2 MegaWatt bereikt vandaag | Eneco Community

2 MegaWatt bereikt vandaag

• 15 november 2013
  • 13 reacties
  • 2041 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
http://i40.tinypic.com/30tqnx1.jpgHi zonneliefhebbers 
,

Vandaag 2 MegaWatt bereikt. 
Na 1 jaar en 2  maanden een leuk rendement.
Zoals ik eerder bericht heb, beter panelen op je dak dan geld op je spaarrekening.

Zonnige groet,

Stansat🆒

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Netjes Stan,
hoeveel kwp heb je liggen ?
Reputatie 3
Badge +1
Best een mijlpaal.
Ook ik ben geinteresseerd hoeveel Wp je aan zonnepanelen hebt.

@jvdl

Hoeveel KW wek jij gemiddeld per jaar op met 1050 Wp?
Reputatie 3
Badge +2
Hi zonneliefhebbers,

Die komen vandaag aan hun trekken met dat heerlijke herfstzonnetje.

Mijn 8 Canadian Solar panelen zijn samen 1920 Wp.
Over exact het gehele jaar 1680 kWh opgeleverd wat betekent dat ik geheel selfsupporting ben ten aanzien van elektriciteit.
Op WZW situatie geen slecht resultaat, beter zelfs dan de prognose van SMA design die 1550 kWh voorspelde.

2000 kWh is inderdaad een mijlpaaltje, hopelijk gaat het nog jaren zo door...

Ik schat ongeveer 350,- Euro per jaar besparing en een voorlopige terugverdientijd van 7 a 8 jaar.
Uiteraard kan de inverter een keertje vervangen moeten worden dus dat moet je meerekenen.

Zonnige groet 🆒

Stansat Solar WZW
Reputatie 7
Badge +7
Best een mijlpaal.
Ook ik ben geinteresseerd hoeveel Wp je aan zonnepanelen hebt.

@jvdl

Hoeveel KW wek jij gemiddeld per jaar op met 1050 Wp?

hoi @ het_toontje

ze liggen pas vanaf eind mei , dus daar is nog weing van te zeggen .
en ze liggen helemaal plat , dus dat scheelt wat rendement.
totaal nu opgebracht volgens eigen meting 433 kw
vanaf 24-05-2013 tot 27-08-2013 met 5 panelen ( 875 wp)
daarna 1050 wp.
en het zijn 2dehands panelen , die zeer ongunstig zijn opgesteld.
hoop ze a.s. zomer onder een gunstiger hoek te kunnen op stellen.
nu al last van schaduw om 11.30:(

komt goed is maar een hobby
Reputatie 3
Badge +1
Op zich is dat toch geen slechte opbrengst!
Natuurlijk wil je het optimale eruit halen, maar voor een eerste start.:D
Dat ze 2e hands zijn is toch geen probleem, je hebt ze dan goedkoper als nieuw en ze gaan toch gemiddeld een jaar of 25 mee met nog 80% opbrengst.
En......last but not least, er zijn weinig hobby's die geld opleveren.
Ik blijf toch benieuwd wat de jaaropbrengst is, dus eventueel voor volgend jaar mei.
Zelf heb ik (nog) geen zonnepanelen, maar wie weet in de toekomst.

Misschien een idee voor jou, Stansat en meerdere zonnepaneel bezitters, om maandelijks de opgewekte kW onder een apart topic te plaatsen voor geinteresseerden?
Waarbij aangegeven hoeveel zonnepanelen en de maximale Wp.
Kunnen mensen zien wat de opbrengst van zonnepanelen in de praktijk is, dit zegt mensen meer als 1000 advertenties.
Geen  enkel verplichting natuurlijk, en bij nee even goede vrienden, maar lijkt mij wel interessant.
Reputatie 3
Badge +2
Hi het_toontje,

Jouw suggestie is al verhoord.
Er is een zonnepaneelsimulator bij Eneco waar je zelf met jouw daksituatie en hoeveelheid panelen per dag/week/maand de standen bij kunt houden.
Marijn heeft daar aan gewerkt en ik heb nog enige verbeteringen aan gedragen.
Ikzelf zie als schaduw mijn werkelijke pv op decsimulator en die aardig overeen met de echte stuatie.
Iedereen die een idee wil hebben wat panelen zouden opleveren zou ik aanraden eens te kijken naar die simulator.

