Bijenkasten op het dak. Stel je vraag aan Jeanette van Eneco!

Bijenkasten op het dak. Stel je vraag aan Jeanette van Eneco!
Reputatie 3
Badge +1
Ik loop nu een paar maanden bij Eneco rond en wat mij steeds opvalt zijn de bijenkasten op het dak, te zien vanaf de zesde verdieping. Ik was benieuwd hoe deze kasten hier op het dak beland zijn en kwam zo in gesprek met collega Jeanette van der Heide van Eneco Facilities & Real Estate. Ik heb haar een paar vragen gesteld over de bijenkasten.

Heb je zelf ook een vraag aan Jeanette? Stel deze dan onder dit korte interview. Jeanette geeft zelf antwoord!

Waarom heeft Eneco bijenkasten op het dak?

Jeanette: Het gebouw van Eneco hebben we zo duurzaam mogelijk opgezet. Dat zie je aan alles terug, zowel aan de binnen- als buitenkant van het gebouw. Denk aan de zonnepanelen, de groene gevel en dak, grotere ramen voor meer lichtinval, suntrackers en warmtekoude opslag. Zelfs de vloerbedekking is duurzaam. Eneco ademt duurzaamheid. Een imker uit de buurt wees ons op de terugloop van de bijenpopulatie en het belang van de bijen voor ons ecosysteem. Eneco zou kunnen bijdragen met bijenkasten op het dak.

Eerst dachten we: dat kan helemaal niet. Bijen gedijen hier niet. Dit bleek echter geen probleem. Een bij haalt zijn voedsel in een straal van vijf kilometer rondom zijn bijenwoning, de afstand naar het Kralingse Bos is tweeënhalve kilometer vanaf Eneco World, ons kantoor. Maar ze hoeven niet zo ver, want we hebben een groen dak waar we ieder najaar bolletjes planten, zodat ze in het vroege voorjaar hier hun voeding vandaan kunnen halen. Het beschikbaar stellen van ons dak voor de bijenkasten is het minste wat we kunnen doen. Dit prachtige initiatief past uitstekend binnen de missie en strategie van Eneco.

Foto: Josselien van Eijk

Wat is jouw rol?
Jeanette: Ik werk bij de afdeling Facilities & Real Estate, waar we een duurzaam facilitair beleid hebben, die geplot is op het duurzame beleid van Eneco. We denken mee over hoe we zo alles zo duurzaam mogelijk kunnen laten zijn. Denk aan het delen van werkplekken, papierloos werken, gescheiden afvalinzameling, schoonmaak met minimaal gebruik van water en middelen, verantwoorde koffie en een duurzaam wagenpark. De bijenkasten zijn een klein onderdeel van dit beleid. Nu is het is niet zo dat ik zelf iedere dag op het dak sta. Het beheer doet Liesbeth de Frel van Stripecity, een initiatief welk biodiversiteit en een betere leefomgeving nastreeft. Het leuke daarbij is dat er collega’s helpen bij het onderhoud van de bijenkasten.

Hoe reageren mensen op de bijen?
Jeanette: We geven veel rondleidingen aan scholen en aan bedrijven en overheidsheidsinstanties, die vaak bezig zijn met een nieuw hoofdkantoor. Ze kijken hoe wij dat gedaan hebben. Het roept altijd wel wat op. Mensen zijn hier enthousiast over. Is het niet boeiend hoe die kleine beestjes in de weer zijn? Het belangrijkst is dat de boodschap blijft hangen dat bijen onmisbaar zijn in ons ecosysteem.

Heb je zelf ook een vraag aan Jeanette over bijen of duurzaam beleid? Stel ze hieronder. Jeanette geeft zelf antwoord!

0 reacties

Nog geen reacties, wees de eerste die reageert!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen