Zelf Toon aangesloten (na verhuizing) - blijft zwart | Eneco Community
beantwoord

Zelf Toon aangesloten (na verhuizing) - blijft zwart

Hoi,

Ik ben van de week verhuisd, en aangezien mijn contract nog minder dan een jaar loopt, wilde Eneco mijn Toon niet voor me verhuizen. Nu heb ik dat dus zelf geprobeerd, maar mijn Toon gaat niet aan.

Wat ik heb gedaan:
1. Oude thermostaat van de muur geschroefd
2. Draadjes (rood/blauw) op opbouwplaat Toon geschroefd
3. Kabel van thermostaat naar ketel doorgeknipt en de ketelmodule er tussen geplaatst
4. Stroom op de ketelmodule
5. Toon op de opbouwplaat gehangen

Volgen mij zou de boel nu moeten werken, maar het beeld van de Toon blijft zwart. Ik heb natuurlijk alle aansluitingen gecontroleerd. Wat doe ik fout?
icon

Beste antwoord door Targeter 27 mei 2017, 14:22

Het werkt!

Na een hoop handleidingen doorlezen en draadjes volgen was het voor mij duidelijk hoe alles werkt / zou moeten werken. Voor de meelezers en toekomstige Googlers zal ik nog even opschrijven wat de situatie is en hoe ik het werkend heb gekregen.

Ik heb 1 verdieping vloerverwarming en 2 verdiepingen radiatoren. Ik heb een thermostaat in de woonkamer en een thermostaat vlak bij de ketel. Er is ook een buitenvoeler. Onder de trap heb ik een verdeler voor de vloerverwarming met een WTH UMR EcoSense regeling.

De buitenvoeler en thermostaat boven staan direct op de ketel aangesloten via OpenTherm, en bepalen wanneer en hoe hard er gestookt wordt. Dit bepaalt dus ook wanneer de radiatoren op de eerste en tweede verdieping warm worden, en die worden dan weer individueel geregeld met een thermostaatkraan.

De thermostaat in de woonkamer blijkt helemaal niets te maken te hebben met de ketel - blijkbaar gaat men er van uit dat de thermostaat bij de ketel er al voor zorgt dat het water warm is op het moment dat de vloerverwarming moet pompen. De thermostaat (aan/uit) staat direct op de EcoSense aangesloten.

Ik heb dus de ketelmodule aangesloten op het kabeltje naar de EcoSense toe, en nu werkt de Toon, want die krijgt stroom. Ik heb de Toon ingesteld op aan/uit en ik zie/hoor inderdaad de pomp aanslaan op de momenten dat ik zou verwachten, dus ik vermoed dat het wel goed komt met de regeling.

Iedereen bedankt voor de hulp en suggesties!
Bekijk origineel

28 Reacties

Toon werkte wel op de oude plaats?
Toon werkte wel op de oude plaats?
Uiteraard
Kijk ik zou meteen de Toon module, die je bij de CV hebt geplaatst verdenken, vandaar toch deze vraag.
Die module injecteert namelijk de door Toon®️ benodigde 24 volt op de thermostaatleiding. Als Toon®️ zwart blijft dan ontbreekt meestal die 24 volt.

Heb je gedacht aan de juiste richting van deze module?
Er zit een onder en bovenkant aan, die niet omgewisseld mag worden.
Heb je gecontroleerd of niet bij 1 aansluiting het blank gemaakte koper niet onder het schroefje zit, maar het omhulsel?
Staat er 230 volt op het stopcontact waar de adapter voor voeding 230 V van de module in zit.
Bedankt voor je reactie. Ik heb alles gecheckt, maar niets raars gevonden
Gisteren heb ik een monteur over de vloer gehad - die kon het ook niet oplossen. Ik blijk een nogal ingewikkelde setup te hebben met vloerverwarming en buitensensor. Vooral die vloerverwarming blijkt ingewikkeld.

Oorzaak van het ontbreken van de 24v was dat de kabel op mijn ketel niet naar de thermostaat gaat, maar (waarschijnlijk) naar een unit bij de vloerverwaming. De monteur kende het type niet en vond ook de bedrading nogal ingewikkeld. Hij had ook geen idee of mijn vloerverwarming nog wel gaat werken met Toon.

Uiteindelijk hebben we de oude thermostaat maar weer teruggezet. Geen Toon meer voor mij 😞
Reputatie 7
Badge +8
Maak is wat foto's van de situatie?

Toon krijg namelijk geen stroom van jou CV ketel, maar van de 24v die op keteladapter komt te zitten..

Tip van hoe ik ooit en Toon heb getest op juiste werking..
Sluit Toon even aan op de keteladapter (waar thermostaat staat, die kabel moet naar Toon lopen!) (zie foto hieronder welke ik bedoel.) met een stukje speakerdraad desnoods, maar liefst gewoon met een thermostaatkabel. (1 kant gaat in de keteladapter, andere kant gaat op de plaat van Toon.. Klik toon dan op de muurplaat Stek de stekker van de keteladapter in het stopcontact, als goed is zou Toon aan moeten gaan nu..
Ja, het klopt dat die 24v van de keteladapter komt, maar die had ik dus op de verkeerde kabel gezet. Er komt een kabel uit de muur die naar de ketel gaat, daar had ik 'm opgezet, maar die komt dus niet bij m'n thermostaat uit.

Ik vermoed nu dat de kabel die op m'n thermostaat uitkomt, vanuit een unit bij mijn vloerverwarming komt. Er staat 20.5v op, zelfs als die kabel bij m'n ketel doorgeknipt is.

Daarnaast zit er nog een tweede kabel achter m'n thermostaat, waarvan de blauwe en rode draad aan elkaar zitten :?

Ook hangt er nog een Honeywell kastje naar m'n ketel wat op een thermostaat lijkt, mij is verteld dat dat voor de weersafhankelijke regeling is. Daar loopt een kabel die m'n ketel in verdwijnt.

De monteur wilde verder niet aan de vloerverwamingsunit gaan rommelen, want hij heeft geen idee hoe die werkt en hoe de Toon daarmee om zou gaan.

Ik kan nu even geen foto's maken, maar als ik vanmiddag thuis ben zal ik er een paar posten.
Reputatie 7
Badge +8
Als je Toon nou eens aansluit hoe ik aangaf bij mij Tip.. Werk toon dan wel of niet? Weet je zeker dat het niet aan Toon lig, maar ergens anders.. 😉
Ik weet vrij zeker dat het niet aan de toon ligt (ik heb nog nooit 24v op die kabel gemeten, dus logisch dat het niet werkt), maar ik zal het proberen als ik thuis ben.
Toon®️ is alleen geschikt voor besturing van een CV.
Bij jou wordt tevens een thermostaat bij de vloerunit bestuurd.

Ik denk dat de monteur terecht is gestopt, omdat dit met Toon®️ niets wordt.
Ik zou mijn weersafhankelijk thermostaat niet opgeven en gewoon met de oude thermostaat door gaan.
Reputatie 7
Badge +7
of een nieuwe monteur zoeken , die wel verstand van zaken heeft
uit het verhaal begrijp ik dat deze monteur dat waarschijnlijk niet heeft.:8
Ik denk eerder Jan, dat er nieuwe leidingen getrokken moeten worden.
En dan nog kan Toon®️ alleen CV bedienen en blijf je met de thermostaat van de vloerverwarming zitten.

Ik wist het wel: gewoon oude thermostaat weer gebruiken.
Reputatie 7
Badge +8
Vloerverwarming is meestal aangesloten op de CV toch? Toon zou prima moeten kunnen werken met vloerverwarming, waarom dat bij TS dan zo omslachtig is geregeld snap ik niet helemaal.

Dan nog blijf de vraag waarom gaat Toon niet aan? Hij is niet cv ketel afhankelijk wat betreft stroom.. Hoop dat TS mij tip inmiddels heeft uitgevoerd..
Ja als er een thermostaat leiding van de plek in de huiskamer direct naar de CV loopt. Hier dus niet!

Hier gaat deze leiding naar de regelunit van de vloerverwarming om daarop de temperatuur te kiezen, vervolgens gaat er een leiding van de ververwarmings-unit naar de CV om warmte te vragen.

Toon®️ past dus niet in deze constructie.
Ik heb via Facebook vernomen dat mijn buren uit hetzelfde nieuwbouwproject met dezelfde vloerverwarming inmiddels wél een werkende Toon aan de muur hebben hangen. Ik ga nog eens met Eneco bellen denk ik.

Ik zal nog even vragen waar hun ketelmodule hangt, maar ik zou gokken dat ie tussen de thermostaat en de verwarmings-unit hangt. Die thermostaat die ik nu heb hangen is ook niets bijzonders, dus als Toon 'gewoon' als thermostaat functioneert, lijkt het me geen probleem om m op die plek in t systeem te hebben.
Reputatie 7
Badge +8
Ik heb via Facebook vernomen dat mijn buren uit hetzelfde nieuwbouwproject met dezelfde vloerverwarming inmiddels wél een werkende Toon aan de muur hebben hangen. Ik ga nog eens met Eneco bellen denk ik.

Ik zal nog even vragen waar hun ketelmodule hangt, maar ik zou gokken dat ie tussen de thermostaat en de verwarmings-unit hangt. Die thermostaat die ik nu heb hangen is ook niets bijzonders, dus als Toon 'gewoon' als thermostaat functioneert, lijkt het me geen probleem om m op die plek in t systeem te hebben.

Goedzo Targeter. Ik hou van mensen die niet opgeven, doorgaan totdat het echt niet anders kan.
Als het bij jou buren luk om Toon werkend te krijgen, dan moet het bij jou ook lukken inderdaad!
Hou ons op de hoogte, succes!!!
Ik ga wel eerst informeren of t echt wel de ideal situatie is hoor, ik kan me er best bij neerleggen als dat niet zo blijkt te zijn, maar ik wil het wel eerst begrijpen 😉
Reputatie 7
Badge +8
Ja als er een thermostaat leiding van de plek in de huiskamer direct naar de CV loopt. Hier dus niet!

