroeven.
Met de computer uitlezen is leuk maar ik wilde dit ook op mijn vakantieadres en op mijn androidtelefoon anywhere.
De app Felix Solar pv log gekocht en deze app stuurt via een oud android telefoontje de gegevens door naar pvoutput.org en zo heb ik altijd direct zicht op mijn gegevens van mijn pv anywhere.
Achteraf had ik natuurlijk ook een WiFi module kunnen plaatsen dan gaan de gegevens direct naar pvoutput, maar ben op deze manier uiterst tevreden en kan per 5 minuten de stand bijhouden en krijg een mail als de pv onder een in te stellen gemiddelde komt.
Maar in jouw geval misschien afwachten wat Eneco aan vergoeding gaat geven, of dat ze het dashbord goed aan de praat krijgen.

Bewolkte groet,

Stansat Solar WZW🆒
Reputatie 2
Badge
ITWillie wrote:

Nee, ik heb niet die ambitie. En voordat iemand anders het vraagt: nee, ook niet voor iOS. 😛

De officiële app komt er naar mijn beste weten voor Android en iOS, en niet voor Windows Phone (tenzij de plannen gewijzigd zijn).
Reputatie 2
Badge
Toontjelager wrote:

Goed bezig gjvoosten, alleen jammer dat er nog zo weinig  gebruikersrecensies zijn. Maar wie weet gaat dat nog komen.

Ik ga er bij de aankomende release zeker om vragen. Er waren namelijk veel meer gebruikers dan die er in Google Play een recensie en/of beoordeling hebben achtergelaten. 😉

Ik merk wel dat er voor dit soort android apps nog al wat problemen zijn voor de app bouwers. De reden is nogal vaag.

Ik heb er zelf geen problemen mee, haha. Het grootste probleem is op dit moment het dashboard, waar mijn app de cijfers vandaan haalt. Die cijfers zijn niet altijd even betrouwbaar, en daar kan ik verder niet veel aan doen. :mad:
Reputatie 4
Badge
gjvoosten wrote:

Ik ga er bij de aankomende release zeker om vragen. 

Ik hoop er inderdaad nog meer van te horen. We wachten nog af.
Reputatie 2
Badge
gjvoosten wrote:

Aangezien de officiële app nog even op zich laat wachten, zo lijkt het, heb ik mijn Android-app maar weer ter hand genomen en aangepast voor het nieuwe dashboard. [...] nog even geduld a.u.b..

Het is zover: de nieuwe app is gepubliceerd.
Zie verder dit topic: Android-app voor nieuwe energiedashboard!
Hoi gjvoosten,

Is het niet handiger om dit topic met de andere samen te laten voegen door een moderator!
Ik zou een pbtje sturen, vinden ze voor dit soort zaken totaal niet erg!
Reputatie 2
Badge
Brandje wrote:

Is het niet handiger om dit topic met de andere samen te laten voegen door een moderator

Ik heb er doelbewust voor gekozen om een nieuw topic te starten voor de nieuwe app, aangezien de oude app alleen voor het oude dashboard was en de nieuwe app alleen voor het nieuwe dashboard is, en dat twee nogal verschillende zaken zijn. Dit topic kan dan langzaam wegzakken in het archief (tenzij jij en ik het op deze manier levend houden natuurlijk 😉 ).
Je beweegredenen zijn duidelijk, zo had ik het niet gezien!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen