Vreemde zaken rondom verhuizing, herkenbaar en/of oplossing ? | Eneco Community

Vreemde zaken rondom verhuizing, herkenbaar en/of oplossing ?

• 30 augustus 2019
  • 28 reacties
  • 562 Bekeken

Reputatie 1
Badge
1) Verhuizing doorgegeven, enige tijd later gebeld over ‘nieuw’ contract (Europese wind). Nieuw huis heeft nu echter nog steeds oude contract (Hollandse wind) daarnaast stonden er sowieso diverse foute gegevens in het “nieuwe’ contract
2) Na doorgeven van de verhuizing kreeg ik mail dat ik daags voor sleuteldatum oude huis een mail zou krijgen om meterstanden door te geven: NIET ontvangen
3) Na doorgeven kon ik de nog onbekende sleuteldatum oude huis NIET online doorgeven, heb ik telefonisch gedaan
4) Van nieuwe adres kon ik eerst even de verbruikscijfers zien maar sinds 2 juli niet meer, slimme meter vervangen door Stedin op 26 juli maar nog steeds NIETS. In eerste instantie wist medewerkster Eneco niet eens dat je de verbruikscijfers kon zien en van het P4 systeem had ze nooit gehoord. KENMERKEND voor niveau Eneco.
5) Op sleuteldatum oude huis bleek Eneco app niet meer te werken, moet steeds vraag beantwoorden of ik inzicht wilde met slimme meter (hetgeen natuurlijk in oude huis allang zo was en nieuwe huis ook allang was aangegeven), bij een ja kreeg ik foutmelding en kwam ik terug bij de vraag en kon dus verder NIETS doen. Idem voor de website zelf maar daar kon ik nog om de vraag heen.
6) Meterstanden oude adres (voor warmte) op sleuteldatum kon ik via website doen. Telefonisch contact of een en ander wel goed is gegaan. Bleek dat ze de slimme meter van oude woning niet kunnen uitlezen (heel vreemd, vanaf invoering tot gisteren geen enkel probleem) en dat dat voor de eindnota geschat zal worden. Onacceptabel ! (ik verwacht ook geld terug en dat wil Eneco natuurlijk niet)
7) GEEN vertrouwen dat eindnota nu wordt aangemaakt cq correct is
😎 GEEN vertrouwen dat verbruikscijfers nieuwe adres nog goed komt
9) Bezig met opbouwen dossier voor mogelijk juridisch vervolg
Onvoorstelbaar dat een eenvoudige verhuizing anno 2019 zo amateuristisch wordt verwerkt. Na vele, vele jaren klant te zijn geweest.

28 Reacties

Reputatie 1
Badge
Overigens een tip voor Eneco. Het lijkt erop dat er wordt gewerkt met een non-skilled helpdesk. Dat is niet verstandig. Wellicht zijn de medewerkers goedkoper en lijkt er zo bespaard te worden maar het gaat ten koste van de klantbeleving EN het oplossen van vragen/incidenten. Ik adviseer bedrijven altijd met een skilled helpdesk te werken in combinatie met een uitermate goed proces/verbinding met de lijnen erachter.
Reputatie 6
Badge +2
Goedemorgen @Paul Kommeren ,

Gefeliciteerd met je nieuwe woning. Ben je intussen al helemaal over en gesetteld?

Wat vervelend dat het allemaal niet vlekkeloos loopt!

Het is goed mogelijk dat er een verstoring plaatsvind op je meters waardoor het niet mogelijk blijkt om de standen op afstand uit te lezen.
Voor je oude woning lijkt dit goed verlopen te zijn. Ik mis echter alleen nog warmte standen (die kunnen we op afstand niet uitlezen). Zie je kans deze hier met mij te delen? Dan verwerk ik dat gelijk voor je.

Wat betreft de nieuwe woning; de standen zijn bekend. Ik zie ook dat er intussen een nieuwe meter hangt. Het verwerken hiervan kan soms even op zich laten wachten, Eneco is hierin afhankelijk van de betreffende netbeheerder.

Momenteel werken we aan een geheel nieuwe app en het is bekend dat de oude app hierdoor nog te maken heeft met een aantal issues. Snel verbetering wat dit betreft dus!

Vooralsnog zie ik geen reden om aan te nemen dat de nota's incorrect zullen zijn. Mijn advies hierin is dan ook om de standen goed te noteren en te vergelijk op de nota's. Niet alleen in jouw geval, maar eigenlijk altijd, voor je eigen administratie en voor de zekerheid.

Groet, Vincent
Reputatie 1
Badge
@Vincent, dank voor je reactie. Ja, helemaal over en alles ok.
De warmtecijfers heb ik gisteren via de website dorogegeven en dat werd bevestigd door de helpdesk. Ik heb eventueel ook een inspectierapport met alle meterstanden (gisteren ook doorgemaild naar klantenservice). Warmte: 100 GJ en 710M3
Voor de oude woning: hoe kan het dat je de stroom-standen nu wel hebt ? (zouden 3464 en 3548 moeten zijn - gisterochtend).
Nieuwe woning: die meter is 26 juli vervangen en bij Stedin werd verteld dat de standen binnen 30 dagen doorgegeven zouden worden. Maar dat is nog niet het geval ... en daarmee het gevoel dat we wel kunnen wachten maar dat dat verloren tijd kan zijn omdat er niets opgelost wordt. Bovendien was het een nieuwe woning met splinternieuwe meter, vervangen door een nieuwe meter ... is dat wel de oplossing of zit de fout in de communicatie ... (waarover ik in de media diverse oorzaken terugzie)
Reputatie 6
Badge +2
Ik ben gelijk gaan controleren voor wat betreft de standen.

Oude woning; Er is een melding van ophalen van de standen, nu ik verder kijk zie ik inderdaad dat de standen dan toch niet doorgekomen zijn.
Mag ik de standen zoals je ze nu doorgeeft handmatig verwerken? Zo weet ik zeker dat dit goed komt.

Nieuwe woning;
De standen van de verhuizing zijn bekend, de afname en vervolgens opvoeren van de nieuwe meter is ook bekend.
De stand bij het plaatsen was 0
Die 30 dagen is een maximum vaak komen de standen al eerder door.
Reputatie 1
Badge
Dank Vincent. Ja die standen kan je gebruiken, voor zekerheid nogmaals: T1 3464, T2: 3548, Warmte: 100 Gj en 710m3.
Nieuwe woning: 30 dagen maximum maar ik dan zit ik dus al over het maximum en dus vrees ik een ander probleem .... (26-7 vervangen)
Dank voor de interventie in ieder geval !
Reputatie 6
Badge +2
Intussen ben ik bij met het doornemen van mijn e-mails. Daartussen lees ik ook dat er een storing is bij het doorgeven van standen via Mijn Eneco.
Collega's zijn al druk met een oplossing!
Reputatie 6
Badge +2
Dank Vincent. Ja die standen kan je gebruiken, voor zekerheid nogmaals: T1 3464, T2: 3548, Warmte: 100 Gj en 710m3.
Nieuwe woning: 30 dagen maximum maar ik dan zit ik dus al over het maximum en dus vrees ik een ander probleem .... (26-7 vervangen)
Dank voor de interventie in ieder geval !

Bedankt! Ik heb deze gegevens genoteerd.

Graag gedaan zover, Paul. Mooi weekend nog.

Groet, Vincent
Intussen ben ik bij met het doornemen van mijn e-mails. Daartussen lees ik ook dat er een storing is bij het doorgeven van standen via Mijn Eneco.
Collega's zijn al druk met een oplossing!