Nu is de winter een bar slechte graadmeter wat panelen kunnen opleveren.
Bijvoorbeeld in november heb ik een gemiddelde van 34 kWh maar in juni 250 kWh, waarmee ik wil aangeven dat elke situatie verschillend zal zijn, daksituatie , hoeveelheid pW, waar woon je in Nederland, enz.
Op pvoutput.org waar ik met 22 mensen in een groep zit met dezelfde SMA 1600 Tl inverter zijn de verschillen ook groot.
Wel grappig is te zien dat het in Zeeland vaker zonniger en dus een grotere gemiddelde opbrengs is dan in de achterhoek, maar ook verschillende panelen hebben een behoorlijke inpact op de opbrengst.

In ieder geval een superleuke hobby om de opbrengst te monitoren en te vergelijken.

Mistige groet, 

Stansar🆒
Reputatie 3
Badge +1
Bedankt Stansat, ik ga er aankomende week is even verder induiken
Reputatie 7
Badge +7
kijk maar eens op deze pagina,
de opbrengst van mijn solar power van af begin juni , daar voor had ik eind mei al een aantal dagen proef gedraaid.

(opbrengst van de netinverter let op de netinverter heeft ook een eigen verbruik en dat scheelt  van merk tot merk)
ik heb een omniksol 
dus m,n extra eigen kwh meter die er naast hangt geeft iets minder aan wat er is geleverd aan het net.

http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?come=Public&pid=6104

ook kun je op deze site de opbrengst van andere mensen zien.
zie public sites
Reputatie 3
Badge +1
Prijzig afdakje;).
Bedankt jvdl, ziet er goed uit, ook het dagoverzicht.
Reputatie 3
Badge +1
Inmiddels een account aangemaakt voor de zonnepanelensimulator.
Ben echt benieuwd!
Reputatie 7
Badge +7
Prijzig afdakje;).
Bedankt jvdl, ziet er goed uit, ook het dagoverzicht.

ja dat kun je wel zeggen :D

maar het is heerlijk vertoeven er onder in de zomer , ook als er een buitje valt.
Reputatie 3
Badge +2
Hi Jan

Tja inderdaad een duur afdakje, als je ze op dat dak van het schuurtje in een zo gunstig mogelijke richting zuid en tevens optimale elevatiehoek leg, dan vermoed ik een grotere opbrengst.
Voorlopig ok Jan maar, optimaal is het niet, misschien de buurman nog een inhuren in het voorjaar om ze te optimaliseren?

Mooi overzicht heb je met die Omniksol inverter op je komputer, ik zet alles op pvoutput.org

Druilerige groet,

Stansat🆒

K
Reputatie 7
Badge +7
Hi Jan

Tja inderdaad een duur afdakje, als je ze op dat dak van het schuurtje in een zo gunstig mogelijke richting zuid en tevens optimale elevatiehoek leg, dan vermoed ik een grotere opbrengst.
Voorlopig ok Jan maar, optimaal is het niet, misschien de buurman nog een inhuren in het voorjaar om ze te optimaliseren?

Mooi overzicht heb je met die Omniksol inverter op je komputer, ik zet alles op pvoutput.org

Druilerige groet,

Stansat🆒

K

Hoi Stan,
zeker weten als ik ze op het dak van de schuur leg dat ze een betere opbrengst geven .
ook wat betreft de schaduw in de middag .
maar dit was ff een snelle redelijke goedkope oplossing , en tevens een leuk afdakje om te vertoeven .
de plat dak montage onderdelen zijn ook niet ff goedkoop te verkrijgen pffft .
zelfs niet als je het hoek aluminium / ijzer zelf in zou kopen en zou maken , wat voor mij geen probleem zou zijn.
en ik moet nog  toestemming van de woningbouw vereniging regelen .
mss a.s. voorjaar / zomer hangt van de financien af :(
en de buurman :)
anders gewoon ff door modderen :)
zeker werkt de omniksol met wifi heel erg mooi.
af en toe om de 3 mnd heeft de omniksol 1.0 wel eens een nachtelijk reset probleem.
en dan telt hij op de grafiek 2 dagen bij elkaar op.
dat kun je dan ook niet meer corrigeren.
maar voor de rest werkt alles automatisch.

mvg,
jan

Reageer