Mijn termijnbedrag na verhuizen | Eneco Community
vraag

Mijn termijnbedrag na verhuizen

• 8 december 2012
  • 13 reacties
  • 1264 Bekeken

Sinds 27-06-2012 ben ik zelfstandig gaan wonen in een twee kamer woning. Op de eerste verdieping.
Ik woon hier alleen en werk fulltime en ben energie zuinig.
toe ik hier kwam wonen is mijn termijn bedrag ingesteld op 70 euro.
vrijwillig heb ik dit verhoogd naar 90 euro wat al eigenlijk teveel is in de portomonee.
op 5 november ontving ik mijn jaarnota waarna mijn termijn bedrag is ingesteld op 109 euro.
dit is teveel en kan in niet betalen. ik heb overleg gehad met een medewerker die vertelde dat het
kwam door de verhoging van de tarieven. Ik kan me niet voorstellen dat dit een normaal termijnbedrag is
voor een klein huisje. de vorige bewoner woonde hier met twee volwassenen en een kind.

mvg claudia

13 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hallo Claudia, welkom op het forum.

Wat waren de kosten op je jaarnota? Wat was je verbruik en om welke periode gaat dit. Ik kan niet zeggen of het aan de hoge kant is, maar vraag eens wat de buren betalen? Eneco zal mogelijk ook gebruik uit verleden meerekenen.

Is je huis goed geisolleerd, hoe kook je? stroom/gas. speelt allemaal mee. Ik denk als je even met eneco belt ze je vragen kunnen stellen en aan de hand daarvan je termijnbedrag mogelijk opnieuw kunnen berekeken. Maar pas op voor bijbetaling als het toch te laag blijkt te zijn.
Hallo Claudia,

De jaarnota die je nu hebt ontvangen, is een afrekening die je over ongeveer 4-5 maanden hebt ontvangen (eind juni-november). In deze maanden heb je een laag gasverbruik i.v.m. de zomerperiode en een stukje van de herfst.
De jaarnota die je volgend jaar ontvangt (in november 2013, dat is altijd een vast moment van het jaar, en blijkbaar is dat bij jou in november) zal een jaarnota zijn over 12 maanden, incl. de koude wintermaanden. Dus dan is het ook begrijpelijk dat je voorschotbedrag hoger is dan je gewend bent. Dus eigenlijk spelen 2 factoren mee:
1) Dat je de jaarnota over een korte periode hebt gekregen (dan is je termijnbedrag lager dan gemiddeld)
2) Dat je nauwelijks wintermaanden berekend hebt gekregen op de jaarnota (dat volgt volgend jaar).

Je kan het beste vragen aan één van de Eneco-medewerkers op welk verbruik je bent ingeschat, en dan kan je voor jezelf nagaan of je dit verbruik reeel vindt.

Succes!
Reputatie 3
Badge
http://thuis.eneco.nl/energie-besparen/persoonlijk-advies/persoonlijk-besparingsadvies/
Badge
Sinds 27-06-2012 ben ik zelfstandig gaan wonen in een twee kamer woning. Op de eerste verdieping.
Ik woon hier alleen en werk fulltime en ben energie zuinig.
toe ik hier kwam wonen is mijn termijn bedrag ingesteld op 70 euro.
vrijwillig heb ik dit verhoogd naar 90 euro wat al eigenlijk teveel is in de portomonee.
op 5 november ontving ik mijn jaarnota waarna mijn termijn bedrag is ingesteld op 109 euro.
dit is teveel en kan in niet betalen. ik heb overleg gehad met een medewerker die vertelde dat het
kwam door de verhoging van de tarieven. Ik kan me niet voorstellen dat dit een normaal termijnbedrag is
voor een klein huisje. de vorige bewoner woonde hier met twee volwassenen en een kind.

mvg claudia

Heb je toevallig contact met de vorige bewoner ? Of vraag anders aan eneco wat de kosten waren van je vorige bewoner dan weet je gelijk of je daar ruim boven zit. Als je 109 euro niet kan betalen zet dan gewoon het bedrag gewoon op 90 euro. Ik denk dat je waarschijnlijk uit gaat komen op 85/80 euro p/m en als je het goed doet misschien iets minder. Je wordt trouwens altijd te hoog in geschat. Dus dat is ook gelijk de reden waarom ze je op 109 euro hebben gezet.
Reputatie 5
Badge +3
@claudia,
Welkom op ons forum, ik heb je bericht verplaatst naar het topic 'Servicevragen'.

Ik zie dat de andere forumleden je al aardig op weg hebben geholpen. Het termijnbedrag van 106 euro is door ons gebaseerd op een verwacht jaarverbruik van 688 kWh op het dagtarief, 562 op het nachttarief en 1309 m³. We hebben deze schatting o.a. gemaakt op basis van het verbruik tussen juni en november 2012, de huidige en verwachte leveringstarieven en de gemiddelde temperatuur van de afgelopen winterperiodes.

Als je het termijnbedrag toch wilt aanpassen, hoor ik dat graag van je.