Dat klopte afgelopen week idd Vincent.
Maar ik zie in Mijn Eneco nu de laatste dag (29 augustus) binnen komen.
Dus de storing zou over zijn, denk ik......
Reputatie 1
Badge
Al met al blijf ik benieuwd naar de afloop van zowel de eindnota als de verbruikscijfers van de nieuwe woning EN de werking van de app (nu helemaal niet te gebruiken door die vraag over slimme meter en de daarop volgende foutmelding) EN de reden waarom op de sleuteldatum de standen van oude huis niet uitgelezen konden worden. We wachten af ...
Reputatie 1
Badge
Update: het goed nieuws: ik heb de eindnota al. Er was ook nog een gesprek met de klantenservice voor nodig. Dat gesprek zou wel uitgezonden moeten worden als comedyserie want de medewerkster haalde wat dingen door elkaar en vroeg op enig moment ook naar de nieuwe woning (wat ik daar wilde hebben, hahahaha). Maar goed de standen doorgegeven, onderbouwd door inspectierapport, en gisteren kreeg ik de eindnota la binnen. Het slechte nieuws: nieuwe woning - contact met Stedin, 30 dagen wachten na vervanging bleek inderdaad niet te helpen, nog steeds geen communicatie, probleem doorgezet naar collega's. Uren monteur verspeeld, nieuwe meter verspeeld, ruim een maand verspeeld. Krijg ik gisteren een afspraakbrief van Stedin: er is geen communicatie met de slimme meter, of ik een afspraak wil maken met de monteur. Allemachtig, wat ben ik toch het vertrouwen kwijt in het denkvermogen van velen. Anno 2019, na alle automatisering en alle besparende reorganisaties is het zo'n janboel dat het iedereen, klant en leverancier, alleen maar meer tijd en geld kost.
Reputatie 7
Badge +5
@Paul Kommeren

Fijn om te lezen dat er schot in de zaak is! We hopen dat ook het probleem m.b.t. de slimme meters snel voor jou wordt opgelost.

Groet, Denise
Reputatie 1
Badge
Het is wel een soap hoor. Nu bij Stedin voor het nieuwe huis. Afspraak kan pas op 3 oktober, dus nog een maand en dan vast weer 30 dagen wachten om te kijken of de meter gaat communiceren en dan natuurlijk constateren dat dat niet zo is. Via chat beweert medewerker dat er nu een GPRS meter komt. Wat voor meters had ik nu dan ? Nieuwbouwwoning (26/6 opgeleverd) en 26/7 nieuwe meter gehad. Zijn er dan oude meters geplaatst ??? Zojuist nagevraagd in een nieuwe chat met Stedin en nu stelde hij voor om vast te leggen dat er een communicatiestoring is. ... ben ik nu gek of is de wereld gek ??
Niets bijzonders en helaas bij sommige blinde vlekken bij providers, die Netbeheerders gebruiken, de realiteit. 😢
Het ontbreken van GSMnetwerkpalen in jouw nieuwbouwwijk bv.

De Netbeheerder heeft dan moeite de slimme meter uit te lezen.
En aangezien er vele verschillende soorten communicatie mogelijkheden zijn, probeert je Netbeheerder kennelijk nu dus het GPRS protocol uit.

Gelukkig kan je wel zelf de standen monitoren en gezien op handen zijnde meterwisselingen, slim om dat goed bij te houden😉

Hier wat nadere info op de site van Enexis:

https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/problemen-met-de-meter/storingen-in-energiemeters
Reputatie 1
Badge
Dank voor de informatie. Ik neem aan dat een groot deel van de wijk dan hetzelfde probleem heeft (enige honderden woningen). Indien dat zo is, waarom weten ze dat dan niet bij Stedin. Ik vrees een eindeloos lang proces en vervolgens een hoop gedoe met al die verschillende standen bij Eneco en dat terwijl ik nu veel meer terug lever dan gebruik. Zoals eerder gemeld leg ik een dossier aan voor eventueel juridische gevolgen.
In de moderne tijd zou alles makkelijker en beter moeten lopen. Beide is NIET het geval en ik verbaas me over het gebrek aan erkenning daarvan en het nog meer over het NIET echt verbeteren.
Uiteraard weten ze dat ook bij Stedin.
Maar die personen krijg je uiteraard niet te spreken.
Zoals ik al zei ligt het vaak aan Providers (KPN/Vodafone); dus buiten de invloedsfeer van de Netbeheerder.

