1 jaarzonnepanelen: rendement €326 is 12% | Eneco Community

1 jaarzonnepanelen: rendement €326 is 12%

• 24 augustus 2013
  • 8 reacties
  • 2018 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Gisteren 23 augustus 1 jaar opbrengst van mijn pv 1920pW.
Opbrengst 1688 kWh wat een rendement is van ruim 88% wat op WZW positie van mijn dak flink meevalt want Sunny Design van SMA voorspelde een opbrengst van 1525 kWh en we zullen het niet hebben over de zonnesimulator van Eneco want die zat er honderden kWh naast met zijn voorspelling.
Al met al een rendement van ruim 12% (326,-€) over de totale kosten van 2700,- € (minus 450 € subsidie)
Dus mijn stelling " beter panelen op je dak dan geld op de bank" klopt helemaal!

Overigens kan de opbrengst per jaar verschillen door de zonne uren maar dat kan de pret niet drukken dat ik heel tevreden ben met mijn pv🆒

Zonnige groet,

Stansat Solar

8 Reacties

Dus als de zon zo blijft schijnen ben je in 7 jaar uit de kosten. 
Mooi rendement zeg!
Reputatie 3
Badge +2
Klopt Brandje,

Als die 1688 kWh het gemiddelde zou zijn dan ben ik uiterst tevreden.
In 7 a 8 jaar terugverdientijd en daarna nog hopelijk vele jaren netto profijtvan mijnpaneeltjes.
Even voor de "groenen" onder ons, ook 1, 8 ton CO2 bespaard per jaar met mijn paneeltjes wat ongeveer 35 bomen is:).
Zo compenseer ik mijn auto die een uitstoot heeft van 199 g/km, ja sorry het is een 2 liter automaat en die stoot behoorlijk wat uit!
Alleen rij ik maar 8000km per jaar dus dat maakt het ook nog eens redelijk acceptabel.

Stansat
Klopt Brandje,

Even voor de "groenen" onder ons, ook 1, 8 ton CO2 bespaard per jaar met mijn paneeltjes wat ongeveer 35 bomen is:).
Zo compenseer ik mijn auto die een uitstoot heeft van 199 g/km, ja sorry het is een 2 liter automaat en die stoot behoorlijk wat uit!
Alleen rij ik maar 8000km per jaar dus dat maakt het ook nog eens redelijk acceptabel.

Stansat

Oei 199 is wel veel zeg, dan doe ik het m'n Renault een stuk beter: 102 g/km!
Maar dan betaalde ik ook geen BPM en maandelijks geen MRB.
Zo draag ik ook een steentje bij bij.
Badge
Al met al een rendement van ruim 12% (326,-€) over de totale kosten van 2700,- € (minus 450 € subsidie)
Dat endement van 12% klopt niet, want je hebt geen rekening gehouden et de afchrijving van je zonne intallatie.
Hou er rekening mee dat de omvormer er na 10 jaar er mee op kan houden.

Dus mijn stelling " beter panelen op je dak dan geld op de bank" klopt helemaal!
Dat is een ding wat zeker is, vooral met een spaarrente van 1,6% en dan ook nogeens een vermogensbelating moeten afdragen van 1,2%
Reputatie 3
Badge +2
Dat endement van 12% klopt niet, want je hebt geen rekening gehouden et de afchrijving van je zonne intallatie.
Hou er rekening mee dat de omvormer er na 10 jaar er mee op kan houden.

Dat is een ding wat zeker is, vooral met een spaarrente van 1,6% en dan ook nogeens een vermogensbelating moeten afdragen van 1,2%

Ok Jan,
Ik pas het aan.
Afschrijving en 3 x vervanging van omvormer en afschrijving panelen in 30 jaar reken ik 140,- € per jaar.
326-140=186 €
Blijft over als rendement 6, 88%
Wat bij de huidige spaarrente gunstiger is.
Als je zo gaat rekenen dan koop je niks meer denk ik maar je heb wel gelijk.
Ik reken de lol van de panelen loggen en de energiebill van 56,-€ per mnd. even niet mee🆒

Ik kan weinig mensen die elke maand de afschrijving van bijvoorbeeld hun auto meetellen per maand.
Dan schrik je ook maar het blijft wel een gegeven dat na 10 jaar je behoorlijk wat moet bijleggen om dezelfde auto te kopen.

Stansat
Badge

Blijft over als rendement 6, 88%
Wat bij de huidige spaarrente gunstiger is.

Die 7% is heel wat realistischer, ik krijg nu 1,4% op de spaarrekening.
Ik zit te overwegen om mijn voorschot fors te verhogen, dan hoef ik over geld ook geen vermogensbelasting te betalen.
Heeft Eneco ook nog een leuke financiering.
Ik heb een prognose gemaakt en zou met 7 jar de installatie afgefinancierd hebben.
Jaar 8 en 9 is dan het spaarpotje voor de aankomende vervanging van de omvormer.
Het bedrag voor de aanschaf van mijn zonne installatie was ongeveer tergrootte van 20.000 kWh.
Web connect geeft aan dat er sinds begin juni 1135 kWh geproduceerd is,bijna 6% van de waarde van de installatie.

Als je zo gaat rekenen dan koop je niks meer denk ik maar je heb wel gelijk.

Ach, gewoon voorzichtig omgaan met de beschikbare middelen!

Ik reken de lol van de panelen loggen en de energiebill van 56,-€ per mnd. even niet mee🆒

Ik zou het plezier en genot van volstrekt niet nodige webconnect niet willen missen.
Ik kan de produktie van de panelen op mijn slimme kwaakdoos volgen.

Ik kan weinig mensen die elke maand de afschrijving van bijvoorbeeld hun auto meetellen per maand.
Dan schrik je ook maar het blijft wel een gegeven dat na 10 jaar je behoorlijk wat moet bijleggen om dezelfde auto te kopen.

Ik stuur nu 12 jaar in dezelfde auto van jaar 2000 met nog geen 130.000 km op de klok.
Als die auto op is, dan vervang ik de auto door een nieuwe.
Reputatie 1
Badge +4
Als het nog een beetje meezit met de zon kom ik uit op 2700kwh ( 7KWh/dag gem.) aan opgewekte zonnestroom en is mijn verbruik over het afgelopen jaar 300kwh, vorig jaar 3800kWh, maar dit jaar zijn we wel in totaal 3 maanden niet thuis geweest.. Als ik De investering minus subsidie en BTW afzet tegen de besparing kom ik uit op ongeveer een rendement van 15% en ben ik best tevreden.:D
Als het nog een beetje meezit met de zon kom ik uit op 2700kwh ( 7KWh/dag gem.) aan opgewekte zonnestroom en is mijn verbruik over het afgelopen jaar 300kwh, vorig jaar 3800kWh, maar dit jaar zijn we wel in totaal 3 maanden niet thuis geweest.. Als ik De investering minus subsidie en BTW afzet tegen de besparing kom ik uit op ongeveer een rendement van 15% en ben ik best tevreden.:D

Goed gedaan Willie!
Jij haalt je investering dus er snel uit???

Reageer