Hier gaat deze leiding naar de regelunit van de vloerverwarming om daarop de temperatuur te kiezen, vervolgens gaat er een leiding van de ververwarmings-unit naar de CV om warmte te vragen.

Toon®️ past dus niet in deze constructie.

Ton,

Je kent me. Ik zal ook niet zomaar opgeven, en alles er aan doen om het toch werkend te krijgen.
Zoals TS hierboven al heb aangegeven, waarom kan Toon wel bij de buren met exact de zelfde constructie werkend worden, maar bij TS niet. Dat zou er bij mij ook niet ingaan hoor..
Hoi Ricardo,

Nee opgeven zou ik ook niet doen.
Maar alles hangt af van doorzetten en enige technische kennis om het te begrijpen en aan te passen voor Toon®️. En als een ander in dezelfde situatie het wel werkend heeft, dan ga je zelf natuurlijk het wiel niet uitvinden.
Leuk project dit!
Ik ga wel eerst informeren of t echt wel de ideal situatie is hoor, ik kan me er best bij neerleggen als dat niet zo blijkt te zijn, maar ik wil het wel eerst begrijpen ;-)

Het belangrijkste is of de thermostaat bij je vloerunit goed aangestuurd wordt.
Kijk Toon®️ werkend krijgen is 1, maar goed de CV aansturen om een goede instelbare vloerverwarming te krijgen is 2.
Ik ga wel eerst informeren of t echt wel de ideal situatie is hoor, ik kan me er best bij neerleggen als dat niet zo blijkt te zijn, maar ik wil het wel eerst begrijpen ;-)

Het belangrijkste is of de thermostaat bij je vloerunit goed aangestuurd wordt.
Kijk Toon®️ werkend krijgen is 1, maar goed de CV aansturen om een goede instelbare vloerverwarming te krijgen is 2.

Zit wat in. Weet jij misschien op voor manier Toon anders werkt dan een 'reguliere' kamerthermostaat?
Toon®️ werkt net als elke andere thermostaat via het OpenTherm protocol.
Helaas houdt niet iedere fabrikant zich aan dat protocol en worden er vaak merk gebonden thermostaten op de marktgebracht.

Het enige wat de software op de CV module van Toon doet is de communicatie tussen Toon®️ en je CV afwikkelen, waarbij deze module ook 24 volt op de leiding zet/injecteert richting Toon®️

In jouw situatie moet deze module vermoedelijk bij de vloerunit gemonteerd worden, maar de vraag is of de thermostaataansturing van Toon®️ en de thermostaat sturing van de unit elkaar niet gaan beïnvloeden.......

Dus ik zou wel nieuwsgierig zijn of de Toon®️ van de buren al een stookseizoen heeft gewerkt en er geen klachten zijn geweest over het functioneren van de vloerverwarming.
Reputatie 6
Badge +4

Ton,

Je kent me. Ik zal ook niet zomaar opgeven, en alles er aan doen om het toch werkend te krijgen.
Zoals TS hierboven al heb aangegeven, waarom kan Toon wel bij de buren met exact de zelfde constructie werkend worden, maar bij TS niet. Dat zou er bij mij ook niet ingaan hoor..

Ach, in die paar maanden met Toon sta ik al niet meer verbaasd te kijken over wat wel en niet werkt.
Reputatie 7
Badge +8

Ton,

Ach, in die paar maanden met Toon sta ik al niet meer verbaasd te kijken over wat wel en niet werkt.

Ik probeer zoveel mogelijk tijd in Toon API te steken, zodat Domoticz kan verbinden ermee.. Maar ben niet zeker of ik het project afkrijg, na de zomervakantie ga ik mij examentijd in namelijk.

Daarom ook zojuist mij oproep op Domoticz forum of iemand anders dat zou kunnen.. Want Toon API is er in C# en in Java.. 1 van de 2 moet makkelijk kunnen met Domoticz.
Toon®️ werkt net als elke andere thermostaat via het OpenTherm protocol.
Helaas houdt niet iedere fabrikant zich aan dat protocol en worden er vaak merk gebonden thermostaten op de marktgebracht.

Het enige wat de software op de CV module van Toon doet is de communicatie tussen Toon®️ en je CV afwikkelen, waarbij deze module ook 24 volt op de leiding zet/injecteert richting Toon®️

In jouw situatie moet deze module vermoedelijk bij de vloerunit gemonteerd worden, maar de vraag is of de thermostaataansturing van Toon®️ en de thermostaat sturing van de unit elkaar niet gaan beïnvloeden.......

Dus ik zou wel nieuwsgierig zijn of de Toon®️ van de buren al een stookseizoen heeft gewerkt en er geen klachten zijn geweest over het functioneren van de vloerverwarming.

Ja die Toon gaat wel werken, als ie maar voldoende stroom krijgt. De aansturing is inderdaad een ander verhaal. Ik heb nog niet helemaal duidelijk welk type regeling ik heb (moet 'm nog openschroeven), maar van wat ik ervan begrijp heeft dat merk (WTH) alleen aan/uit thermostaten en geen OpenTherm. M'n ketel heeft overigens wel OpenTherm maar dat zal dan wel niet gebruikt worden.

Reageer