Wacht gewoon de meter wissel even af, monitor de standen; noteer/fotografeer de omwisselstanden en maak er geen drama van.

Je Netbeheerder is nu via jouw melding op de hoogte en gaat het heus wel oplossen.
Reputatie 1
Badge
Eigenlijk bedoel ik dat een beetje. Zelfs kritische mensen zijn murw geslagen door alle strubbelingen. Geloof me, 36 jaar geleden bij mijn eerste verhuizing was dat een fluitje van een cent, alles werkte, administratie klopte en het was ook nog eens snel geregeld. Anno 2019, heb je 3 keer telefonisch contact, moet je het proces handje helpen op een forum, een aantal mails, duurt het weken voordat eea klopt en minstens 4 maanden voordat alles werkt en we pikken dat allemaal maar. Vreemd.
Ik snap je frustratie uiteraard en normaliter is een nieuwe aansluiting, ook heden ten dage, een fluitje van een cent. Ook in een nieuwbouw wijk.
Maar o wee als er communicatie problemen op het GSM netwerk zijn die Netbeheer Nederland gebruikt......Ze zijn nu eenmaal afhankelijk van een GSM Provider met dekking waar jij woont.

Ps: 36 jaar geleden hadden we natuurlijk geen slimme meters. Toen was het: Aansluiten; (begin)standen noteren; een energieleverancier behoefde je niet te kiezen; klaar was je🤔😏

Maar jij en vermoedelijk ook je buren zitten met dit Netwerkbeheer-probleem wat overigens weinig voorkomt; gelukkig zijn je telwerken wel verder in orde, zodat je met (terug) levering niet benadeeld wordt.

Helaas moet je in zo’n geval lijdzaam afwachten tot jouw Netwerkbeheerder de juiste slimme meter heeft geïnstalleerd die wel contact maakt.
Reputatie 1
Badge
En de soap gaat door. 3 oktober zou Stedin de meter vervangen door een GPRS meter. Krijg ik zojuist een sms dat de afspraak niet doorgaat zonder verdere informatie. Kortom, er wordt niets verbeterd, aangepast of vervangen en werkt de slimme meter nog steeds niet. Echt, leveranciers van NUTS voorzieningen worden slechter, slechter en slechter en als je weer de toenemende berichten over colpartagepraktijken hoor, wordt het tijd voor een echte opstand.
Volgens mij haal nu toch echt 2 zaken door elkaar in Ned zijn Leveranciers en Netbeheerders streng gescheiden.
Jouw issue loopt toch via de laatste?😳
Uiteraard begrijp ik je best hoor.
Maar het woord leverancier klinkt een beetje vreemd.😉😉

Toch is er kennelijk mbt het uitlezen via de Providers KPN en Vofafone bij jou een probleem; ik zou ze (Je Netbeheerder dus) toch App’en en nader info vragen.
Reputatie 1
Badge
Ja, het betreft Stedin maar je onderschat de verwevenheid (zakelijk, juridisch en praktisch) tussen Eneco en Stedin. Anyway, natuurlijk probeer ik contact op te nemen maar het lijkt wel of de boel daar is ontspoort. Geen reactie, chat ligt eruit door technische storing, telefonisch werd er niet opgenomen.
Ik zal hier het resultaat uiteindelijk nog melden maar Eneco heeft hier OOK een rol in, zij krijgen immers ook geen standen door van Stedin en die zijn nodig voor het opmaken van bijv. jaarnota's. Hiertoe hebben ze op zijn minst een sla met Stedin en die komt STedin niet na dus moet Eneco OOK aan de bel trekken bij hen en het niet alleen aan de klant overlaten.
Reputatie 1
Badge
aanvulling: dat er een communicatieprobleem is wist ik eind juli al. Daarna wedr het 1 groot gestuntel aan Stedin zijde. Vervolgens wacht ik een maand (afspraak kon bij HEN niet eerder) en wordt die afspraak zonder verdere informatie afgezegd.
Dat klopt allemaal, maar in deze soap heeft Eneco haar signaal werking al gebruikt.
Verder invloed uitoefenen zit er dus niet in.