Groet, Kelly
hallo,
ik ben afgelopen maand verhuisd en heb tot op heden nog geen duidelijk beeld van mijn nieuwe maand bedrag.

ik betaal via mijn verhuurder een gedeelte stookkosten en daarom is mijn maand bedrag via eneco op dit moment 6,79 p.m. wat mij veels te laag lijkt.

het klinkt gek om te vragen waarom dit zo laag is want alles is al duur genoeg tegenwoordig maar in vergelijking met voorgaande jaren en woningen is dit bedrag wel heel laag.

ik horo graag of mijn maand bedrag klopt. 

ook heb ik nog geen overzicht ontvangen van mijn vorige woning.

met vr groet

dhr post
Reputatie 3
Badge
Heb je toen je er kwam wonen meterstanden opgenomen? Dan zou je dit nu weer kunnen doen en dan deze even doorgeven aan Eneco? Lijkt me idd een laag bedrag maar goed ik kan niet in je papieren kijken. 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Beste post,

De eindafrekening voor het vorige adres is gisteren per post naar het nieuwe adres verstuurd. Ik verwacht dat je de nota deze week dus nog ontvangt.

Het termijnbedrag op het nieuwe adres, is gebaseerd op het historische verbruik van de locatie en is voor een normaal verbruikspatroon inderdaad te laag. Je betaalt elektriciteit en gas aan ons dus zeker voor beide producten is een bedrag van 6,79 euro niet reëel. Als het energieverbruik in de nieuwe woning te vergelijken is met het verbruik in de vorige woning, raad ik je aan het termijnbedrag aan te passen naar 115 euro. Dit kan gemakkelijk via Mijn Eneco.

Weet je zo voldoende?

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge
Kelly, voeren jullie nooit handmatige controles uit op termijnbedragen? Veel mensen al is dat eigen verantwoordelijkheid hebben niet eens in de gaten hoe het zit met hun financiën en zullen opkijken als ze ineens moeten bijbetalen.
Reputatie 5
Badge +3
@Jeroen,
Termijnbedragen worden bij verhuizingen altijd gebaseerd op o.a. historisch verbruik. We weten namelijk lang niet altijd wat het verbruikspatroon van de (nieuwe) klant is, de gezinssamenstelling en om wat voor woning het gaat. Dit maakt het voor ons lastig om bij een nieuwe klant een toereikend termijnbedrag vast te stellen. We beschikken dan simpelweg niet over voldoende informatie.

We informeren klanten schriftelijk over het termijnbedrag wat we hebben vastgesteld en we zoeken telefonisch contact met klanten nadat een verhuizing rond is om te vragen of alles naar wens is verlopen en of er nog vragen zijn. In de meeste gevallen wordt dan ook gelijk het termijnbedrag besproken en eventueel aangepast.

Daarnaast is er inderdaad sprake van een stukje eigen verantwoordelijkheid. Mocht een te laag termijnbedrag toch een bijbetaling op de jaarnota tot gevolg hebben, dan zijn we in de meeste gevallen bereid daar een betalingregeling over af te spreken.

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge
Duidelijk, bedankt voor het antwoord.
Beste post,

De eindafrekening voor het vorige adres is gisteren per post naar het nieuwe adres verstuurd. Ik verwacht dat je de nota deze week dus nog ontvangt.

Het termijnbedrag op het nieuwe adres, is gebaseerd op het historische verbruik van de locatie en is voor een normaal verbruikspatroon inderdaad te laag. Je betaalt elektriciteit en gas aan ons dus zeker voor beide producten is een bedrag van 6,79 euro niet reëel. Als het energieverbruik in de nieuwe woning te vergelijken is met het verbruik in de vorige woning, raad ik je aan het termijnbedrag aan te passen naar 115 euro. Dit kan gemakkelijk via Mijn Eneco.

Weet je zo voldoende?

Groet, Kelly

Beste Kelly,

nav jou antwoord op dit forum, die ik helaas nu pas lees omdat ik geen mail van dit forum heb ontvangen om onverklaarbare reden, reageer ik even.

Bedankt voor de tip om mijn maandbedrag aan te passen maar aangezien ik je antwoord nu pas lees ben ik hiermee te laat.

De afgelopen maanden is er niks van mijn rekening afgeschreven van Eneco en dit vond ik niet vreemd want ik heb een huurcontract inclusief stookkosten. Dus ik betaal mijn stookkosten via mijn huur. Dit concept is voor mij nieuw en dus ben ik niet achter Eneco aangegaan toen mijn maand bedrag door Eneco werd vastgesteld op 6,79. (op 05-02-2013). Dit leek mij logsich.

Op ' Mijn Eneco' kreeg ik telkens een foutmelding als mijn nota's wilde inzien, verklaard het lage maandbedrag dit probleem?

Ik ga binnenkort weer verhuizen en vraag mij dus af wat we kunnen regelen om dit vraagstuk van de afgelopen maanden op te lossen?

Is het eventueel mogleijk om mij te bellen om dit sneller af te handelen? Dan ontvang ik graag een persoonlijk e-mail adres.

ik hoor graag van je.

met vriendelijke groet

dhr post
Reputatie 4
Badge +1
@post,

Kelly is niet aanwezig, daarom geef ik je een reactie. Ik zie dat het termijnbedrag nog steeds vastgesteld is op € 6,79. Termijnbedrag lager dan € 9,00 brengen we niet maandelijks in rekening. We brengen dan het gehele energieverbruik in rekening op de jaarnota. De jaarnota maken we rond 4 oktober 2013.

Omdat we geen maandelijkse nota's maken, kun je deze ook niet inzien via Mijn Eneco. Ik stel voor dat je mij de actuele meterstanden doorgeeft. We berekenen dan een termijnbedrag voor de komende maanden, om zo de eventuele bijbetaling op de jaarnota te beperken/voorkomen. Als je het fijn vindt, bel ik je even op. Ik vraag je om je telefoonnummer via een privébericht door te geven. Een privébericht stuur je door op mijn naam te klikken.

Groet,
Mike

Reageer