Vandaar dat ik altijd adviseer bij je Netbeheerder de “druk op ketel” te houden.
Je bent immers gewoon klant bij ze; het enige wat wettelijk uitbesteed is is de inning van hun deel in de kosten.

Ook een klacht zetten bij www.klacht.nl is zeer zinvol. De ervaring is dat daar door de verschillende Netbeheerders snel op gereageerd wordt.

Ik ken Providers issue waar bij gebrek aan een GSM-steunpunt het maanden duurde en in 1 geval werd het nooit opgelost omdat het gebied in een “zwarte vlek” zit.
De GSM dekking is namelijk in Nederland echt geen 100%

Maar idd misschien is er helemaal geen GSM probleem, maar een plan-probleem.
Je hebt uiteraard gelijk : “wees dan helder in je info richting klant”
Reputatie 1
Badge
Dekking zal inderdaad geen 100% zijn maar dit is verstedelijkt gebied (Vleuten) met vele woningen dus als er geen dekking zou zijn heeft Stedin sowieso een probleem, niet alleen bij mij.
Ik hou je op de hoogte 🙂
Reputatie 1
Badge
Update en daarmee sluit ik dit topic omdat hij veranderd is naar nieuwe woning inmiddels.

Zie eerder geschiedenis.
Daarna: op maandag kreeg ik sms dat afspraak werd afgezegd met monteur die een GPRS meter zou installeren in plaats van de CDMA. Ik heb daarop contact opgenomen met Stedin. Een medewerker daar verzekerde dat de monteur wel degelijk vandaag (3 oktober) zou langskomen. Welnu: de monteur kwam niet ! Wel toevallig (ik geloof in deze niet in toeval) heeft de meter op maandag en dinsdag - maar niet op woensdag) gecommuniceerd. Heel vreemd. Cijfers van die dagen staan dan ook in P4 systeem bij Eneco.
Maar ik heb wel contact opgenomen met Stedin: ze wisten NIET waarom de afspraak was afgezegd. Ze wisten niet waarom de monteur wel in de planning stond maar niet kwam opdagen. Ze wisten NIET wat er eventueel is gedaan. Ze wilden een nieuwe afspraak inplannen voor eind oktober (weer een maand verder en ZONDER info waaruit de afspraak moest bestaan dus mogelijk een verkeerde actie door de monteur en nog geen oplossing). Ik ben daar niet mee akkoord gegaan. Zulk gestuntel is werkelijk tenenkrommend. Dan maar zonder slimme meter en/of gaat Eneco maar ruzie maken bij Stedin maar ik heb het helemaal gehad met ze. Onvoorstelbaar wat een amateurs.
Reputatie 1
Badge
Het verhaal wordt gekker en gekker. Ik zal de details besparen maar het gemiddelde IQ bij Stedin is die van een knakworst. Uiteindelijk besloten formeel een klacht in te dienen. Volgens de site moet dat via Whatsapp of de Chat. Dus via de chat een uitgebreide klacht ingediend. Echter: de medewerker wilde die NIET verwerken en wilde er geen leidinggevende bij betrekken. Volstrekt onacceptabel. Dus nu ga ik het op grovere manieren proberen (publiciteit e.d. de chatsessies e.d. heb ik allemaal bewaard 🙂 )

Reageer